Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljysuosituksia 2.7t S4? / keskustelua öljyistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Edge-sarjaa
    Onkos tuo nyt sitten longlife -öljy? Liekö tarkoituksenmukaista vanhaan biturboon?

    Comment


      #32
      vähän oli hönkinyt koneen alapuolle harson öljyä.
      Ex A3:ssa öljypohjan tiiviste vuosi hieman, korjaantui uusimalla liimamassa.

      Comment


      • #33
        Edge 5W-30, Castrolin sivuilta:

        Soveltuvuus

        * Erityisesti VW ja Audi autoille, mukaanlukien autot joustavalla huoltovälillä
        * Soveltuu laajasti käytettäväksi myös vanhemmissa VW ja Audi autoissa
        * Mercedes autoille, joihin vaaditaan MB 229.51 vaatimuksen mukainen öljy
        * Dieselautoille, joissa on dieselpartikkelisuodatin

        Comment


          #34
          Joo en kyllä heti 5w 30 laittaisi biturboon, kun ei erikseen siihen ole mainittu sopivan.

          Comment


          • #35
            Jukka, tuo sport edge 0-40 on bmw longlife -04 standardin mukainen, mutta kuka hullu ajaa pohjolassa yli 15tkm samoilla öljyillä..

            Nyt on tuota koneessa, ilmoittelen tuntemuksia kunhan saa vähän startteja alle.

            Comment


              #36
              Tuliko tehtyä aivan virheliike, kun laitoin mobil1 5w-50 öljyt 2.7t koneeseen (tarkoitus ajella noilla lähinnä siihen asti kunnes alkaa taas olemaan enemmälti pakkasia)?

              Pontimena tuollaiseen öljyyn oli mobil1 0w-40 öljyn katoamaan alkaminen joskus 5tkm tienoilla öljynvaihdosta, myöskin mittaristoa lokatessa kone kuumana joku öljynpaine status saattaa käydä tyhjäkäynnillä tälleen: oilpres2<ok tai jotain sinnepäin. Tuolloinkin motti käy nätisti, tosin ihan kun 5w-50 öljyillä käyntiääni olisi hieman hiljaisempi.

              Comment


              • #37
                Mopilin 5w-50 olen ajellu eikä suurempia onkelmia ole ollut.
                10tkm vaihtovälillä joutuu lisään 0.5-1L

                e:
                Öljyistä ku kerran lätistään niin mitäs ootte ässien vaihelootaan liruttaneet?
                Viimeksi muokannut Sampsa; 12.5.2007, 21:47.

                Comment


                  #38
                  Jos VW LL kurat on suunniteltu maksimissaan 50tkm vaihtovälille niin eikös voisi olettaa sen viskositeetin pysyvän suurinpiirtein alueellaan aika hyvin? Siitähän tietysti maksetaan öljyn hinnassa kun normi 0W-40 öljyä saa kaksinkertaisen satsin 5W-30 LL hinnalla.

                  Tuo Mobil vs. muu maailma tuntuu tosiaan olevan pinnalla, mutta rohkenen silti heittää oman lusikkani soppaan...Aikoinaan 2.0 150hp Primeran koneen hydraulinen jakoketjun kiristin ääntää kalatteli todella rumasti kesäkelilläkin käynnistettäessä. Kaverin Primeran motista kiristin oli aikoinaan lauennut ja tämä muistissa selvittelin asiaa huollossa. Motissa oli edellisen omistajan jäljiltä käytetty aina Mobil 0W-40 kamaa mutta huolto suositteli Shell kamaa tillalle. Seurauksena kiristimen äänettömyys.

                  Ei mitään vaurioita Mobilista, en myöskään huomannut sen tulevan mistään stefoista ulos, ainoa "vika" oli tosiaan tuo ääni. Mutta jostain kumman syystä yksikin huono kokemus -- oli se sitten miten vähäpätöinen tahansa -- riittää, enkä ole sen jälkeen edes harkinnut Mobil tuotteita mihinkään ajettaviin vehkeisiin. Ennakkoluuloinen olohan sitä tietysti on, mutta kun muitakin kuria on tarjolla.
                  Viimeksi muokannut mikmoila; 13.5.2007, 10:43.

                  Comment


                    #39
                    Itse käyttänyt laatikkos Redlinen MT-90. Joillellin liian kankeaa talvikäyttöön tai jopa kesäkäyttöönkin ennenkuin laatikko lämpenee.

                    Ajattelin nyt hifistellä ja laitta MT-90 ja ShockProof lightweight sekoituksen. Toisessa autossa toimii loistavasti niin pitää kokeilla tuohonkin.

                    Perään laittaa sitten ShockProof heavyä.

                    Ite työnsin mottiin viimeksi RedLinen Extreme 5W40 eikä vielä voi moittia ainakaan. Samat pistän nyt uudelleen ja jos radalla pääsee käymään niin pitäs ruveta näkyyn siellä kuitenkin jo.

                    Toiseen vanhaan Audiin laitan moottoriin Motul E-tech 0W40 nyt. Katsotaan mitä se siitä tykkää.

                    Comment


                      #40
                      [tieteellinen öljyn arvosteluperuste]
                      Nyt kun ensimmäisen kerran sai koneen kunnolla lämpimäksi uusilla öljyillä (mobil1 5w-50), ja katsoi miltä tikku näyttää, niin tikussa todella oli havaittavissa öljyä eikä sellainen hieman märkä pinta mitä mobil1 0w-40 öljyillä (ihan kuin tikku olisi veteen kastettu).
                      [/tieteellinen öljyn arvosteluperuste]

                      Comment


                      • #41
                        Itselläni on ihan samanlaisia kokemuksia. Hiukan kieltämättä epäilyttävää, kun öljy näyttää olevan ihan lirua...

                        Comment


                          #42
                          No emmä tiiä mutta kertokaa nyt herranjumala mitä öljyä laitan tommoseen -96 s6 4.2v8 ajattelin laittaa castrollin tws 10w60 ???
                          mutta korjatkaa?

                          Comment


                            #43
                            Castrol:in öljysuositukset (http://olyslager-lubricants.nl/nordi...t/Select.asp):

                            EDGE Sport 0W-40
                            Magnatec 5W-40
                            EDGE 5W-30

                            Comment


                              #44
                              Mulla pelas molemmissa V8:eissä aivan mainiosti normi 5w-40:nen öljy. Samaa käytän nyt passatissa eli Fuchsin titansyn 5w-40:stä.

                              Eihän normiajossa tartte mitään ihmeöljyjä koneeseen.

                              Comment


                                #45
                                Porsche lehdessä oli muuten mielenkiintoinen lukijan kysymys Q&A palstalla, että voisiko 996 911:een laittaa jonkin muun viskositeettialueen öljyjä (kisaöljyjä) kuin valmistajan suosittelemaa? Vastaus oli aika jyrkkä ei, toimittajalla oli muunmuassa kokemuksia Porsche huollosta jossa oli selvitelty erään VarioCam+ systeemillä varustetun auton sitkasta käyntiongelmaa ja syyksi oli selvinnyt väärät öljyt.

                                Eli voi olla että "ihmeöljyt" eivät aina edes paranna tilannetta.

                                Comment


                                • #46
                                  Profiilin auto saanu mobilin ykköstä koko ikänsä ajan ja tulee saamaan samaa öljyä jatkossakin.
                                  Miksi vaihdella eri merkkejä, muutenkaan auto ei vuoda tippaakaan öljyä eikä myöskään syö öljyä vaihtovälillä = n. 9 - 13tkm).
                                  Ja kone myös kuulostaa hyvältä, ajettu 355tkm.

                                  Comment


                                    #47
                                    Kannattaa käyttää sitä mihin on itse tyytyväinen.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Mites diiseleille tarkoitetut öljyt virikoneeseen? Tuli netissä vastaan huhua että niissä lisäaineiden käyttö olisi vähemmän rajoitettu kuin normaaliöljyissä ja että paineenkestävyys olisi parempi.

                                      Comment


                                        #49
                                        Kannattaa käyttää sitä mihin on itse tyytyväinen.
                                        Paitsi jos se ei ole samaa mihin vamistaja on tyytyväinen.

                                        rehto: Ainakin Castrolin VW LongLife öljyt ovat samoja sekä bensa- että dieselmoottorille...

                                        Comment


                                          #50
                                          Mitä eroa on Castrolin 10W-60 EDGE Sport:lla ja TWS Motorsport:lla? Miten nuo luokitukset eroaa kumpi on parempaa. Toista ajattelin seuraavaksi laittaa mutta en tiedä kumpaa.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Aikaoinaan ostin käytetyn GTI-Peugeotin ja se söi hieman oljyä. Vaihdoin siihen Mobilin 5W-50 ja öljyn syönti loppui. En tiedä mitä öljyä edellisessä huollossa oli laitettu.

                                            Mazda ei syönyt Shell Helix Ultra 5W-40 öljyä niin, että olisi mittatikussa havainnut.

                                            Kolmessa viimeisissä autoissani olen käyttänyt Mobil 1 0W-40 öljyä ilman ongelmia. Toyotassa ja Nissanissa öljypinta ei laskenut ollenkaan. Seat 1.8 t:ssä öljyn pinta laskee n. 1-2mm vaihtovälillä. Mitään ylimääräisiä ääniä koneista ei ole kuulunut.

                                            Vuosia sitten vaihdoimme kaverini kanssa yhtä aikaa n. saman verran ajetut öljyt. Itselläni oli uusi auto ja kaverilla 15 vuotta vanha Sierra. Sierrassa oli Bilteman öljyt ja itsellä Shell 5W-40. Sierrasta lasketut öljyt olivat aika kirkkaat, kun omasta melkein uudesta autosta lasketut öljyt ölivat aika mustat. Eli öljyn mustumisesta ei kannata tehdä hirveän pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Huomasi kyllä miksi ne öljyt olivat kirkkaat, kun tehtiin Sierraan kansiremppaa. Kansi oli aivan hirveän mustan pien peitossa. Öljy ei ollut puhdistanut paikkoja ja sitonut likaa itseensä.

                                            Viskositeetin perusteella ei kannata tehdä kovin yksioikoista vertailua öljyjen kesken. Viskositeetti ei kerro sitä, kuinka korkeita lämpöjä öljy kestää. 0W-40 Mobil kestää huomattavasti korkeampia lämpötiloja pikeentymättä kuin Mobil 5W-50. Kannattaa myös ottaa huomioon mihin käyttöön öljyt ovat tehty. 10W-60 Racing-öljy ei missään nimessä ole suositeltava öljy ympärivuotiseen ajoon normaalissa liikenteessä, vaikka käyttäisi lohkolämmitintä.

                                            Vähän aiheesta sivuten:
                                            Vaihteistossa olen käyttänyt Mobil VS200, Castrol TAF-X, VW G052171A2 ja alkuperäisiä öljyjä. Parhaiten toimi ensiasennusöljyt. Mobilin ja Castrolin ero oli aivan hiuksen hieno Castrolin eduksi. VW G052171A2 öljyt toimivat laatikossa paremmin kuin Castrol, mutta ei yhtä hyvin kuin ensiasennusöljy.
                                            Moottoriin vaihdan öljyt 7500km:n välein. Aivan niinkuin autojen huolto-ohjeissa on sanottu. Tämä sen takia, että ajan pääsääntöisesti hyvin lyhyitä matkoja ja talvi asettaa omat haasteensa voiteluaineille.
                                            Viimeksi muokannut Zuhnu99; 18.5.2007, 02:36.

                                            Comment


                                              #52
                                              No 10W-60 on kyllä ihan uusien bemarien normiöljy, esim juuri M3, joten kyllä sillä ympäri vuoden vedellään. Itse asiassa esim kendall 5w ja 10W öljyillä on kylmäpäässä hiuksen hieno ero vaan (näin esimerkkinä vaan).

                                              0W mobili (tai muut) vetää rata tai muussa kuumemmassa käytössä aika litkuksi, joten pikeää tai ei niin, kyllä ennemmin jäykempää tavaraa kuumaan käyttöön kannattaa käyttää.

                                              Comment


                                                #53
                                                Castolin 10W-60 öljyistä tuo Edge on ainakin luokituksiensa puolesta parempaa öljyä.

                                                10W-60 Racing-öljy ei missään nimessä ole suositeltava öljy ympärivuotiseen ajoon normaalissa liikenteessä, vaikka käyttäisi lohkolämmitintä.
                                                Esim. Mobilin Rally formulan 5W-50 ja Castrolin TWS Motorsport 10W-60 jähmepisteen ero on 2 astetta mobilin hyväksi. Löytyy varmasti paljon parempia öljyjä talvikäyttöön, mutta kyllä noillakkin pitäisi pystyä ajamaan.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  No 10W-60 on kyllä ihan uusien bemarien normiöljy, esim juuri M3
                                                  Tarkennetaan sen verran että ko. öljy on VAIN ja ainoastaan BMW M sarjalaisten "normiöljy", eli puhutaan korkeaviritteistä autoista joiden moottorit vaativat huippuöljyjä, koska ne on suunniteltu Kovaan ajoon.

                                                  Jos palataan otsikon autoon (B5 S4) niin mitä öljyjä olette käyttäneet K04 ahtimien tuomien lisähepojen kanssa.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Jos palataan otsikon autoon (B5 S4) niin mitä öljyjä olette käyttäneet K04 ahtimien tuomien lisähepojen kanssa.
                                                    Tota Kendall 5w 50 on tullut laitettua, piti laittaa sitä uutta Kendall 10w 60 mutta kerkesin jo ostaa 20 L pönikän tuttua ja turvallista 5w-50 öljyä.

                                                    Kesäautossa on toi 20w-50 mutta Audiin saa riittä max 10w ympärivuotisen käytön takia.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Onkos tuollainen 2.7t kuinka herkkä ylitäytön suhteen? Kukaan esim. mitannut paljonko matkaa öljytikun ylärajasta kampiakselin/kiertokankien alhaisempaan kohtaan? Mahtaako ylitäyttö häiritä turbojen öljynpaluuta?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        taitaa ylitäyttö lähinnä ruikata ne öljyt imuputkiin. itse laitoin viikonloppuna teboilin 5-40 engineflushin jälkeen. kauhia nostimien napina loppui pikkuhiljaa kokonaan. olis varmaan loppunut muutenkin kun auto oli seissyt yli kuukauden joten jotain jäämiä oli valunu vääriin paikkoihin tms.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Tuota Castrolin 10W-60 öljyä käytetään myös Porscheissa. Ko. öljy on myös paljon käytetty kilpa-autoissa.
                                                          Leikkautuvuusarvot ovat erinomaiset, pitää ominaisuutensa kuumana.
                                                          Ja jähmepiste on muistaakseni -51C eli voi käyttää ympäri vuoden.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Mihnea on käyttänyt 60:Stä öljyä, mutta se vetää luukku auki 300kmph. muuten tuntuu että kevyempi sopii paremmin tähän koneeseen. Kulutuksessakin saattaa eron huomata?

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Ihan niinkuin öljynvaihdon jälkeen (mobil 0w-40 -> mobil 5w-50) turbo(t?) uljeltaisi enemmän kylmänä (parhaiten alle 2krpm kuuluva tuulen ulvonnan kaltainen ääni kaasua painettaessa, ääni katoaa kun motti saavuttaa käyntilämpötilan (vedenlämpö 90 astetta)).

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X