Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kalina hajottaa pään (ja auton)!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kalina hajottaa pään (ja auton)!

    Auttakaa nyt miestä mäessä. Kyseessä on siis Audi 80 b4 2.0E -92. Moottori lämpimänä kiihdyttäessä moottorista? kuuluu outoa kalinaa. Ääni kuuluu koko kierrosalueella samalla taajuudella, ei siis muutu kierroksien eikä nopeuden mukaan, vaan pysyy samana koko ajan. Se ei edes kuulu joka kerta, eikä koko ajan.. Viimeksi kuulin pidemmällä matkalla vasta n. 80 km ajon jälkeen. Joskus taas alkaa kuulumaan heti kun moottori on lämmin. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään ihmeellistä.

    Osaisko joku ehkä sanoa mikä olis vialla?

    Jollain samanlaista ongelmaa??

    Kiitos jo etukäteen!!

    #2
    eikö kukaan todellakaan tiedä mikä vois olla vikana, vai kysyinkö jotenkin epäselvästi? itse kun en moottoreista/autoista vielä paljoa tiedä...

    Comment


    • #3
      Kysyit ihan selvästi, mutta pirunmoinen vika. Veikkaisin hydraulinostajia, mutta oireet eivät sovi. Joku osa, mutta mikä ilmoittaa viasta lämpimänä?
      Oletko tutkinut autoa ( kone/apulaitteet/pakoputki/katalysaattori) mitenkään?

      Comment


      • #4
        Siis ääni naputtaa tasasesti vaikka kierrosalue muuttuu? Miten kova ääni? flektikö siellä tikittää?

        Comment


        • #5
          Kuuluuko ääni vain auton ollessa liikkeessä ja kiihdytettäessä?

          Comment


          • #6
            Onko tuossa moottorissa alipainepumppua? Minulla oli C4 100:nen 2,3 moottorilla. Siinä oli saman tyyppinen vika. Ääni on kuin hakkaisi vasaralla venttiilikopan kanteen.

            Sori... Alipainepumppu kylläkin naputtaa kierroksien mukaan...

            Comment


            • #7
              Kuvaile ääntä tarkemmin.

              onko se kuin joku löysi ruuvarilla koneen kylkeen?
              Onko se matala naputus/siritys?
              Onko se kolina äänekästä?
              Mistä päin konetta ääni tulee? apukuskin puolelta? keskeltä?

              Avaa konepelti ja kaasuta kaasuvaijerin juuresta kädellä tai pyydä jotain kaveria kaasuttamaan kun olet paikalla kuuntelemassa

              Jos ääni kuuluu vain liikeellä niin se on siitten todennäköisesti laakerivika eturenkaassa tai vika onkin vaihdelaatikossa mutta silloin se vaihtelesi nopeuden mukaan.

              Auton iän puolesta se voisi olla tuulettimen moottori jonka laakerit on väljät ja ottavat runkoon. Kun ääni alkaa sulje puhallin. Loppuiko?

              Antamillasi tiedoilla tämä on vain arvailua.

              Comment


                #8
                Ääni on sellaista metallista kalkatusta. Ehkä vois kuulostaa ruuvarilla hakkaamiselta. En pysty sanomaan kummalta puolelta se kuuluu, kun ei kuulu paikoillaan kaasuttaessa. Se on kuitenkin niin voimakasta, että kuuluu selvästi sisälle vaikka ikkunat on kiinni. Taajuus ei siis muutu (n.1-5 kalahdusta sekunnissa), mutta kalahduksien voimakkuus vaihtelee (ihan kun joku löis välillä vähän ohi sillä ruuvarilla).

                Mielestäni mikään nokkapellin alla ei ole löysällä tai irti.

                Comment


                • #9
                  Voi olla kaukaa haettua, mutta jos ääni kuuluu tasaisesti eikä siihen suuremmin vaikuta vauhti eikä moottorin kierrokset, niin tarkista auton alta, ettei mitään ole irti. Jos esimerkiksi pohjapanssari on osittain irti ja naputtaa tuulessa pohjaa vasten. Tosin naputuksen taajuuden tässäkin tapauksessa luulisi muuttuvan vauhdin mukaan jonkin verran.
                  Vai oliko niin, että kuuluukin vain kiihdyttäessä? Pääseekö mikään moottorin/laatikon/pakoputken osa ottamaan kiinni koriin? Onko moottorinkannatinkumet kunnossa. Hakuammuntaa, ei kasa.

                  Comment


                  • #10
                    Veikkasin myös ongelmana olevan jonkun irtonaisen osan joka kolkkaa auton koria/moottoria vasten. Omassa autossa vastaavan ilmiön aiheutti tuulilasin kumilista. Oli yläosastaan irti liimauksesta. Kovemmissa nopeuksissa se sittne alkoi hakkaamaan kattopellin etureunaa vasten. Vauhtia hiljennettäessä lista ikäänkuin istahti takaisin paikoilleen. Oli aika vaikeasti selvitettävä vika. Ihan sattumalta sekin sitten selvisi.

                    Toisessa autossa taas oikeanpuolen takaoven väliin jäänyt turvavyö aiheutti omituista kolinaa mutkissa. Siis se ulkona roikkuva turvavyön lukkosolki kopisteli helmapeltiä vasten. Pari päivää kesti senkin vian löytäminen, kun auto oli silleen parkissa, että apparin puoli oli seinää vasten ja ei paljoa tullut katseltua sitä sivua autosta.

                    Kolmas tapaus oli myös aika mystinen. Apukuskin ovesta tuntui tulevan aika heikkoa kolinaa satunnaisen epäsäännöllisin väliajoin. Aina kun rupesin asiaa tarkemmin tutkimaan, kolina mystisesti hävisi. Lopulta syylliseksi selvisi usein auton apukuskin pelkillä oleva meikäläisen työlaukku (yleensä työmatkalla mukana, muuten ei) tai oikeastaan laukun hihna, jossa ollut solki naputteli sopivasti ovipahviin roikkuessaan penkin ja oven välissä. Ilmeisesti nakkasin laukun aina samalla tavalla penkille, jolloin solki lipsahti sopivasti penkin sivulle aiheuttamaan kolinaa. Vikaa etsiessä laukku ei tietystikään ollut paikoillaan. Sattumalta tuokin selvisi.

                    Comment


                    • #11
                      onpa vaikea sanoa. Jokin siellä on nyt irti.

                      Klassinen olisi rintapellin väliin unohtunut ruuvari tai hylsy. Itselläni löytyi aikoinaan katalysaattorista pikkunen räikkä joka piti ääntä...

                      Ensiksi katsoisin auton etuosaan. Onhan kaikki kiinni mikä voisi heilua ajoviimassa?

                      Moottorin ilmanoton suoja/lämpöpellit? Erityisesti se joka on pakosarjan päällä. Onko kiinni? (=lämpenemisjutun jälkeen vasta liikkuu?)

                      Sitten autoin alle.

                      Anopilla oli toyotassa sitkeä ääni jota etsittiin kissojen ja koirien kanssa kun se tuli säännöllisen epäsäännöllisesti. Vika oli alustaan juuttunut kivi joka kolisi vasten putkea/vetaria/koria ja aiheutti äänen. Pääsehän vetoakselit pyörimään vapaasti? Kuluneet vetarin nivelet voisi pitää ääntä mutta silloinkin ne muuttuisi ajonopeuden mukaan...

                      Onhan kaikki auton hinnat kireällä? Ettei laturin tms hihna ota löysyyttään kiinni mihinkään?

                      Comment


                        #12
                        Ääni kuuluu tosiaan VAIN kaasua painettaessa ja moottoria kuormitettaessa, auton nopeus ei vaikuta asiaan. Saman lailla kuuluu 20 ja 120 kmh vauhdissa.

                        Comment


                        • #13
                          No aika mystinen juttu. Mietitäänpä: taajuuteen ei siis vaikuta nopeus eikä kierrokset, ja kuuluu vain moottoria kuormittaessa veto päällä (=kiihdyttäessä). Tuo taajuuden muuttumattomuus karsii pois moottorin ja voimansiirron pyörivät osat. Nopeusriippumattomuus karsii pois tuulessa lepattelevat korinosat. Mitä jää jäljelle?

                          - kiihdytyksestä tulee mieleen laatikon/koneen kiinnityksen jousto: jokin ottaa johonkin, mutta mistä moinen naputus..?

                          - flektiin viittaisi se, että esiintyy lämpimällä koneella eikä taajuus muutu, mutta miten sitten vain kiihdyttäessä...?

                          Taajuus ei siis muutu (n.1-5 kalahdusta sekunnissa)
                          Tuo on kyllä aika laaja skaala: onko siis taajuus erilainen eri esiintymiskerroilla, vai onko siinä noin epäsäännöllinen rytmi?

                          Comment


                          • #14
                            Meidän talouden nelosessa kolisee/"ronklattaa" hanttarin puolella joku, mutta kolisee vain kovassa kiihdytyksessä, tai noh, kiihdytyksessä yleensä. Jos lähtee kiihdyttämään niinku mummo lumessa, niin silloin ei kuulu.

                            Tätä on metsästetty (kohta kaks vuotta), eikä ole vieläkään ratkennut. Hyviä arvauksia vielä jäljellä, joita ei ole vaihdettu, esimerkiksi moottorin tai vaihdelaatikon kiinnikkeet/kannatinkumit.

                            Tutun Golfissa oli samanlailla ilmenevä vika ku tuossa nelosessa, ja sille oli merkkiliike vaihtanu "vaihteiston korvakkeen" tjsp. Toisaalta, Golfissa on kone toisin päin ku tuossa nelosessa, mutta siis samanlailla ilmenevä vika, eli siis vois olla jotain tuon suuntaista.

                            Anopin Civicissä puolestaan joku kolisi/pärisi, niinku ois pakoputki rikki. Ja kuulu vain tietyllä kierroksella. Siellä oli muistaakseni joku pellin palanen niissä kiinnikeissä tms, jonka väliin oli päässy kivi. Ja se kivi sitte liikuskeli siellä tietyillä kierroksilla.

                            Nää on joskus niitä henkimaailman juttuja :D Mystisiä...

                            EDIT: Liian hidas :)

                            Comment


                            • #15
                              Lisää arvailua

                              Katalysaattorin kennosta osa ironnut, ja alkaa kolisemaan vasta suuremilla virtauksilla. Toisaalta luulisi sen kyllä kolisevan muutenkin, varsinkin töyssyissä.
                              Tai sitten joku osa on vain irti/löysällä.

                              Mutta jos ei muutu kierrosten eikä nopeuden mukaan. niin tuskin on mitään kovin vaarallista koneelle tai voimansiirrolle. Paitsi tietenkin jos sieltä jotain putoaa tielle.

                              Comment


                                #16
                                1-5 kalahdusta/sek on sen takia laaja skaala, että ääni on epätasainen. Kuin joku rummuttelisi nokkapellin alla ruuvareilla koneen kylkeen eikä joka lyönnillä osuis kunnolla, vaan löis välillä ohi, tai vaan vähän hipasis.

                                Comment

                                Working...
                                X