Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3:n käynnistys- ja tyhjäkäyntiongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A3:n käynnistys- ja tyhjäkäyntiongelma

    A3:ni tyhjäkäyntii heijaa voimakkaasti, kun ratti/renkaat ovat auton paikallaan ollessa vinossa tai varsinkin ääriasennossa. Jos auto on liikkessä ja rattia kääntää, tyhjäkäynti on vakaa. Myös kun renkaat ovat suurinpiirtein suorassa paikallaan olessa, tyhjäkäynti on melko vakaa.
    Onkohan tämä normaalia vai onko jotakin vialla?

    Toinen ongelma liittyy käynnistymiseen. Auto on tähän mennessä aina käynnistynyt heti, mutta tänään se käynnistyikin vasta kolmannella yrityksellä. Moottori oli valmiiksi lämmin ja auto oli seisonut noin 15 minuuttia. Startti vain sanoi i-i-i ja valot vilkahtivat, mutta auto ei käynnistynyt. Moottori ei siis edes yrittänyt lähteä käyntiin. Vasta kolmannella kerralla kone käynnistyi ja kävi normaalisti. Mikäköhän tällaista aiheuttaisi? Voisiko olla akku lopussa vai kuuluuko silloin edes startista mitään? Nyt rupesi vähän pelottamaan, että jos tuo auto ei sitten jollain kerralla käynnistykkään ollenkaan, niin mitäs siinä sitten tekee.

    #2
    Ratin ääriasentoon vääntäminen rasittaa ohjaustehostinta, joka taas saa käyttövoimansa moottorilta. Tuo on siis ihan normaalia. Itse en koskaan "tappiin" asti ohjausta väännä enkä suosittele sitä muillekaan.

    Työ käynnistymättömyys on hassu juttu, voi toki olla akussakin virtahäikkää, mutta jos ei tule mitään oireita esim. kylmäkäynnistyksen yhteydessä, voi sen mielestäni vian aiheuttajana hylätä. Joku sähkövika tuossa lienee kysymyksessä, itse menisin autosähköliikkeeseen (siis ei merkkiliikkeeseen) tarkempia tutkimuksia teettämään.

    Comment


    • #3
      Tohon tyhjäkäyntiin on vaikea kyllä sanoa, ohjaustehostin kyllä laskee kierroksia, mutta jos tyhjäkäynti humpaa ylös alas, voi vika olla jossain muuallakin. Kaasuläpän sopeutus vois auttaa.
      Sanoit että moottori ei edes yrittänyt lähteä käyntiin, ja toi kuvaamasi ääni vois viitata siihen että starttimoottori pyöri hetkellisesti "tyhjää", eli se ei pyörittänyt moottoria. Jos vika ei uusiudu, ei varmaankaan syytä huoleen.
      Toki akkukin voi olla huonokuntoinen.

      Comment


      • #4
        Starttiongelmat johtuvat luultavasti starttimoottorin solenoidin jumiutumisesta (yhdyn Villen veikkaukseen).

        Onko koskaan käynyt niin että moottorin käynnistyttyä kuuluu sellainen lyhytkestoinen rääkäisy konehuoneesta? Jos näin on käynyt niin tämäkin johtuu siitä että solenoidi jumittaa (ei irroita starttia ajoissa vaan starttimoottori pyörii hetken moottorin mukana ja rääkäisee pyöriessään ylikierroksilla).

        Comment


          #5
          Ei tuossa ole mitään erikoisia ääniä kuulunut mistään päin autoa, hyvin on toiminut muuten. Nyt olen neljästi startannut starttiongelman jälkeen, ja aina on lähtenyt hyvin heti käyntiin sekä lämpimällä että kylmällä moottorilla. Täytyy seurata, uusiutuuko vika, ja jos uusiutuu, niin toivottavasti kotipihalla. Ehkä oli joku tilapäinen häiriö vain.

          Tyhjäkäynti huojuttaa aina, kun kaarran omalle autopaikalle, joka on hieman ahtaassa paikassa eli käännöksen on pakko olla aika jyrkkä. Huojunta on reilua noin 400-1200, kun normaalisti pysyy tyhjäkäynnissä aika vakaasti 800:ssa. Huojuessa auto pitää huomattavaa vum-vum-ääntä. Huojunta jatkuu hetken sen jälkeen, kun pyörät ovat taas suorassa, ja rauhoittuu sitten, ainakin jos ajaa suorilla renkailla vaikka puoli metriä eteen tai taakse.

          Takuuta on autossa jäljellä vielä muutama kuukausi, joten olisi kiva saada korjattua tollaset viat pois, jos ne vikoja on.

          Comment


          • #6
            Vikojahan tuommoiset on ja jos sulla on autossa vielä takuuta jäljellä niin sulla on ongelma ja ongelman ratkaisu samassa paketissa.. pajalle vaan..

            Comment

            Working...
            X