Näitähän on tehty jo jonkun aikaa maailmalla, mutta ei ole selkeää - ainakaan suomenkielistä ohjetta osunut silmään, joten härifrån tvättas.
Eli Ea113 tfsi - moottorin öljypumppupakettihan on kauniisti sanoen vähän /c:stä. Se on iso ja kömpelö komotti, jossa on sisäänrakennettuna kaksi tasapainoakselia. Kyseinen osa on vikaherkkä ja sairaan kallis.
Onneksi Speed Autoteileltä, eli Kalskeen Tepolta saa valmiin osapaketin, joka käy paikalleen parin tunnin veistämisellä, ja eliminoi koko tasapainoakselihässäkän. Rahaakin säästyy uuteen tfsi pumppuun nähden hyvän etelänmatkan verran.
Tässä vertailun vuoksi siis paketissa tuleva1.8T pumppu ja kädessä AXX-koneen vakiopumppu. Samannäkönen hökötys löytyy kaikista ensimmäisen sukupolven suoraruikkareista.
Koko homman voinee aloittaa vaikka siitä, että originaalipumpun ketjupyörä on väärällä hammastuksella, eikä sovi 1.8T pumpun ketjulle. Se pitää siis vaihtaa. Irtoaa kivasti normaalilla ulosvetäjällä
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Uusi ketjupyörä asennetaan lämpösovitteella. Itse olen huomannut, että jos yrittää asentaa ketjupyörää akseliin, se usein jumahtaa puoliväliin, mutta jos asentaa akselin ketjupyörään, se solahtaa paikalleen kuin itsestään.
Eli ketjupyörä osanumero alaspäin ruuvipenkin päälle. Penkistä kita sen verran auki, että akselin nokka mahtuu välistä. Lämmitä ketjupyörää kuumailmapuhaltimella tai kaasutöhöllä. Heti kun rissa alkaa vaihtaa väriä kellertäväksi, on se tarpeeksi kuuma.
Tämän jälkeen akselin voi työntää nenä edellä renkulasta läpi ja se solahtaa olkaa vasten itsestään. Kannattaa pitää sitä tässä asennossa hetki, kunnes renkula on jäähtynyt ja krymppääntynyt kiinni. Jos nostat akselin liian nopeasti, renkula tipahtaa pois. Varo painamasta liian lujaa, ettet riko ketjupyörää ruuvipenkkiä vasten. Voimaa ei tarvita.
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Tämän jälkeen pitää kairata reikä ja kierre ketjunkiristimelle. tfsi lohkossa on reijälle paikka, mutta reikä on jätetty tekemättä.
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Porasin siihen 6mm reijän ja tein m7 kierteen, kuten 1.8T:ssäkin. Tein sekä reijän, että kierteen penkkiporakoneessa, jotta sain reijän suunnilleen suoraksi.
Tässä kannattaa reikä tehdä mielummin lähelle akselia kuin kauas. Mulla meni reikä vähän kauas, joten jouduin pirraamaan etustefan koppaan lisää tilaa, koska kiristin otti siihen kiinni.
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Tämän jälkeen pitää vielä holkittaa yksi pumpun kiinnityskohdista. Kaksi pulttia sopii suoraan paikoilleen, mutta jakopäästä kauimmainen pultti osuu öljykanavaan, joka on suoraan yhteydessä öljynsuodattimen jalkaan.
Reikä on juuri sopivan kokoinen M8 kierreholkille, joita saa Wurthin kierteenkorjaussarjassa. Reikä on aavistuksen vino, joten pakotin tappia suoraan, ja sain kierteen jotakuinkin suoraksi.
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Reikä ei osu aivan keskelle pumpun kiinnitystä, joten pumpun korvaan pitää porata suurempi reikä. 11mm poralla pultti sopii paikoilleen juuri ja juuri. Ei täydellinen, mutta toimii. Vaatii toki aluslevyn.
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Lopuksi paketti kasaan normaalisti. Mä olen vielä ottanut tavaksi laittaa pumpun ja lohkon tiivistepintaan välyksetöntä tiivisteliimaa. Samoin - kuten kaikki muutkin moottorin sisällä olevat pikkuruuvit, varmistan kierrelukitteella.
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Tuolta löytyy vielä kaikki kuvat isompana:
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...+shaft+delete/
Eli Ea113 tfsi - moottorin öljypumppupakettihan on kauniisti sanoen vähän /c:stä. Se on iso ja kömpelö komotti, jossa on sisäänrakennettuna kaksi tasapainoakselia. Kyseinen osa on vikaherkkä ja sairaan kallis.
Onneksi Speed Autoteileltä, eli Kalskeen Tepolta saa valmiin osapaketin, joka käy paikalleen parin tunnin veistämisellä, ja eliminoi koko tasapainoakselihässäkän. Rahaakin säästyy uuteen tfsi pumppuun nähden hyvän etelänmatkan verran.
Tässä vertailun vuoksi siis paketissa tuleva1.8T pumppu ja kädessä AXX-koneen vakiopumppu. Samannäkönen hökötys löytyy kaikista ensimmäisen sukupolven suoraruikkareista.
Koko homman voinee aloittaa vaikka siitä, että originaalipumpun ketjupyörä on väärällä hammastuksella, eikä sovi 1.8T pumpun ketjulle. Se pitää siis vaihtaa. Irtoaa kivasti normaalilla ulosvetäjällä
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Uusi ketjupyörä asennetaan lämpösovitteella. Itse olen huomannut, että jos yrittää asentaa ketjupyörää akseliin, se usein jumahtaa puoliväliin, mutta jos asentaa akselin ketjupyörään, se solahtaa paikalleen kuin itsestään.
Eli ketjupyörä osanumero alaspäin ruuvipenkin päälle. Penkistä kita sen verran auki, että akselin nokka mahtuu välistä. Lämmitä ketjupyörää kuumailmapuhaltimella tai kaasutöhöllä. Heti kun rissa alkaa vaihtaa väriä kellertäväksi, on se tarpeeksi kuuma.
Tämän jälkeen akselin voi työntää nenä edellä renkulasta läpi ja se solahtaa olkaa vasten itsestään. Kannattaa pitää sitä tässä asennossa hetki, kunnes renkula on jäähtynyt ja krymppääntynyt kiinni. Jos nostat akselin liian nopeasti, renkula tipahtaa pois. Varo painamasta liian lujaa, ettet riko ketjupyörää ruuvipenkkiä vasten. Voimaa ei tarvita.
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Tämän jälkeen pitää kairata reikä ja kierre ketjunkiristimelle. tfsi lohkossa on reijälle paikka, mutta reikä on jätetty tekemättä.
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Porasin siihen 6mm reijän ja tein m7 kierteen, kuten 1.8T:ssäkin. Tein sekä reijän, että kierteen penkkiporakoneessa, jotta sain reijän suunnilleen suoraksi.
Tässä kannattaa reikä tehdä mielummin lähelle akselia kuin kauas. Mulla meni reikä vähän kauas, joten jouduin pirraamaan etustefan koppaan lisää tilaa, koska kiristin otti siihen kiinni.
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Tämän jälkeen pitää vielä holkittaa yksi pumpun kiinnityskohdista. Kaksi pulttia sopii suoraan paikoilleen, mutta jakopäästä kauimmainen pultti osuu öljykanavaan, joka on suoraan yhteydessä öljynsuodattimen jalkaan.
Reikä on juuri sopivan kokoinen M8 kierreholkille, joita saa Wurthin kierteenkorjaussarjassa. Reikä on aavistuksen vino, joten pakotin tappia suoraan, ja sain kierteen jotakuinkin suoraksi.
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Reikä ei osu aivan keskelle pumpun kiinnitystä, joten pumpun korvaan pitää porata suurempi reikä. 11mm poralla pultti sopii paikoilleen juuri ja juuri. Ei täydellinen, mutta toimii. Vaatii toki aluslevyn.
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Lopuksi paketti kasaan normaalisti. Mä olen vielä ottanut tavaksi laittaa pumpun ja lohkon tiivistepintaan välyksetöntä tiivisteliimaa. Samoin - kuten kaikki muutkin moottorin sisällä olevat pikkuruuvit, varmistan kierrelukitteella.
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...pg?img=smaller
Tuolta löytyy vielä kaikki kuvat isompana:
https://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/tfsi...+shaft+delete/
Comment