Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjauspaineventtiilin tuloliitin, typ44

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ohjauspaineventtiilin tuloliitin, typ44

    Todella triviaali kysymys vanhemmille harrastajille, mutta Haynesin kuva ei vastannut todellisuutta. Eli varmistellaan tämän kautta:

    Paineet pitää päästää pois bensansuodattimen vaihtoa ajatellen. Kumpaa liitintä pitää löysätä, A:ta vaiko B:tä?

    Ajoneuvo profiilin mukainen.


    Kuva

    #2
    Tälläinen tyhmä kysymys, mutta miksi haluat laskea paineet ohjauspainepiiristä?

    Määränsäätimen kyljessä on paineputken sisääntulo, jossa pitäisi olla nuoli. Täältä, järjestelmäpainepiiristä, kantsii laskea paineet jos haluaa suodattimen vaihtaa ilman roiskumista.

    Ohjauspainepiiri on myös yhteydessä järjestelmäpainepiiriin, mutta pienen kuristimen kautta.

    Comment


      #3
      Ei se niin tarkkaa ole suodattimen vaihdon yhteydessä. Avaat vaan varovasti suodattimen letkuliittimen ja annat paineet puhista pihalle sitä kautta, joku rätti siihen lähistöön kannattaa laittaa johon roiskuvat pensat imeytyvät. Suojalasitkin on hyvä laittaa päähän, jottei paineistettua bensaa vaan pääse roiskahtamaan silmille.

      Comment


        #4
        Näin se menee. Rättiä vain ympärille, ettei roisku naamalle ja suojalasit mielellään. Itse aikoinaan avatessa tuli mahdottoman kiire hanan alle, kun aavistus roiskaisi silmien ympäristöön. Varovaisuus on valttia.

        Ja toki koneen kannattaa olla kylmä, ettei vain pääse höyrystymään.

        Comment


        • #5
          Kiitän vastauksista. Suodatin tuli vihdoin ja viimein vaihdettua onnistuneesti ja ilman ohjauspaineventtiiliin kajoamista.

          Avasin suodattimen tuloletkun puolelta erittäin varovasti. Tietenkin liitoksesta tuli bensaa, mutta en huomannut mitään suurempaa paineenkarkaamista. Kone oli seissyt käymättömänä noin kuusi tuntia. Tämä tietenkin herätti mielenkiintoni, koska muuten hyvin toimiva moottori ajoittain käy tasakaasulla epätasaisesti. Ei nyi, mutta aaltoilee pehmeästi.

          Eli:

          -Pitäiskö järjestelmässä olla vielä painetta?
          -Jos pitää, niin minkälaisia oireita vuotavat linjat voivat aiheuttaa?

          Profiililötkössä uusi pyörijä, virranjakajankansi ja johdot. Sytkä kohdallaan ja päästöarvot ok. Pitääkö bensalinjojen lisäksi hakea vikaa bensapumpusta ja/tai suuttimista?

          Comment


            #6
            Yo. kuvasta päätelleen kumiletkut voivat hyvin olla muhineet pehmeiksi ja moottori imee ilmaa jostain epämääräisen määrän ilmaa määräjakajan lautasen ohi.

            Comment


            • #7
              Turha sitä bensaa on niin varoa, vaikea tuota on saada syttymään ilman kipinää tai avoliekkiä. Ei syty vaikka kaataa tulikuumalle pakosarjalle, kokeiltu on. Amerikkalaisissa elokuvissa autot kyllä räjähtävät jo pienestä kilkkauksesta mutta vinkuvathan renkaatkin hiekalla. Silmille on muutaman kerran roiskahtanut harrastusaikoina, tuntuu ilkeältä mutta eipä siitä suurta vaaraa ole. Suodattimen vaihdossa vain rätti liitoksen ympärille ja avaa tosi hitaasti että se pieni tilkka valuu nätisti rätille. Sen jälkeen kyllä kannattaa miettiä mitä tuolle rätille tekee, ainakin ennen kuin laittaa tupakaksi onnistuneen suodattimen vaihdon kunniaksi.

              Comment


                #8
                Ja verkkovirtakaan ei useimmiten aiheuta muuta kuin pientä tutinaa. Useimmiten. Suosittelen, että panostaa mieluummin turvallisuuteen ennen sitä onnetonta yhteensattumaa...

                Comment


                • #9
                  Hieman aiheeseen liittyvää kysymystä. Tuo ylhäällä kuvassa oleva mötikkä, milläs nimellä se liikkuu täällä? Ihan ohjauspaineensäädin vai?

                  Meinaan kun mulla omasta MC koneesta hajosi se metallikalvo sieltä sisältä ja tuo peltitölkistä leikattu ei toimi ihan samalla tavalla kuin alkuperäinen. Alussa se toimii hyvin, mutta sitten se rupee venymään ja päästää bensaa liikaa läpi ja seokset ei enää seilaa tyhjäkäynnillä rikkaalle ja laihalle vaan pysyvät kokoajan hieman rikkaalla. Samoiten kun kiihdyttää kovin niin 5 tonnin jälkeen rupee menemään laihalle.

                  Comment


                    #10
                    Ohjauspaineensäädin on ihan oikea nimi.

                    Comment

                    Working...
                    X