Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bensalinjat nylon putkesta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Bensalinjat nylon putkesta?

    Alkaa tuossa Audissa olemaan bensalinjat vähän huonossa hapessa. Mikä olisi järkevin vaihtoehto uudistaa linjat niin ettei sitä tarvitse auton elinikänä enää toista kertaa tehdä: teräspunosletkut, nylon putket, vai putket alkuperäisosana?

    Sisähalkaisijaltaan 6mm ja ulkohalkaisijaltaan 8mm nyloninen (jarru)putki tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta koska ei ainakaan ruostuisi ja menisi pohjan alkuperäisiin kannakkeisiin. Mutta kestääkö nylon kuumuutta pakoputken lähellä? Konehuoneen puolelle tavittaisiin kierreliittimet teräspunosletkujen liitoskohtaan, mutta takapäässä liitokset letkuihin onnistuisi tavallisilla letkukiristimillä. Tämä tulisi reilusti halvemmaksikin kuin alkuperäiset putket (Suomessa yht. n. 290e).

    Samalla tietysti kannattaa taakse menevä jarruputki uusia ja sekin sitten nylonisena jos kuumuudenkesto ei ole ongelma.

    #2
    Teräspunosletkut olisi varmaankin yksinkertaisin asentaa paikoilleen. Veikkaan vaan rosteripunosletkujen liittimien kera olevan melko arvokkaita.

    Nailonia en laittaisi, jos ei olisi varmuutta sen kestosta. Lämpöä se ei hirveästi kestä ja miten se suhtautuu polttoaineeseen?

    Hi-flex varmastikin tekee orkkista vastaavan putkiston hieman edukkaammin, mitä siitä varaosatiskillä joutuupi maksamaan. yhden metrin mittaisen polttoaineputkenpätkän liittimineen teetin siellä joku aika sitten, maksoi jotain 10-15e. 8mm teräsputki on kyllä jo vähän aika ikävää taivuteltavaa ja siinä mielessä vähän hankala asentaa paikoilleen.

    Comment


    • #3
      Itte tein 8mm vesijohtokuparista. Hyvin on toiminut ja asennuskaan ei ollut paha rasti. Jos haluaa mielenrauhaa niin ostaa saman putken vaikka biltemasta jossa se myydään polttoaineputken nimellä. Laitoin vanhat liitinosat ja tyssäytin vaan putkenpäät hydrauliikkaliikkeessä.

      Comment


      • #4
        Kuparista eilen myös väänneltiin uudet bensalinjat tuohon projektiini. 1/2 tuumaisesta väänneltiin helmiliitoksilla. päälle kutistesukkaa niin murtumis tapuksissa valuu bensa hallitusti. Ja hyvin kiinni runkoon. Hyvin toimi.

        Comment


        • #5
          Kyllä Nylonista (tai mikälie muoviseos) on tehty bensaputkia mutta omat kokemukset pienemmistä paineista. Tarvikeliikkeistä löytyy bensalle tarkoitettuja muoviputkia. Liitokset hankalia ja kovin jyrkälle mutkalle ei voi vääntää. Hitsatessa pitää olla varovainen, pinta sulaa, syttyy palamaan ja valuvasta bensasta tulee hauska roihu. Kyllä nuo pakoputken lämpötiloja kestää jos ei aivan pakosarjan lähelle tule. Alkuperäiset on jotain seostettua kuparia johon saa kunnon liitokset, mielestäni pitää olla riittävästi kokoa ettei ahdista virtauksia.

          Comment


            #6
            Muistaisin jostain lukeneeni että kuparilla ei ole kovin hyvä tärinänkesto vaan se voi murtua. Tuo profiilin auto on autosuunnistuskilpurina ja joutuu normaalia katuajoa kovemmalle tärinälle alttiiksi.

            Hi-flexissä sanottiin yhdeksi vaihtoehdoksi nylon, mutta haluavat ensin nähdä alkuperäiset putket.

            Huomasin juuri että bensalinjathan kannattaisi vetää auton pohjassa vasenta puolta mistä jarruputkikin menee; tulisi lyhyempi matka eikä olisi kuumuusongelmiakaan kun pakoputki ei olisi lähellä. Alunperinhän linjat menevät oikealla puolella mistä seuraa kaksi turhaa pakoputken ylitystä.

            Comment


              #7
              Minun vanhassa autossa on kuparista bensalinja, ja se on ollut siinä jo kymmenisen vuotta eikä ole murtunut. Se vaan pitää tukea hyvin niin kyllä se kestää.

              Comment


              • #8
                Taipuisan kupariputkenhan saa sormilla taivuteltua menemään millilleen samoja reittejä ja sen voi asentaa samoihin kiinnikkeisiin kuin alkuperäisen teräsputken. En usko että sen parempaa kiinnitystä on helppo toteuttaa ainakaan pienellä vaivalla.

                Comment


                  #9
                  Tuota "nailon" letkua käytetään raskaankaluston jarrupaineletkuna eli kestää bensat,öljyt,jarrunesteet ym.

                  Comment


                  • #10
                    Ei, paineilmakäyttöön tarkoitettu nylonletku ei kestä bensaa pidemmän päälle. Hydrauliliikkeistä saa sellaista mikä sitten kestää bensaakin pitkään.

                    Comment


                    • #11
                      Ei, paineilmakäyttöön tarkoitettu nylonletku ei kestä bensaa pidemmän päälle. Hydrauliliikkeistä saa sellaista mikä sitten kestää bensaakin pitkään.
                      Totta, pneumatiikkaletkut ei kestä jatkuvasti kemikaaleja, kuten bensaa tai öljyä. Metalliputkea mielummin jos haluaa että linja kestää.

                      Comment


                        #12
                        Kurkkasin tuossa leonin ja polon alle, niin molemmissa oli "muoviset" polttoainelinjat. Joten kai sitä samaa tavaraa voisi käyttää kun itsekkin linjat vetää uusiksi.

                        Comment


                          #13
                          Ostin Nestepaine Oy:stä 7,5mm teräspunosbensaletkut (alkuperäisen putken sisähalkaisija on 6mm) yht. vajaa 7 metriä, niihin kierre- ja banjoliittimet asennettuina, uudet banjopultit suodattimeen ja bensapumpun ja suodattimen välinen letkunpätkä banjoliittimineen teetettynä. Kaikki yht. 55e.

                          Bensalinjat eivät siis tule kulkemaan alkuperäistä reittiä vaan pohjan vasenta puolta.

                          Lisäksi ostin Etolasta 6/4mm nailonputkea (euron/metri) jolla korvataan tankilta konehuoneen aktiivihiilisuodattimelle menevä putki. (mitäköhän vaikutusta tuolla on koneen toimintaan?)

                          Kiitos kaikille vinkkejä antaneille.

                          Comment


                          • #14
                            Vakio 3b 20v koneen (ja ne muutkin variantit) bensaliitäntäputket bensakiskolta on metallipunosputkea, jonka sisällä menee nailonputki. Paljastui, kun liitin ABY-kiskon 3b bensalinjoille. Taisi olla mustaa mitä lie nailonia.

                            Comment


                              #15
                              Ostin Nestepaine Oy:stä 7,5mm teräspunosbensaletkut (alkuperäisen putken sisähalkaisija on 6mm) yht. vajaa 7 metriä, niihin kierre- ja banjoliittimet asennettuina, uudet banjopultit suodattimeen ja bensapumpun ja suodattimen välinen letkunpätkä banjoliittimineen teetettynä. Kaikki yht. 55e.
                              Eipä ole pahan hintainen. Pitääkin asioida Nestepaineessa Hiflexin sijaan seuraavan kerran, kun on putki/letku/hydrauliikkaosatarvetta.

                              Comment


                                #16
                                Kannattaa pyytää jonkun firman (tai vaikka Audikerhon?) alennukset. Itsekin kysyin että saako työnantajani (ei mitään tekemistä Nestepaineen tai edes sen alan kanssa) työntekijät alennusta ja myyjä lupasi että kyllä siitä jotain tulee. Kuitissa oli sitten ale% 50...

                                ps. alkuperäinen bensapumpun ja suodattimen välinen putkenpätkäkin näytti olevan nailonia.

                                Comment


                                  #17
                                  Kävin vielä teettämässä yhden letkun Hiflexissä kun on lähempänä; samat aleprosentit osista sieltäkin tuli, mutta päälle vielä työveloitus. Nestepaineessa laskutettiin vain osista. Aika hyvät katteet noissa on jos yksityisasiakas ei ymmärrä pyytää alennuksia...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kurkkasin tuossa leonin ja polon alle, niin molemmissa oli "muoviset" polttoainelinjat. Joten kai sitä samaa tavaraa voisi käyttää kun itsekkin linjat vetää uusiksi.
                                    Kysymys kuuluu, että mitähän tarkalleen ottaen tämmöinen "sama tavara" on?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Edellä on arveltu, miten nylon kestää bensiiniä. Siitä tuli mieleeni, että minun öljysäiliöni, 3000 l, on nailonia. Valmistajan nimeä en muista. Valmistaja kuitenkin kehui, että nylon on hyvä aine polttoainesäiliöön, koska se imee polttoaineesta mahdollisen veden pois. Tuosta taas tuli mieleeni, että eräs konepaja valmisti nailonista pyöriä. Ne varastoitiin ulos sateeseen ja imivät itseensä vettä. Pyörien akselinreiät piti koneistaa uudelleen, koska nylon oli paisunut vedestä.

                                      Edit: Ainoana markkinoilla, Li-Plast tarjoaa nailonista valmistettuja öljysäiliöitä...
                                      Viimeksi muokannut kari.rautio; 24.12.2017, 14:14.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X