Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TFSI suuttimien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TFSI suuttimien vaihto

    Kilometrien puolesta alkaa suuttimet olla tiensä päässä ja nyt kun auto muuten on kunnossa niin aloin miettiä että tässä kun odotellaan hallituksen uusia älynväläyksiä autoiluun liittyen niin antaisin omalle kulkineelle vielä jatkoaikaa.

    Eli kyseessä on 2.0TFSI BPJ-koneella. Jos tilaan suuttimiksi nämä: https://www.ebay.de/itm/Einspritzven...0AAOSwiYFXGVh5
    Pitäisi sopia? Ja mitäs muuta pitää tilata?

    Sitten varsinainen vaihtotyö. Imusarjan jne purku onnistunee perus osaamisella, mutta suuttimien irroitus? Elsan ohjetta?

  • #2
    Ei niissä minun käsittääkseni ole muuta kuin vetämällä ulos. Ulosvetotyökalu taisi olla näille erikseenkin olemassa, mutta onnistunee myös ihan sopivalla työkalulla kampeamalla - varsinkin jos ei ole tarvetta vanhoja sääliä.

    Imusarjan ollessa irti kannattaa tehdä myös imuventtiilien karstan puhdistus. Ja imusarjan tiiviste varalta vaihtoon. Imusarjan ollessa irti on myös helppo vaihtaa huohotusletku ja EVAP-letkuasetelma, jos niitä ei ole ennen vaihdettu.

    Comment


    • #3
      Tuo EVAP-letku tuli jo pujoteltua aikaisemmin. Löytyiskö kommentteja joltakulta joka tämän projektin on toteuttanut?

      Comment


        #4
        Mitähän nämä Tornaumotorin osat oikein on? Osa on selkeästi jotain kiinalaista kopio-osaa. Sitten on esimerkiksi suuttimia kuten yllä olevassa linkissä. Kaupan sivulla sanotaan, että osa on uudesta moottorista pois purettu alkuperäinen käyttämätön osa. Ja tietenkään silloin osa ei tule alkuperäispakkauksessa. Ja hinta alle kolmasosa parhaasta alkuperäis tai Boschin laatikossa tulevasta osasta...

        Suuttimet jotka ei tule ulos kiskon mukana lähtee esimerkiksi suuttimen kaulaan istuvalla lenkkiavaimella vääntämällä. 7 tai 8mm lenkki ja vaikka pikku hylsy kannen ja lenkin väliin ja suuttimen saa kammettua pienellä voimalla ulos. Suuttimen ympärillä on alunperin muovinen lukitusjuttu, joka murenee yleensä käsiin suuttimia irrotettaessa. Niitä saa korjaussarjana uusia, samassa paketissa tulee muistaakseni lukkorengas, suuttimen teflontiiviste ja o-rengas. Ei siinä hommassa muistaakseni mitään ihmeellistä ole. Elsassa on ohjetta ja jos ei ole omaa elsaa niin ErWinistä saanee edelleen ohjeita pikkurahalla.

        Comment


        • #5
          Suuttimien irrotus onnistuu hyvin Jarin mainitsemalla tavalla, aika yksioikonen homma noin muutenkin. Suuttimien teflon-tiivisteiden kanssa kannattaa olla tarkkana, jos ei uusissa tule mukana valmiiksi prässättynä. Siihenkin on omat työkalunsa millä menee silmänräpäyksessä oikein, mutta pystyy soveltamaankin.

          Täältä löyty aika hyvä kuvasetti koko toimenpiteestä, missä on oikeat työkalut käytössä.

          Comment


          • #6
            Onko parempia ehdotuksia paikaksi mistä suuttimet hankkia?

            Comment


              #7
              Finjector on ollut yleensä aika luotettava. Tai sitten laita vanhat suuttimet sinne penkitykseen ja huoltoon. Tähän asti noi huollot on tulleet jopa hämmentävän ripeästi, tästä Mäntsälästä kun laittaa suutinpaketin aamupäivästä postiin niin melkein seuraavan päivän iltapäivällä saa hakea, jos ei Posti sählää jotain.

              Comment


              • #8
                Jaa empäs tuollaista vaihtoehtoa edes miettinytkään. Missähän hintaluokassa pyöritään?

                Comment


                  #9
                  https://www.finjector.com/fin/sivu/s...llot_ja_testit
                  Tuostapa ne hinnat eri tyyppisille suuttimille selviää.

                  Comment


                  • #10
                    Onko kokemuksia tuon 1.4 tfsi koneen suuttimista. Niitä nyt koittanut kaivaa esiin, tökkäsi siihen kun piti ottaa imusarja/suutintukki pois. Ei mahdu tulemaan ulos, kun nappaa kiinni mekaanisen ahtimen yhteen kiinnikkeeseen. Saako tuon korkean tötterön erikseen irti jotenkin, vai tarviiko koko mekaaninen murkula irroittaa? Vinkit tervetulleita.
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja jaeger Näytä viesti
                      Täältä löyty aika hyvä kuvasetti koko toimenpiteestä, missä on oikeat työkalut käytössä.
                      Tuolla (ja Elsassakin) sanotaan asennuksesta seuraavaa
                      Use the injector installation tool and push the injector straight in. People have wrapped the injectors in towels and tapped them in but again this opens up the possibility of damaging the injector or head. Use the right tool for the job (red arrow).
                      Oman kokemukseni mukaan tehtaan asennustyökaluja on kahdentyyppisiä, a) sellaisia joita ilman työ ei onnistu ollenkaan laadukkaasti b) sellaisia joita ei oikeasti tarvita kun homma onnistuu ihan hyvin perus autotallityökaluilla

                      Pystyyköhän tämän asennustyön tekemään kotikonstein vai vaatiiko oikeasti tuon erikoistyökalun T10133/9? Harmittavasti näyttää moisen työkalun toimitusajan olevan ainakin viikko...

                      Comment


                        #12
                        Omat BPJ suuttimet kävivät Finjectorilla ja tuomio oli tyly; jokainen suutin romukoppatavaraa. Mittarissa 293tkm. Mistähän näitä nyt kannattaisi alkaa metsästämään? Ebaysta löytyy jotain mutta suurin osa jenkeistä. Lisäksi jotain kunnostettujakin on kaupan mutta ei oikein löydy sellaista hyvää 2-in-1 kauppaa (hyvä ja halpa).
                        Tuo aloitusviestin kauppakin näkyy olevan edelleen toiminnassa ja hintakin huokea... Hommasiko ketjun aloittaja nuo ja oliko toimivat?

                        Purkuosina huomattavasti vähemmän ajetuista löytyy myös ja varmaan vois olla varteenotettava vaihtoehto. Onkohan 06F906036A ja 06F906036G mikä ero vai sopiiko molemmat?
                        Viimeksi muokannut Ronde79; 17.8.2022, 10:09.

                        Comment


                        • #13
                          Ei tuo T10133/9 työkalu ole se kriittisin työkalu tuota hommaa tehdessä, kyllä ne pääosin menee ihan sormilla painamalla, tai käyttää jotain 3/8 lyhyttä jatkovartta ja sillä painaa suuttimen päästä. Kevyesti pitäisi mennä jos tiiviste on prässätty oikein paikalleen. :)

                          Comment


                            #14
                            2.0TFSI BPJ koneinen A6 125kW. Suuttimet olisi oleet netti-Etkan mukaan 06f906036A ja sellaiset nyt hommasin, mutta originaalit olivatkin sitten 06f906036G. Molempia on ollut BPJ moottoreissa jos internetsiä oikein tulkitsin, mutta nuo A loppuiset pääsääntöisesti tehokkaammissa myllyissä (147kW jne.). Onko noiden suuttimien ruiskutusmäärissä eroja? Ruiskutuksessa ei ilmeisesti isompia älyjä ole, joten onko ruiskutusajat aina samat sylinterien välillä vai säädetänkö sitä jotenkin (nakutus?)?


                            Nyt olisi tilanne että joutuisi laittamaan 3kpl A loppuisia ja yhden G lopuisen... lieneekö turha toivo että alkaisi tuolla tavalla kone pelittämään?

                            Edit. Somen puolelta tuli varmistus että tuo A-loppuinen numero korvaa alkuperäisen G-loppuisen joka ei ole enää saatavilla.
                            Viimeksi muokannut Ronde79; 25.8.2022, 07:28. Perustelu: lisää selvyyttä asiaan

                            Comment


                            • #15
                              miccomus & Ronde79, mitä ongelmia teillä on/oli huonojen suuttimien kanssa?
                              Viimeksi muokannut Killeri; 31.8.2022, 14:25. Perustelu: Tägäys kuntoon.

                              Comment


                                #16
                                Käynti pätki pienillä kierroksilla (<2000rpm); myös tyhjäkäynti hieman tuntui hytkyvän. Anto vikakoodia välillä laihalla käymisestä sekä 1. sylinteri antoi välillä missfire koodia. Lisäksi aika selvää "naputusta" kuului suuttimesta tyhjäkäynnillä.

                                Nyt on uudet käytetyt suuttimet paikallaan ja auto ei ole koskaan tainnut oman omistuksen aikana toimia näin hyvin. Käyntiäänikin on lähellä bensamoottorista vaikka nämä aika dieselmäisesti tuppaavatkin käymään.

                                Comment

                                Working...
                                X