onko jossain jokin tietopläjäys siitä, millaista talvivarustetta 2.7t koneeseen ikinä on keksitty (valmistajan toimesta)? (kun ei huvittaisi ajaa talvea pahvi coolerin edessä, et pitäis muuten saada pysymään sulana)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2.7t motin "talvivarusteista" tietoa?
Collapse
X
-
Onkos joku korvannut tuon mötikkäventtiilin suoralla putkella (tuossa oikealla tuossa lainatussa kuvassa)?
Periaateessa tuon mötikkäventtiilin heivaamisella ei ole muuta haittaa kuin, että tyhjäkäyntikierrokset saattaa nousta kun motti saa enemmä ilmaa kaasuläpän ohi (suuntaventtiilistä)?
Ajatuksena olisi heivata tuo mötikkäventtiili ja korvata huohottimeen liittyvät "letkut" (poislukien kaasuläpän tienoille menevä ) noin kaksinkertaisen halkaisijan omaavalla tavaralla ja huohottimen jäätymisen mahdollisuus olisi näin poistettu - myöskin öljyn kulkeutuminen moottorin imupuolelle vähenisi kuormituksessa kun kaasujen virtausnopeus pienenee.
Comment
-
Topicista innostuneena kävin tutkailemassa mitä Allroadista ja S4:sta löytyy. Pimeällä pihalla en saanu muuta selville kuin että öljykorkit olivat [jotain] 485B mallia. Mitään oransseja öljykannun kuvia ei korkissa myöskään ollut. Huohottavat korkit taitavat olla siis seuraava ostos.
Comment
-
-
En poistaisi tuota "mötikkää", tulee ikäviä seurauksia poistosta kun ahdot nousevat. Se on takaiskuventtiili, eli yksisuuntainen.
Kysy nyt vaikka LMS:n pojilta mitä ne lämmitinvermeet maksavat heillä. Asensivat minulle viime syksynä sopivalla rahalla. Maksoi pilkunsiirron verran ahdinremonttiin verrattuna, sehän se pahin vaihtoehto jäätymisen seurauksena on kun tiivisteet korkkaavat.
Comment
-
Ainakin vitoskoneessa vastaavan näköinen mötikkä toimii siten, että jos huohottimeen tulee kovasti imua (sehän menee ahtimen imupuolelle) niin tuo palikka rajoittaa virtausta. Jos uusitte, koittakaa imeä. Vanhaa en suosittele imeskelemään :)
Comment
-
idea on se (lukee s4 prösyyrissä huohotinta käsittelevässä osassa), että vähennetään moottorin imupuolelle kulkeutuvaa huohotinöljyä (imupuolelle ennen turboja ja välijäähdyttimiä). Kun imusarjassa on alipaine, niin kaasuläpän tiimoilta suuntavanttiilin läpi imetään huohotuskaasuja ja osa tästä kaasusta tulee tuon mötikkäventtiilin läpi (rajoitetusti, eli tuo venttiili on kiinni silloin) mikä mukamas estää öljyn joutumista imupuolelle (ennen turboja jä välijäähyjä). Kun imusarjassa on ylipaine, niin tuo mötikkäventtiili ei tee mitään eli on avoinna ja tällöin huohotustuotteet menee imupuolelle ennen turboja ja välijäähyjä.
Comment
-
jukka, seuraa miten toimii ilman tuota ja paksumman putken kanssa. putsaa eka kuskin puolen alempi ic-letku ja mielellään imuputketkin. sitten jossain vaiheessa kato kuinka öljynen on se ic-putki.
Itse päättelin sen häkkyrän rajoittimena olevan tarpeellinen ja jätin luuppiin paksumpien letkujen kaveriksi, mutta jos käytännössä ei sitä tarvi niin lemppaan mielelläni sen pois.
Comment
-
Joo tuo SSP on kyllä hyvä lukea aina silloin tällöin :)
Mietin tässä että kyllä sen periaatteessa voisi heittää sieltä pois. Alipaineellahan se tosiaan imee sen F-letkun päässä olevan takaiskuventtiilin läpi huurut suoraan imusarjaan. Kun imusarjassa on painetta, takaisku on kiinni ja huurut menevät rajoitinventtiilin (se iso rasia) läpi.
Mutta mahtaako kampikammioon tulla liikaa painetta sillä välin kun on ahtoja? Harvoinhan sitä kaasu pohjassa vedetään tuntikaupalla (paitsi saksassa ;)), eli siinä välissä kun kaasun nostaa ne tulisi aina imettyä pois. Mutta toisaalta, miksi tuon rasian jäätyessä sinne tulee painetta ja öljyä lentää...? Onko tuo F-letkun haarakin sitten jäässä? Minulla ei ole kertaakan vielä tuo päässyt jäähän, ja nythän se olisi taas hyvä väsätä tässä samalla kun kone on irti.
Comment
-
No niinpä, tuo on kyllä mahdollista. Olenkin sen onneksi aiemmin jo testannut ja se on ehjä. Joissakin se tosiaan on vähän vuotanutkin. Se on kyllä niin keskellä tuota konetta että mahtaisiko mennä jäähän? Siihen ei pääse edes kylmä imuilma vaikuttamaan niinkuin tuohon kalvorasiaan.
tuolta muuten löytyy se SSP: http://www.audisport-iberica.com/ftp...V6_Biturbo.pdf
Comment
-
kun tuota asiaa ajattelee, niin tuo näyttäisi olevan melkeimpä suunniteltu jäätymään tuo huohotin pakkasella: alipaineen ollessa imusarjassa imetään mötikkäventtiilin kautta kylmää ilmaa huohotusjärjestelmään ja sekoitetaan se ahtaissa putkissa kampikammiosta tulevaan kosteaan kaasuun.
Comment
-
Aivan! Ilmeisesti tuo mötikkä päästää ilman kumpaakin suuntaan, ainakin jos osaan päätellä oikein tuosta osan kaaviokuvasta? Eli siihen kun laittaisi ison takaiskuventtiilin niin homma olisi sillä selvä? Tai sitten vaan huohotin suoraan ulkoilmaan, mutta on se jäänyt joillakin silti (eri autossa tosin)
Comment
-
joo kyllä toi huohottimen lämmitys on pakollinen. viime talvena tuli tuonnin yhteydessä opittua heti kantapään kautta, että kyl se jäätyy ilman suomivarustetta=) laakkoselta osat reilu 300? jos nyt muistan oikein
Comment
-
Mulla oli tuolla myytipuolella ilmoitus siitä vastuksesta... Ei toiminu mulla ainakaan.
Ostin sen uuden letkusarjan. katotaan kuin käy tänä talvena...
Kuvia uuden mallisesta huohottimen letkusta
http://forums.audiworld.com/s4/msgs/2225675.phtml
http://forums.audiworld.com/s4/msgs/2271212.phtml
Comment
-
Mihin kohti
Jonkinlaista keräyskannua myös mietin, mutta ei sitä taida saada ainakaan nyt viriteltyä (ja siinä tarvis kai olla jonkinlainen suodatin, että öljy erottuisi tehokkaasti (ja suodatin taas muurautuu pakkasella umpeen)).
Comment
-
Ok. Otahan kuvia kun alat tuota tekemään niin saa ihmetellä.
Tuossa vaan mietityttää se että nythän siinä ei sitten ole mitään rajoitinta imulle. Eli ettei se vedä hulluna kampikammiosta öljyä sisään kun ahtaa kovasti. Meinasitko sen jotenkin hoitaa, vai vaan toivoa ettei kone ala käymään öljyllä? (jotkus pösöt ovat kuulemma niin tehneet) ;)
Tuollaisen keräyskannun voi tehdä vaikka niin että siinä on kaksi osastoa. Toisesta ilma tulee sisään yläreunasta, ilma (ja öljy) joutuu kiertämään jonkun väliseinän alareunan kautta taas ylös. Öljy jää sitten sinne pohjalle. Helpompi olisi näyttää kun olisi kuva.
Comment
-
tuonhan pitäisi (oman järjen mukaan) noin tehtynä toimia aivan kuin alkuperäinen siinä tilanteessa kun ahdot on päällä (kampikammiossa ilmanpaine) tai jopa paremmin kun on isommat putket ja ei tattiventtiiliä välissä. Noin tehtynä ei tule enää ollenkaan imua imusarjasta huohotukseen (mitä alkuperäisessä tulee jos imusarjassa on pienempi paine kuin ilmanpaine).
mikä tuon alkuperäisen huohottimen generoiman alipaineen merkitys sit on esim. juuri öljyn kulkeutumiseen männänrenkaiden kautta palotilaan tai stefojen tiiveyteen, niin jää nähtäväksi.
Comment
-
Niin se "tattihan" oli siinä rajoittimena juuri silloin kun on ahdot päällä. Onhan siellä isossa Y-putkessa silloin alipainetta kun ahtaa kovasti (eli imee paljon ilmaa), ja kun sitä on tarpeeksi menee se "tatti" kiinni.
Kuinka paljon se sitten imee sitä kautta verrattuna F-letkun läpi alipaineella, enpä osaa sanoa. Tuskin ne turhaan ovat kuitenkaan Audilla sitä sinne laittaneet. Itse tekisin tuollaisen öljynkeräimen, ja päästäisin huurut ulkoilmaan jonkin suodattimen läpi.
Comment
-
SSP:ssä lukee näin:
"The pressure limiting valve limits the vacuum in the crankcase. If the vacuum in the crankcase exceeds a defined value, the diaphragm is drawn over the connection against the force of the spring and closes the connection. The valve is designed in such a way that it allows a small quantity to pass through when closed. This prevents the engine oil being drawn into the intake tract and has no adverse effects on engine breathing."
Kyllä se menee kiinni kun ehdot täyttyy, pieni rako sinne jää. Tuon nimikin on pressure limiting valve.
En tiedä kuinka suuri alipaine sinne tulee, tuskin kovin iso, mutta näköjään kuitenkin sen verran että tuollainen on pitänyt rakentaa.
Comment
-
itse ymmärrän tuon silleen, että kun esim. tyhjäkäynnillä (tai tasakaasulla) imusarjaan imetään huohotinhöyryjä (f-putken välityksellä), niin tuo tatti menee kiinni siinä vaiheessa kun imu on niin kovaa, että esim. tyhjäkäyntinopeus kasvaisi ko. virtauksen takia. Ja myöskin tällöin imetään putkiin kertynyttä öljyä takaisinpäin tatilta (kun se virtaa vähän kiinniollessaan).
Tuon em. takia olen päätellyt, että eihän tuo voi talvella toimia, kun tatin kautta imetään kylmää ilmaa huohottimeen.
Comment
-
Ei tatin kautta imetä ilmaa huohottimeen.
Imusarjan alipaine on suurimmillaan moottorijarrutuksella - kierroksia paljon ja kaasuläppä kiinni. Ahtotilanteessa alipaine on varsin vähäinen.
Y-putkeen virtaava ulkokylmä ilma jäähdyttää "tattiventtiilin" tai letkun täyttämän öljymähnän. Jäätymisriski maksimoituu lyhyttä ajoa liikkuvissa autoissa - jatkuva kylmä/kuuma vaihtelu kondensoi vettä huohariin.
Comment
Comment