Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-98 a4 aeb öljynpaine

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -98 a4 aeb öljynpaine

    Pohjustusta:
    Viikko sitten tehtiin jakopää remontti (kettinki+kiristinkin vaihdettiin). Nokkia pois ottaessa paljastu vähän ikävämpi yllätys.

    Imunokalta oli taaimaisen liukupinnan öljykanava tukossa ja jälkiä oli tullu. Saatiin kuitenkin öljykanava aukaistua ilmalla ja liukupinnasta hiottiin pinnan laidassa olleet patit pois. Päätin kuitenkin kokeilla josko auto vielä toimis tuolla kannella. Viikon pelasi ilman minkäänlaista ongelmaa.

    Eilen oli sitten ensin yrittäny sammua pari kertaa, jonka jälkeen jonku aikaa käyny/pelannu oikein.
    Emäntä oli ollut töihin lähdössä, niin oli öljynpainevalo vilkkunut muutaman kerran ja summeri oli soinu. Auto sammuksiin ja komensin mamman öljyjä kattoon. =) Öljyä oli. Auto käyntiin ja kohta taas valo vilkkui. Periaatteella hajoaa jos hajoaa sanoin, että anna käydä. Valo vilkkui kohta taas muutaman kerran ja lopetti. Mamma käytti autoa vähän aikaa ja valo vilkkui epäsäännöllisin väliajoin sen muutaman kerran. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulemma kuulunut ja auto kävi normaalisti koko ajan. Mamma jätti sit auton siihen. Pitänee huomenna ruveta tutkiin.

    Itse asiaan:
    Mua hieman ihmetyttä, ku tuo valo oli vilkkunut eikä palanu koko ajan.
    Onko tuossa joku semmonen systeemi, et kun paineet menee raja-arvon ulkopuolelle, niin ensin varoittaa vilkuttamalla ja sitten, kun paineet menee kriittiseen pisteeseen, niin valo rupea palamaan koko ajan? Vai vilkuttaako se aina paineiden mentyä raja-arvon ulkopuolelle?

    Pörhöllä eivät osanneet sanoa näin lauantaina juuta eikä jaata tuohon valo asiaan.
    Anturit vaihdan huomenna ja jos ei tokene niin sitten täytyy puhistaa pumpun sihti ja vasta sen jälkeen uskon, että kansi pitää vaihtaa.. =)
    Onko muuten AEB:n ja APU:n kansissa eroja? Ois yksi APU:n kansi tiedossa, jos ne vaan passaa keskenään.

    Oho. Tulipas tästä melkein romaani.. =)

  • #2
    Pumppu kannattaa vaihtaa samalla, noissa AEB-koneissa on ollut enemmänkin ongelmia pumppujen kanssa. Paineet kannattaa mitata mekaanisella mittarilla. Pörhön testerikään ei näyttänyt paineissa olevan mitään ongelmia, vasta mekaanisella mittarilla vika löytyi.
    Pumppuja saa tarvikeliikkeistä.

    Comment


      #3
      Apuakselikoneissa kuulemma saattaa olla sellaista vikaa, että apuakselin laakerit kuluu väljäksi ja sitä kautta öpaineet laskee. En tiedä vaivaako sama vielä noinkin viimeisiä apuakselikoneita, mutta vanhemmissa ei aivan tavatonta.

      Comment


      • #4
        Anturit vaihdan huomenna ja jos ei tokene niin sitten täytyy puhistaa pumpun sihti ja vasta sen jälkeen uskon, että kansi pitää vaihtaa..
        Anturin vaihdon jättäisin väliin turhana. Jos merkkivalo vilkkuu satunnaisesti ja nokan laakereissa on merkkejä kulumisesta niin öljypumpun sihti on tukossa. Voi hoitua puhdistamalla mutta jos on paljon kilometrejä niin pumppu uusiksi. Öljynpaine kannattaa toki mitata, varsinkin kierroksilla.

        En paljon ajaisi autolla ennen remonttia.

        Comment


        • #5
          Pitää nyt kuiten antaa tekohengitystä anturivaihdolla.. =) Ei näin työ vkon-loppuna jaksa isompia ruveta tekeen.. ens viikol mitataan paineet.

          Ja auto on parkissa siihen asti, et vika selviää.. Niin ja kilometrejä autossa on 161tkm.

          Comment


          • #6
            Tänään pääsin autoa kattoon.. Paikallaan käydessä valo ei syty.. ajoin pikkumutkan niin alle 2000 kierroksen vilkkui, mutta yli 2000 ei kertaakaan ja kylmällä koneella ei vilku ollenkaan.

            Taitaa pumppu olla tiensä päässä? Viikolla kulettas trailerilla firman hallille ja purkais sinne sen.
            Saapikohan pumppuja vaihto-osana marmorilta vai kannattaako ennemmin ostaa tarvike?
            Alkuperäinenhän ois kyllä aina alkuperäinen.. =) Pitänee kysyä hintaa marmoriltakin..

            Comment


            • #7
              Tarvikkeena löytyy, ainakin Koivusella pitäisi olla. Valmistaja oli Bilstein tjsp..

              Comment


              • #8
                Onko muita kun öljypohjan tiiviste, mitä uusia kun öljypumpun vaihtaa? Tietää ottaa tiivisteet valmiiksi.

                Comment


                • #9
                  Muistaakseni etukelkka pitää käytttää irti ja sinne olis hyvä vaihtaa jotain venyviä pultteja. Pyörien suuntaus pitää tehdä luonnollisesti kelkan irroituksen jälkeen. Tarvikepumpu oli muuten Febi Bilstein, eli samaa kuin alkuperäinen.
                  Täällä lisää juttua aiheesta: http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...862&highlight=

                  Comment


                  • #10
                    Just kävin auton hakemassa hallille ja aamulla pitäs ruveta touhuaan.. Kummalta anturilta kannattaa paineet mitata? Ylipaineanturihan on vissiin suodatinjalassa, mutta missä on alipaineanturi?

                    Comment


                    • #11
                      Jos merkkivalo vilkkuu satunnaisesti ja nokan laakereissa on merkkejä kulumisesta niin öljypumpun sihti on tukossa.
                      Nokan laakerien kulumat löyty kyllä öljypumpusta, mutta ei sihdistä. Oli niin hienoa pölyä, että olivat pirut menneet ylipaine-venttiiliin ja jumittaneet sen hieman auki. Uus pumppu paikoillaan ja hyvin on painetta, ehkä vähän liiankin kanssa: Kylmä kone n.6bar tyhjäkäynnillä. Lämmin kone 1,7bar tyhjäkäynnillä ja kierroksilla n.6bar. Ylipaine-venttiili aukes 6bar:in jälkeen. Onko tuo ihan normaalia? Niin ja paineet mitattiin yläpaineanturilta.

                      En löytäny alapaineanturia ollenkaan. Olenko puusilmä vai onko se jossain piilossa?

                      Comment


                      • #12
                        Mun huoltoraportissa lukee: Tyhjäkäynti /4.0bar, 2000 rpm/6.0bar ja 4000rpm/8bar.

                        Comment

                        Working...
                        X