Poistettu
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Emämöka suuttimien vaihdossa (prikka tipahti moottoriin)
Collapse
X
-
Jos se ei ihan satavarmasti enää ole venttiilikoneistossa, niin sitten ei kannata ressata. Öljypohjassa se ei niinkään haittaa, imusihdistähän semmoinen ei läpi mene. Mutta hyvähän se öljypohja olisi auki käyttää ja löytää se prikka sieltä ihan oikeasti.
-
Tulee ihan nuoruus mieleen... Kerran säätelin bemarin M20-mosan venttiilivälyksiä, niiden epäkeskojen kääntämiseen tarvii jonkun tikun. Ekana osui käteen pop-niitti ja sillähän homma sujui... kunnes se tipahti käsistä ja öljykanavaan tietysti. Pahaksi onneksi iX-bemu jossa menee toinen etuvetari läpi öljypohjasta. Pohjan irrottaminen olisi ollut kamala savotta, joten... en tehnyt asialle mitään. Ei siitä koskaan mitään harmia ollut, kai se siellä öljypohjassa tyytyväisenä makaili kaikki ne vuodet.
Mutta en tietenkään suosittele tätä toimintatapaa kenellekään.
Comment
-
On varmasti ihan käypäistä tiivistettä tuo. Liqui Molylla on sellainen kätevä tiivistemassatuubi nykyään, missä on ponnekaasu sisällä. Eli kahvasta puristamalla tulee tiiviste itekseen ulos, on hirveen kiva keksintö jos vaikka pitää koko moottori tiivistää tms.
Comment
-
Oletko Hezman tietoinen että ko. moottorissa öljypohjan ainoa tiivistys on juurikin se liima? Ei toinna jättää kyllä pois, ei saata pitää ilman. Samoin kuin ko. moottorissa melkein jokainen muukin liitos kuten myös nykypäivän vag-moottoreissa yleisesti. Paperitiivisteitä ei ole enää juurikaan käytössä missään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Inki Näytä viestiOkei eli huomiselle tallipäivälle seuraavanlainen suunnitelma:
-Vielä kerran vanhat ölpät koneeseen
-Auto käymään ja annan käydä pari minuuttia tyhjäkäyntiä, jotta viimeistään sillon prikka valahtaisi öljypohjaan.
-Öljyt pois ja öljypohja irti.
-Rukoilen Saksalaisia moottorijumalia, että prikka löytyisi nyt öljypohjasta.
-Putsaan ölljysihdin
-Kilkkeet kiinni ja toivonmukaan moottorilla ajetaan vielä seuraavat 300tkm
E: Onko tämä hyvä tiiviste öljypohjaan?
Toi on hyvää liimaa sitä vaa sinne..
Comment
-
Siinä sitä oppii. Itsehän mitsun koneen kanssa räpistellessä aikoinaan pudotin kaksi kertaa mutterin sylinteriin kolmen päivän aikana.. Ja kannen sai aina ottaa pois kun ei ollu mitään sinne mahtuvia magneetteja jne käsillä. Sen jälkeen uskoin että ei ole huono ajatus tukkia kaikkia mahollisia reikiä aina :)
Comment
-
Eipä mun mielestä kovin hankalaa ollu kun kasasin ton oman koneen loctitellä, sopiva kerros pinnalle ja uutta osaa kiinni. Itse en luota yhtää noihin tavallisiin paperitiivisteisiin jonka takia käytän mielummin tiivistesilikoonia. Jokainen tekee tietysti niinku parhaaks näkee mutta en suosittele ainakaa kasamaaan ilman mitään tiivistystä varsinki jos sen pitää tiivistää öljyä..
Toiseks, tulee jonku verran halvemmaksi hakea 20e loctite motonetistä kun laakkoselta 100E kasa leikeltyjä pahveja..
Comment
-
Saatika että tehtaalla ei tarvi varastoida satoja ja tuhansia eri tiivistenimikkeitä kun riittää että on vaan miljoona tuubia liimaa. Lisäksi tiivisteiden paksuutta ei tarvi ottaa huomioon suunnittelussa eikä niitä paksuuksia sitten laatuosaston valvoa.
Liimaamalla tiivisyviin liitoksiin pätee yhtälailla se pintojen putsauksen tärkeys, siitä kun huolehtii niin ei ole sen vaikeampaa kuin paperitiivisteiden kanssa.
Comment
-
Ei saisi pelotella, mutta ajoin pari kuukautta ihan normaalisti 3B-padalla, jossa jakohihnakopan holkki pudonnut sekaan. Oli nätisti jossain taskussa, kunnes yllättäen yhdessä risteyksessä hyppäsi sieltä liikkeelle ja hihnan väliin. Jakoremmi soseeksi ja kansi koneistukseen.
Toi hopsiksen löytö on vähän ikävähkö, jos ei uusia ole sinne laittanut :)
Comment
-
Toi oli niin käsittämätön keissi ton laakerin kans. Öljysihtiä lähdin vaan puhdistaan ja tommonen ylläri sieltä löyty. Kaksi laakeria pitäis alapuolelta näkyä, kumpaakaan ei tosiasiassa ollut. Öljypohjasta löytyi yksi. Missä se toinen on? En ymmärtänyt enää ja laitoin öljypohjan takas paikoilleen ja jatkoin ajoa :)
Comment
-
Noita kampuran päittäislaakereita on kahdenlaisia. Näitä kuvassa olevia, joita tulee kaks per puoli ja niitä, joita vain yksi per puoli. Tuo on lohkon puoleinen, joka pudotetaan hahloonsa kampuran ollessa paikoillaan. Jos on laitettu lohkon hahloihin ennen kampuran laittoa on seitin ohut mahollisuus, että se tipahtaa sieltä sylinteriin eikä puolisokea asentaja sitä enää huomaa ja tökkää pukin paikalleen. Tai sitten kone on joskus laakeroitu uudelleen ja tuo on tippunu kampuraa nostaessa ja jääny huomaamatta.
Comment
Comment