eli A neloses v6:sen jatkeena on 5 lovinen automaattiloota. Vaihteistoon vaihdettiin pari viikkoa sitten öljyt ja suodatin ja tuntuis että vika on tullut sen jälkeen. Pari kertaa risteyksestä lähdettäes on käyny niin että kun painaa kaasua auto ei lähde liikkeelle heti vaan sitte kun kierrokset on kerinny nousta niin veto tulee päälle ja nyppää ikävästi. Tänään huomasin noin neljänkympin vauhdis että veto katkes pariksi sekunniksi sitte taas nyppäs kun alko vetää. onko ajatuksia mistä vois johtua?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 -96 Automaatti katkoo
Collapse
X
-
Kävi mieles, hakivat merkkitiskiltä öljyn ja sanoivat laittaneensa tarpeeksi, taidan kyllä viedä uudesta tsekattavaksi aivan varooksi. Kun öljypohja on pois niin mulla olis käsitys että kun öljyä lisätään niin moottoria/vaihteistoa pitäis pyöräyttää että öljyn saa kiertoon ja tarkistaa sitten vielä. Mutta kun tuos perkelees ei oo tarkistustikkua niin ei viitti ruveta itte kattelemaan.
Comment
-
Eikä pidä olla mitään tietyn lämpöistä, se on vaan Audin insinöörin keksimä vetonaula merkkiliikkeeseen. Mikä on viiden öljylitran tilavuus 100-asteisena vs. vaikka 0 asteinen?
Anyway, kuulostaa ihan oikein vialta laatikossa. Esim. tällainen vika. Voihan öljymääräkin olla hälyttävän pieni, mutta en jaksa uskoa että litran vajauskaan vielä vaikuttaa noin.
Comment
-
Mulla oli A8:ssa samanmoinen ongelma kun oli öljyjen vaihdossa merkkihuollossa.
Laatikkoon laitettiin aluksi liian vähän öljyä ja auto ei lähteny liikkeelle kuin reilusti yli 2000 kierroksen avulla. Lisäsivät 0.5l lisää ja alkoi pelaaman. Toki tuossa joutui ajelemaan koeajoautolla päivän kun auto piti jättää sinne yöksi.
Comment
-
Eikä pidä olla mitään tietyn lämpöistä, se on vaan Audin insinöörin keksimä vetonaula merkkiliikkeeseen. Mikä on viiden öljylitran tilavuus 100-asteisena vs. vaikka 0 asteinen?
Olisi kiva kuulla lisää perusteluja tuon vetonaulan suhteen -- ihan sillä, että voidaanko yleistää automaattiaskeihin tuota teoriaa.
Se on ainakin vetonaula Audilta, että jätetään tarkistustikku kokonaan pois :)
Comment
-
No mikä siihen tiettyyn lämpötilaan on syynä sitten?
Se riittää kun painetaan laatikko täyteen öljyä, laitetaan proput kiinni, auto käymään ja vaihdekaavio rauhassa läpi joitakin kertoja, jätetään P:lle auto käymään ja lisätään vielä öljyä niin paljon kuin menee.
Tuli noista merkkiliikkeen ohjeista mieleen, että tietääkö joku onko heidän ohjeistus käydä vaihdekaavio läpi ennen sitä tietyssä lämpötilassa tapahtuvaa tarkastusta?
Edit: Ja näemmä siis isossakin askissa jopa puolen litran vajaus voi vaikuttaa noin. Niin on samantapaiset oireet kuin kavereiden autossa oli, että laittoi ensiksi epäilemään pahempaa. Mutta uudella tarkistuksella siitä selviää.
Comment
-
Skodan ja VW/Audi-huoltojen ero tiptronicin suhteen on selkeä ainakin.
Toisella vaihdetaan 60tkm välein öljyt eikä tietokoneita tartte käyttää tai tarkistaa juuri lämpötilaa.
Toisessa on elinikäset öljyt.
Arvatkaa kumpi on kumpi :)
Itse käytin paskatin juuri Skoda huollossa. Kaverilta meni 2h suodattimen ja öljyjen vaihtoon, mutta velotti vain tunnin kuten oli ollut puhetta. Laatikosta tuli meelkosen sakeet öljyt ulos, saas kattoa tuleeko seuraavien tuhansien aikana ongelmia laatikkoon.
Ainoa valituksen aihe on tuolle huollolle se, että laittoivat kyllä pohjamuovin hyvin kiinni nippusiteillä. Ruuveja on ajan saatossa tipahdellu. Edestä vaan olivat pistäneet tosi huonosti ja motarilla paukahtikin pohjamuovi sitten.
EDIT: Ai niin sama laatikko kyseessä eli 5HP19 kaikissa merkeissä.
EDIT2: Kävin huollossa juttelemassa tuosta, huomasin vasta sielä itsekkin sen, että huonoa onnea vaan matkassa eli muovi ei ollu edes irti ja olivat pistäneet sitä paremmin kiinni. Etupäästä vain oli ruuvit (huonossa hapessa aikasemminkin) tippunu. Oma moka siis.
Comment
-
No mikä siihen tiettyyn lämpötilaan on syynä sitten?
Eikä sitä lämpötilaa tarvitse välttämättä mittailla. Esim. näissä vanhemmissa kulkineissa riittää se ohjekirjan määrittelemä n. kymmenenkilometrin lenkki, jotta voidaan todeta onko öljyä sopivasti. Huollossa se on vaan nopeampi tsekata koneelta lämpötilana.
Ideahan on siinä, että kun laatikko on käyttölämpötilassa, niin öljyä pitää riittää öljypohjassa niin paljon, ettei pumppu ime tyhjää vaikka vähän g-voimia kokeilisi. Toisaalta öljyä ei saa olla liikaakaan, sillä se taas kuumentaa laatikkoa tarpeettomasti ja siinä voi käydä pitemmänpäälle hassusti.
Niin ja se vika voi tosiaan olla myös siellä venttiilipöydässäkin -- mistäs näitä tietää.
Comment
-
Olisi vaan mielenkiintoista edelleen tietää käydäänkö merkkihuollossa se vaihdekaavio läpi ennen pinnan tarkistusta.
Meinaan jos käy niin kuin minulla, että sieltä tulee se ylimääräinen litra jostain pois (esim. turbiinista, lauhduttimesta tai jostain) ja tehdään vain öljypinnan tarkistus oikeassa lämpötilassa eikä käydä kaaviota läpi, niin eihän se välttämättä imaise sitä öljyä sinne minne kuuluisi.
Joitakin juttuja on tullut luettua tällä foorumilla kun jopa merkkiliikkeen jäljiltä siellä on liian vähän öljyä.
Ja tuohon vaahtoamiseen. Vaahtoaako tuo öljy todella? En lähde väittelemään kun en tiedä. Tulee vaan mieleen oma auto, joka otettiin suoraan 20km:n ajon jälkeen nosturille ja proppu pois. Ei näkynyt vaahtoa siinä 5.5 litran joukossa.
Comment
Comment