Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattro tärisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Quattro tärisee

    Oiskohan kellään ehdotuksia mikä voisi olla, kun auto tärisee n. 100-120kmh vahdissa ja etenkin vasemmelle käännyttäessä. Tärinä on todella voimakasta ja tuntuu kuin ajaisi "pyykkilaudan" päällä. Voiko iskari olla loppu vai vetoakseli tai laakeri??

  • #2
    Ulompi vetonivel tulee ekana mieleen.

    Tai sitten kiero/viallinen jarrulevy + väljä pyöränlaakeri. Nurkka kerrallaan ylös ja renkaan pyörittelyä+äänien kuuntelua.

    Mulla tuota kuvaamasi tärinää tuli viallisesta tarvikejarrulevystä, mutta ei juurikaan muuttunut rattia käännettäessä.

    Comment


    • #3
      Lisäystä vielä, että tärinä tuntuu kaikkein pahiten n.110kmh vauhdissa ja, kun kääntyy loivasti vasemmalle ja ajelee tasaisella kaasulla, mutta kun nostaa kaasun niin tärinä ainakin pienenee, ja kovempaa kiihdyttäessä ei taas tärinä ole niin voimakasta.
      Toinen asia, jonka huomasin kun rattia heiluttaa vähän edestakaisin niin kuuluu pientä "lonksahtelua".

      Voiko kiero/viallinen jarrulevy aiheuttaa ko. tärinää, koska jarruttaessa jarrut vähän tuntuvat "kieroilta"??

      Comment


      • #4
        Kyllä voi. Vielä jos palat/liukutapit jumittavat niin ettei jarrupalat pääse "palautumaan" irti levystä jarrua löysättäessä. Voisit kokeilla ensiksi vaikka noiden liukutappien irroittamista, puhdistamista ja voitelua. Kokeile pyörivätkö renkaat vapaasti kun nostat nurkan ilmaan. Jos tuntuu että jumittaa välillä niin ei tarvitse pidempään etsiä tärinän syytä.

        Voihan olla että siellä on vielä raidetangonpää tai ylätukivarret väljät ja siksi tärinä korostuu toiseen suuntaan käännettäessä.

        Comment


          #5
          koitappa kattoo onko kardaanin tukilaakeri/laakerin tukikumi kunnossa,jos kumi on revenny niin sekin saattaa tehdä kyseisen tärinän

          Comment


            #6
            Oliko nuohi myynnis erikseen tukilaakerihässäkkää vai pitääkö ostaa koko kartaani?

            Comment


              #7
              Ilmeisesti merkkiliikkeestä pitää ostaa koko kardaani, vaihtoehtosesti jokin BMW:n laakeri pienellä munklaamisella on sama.

              Comment


              • #8
                Lainaan tätä aihetta, Ja olisin kysynyt mistä voi johtua vapina/pompotus/tärinä, joka alkaa 60km/h nopeudessa, ja pahenee mitä kovempaa ajaa. vapina tuntuu koko autossa, tuntuu tulevan takaa, kun ei ratissa niin paljoa tunnu. Autona on 80 2.6 quattro vm.95 Voisiko vika olla renkaissa? kun on seisonut n.6kk paikoillaan, laitoin ilmaa renkaisiin ja ajanut sen jälkeen yli 200km. Mutta ei auttanut. Onko näitten perät yms. neliveto jutut miten kestäviä? Autolla on ajettu n.175 tkm.

                Comment


                • #9
                  Minulla myös tärisee jonkin verran yli satasen vauhdissa a4 quattro, ja ykkösellä ajaessa pitää jonkinlaista ulinaa edestä, enemmänkin etuvasemmalla ja varsinkin kääntäessä, mahdollisesti nivelkö?
                  Ovatko nivelet mahdollista vaihtaa itse? Vasta ostanut enkä ole paljoa ehtinyt tutustua tämän tekniikkaan.

                  Comment


                  • #10
                    No niin, "vika" on selvitetty.. Löyty vanteitten sisä puolelta aika reippaasti hiekkaa, ne kun huuhteli kunnolla pois niin ei väpätä enää.

                    Comment


                      #11
                      Mistäköhän rupeis etsiin tärinän lähdettä kun auto tärisee kuudestakympistä ylöspäin kylmästä lähtiessä, auto tärisee vedossa ja vapaalla rullatessa. 10km ajon jälkeen tärinä pienenee ja melkeen häviää kokonaan. Lämpimästä tallista lähtiessäkään ei täristä. Voisko jossain murroksessa olla huonosti rasvaa?

                      Comment


                      • #12
                        ettei ois vika ekellä nyt renkaissa.

                        Comment


                        • #13
                          Meinasin tuossa sanoa samaa, ehkä ne vain lämpiää sopivasti ajossa ja paineet sen seurauksena muuttuu.

                          Comment


                          • #14
                            ite veikkaisin että ajon jälkeen kylmänä ottavat semmoisen neliömuodon alareunaansa ja eivät siitä muovaannu ennenkuin seos lämpenee tarpeeksi (tässä tuo 10km ajo).
                            tallista lämpöisestä otettaessa pysyykin sit rengas pyöreänä helpommin.

                            Comment


                              #15
                              veikkaisin että ajon jälkeen kylmänä ottavat semmoisen neliömuodon alareunaansa ja eivät siitä muovaannu ennenkuin seos lämpenee tarpeeksi (tässä tuo 10km ajo).
                              Samaa mieltä, omat kun seisoo viikonlopun yli, niin ekat 5-6 kilsaa on aika hyppyytystä.

                              Comment

                              Working...
                              X