Viime viikonloppuna ilmeni sellainen vika, että auto (Audi A6 C5 2.4L V6 30V APS) rupesi kitisemään tyhjäkäynnillä aina välillä. Luulin ensiksi että jostain hihnasta tai laakerista lähtee se ääni, mutta syyksi paljastui ilmeisesti alipaine venttiilikopassa. Öljyntäyttökorkki oli tiukasti kiinni, ja kone veti viheltäen ilmaa sisäänsä korkin tiivisteen välistä. Välillä ongelma katosi, välillä palasi takaisin, esim. liikennevaloissa tyhjäkäynnilllä.
Ilmansuodatin oli siisti ja kotelo myös. Ei vikakoodeja. Mielestäni auto toimii normaalisti ja vastaa kaasuun kuten aina ennenkin. Kaasuläppä oli ainakin 2018 kesällä vielä siisti ja karstaton. Öljyä ei mielestäni kulu mitenkään normaalia enemmän, ja pakokaasujen perusteella ei vaikuta siltä, että venavarren kumitkaan erityisemmin falskaisivat.
Spekuloin, että syynä voisi olla auki jumiva venttiili tms. huohotinputkistossa. Hommasin kiireessä sitten 20€ TOPRAN putkiston (liitteenä) ja vaihdoin sen. Laakkosella OE putki oli 200€ ja hieman ahdisti orggisosan hinta. Koeajolenkillä ei vikaa tullut ainakaan äkkiseltään takaisin.
Räjäytin alkuperäisen huohotinventtiilin auki. Siellä on vain tollanen yksinkertainen kalvo. En tiedä sen tarkemmin noista, mutta kalvo vaikutti ehjältä.
Onko arvon foorumilaisilla ideoita, mistä venttiilikoppien alipaine voisi johtua? Voiko tuo huohotinletkuston kalvo olla syyllinen vikaan, vai pitääkö auto raijata pajalle asian tiimoilta? Auttaisi asiaa, jos ymmärtäisi kuinka tuon järjestelmän pitäisi toimia :)
Ilmansuodatin oli siisti ja kotelo myös. Ei vikakoodeja. Mielestäni auto toimii normaalisti ja vastaa kaasuun kuten aina ennenkin. Kaasuläppä oli ainakin 2018 kesällä vielä siisti ja karstaton. Öljyä ei mielestäni kulu mitenkään normaalia enemmän, ja pakokaasujen perusteella ei vaikuta siltä, että venavarren kumitkaan erityisemmin falskaisivat.
Spekuloin, että syynä voisi olla auki jumiva venttiili tms. huohotinputkistossa. Hommasin kiireessä sitten 20€ TOPRAN putkiston (liitteenä) ja vaihdoin sen. Laakkosella OE putki oli 200€ ja hieman ahdisti orggisosan hinta. Koeajolenkillä ei vikaa tullut ainakaan äkkiseltään takaisin.
Räjäytin alkuperäisen huohotinventtiilin auki. Siellä on vain tollanen yksinkertainen kalvo. En tiedä sen tarkemmin noista, mutta kalvo vaikutti ehjältä.
Onko arvon foorumilaisilla ideoita, mistä venttiilikoppien alipaine voisi johtua? Voiko tuo huohotinletkuston kalvo olla syyllinen vikaan, vai pitääkö auto raijata pajalle asian tiimoilta? Auttaisi asiaa, jos ymmärtäisi kuinka tuon järjestelmän pitäisi toimia :)
Comment