Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

voiko LL-öljyt vaihtaa tb diamondiin?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

voiko LL-öljyt vaihtaa tb diamondiin?

Hei, auto on -99 A6 2,5 TD. Autossa on longlife ohjelma, käytin öljynvaihdossa ja
    huoltamon kaveri sanoi että suomen oloissa tuo 30tkm väli, jota aiemmin näytti vaihdot olleen on liian pitkä. No sit pantiin tb diamondit sisään ja sovittiin että n.15 tkm välein vaihdetaan.

No nyt katselin täältä juttuja ja tuli käsitys, että pitäisi kuitenkin käyttää longlife öljyjä ko. autossa?
    onko tässä perää? Ainakin tuli käsitykseen että dieselissä tämä on tärkeämpi kuin bensakoneissa
    ja tuo nokkaakseli voitelu kait on ollut muutenkin ongelma näissä?

Itse olen samaa tuossa pohtinut...Kohta ois öljynvaihto edessä ja mietin, että tarviiko mun laittaa tosiaan ne LongLife-öljyt koneeseen? Ja olen miettinyt vaihtoehdoksi juurikin tuota samaa, TB:n Diamondia...

Jos joku kertoo, niin olen kiitollinen. Mittarissa kuitenkin vasta 53tkm. Kannattaisko siis vielä käyttää noita LongLife-öljyjä? Mulla on kylläkin bensa-auto, mut eniveis...

EDIT: Sori, löyty searchilla aika hyvin tietoa, hakusanaksi "longlife"

Comment

Asiasta en sen kummemmin tiedä, mutta eikös noiden LL-öljyjen idea ole juuri tuo mahdollisimman pitkä vaihtoväli? Eli kai sinne voi laittaa mitä tahansa viskositeetiltaan sopivaa laadukasta öljyä, kunhan vain vaihtaa useammin?

Comment

LL-öljyistä löytyy searchilla asiasta ainakin pari aihetta, mutta itellä oli ostettaessa long-life litkut sisällä ja vaihdoin suoraan uudet ei-LL öljyt ilman mitään toimenpiteitä. Ei ollut ongelmia silloinkaan, paitsi käyntiäänet hiljeni ja parani uusien öljyjen myötä!;D Oikeasti omaan -99 aanelkkuun ei olisi tarvinnut edes LL-öljyjä, mutta olivatpa edellistä omistajaa "vedättäneet" ja vaihtaneet LL-litkut aina 15tkm välein. Itse vaihdoin Castrol RS 0w40, mutta vanhassa satkussa oli Teboilin Gold-litkut ja hyvin toimi niillä, ei kadonnut vaihtovälillä tavaraa.

Comment

OK, hyvä tietää.

Eiku mie sitä tässä oon miettiny, että kannattaako se käydä merkkiliikkeessä vaihdattamassa vai tehdäkö ite? Ku kuitenki vähän ajettu auto, mut kuus vuotta vanha. LL-öljyt on tuossaki ollu ostohetkellä, enkä oo vielä vaihtanu, ku ei oo vielä tullu huolto eteen. Mut parin tonnin jälkeen tulee...

Onko sillä nyt mitään merkitystä jos mie tuon ikäseen autoon vaihdan ite öljyt? Vai vieläkö tuohon kannattais maksaa ittensä kipeäksi ja hommata se merkkiliikkeen leima siihen..? Miehän saan kyllä itse päättää sitte, että tuleeko LL-öljyt vai ei...

Comment

Vai vieläkö tuohon kannattais maksaa ittensä kipeäksi ja hommata se merkkiliikkeen leima siihen..?
            Enpä usko, että kannattaa hankkia kallista merkkiliikkeen leimaa, jos pystyy vastaavat huollot tekemään itse. Muutenkin "täydellinen huoltokirja" on mielestäni hieman yliarvostettu vanhemmassa autossa tai siis en usko moisen hirveästi nostavan auton arvoa.

Comment

Olen kyllä paljolti samaa mieltä kuin Ilkka L.

Ehkäpä siis teen itse tuon öljynvaihdon (ja suodattimen) ja säästän rahat :D

Kiitokset kommenteista :)

EDIT: typo...

Comment

Hei,
                Selvittelin asiaa hieman;

dieselissä asia ainakaan ei ole ihan yksiselitteinen. Nimittäin pumppusuutin -moottorit tarvisevat lisäaineistuksen, joka LL-öljyssä ja 505.01 (vw-luokitus) luokan öljyissä on. Esim. TB diamond diesel
                olisi käypää, kun tb diamond normaali (synteettiset)ei.
                No, otin huoltamoon yhteyttä ja sielläkin tajuttiin asia ja luvattiin ilmaiseksi vaihtaa suodattimineen
                asianmukainen öljy heti huomenna!
                Dieselissä on kannessa suuttimet (pumppusuutin) joiden voitelun tuo lisäaine takaa. Huom. on olemassa ei Longlife öljyjä, joissa tuo lisäaineistus on, tällöin luokitus 505.01 tulee täyttyä ja tällaisia voi käyttää esim. 15tkm vaihtoväliin siirryttäessä.
                Paras katsoa huoltokirjasta tuo luokitus ja minimivaatimus.
                Joissain vag:n dieselmalleissa 98-01 välillä tämä lisäaine tuntui olleen eritysen tärkeä, koska jokin kuppi on ylösalaisin kannessa eikä se saa voitelua riittävästi kaikilla öljylaaduilla.

Eli huomenna vaihdetaan tb diamond plus 0w-40 öljyt tb diamond dieseliksi. Toki muillakin merkeillä
                on 505.01 luokituksen öljyjä valittavana, sekä sitten ne LL-öljyt.
                Tämä dieseleistä opetuksena.

Comment

Working...
                X