Maailmalla käveli vastaan kuvia tukkeutuneesta esipainepumpun suodattimesta 5. polven haldexissa. Ko kapistus taisi olla 8V-S3, sama järjestelmä löytynee myös aikakauden muista haldex-quattroista (G7, Passat, Tiguan etc.?). Esimerkkitapauksen mittarissa oli käsittääkseni komeasti alle 100 tkm mittarissa. Suotimen tukkeutumisen johdosta öljy herkeää kiertämästä järjestelmässä ja toiminta loppuu (auto vetää vain edestä). Kerrannaisvaikutuksia varmaan ainakin pumpun rikkoutuminen.
Ravan kertyminen selittynee lähinnä kytkimen kulumisella. Liekö käytöllä jotain osuutta asiaan, eli onko käyttäjällä mahdollisuutta vaikuttaa roskan kertymiseen järjestelmään?
Suodattimen, joka näyttää olevan karkeahko metalliverkko, tarkastus tai puhdistus ei kuulu huolto-ohjelmaan. Ilmeisesti irrotuttaa esipainepumpun, että pääsee käsiksi. Mahtaako riittää likaantuneen suodattimen putsaus, vai tarviiko mahdollisesti myös huuhdella jotenkin? Millainen homma lie tuo pumpun irrotus öljynvaihdon yhteydessä? Itse pumppuhan taitaa kustantaa jotain 300€ luokkaa, eli ei ole tolkuttoman kallis. Itse suodatinta ei kai saa erikseen, mutta metalliverkkoisena se on putsattavissa, eli ei kertakäyttöinen. Kunhan on ehjä..
Kokemuksia, muuta tietoa aiheesta?
Ravan kertyminen selittynee lähinnä kytkimen kulumisella. Liekö käytöllä jotain osuutta asiaan, eli onko käyttäjällä mahdollisuutta vaikuttaa roskan kertymiseen järjestelmään?
Suodattimen, joka näyttää olevan karkeahko metalliverkko, tarkastus tai puhdistus ei kuulu huolto-ohjelmaan. Ilmeisesti irrotuttaa esipainepumpun, että pääsee käsiksi. Mahtaako riittää likaantuneen suodattimen putsaus, vai tarviiko mahdollisesti myös huuhdella jotenkin? Millainen homma lie tuo pumpun irrotus öljynvaihdon yhteydessä? Itse pumppuhan taitaa kustantaa jotain 300€ luokkaa, eli ei ole tolkuttoman kallis. Itse suodatinta ei kai saa erikseen, mutta metalliverkkoisena se on putsattavissa, eli ei kertakäyttöinen. Kunhan on ehjä..
Kokemuksia, muuta tietoa aiheesta?
Comment