Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 BiT ja ihme räminä koneesta, mikä voisi olla?(=pakosarja)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S4 BiT ja ihme räminä koneesta, mikä voisi olla?(=pakosarja)

    Eli kun kone käy tyhjäkäyntiä kuuluu pieni räminä ja kaasua polkastaessa isompi pärähdys. Ääni kuuluu tulevan jostakin vasemman turbon luota tai katista (sisukset irti?). Vähän kuin joku jäykkä pelti pärisisi. En saanut ääntä häviämään vaikka yritin pitää lämpökilpiä paikoillaan. Ihan kuin kone nakuttaisi kaasua nopeasti painettaessa? En kuitenkaan usko että ääni tulee siitä. Hitaasti kierroksia nostettaessa ei kuulu oikein mitään, eikä isommilla kierroksilla (>2000)

    Kone tuntuu toimivan ihan normaalisti, mutta en ole kovin hyvä sitä sanomaan kun auto on ollut minulla vasta pari päivää ;)

    Ja tuota ääntä ei tietysti kuulunut autoa ostettaessa... :(

    Mikä ihme se ääni on?

  • #2
    Pakosarja halki? Tyyppivika.

    Comment


      #3
      Tuo ääni ei kuulu sisään käytännössä yhtään, ainoastaan ulkona. Ja nyt huomasin että kylmänä pitää enemmän ääntä tyhjäkäynnillä kunnes lämmetessä hiljenee. Silti pärisee alakierroksilla jos kaasuttaa terävästi.

      Comment


      • #4
        Sama vika rahikaisella. Ei havaintoa aiheuttajasta.

        Comment


        • #5
          pitää enemmän ääntä tyhjäkäynnillä kunnes lämmetessä hiljenee
          Tuo viittaa kyllä pakosarjaan. Lämmetessään materiaali laajenee ja halkeamat menee umpeen.

          Comment


            #6
            noissa oli muistaakseni alkupään sarjoissa ongelmana pakosarjan mureneminen joka kyllä veisi myös turbon siivet mukanaan hyvin pian. toinen mahdollisuus olisi downpipen peltisuoja joka särisee jos huonosti kiinni? tuon jälkimmäisen voi tutkia sormeilemalla jos siirtää coolerin paisaria hieman sivuun.

            Comment


              #7
              En kyllä usko että turbot olisi menneet rikki kun ainakin VAG-COMin mukaan se ahtaa niinkuin pitääkin. Voihan tietysti olla että se on alkanut juuri nyt murenemaan. Jotenkin tuntuu siltä että katti tai sen ympäristö siellä pitää ääntä, mutta kun se on niin perhanan ahdas... Jos se pakosarja vuotaa niin kaipa pakokaasukin haisisi konehuoneessa?

              Saako katin irti motti paikallaan? Sittenhän sen näkee onko vika siinä. Onko ne muuten kuinka ahdistavaa mallia, eli kannattaako niiden tilalle vaihtaa racekatit?

              Coolerin paisari? Eli jäähdytysnesteen paisuntasäiliö? Joo, sieltäpäin se ääni kyllä tulee.

              Comment


                #8
                kyl toi sit vaikuttais just katin lämpösuojuksen räminältä. sulla on yhteensä 4 kattia joista yleensä viriputkissa ei ole etummaisia ja takimmaiset on isommat. kalliihko operaatio kun jo asennus 250-300? ja itse putket yli tonnin?

                pakosarjat on kaksikerroksiset ja se niiden kiinnitys toisiinsa voi rämistä!

                Comment


                  #9
                  Tuossa Biturbossa räminä on lähes sataprosenttisen varmasti jompikumpi pakosarja. Rakenne on kaksinkertainen. Ensin on valettu sarja,jonka päällä maksu tiivis lämpöpelti. Valusarja on sisältä halki ja se rämisee. Huonolla tuurilla tosiaan murenee turbon siivistä läpi ja rikkoo ahtimet. Muutamaan alkupään biturboon noita on vaihdettu. Varsin työläs ja kallis prosessi. Vaatii moottorin irroittamisen yms.

                  2,8 moottorissa kolinaa puolestaan varsin usein aiheuttaa viallinen katalysaattori. Biturboissa en tiedä yhdenkään katin hajonneen.

                  Comment


                    #10
                    Jaahas, eli se menee sitten heti varmaan peltisatsin rakentamiseksi. :(

                    Onko tuo alkuperäinen pakosarja kuinka ahdistava, ainakin se näyttää kovasti siltä?

                    Saakohan tuosta viasta tullissa alennusta veroihin, onhan se kallis homma korjauttaa pajalla? Paljonko tuollaisen osan hinta on ja työkustannus? Jos sen laittaisi verohakemukseen mukaan...

                    Pysyykö päästöt kurissa jos etummaiset katit ottaa pois? Vai ahdistaako ne edes? Tehotavoite on sitten joskus ~400hv.

                    Monta kysymystä, toivottavasti sais vielä näihin vastauksia ;)

                    Comment


                      #11
                      peltisatsia en laittaisi, koska vaihtohomma/korjaaminen vaatii koneen poiston. jenkeistä saa n. 2200$ valmiit optimoidut sarjat (awe tai autospeed). vakioilla saa varmaan sen 400 mutta kyllä ne tehoa vie.

                      pelkillä takimmaisilla läpäisee kyllä päästöt.

                      ehdottaisin silti ensin sitä katin lämpösuojan tutkimista!

                      jos vika on pakosarjassa kannattaa vaihdon yhteydessä samalla vaihtaa kaikki mahdollinen niin säästää työkuluissa. Rollelta varmaan löytyy osat ja taitoa tohon 400hp tavoitteeseen.

                      arvioin kuitenkin että menee niin paljon rahaa (kunnollisilla osilla), että tulet miettimään kahdesti ennenkun ladot setelit menemään?

                      Comment


                        #12
                        Joo, mutta jos pakosarja on halki niin onhan se korjattava kuitenkin, eli moottori on irroitettava. Siinä samalla voisi tehdä itse uudet satsit. En kyllä ala yli kahta tonnia maksamaan valmiista sarjoista.

                        AWElla on muuten hyvä poikkileikkauskuva, ja mitä siitä ymmärsin niin pakosarja ei ole valurautainen vaan putkesta hitsattu jossa on päällä lämpösuoja.

                        Pakosarjan kuva

                        Comment


                          #13
                          Ne ensimmäiset on valettuja, uudet tuollaisia putkisarjoja

                          Comment


                            #14
                            mitäs maksaa uudentyypin vakiosarjat? ne ei paljoa häviä noille putkisarjoille ~10hp ja jos ovat paljon halvemmat niin siinä ois ideaa.

                            mitäs teet jos peltisarjaan tulee ongelmia? kone taas pois jne!

                            Comment


                              #15
                              Mistä ne sitten erottaa onko minun autossa uudet vai vanhat jos niissä on kuori päällä? Auto on rekisteröity 12/98.

                              Saan lainaan normaalit pakosarjat joiden mukaan meinaan tehdä oman mallin. Tuolla AWEN sivuilla on onneksi aika hyvät kuvat ja vähän mittojakin niiden satsista. Pitää yrittää tehdä niin hyvä ettei sitä tarvii enää sieltä purkaa.

                              Missä muuten tehdään pakosarjan pinnoitusta, joku keraaminen juttu se muistaakseni on?

                              Comment


                                #16
                                Itse kuuntelin saman tapaisia räminä ääniä 2 kuukautta kunnes pakoputki meni tukkoon katalysaattorin palasista.. erityisesti kylmänä kun käynnisti niin ääni kuului kovasti n. sekunnin ajan.. siinä vaiheessa kun katista on irronnut riittävästi palasia niin ääni kuulostaa aivan samalta kun olisi vuoto putkessa, epäilin itsekin pakosarja vuotoa.. vaihdoin katalysaattorit ja suhinakin lakkasi samalla..

                                Comment


                                  #17
                                  Mulla kuului räminää kanssa tyhjäkäynnillä kylmänä. Lämpösenä ei. Vika oli pakoputken suojapellissä ennen katteja. Hitsillä vähän paremmin kiinni, eikä ääntä ole sen jälkeen kuulunut. Pelti ei varsinaisesti ollut irronnut, mutta vanhuuttaan väsähtänyt varmaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    No pitää katsoa ensin se katti kun sen nyt sieltä vielä saa irti ilman koneen irroitusta. Toivottavasti sen räminän löytää siitä jos vika on katissa. Sitten pitääkin kohta vaihtaa nokkahihna josta ei ole kovin iso työ enää irroittaa koko motti (kai).

                                    Comment


                                      #19
                                      V moottoreissa kun on kaksi katalysaattoria ja itselläni hajosi kuljettajan puoleinen niin oli (ainakin loppu vaiheessa) helppo verrata koputtelemalla, ehjä kuulosti 'tiiviiltä' kun taas rikkinäisestä kuului ontto kolaus..

                                      Comment


                                        #20
                                        BiTurbossa on vakiona metallikatit kun taas vanhoissa Veekuutosissa on sankavitunaikaset keraamiset (tai jotain) katit jotka hajoilee.

                                        Comment


                                          #21
                                          Minkä verran nuo vakiokatit "kestää" tehoa? Eli kannattaako niitä alkaa vaihtamaan virimalleihin? Jos esikatit tyhjentäisi ja pitäisi toisien kattien tilalle vapaammin virtaavat, onko järkeä?

                                          Comment


                                          • #22
                                            itsellänikin kuului tollasta räminää kun polkaisi kaasua terävästi.vaihdoin jakopäänhihnan hiukka lyhyempään ja äänet hävis!

                                            Comment


                                              #23
                                              Vähän off topic mutta pakosarjoihin liittyen kuitenkin. Joskus -98 mulla oli 944 turbo, josta halkesi pakosarja (tyyppivika ensimmäisen mallivuoden autoissa). Uuden hinta oli melkoinen (11500 silloista mummoa), joten muita ratkaisuja piti etsiä. Uudemman mallin päivitetty sarja sopi heittämällä kiinni ja loppujen lopuksi tilasin sellaisen romikselta USA:sta (erikoistunut Porsche, Audi ja VW osiin) hintaan noin 500$ + p.kulut (tullinkin saa mahdollisesti vältettyä, kun osat pakataan huomaamattomaan ruskeaan kirjekuoreen ;) , postitusapuna oli kylläkin onnekkaasti serkkuni, joka asui kyseisen romiksen lähellä). Hinta oli silloin halpa, miten halpa se olisikaan tänä päivänä edullisen dollarin takia...? Tämä tietysti olisi yksi ratkaisu (käsitin että Audi on jossain vaiheessa päivittänyt pakosarjan kestävämpään), jos ei mitään halua pakosarjan modaukseen olisi niinkuin alkuperäisen viestin kirjoittajalla taitaa olla...

                                              Tuli vaan elävästi mieleen tuosta haljenneesta pakosarjasta se ****tus mikä itsellä silloin iski kun räminän syy selvisi :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Näin tänään kaverin alkuperäiset S4 pakosarjat, ja kyllä näyttäisi kovasti niiden perusteella siltä että minunkin pakosarja on melko varmasti halki/poikki sisältä. Nimittäin noissa on kummatkin rikki sisältä. Turbon kiinnityslaipan läheltä oli monta (isoa) palasta irronnut. Mureneminen oli alkanut lämpöanturin kohdalta. Lisäksi pakosarjan "kaula" oli poikki vähän syvempää sisältä. Eipä paljoa naurata kun tietää mihin ne palaset on jatkaneet siitä matkaansa! Täytyy sanoa että olis tuon voinut joku suunnitella vähän paremminkin... Kuvia voin laittaa kunhan saan niitä otettua.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tässä on sitten kuva tuollaisesta rikkinäisestä pakosarjasta. Tuo sisusta on ihan irtipoikki, ja kolisee varmasti käydessä kovasti.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Gaaddäm, ootko jo katsonu miltä turbon siivet näyttää...? Pidetään peukkuja ettei suurempaa vauriota...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuo on siis kaverin sarja jonka mukaan olen tehnyt omaa. Oma auto on vielä purkamatta. Jännityksellä odotan mitä sieltä löytyy...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        olisko jollain tarkempaa tietoa missä vuosimallissa on noin pakosarjat kestävämpää mallia

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ne on muistaakseni 5/99 eteenpäin.

                                                          Nyt on tuokin vika selvitetty, pakosarjahan se siellä rämisi. Onneksi palasia ollut irti, vaan pelkkä "kaula" oli poikki. Turbot on siis ihan ehjät. :)

                                                          Uudet paikallaan: http://www.valitalo.org/images/engin...d_manifold.jpg

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            ___

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X