allekirjoittaneella myös kuuluu räminää...aluksi ääni kuului enemmän auton alta...nyt ääni kuuluu suoraan koneen alta...miten homman saa kaikista helpoiten hoidettua...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S4 BiT ja ihme räminä koneesta, mikä voisi olla?(=pakosarja)
Collapse
X
-
ääni on aikamoisen metallinen...tyhjäkäynnillä kuuluu parhaiten...ja jonkin verran kierrosten noustessakin kuuluu...katoaa täysin jossain 3000 kierroksen paikkeilla
pakoputken työntäminen ei auta..eli ei ainakaan pakoputkesta tuo ääni tunnu tulevan.... aluksi äni tuntui kuuluvan aika lailla auton alta...nyt paljon selvemmin konehuoneesta alhaalta oikealta puolelta. Jos joku tietää minkämoinen ääni lähtee jos pakosarja on rikki, niin mä kyllä ajelen aika pitkällekkin tuota ääntä kuullostuttamaan. :D...aika iso hintaero on kuitenkin jos se ääni ei sovikkaan yhtään ja vika onkin jossain katalysaattoreiden suojapelleissä.
Comment
-
Aja tännepäin, minä olen sitä räminää jonkinverran kuunnellut ;) Edit: olen kyllä tulossa Hesaan kuukauden päästä, voin kyllä silloin sitä ihmetellä jos haluat.
Miten se ääni muuttuu jos polkaiset tyhjäkäynniltä kaasua? Minullä rämisi silloin vielä lisää, oikein pärähti. Hiljeneekö ääni hieman kun kone lämpenee?
Kyllä se melkovarmasti on pakosarja mikä siellä ääntelee, mutta voithan kokeilla kiilata kattien lämpösuojat jumiin ja kokeilla miten se ääni muuttuu. Niidenkin kiinnikkeet tuntuvat murtuvan poikki.
Comment
-
pikkusen tuntuu pärähtävän kun painaa kaasua...ja hiljenee hieman kun lämpenee....jos kerran olet about kk. päästä tulossa tännepäin olisi kyllä aika mainiota jos sitä kerkeisit kuunnella....pitää nyt katsella jos vaikka joku ilta ensi viikolla ottais vähän ajomatkaa ja lähtis sielläpäin käymään sielläpäin näyttämässä.
Comment
-
Hyväksi käytän nyt tätä vanhaa topiccia niin ei tarvitse tehdä uutta.
Eli audista kuuluu kaksi mielenkiintoista sivuääntä:
1. Repsikan puolelta kuuluu "sirinää". kuuluu tyhjäkäynnillä siltä kuin jostain vuotaisi ilmaa
tai joku ohut pelti resonoisi. Luulen että ääni kuuluu ensimmäisen katalysaattorin luota.
tietyillä kierroksilla ääntä ei kuulu. (esim. tasan 2000).
Ja sitten kun antaa vähän kierroksia ja päästää kaasun niin kuulostaa ihan siltä kuin
räikällä käännettäisiin, jos joku ymmärtää mitä tarkoitan. Sellaista napsumista.
Koneen lämpötilalla ei ilmeisesti vaikutusta.
Ajoin auton nosturille ja ääni tuntuu kuuluvan jostain koneen ja toisen katin väliltä, ei kuitenkaan pakosarjalta vaan taaempaa. En tietysti tiedä miten ääni kaikuu siellä ja muutenkin aika ahdas paikka.
2. Saman puolen turbo viheltää aavistuksen kuormittaessa. Ei jos paikallaan kierrättää.
Ei kova ääni mutta kuitenkin. Jossain väljää?
Auto on facelift malli.
Eli pitäisi olla paremmat pakosarjat.
No tulipas taas sepostukset, toivottavasti edes joku tajusi mitä yritin selittää..
Comment
-
Juu, tuo perusteella on vahva veikkaus että hukkaportti siellä on löysällä. Eli vuotaa kokoajan, eikä tietysti herää ihan niin kuin pitäisi.
Täällä on keskustelua tuosta hukkaportista.
Jospa vaikka saisin seuraavaan ratapäivään mennessä auton valmiiksi niin sitä voisi törmällä siellä, tai jos satut pyörimään Jyväskylässä päin niin ota yhteyttä.
Comment
-
Vanha aihe jo mutta kerrotaan silti. Minulle meinasi aikoinaan tulla jännäkakka, kun kuuntelin juurikin sellaista "särinää tms" kuskin puoleisen turbon ja pakosarjan läheltä. Kaikki kauhukuvat haljenneista pakosarjoista ja rikkinäisistä kateista ehti käydä mielessä. No loppujen lopuksi sain selville äänen lähteen: turbon suojapelti resonoi tietyillä kierroksilla. Ne 2 pulttia joihin pääsin käsiksi olivat kyllä tiukassa, mutta se kolmas kiinnityskohta oli se, josta ääni tuli ja se on juuri hieman irrallaan - tietysti.
Comment
-
Olikos noissa huonommissa pakosarjoissa osoitettavissa muuallakin rakenteellista vajavaisuutta kuin vain tuossa turbon laipan tietämillä sisäputkessa (eli sisäputki katkeaa jostain kohtaa sisältä?)? Eli jos on vielä toimivat huonot pakosarjat, niin tuon sisäputken laippaan hitsaamallako niistä tulee hyvät pakosarjat? Olen (erittäin)vähän ymmärtänyt, että parempien pakosarjojen rakenteessa olisi huomioitu paremmin lämpölaajeneminen ja näinollen halkeamien syntyminen kuin mitä huonommissa?
Onko k04 turbojen laitto huonoihin pakosarjoihin itsepetosta?
Comment
-
En ole muualta nähnyt niiden hajoavan, mutta se ei tarkoita sitä etteikö se niin voisi tehdä ;)
Uudemmissa on erilainen rakenne, niissä ei ole tuollaista sisäkaulaa. Jos turbot on menossa vaihtoon ja siellä on vanhat pakosarjat niin kyllä ne pakosarjat kannattaisi vaihtaa samalla ettei tarvitse vaihtaa niitä heti perään tai särkeä turboja. (sellaiset olisi paketissa ylimääräisenä...) Nuo uudemmat on hieman isommat kuin vanhat.
Comment
-
Minä voin ottaa kuvia uusista ja vanhoista kunhan ehdin.
Vanhemmissa on selvästi erillinen sisäkaula, ja sen näkee kun katsoo turbon laippaa. Pakolämpöanturin kohta on vanhoissa U:n muotoinen (sisäkaula ei mene laippaan asti), uusissa on vain reikä.
Vanhoissa on yleensä myös tukirauta kannen pinnapulteista turbon laippaan, uusissa ei ole.
Tämä on vanha ;)
Comment
-
Kiitos! Nyt uskon. Helpoin nähdä tuosta pakolämpöanturin kohdasta että uudessä se on viistetty tuosta pakosarjan ulkopuolelta ja vanhassa se on näköjään tuollainen nelikulmio. Nähtävissä ilmeisesti pakosarjaa irroittamatta.
Onhan tuo ihan selvä tuo okkimin kuvailema U:kin mutta kivempi varmistua kuin todeta et voi...
Comment
-
Mä oonkin vasta rookie näissä hommissa ja yritän nyhtää tietoa mistä saan.Uusimmassa pakosarjassa siis vol 3.0 on kuulema iso hitsisauma siinä ekassa mutkassa jossa tuossa oikealla olevassa siis näkyy se viiva/lovi. Rolle tiesi että niisssä uusissa on sellainen ja siitä päättelin että mulla oliskin wanha. Noh hyvä näin, säästy taas rahaa.Viimeksi muokannut mcpete; 25.8.2008, 07:48.
Comment
-
jatketaanpa vanhaa, A4 '97 B5 1.8 koneella ja kuuluu kylmänä sellaista ääntä kaasutettaessa koneesta kuin putki olisi rikki mutta putki tarkistettu eikä siitä löydetty mitään. Katti kuulosti vähän ontolta, mutta lienee vielä melko ehjä.
Kyseessä ei ole tämmöinen räminä (Ääninäyte: http://www.valitalo.org/images/exhau...old_rattle.mp3)
vaan vähän samankaltainen kuin takimmaisin pönttö vuotaisi vähän - paitsi ääni kuuluu aivan moottorin alta.
Onko pakosarja takuuvarma ongelmakohta kuitenkin?
Comment
Comment