kuten otsikossa lukee niin sellainen olisi tässä niinku tarkotus kasailla jos vaan rahat riittää. Aihiona on vanha 2 litranen viismukinen kaasari malli. Ruiskunohjauksen / sytytyksen hoitaisi hestec tai vastaava. Kyselisinkin sitä että onko joku myös kasaillut samantapaista konetta aiemmin kun olisi kaikki tieto projektista tervetullutta. Niin ja mitähän se meidä AKE tykkää tällaisista projekteista.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
MEGASQUIRT oli: 2.0 kaasari > 2.0 ruisku(hestec)
Collapse
X
-
jiisimula
Tälläiseen tarkoitukseen voisi tuo megasquirt tee-se itse ruisku olla aika passeli. JaKa tietänee asiasta enemmän.
Comment
-
Jep, yksinkertaisemmillaan tuollaisen DIY-ruiskun saa kasaan hyvinkin kohtuullisella rahamäärällä, luokkaa satakunta euroa riittäänee ruiskun ohjaukseen. Samalla raudalla pienin lisäyksin ja softaa uusiksi tekemällä mukaan laittaa myös sytkän ja muuta kivaa. Nämäkin purkit tosiaan kehittyvät, mm. laajakaista-lambda, pakokaasulämpömittari, nakutunnistus, suorasytkän ohjaus ja sekventiaaliruisku yhdessä erittäin kustannustehokkaassa paketissa on varmasti mukava tosivirittäjille, mutta perusvekottimellakin pärjää varmasti pitkään. Ja kun on itse tehty, kalliit varaosatkaan eivät ole ongelma :) Itselläni on vahva pyrkimys vihdoin tuhota auto ja päästää k-jetti eläkkeelle, asiasta varmaankin pidän päiväkirjaa kunhan pääsen alkuun.
Muuta tavaraa bensan kuljettamiseen (suuttimet, bensatukki, paineensäädin jne.) poltettavaksi asti sitten saakin haalia urakalla. Lisäksi tarvitaan nyt ainakin anturi kaasuläpälle, lambda, lämpöantureita ja jonkin verran aikaa näpertämiseen :)
Valmis kaupallinen on tietty aina vaihtoehto, mutta taas palaa huimasti lisää euroja. Mukana tosin tulee ainakin jonkinlainen toimintatakuu ja hyvät(?) säätösoftat.
Kuten Roni sanoi, ilman rusettia pakoputkessa tai hengityksen muutoin parantamista hyöty on varmaan aika pieni verrattuna siihen laitettuun työhön / rahaan. Jos harrastaa haluaa, niin tekemistä kyllä saa itselleen järjestettyä :)
Alkuperäisiä megasquirtteja, vinkkejä ja niille toimivia viritys yms. softia varmaan löytänee yahoon megasquirt-osiolta.
Comment
-
jiisimula
-
Nyt kun tarkastellaan noita konsernin käyttämiä suuttimien sijoitustapoja, niin vallitsevia käytäntöjä on lähinnä kaksi, mikäli se hirvittävä MonoJet suljetaan ulkopuolelle.
Aikaisemmat K-Jetronicit, niissä suuttimet olivat sylinterikanteen koneistetuissa kierteisissä rei'issä, sovitteena on messinkinen kierreholkki ja sen jatkeena punaruskeasta muovista tehty tötterö. Pieni kehitys tapahtui jossain 85 tienoilla kun suuttimien ympärille ohjattiin ylimääräinen ilmavirtaus (ilmeisesti parantamaan suihkun hajoamista).
Seuraava evoluutiovaihe tuli jossain 80-luvun lopulla kun suuttimien kiinnitys siirtyi imusarjaan ja kannen mallikin muuttui imukanavien osalta. Suutinta tavallaan siirrettiin muutama kymmenen milliä taaksepäin - ilmeisesti tällä haettiin parempaa sumutusta. Edelleen kuitenkin K-Jetronicin ja sen elinkaaren loppupuolen mallien suuttimista on kyse.
Ensimmäinen kone jossa nuo suuttimet siirtyivät imusarjaan taitaa
olla VW:n neliventtiilikannella oleva neloskone, viitonen on tullut ainakin suunnitteluasteella jälkijunassa, varsinkin kun purettua kantta tarkastelee neloseen verrattuna. Kannet ovat kuin kaksi marjaa, paitsi viidennen sylinterin kohdalla. Valumuottia on venytetty ja keernat tehty uusiksi.
Käsittääkseni johonkin 90-luvun alkuun mennessä kaikissa moottoreissa, pikkulohkonelosesta en tiedä, ovat suuttimet ottaneet etäisyyttä imuventtiiliin. Syykin on todennäköisesti ihan siinä että polttoainesumu (bensiini, tolueeni, mitä kukin nyt sattuu autossaan käyttämään) ehtii sekoittumaan imutorven pyörteissä, jolloin palamistuloskin olisi täydellisempi.
Jos suutin ruiskii noroa pitkin seiniä, niin silloin siinä on jotain vikaa ellei sumua synny.
Sitten ihan ajatuksia tuosta kaasarikoneen kannesta. Noita 1.9 WN moottorin ja muiden versioiden kansissa on useampaa mallia. Yksi malli on sellainen jossa suuttimien reikien kohdalla on vain valun jäljillä painanteet, eli koneistusta ei ole tehty loppuun asti. Olen tuollaista pyöritellyt ja vähän tuntuu siltä että mikään iso homma ei ole porata siihen reikiä, koneistaa kierteitä ja pari muuta leikkausta. Lisäksi pitää hitsata umpeen bensapumpun reikä kannen toiselta puolelta, tai sitten vetää siihen lappu päälle. Näin aikaiseksi saatu kansi on varhaisempi K-Jetin versio, mutta miksei siihen sovi jonkin muun ruiskusysteemin vaatimat kalut, riippuen ihan siitä reikien koneistuksesta.
Comment
-
Mitenkähän tuo Megasquirtin Volumetric Efficiencyn:n arpominen oikein toimii käytännössä? Muuten tuntuu ihan järkeenkäyvältä systeemiltä, varsinkin kun selaa noita autoja mihin sitä on laitettu (lämpimiä ajatuksia).
Jäi jotenkin epäselväksi tuo suuttimien aukiolosykli, ihan kuin suuttimille olisi yhteinen ohjaus, ja aparaatti on kuin tavallaan sähköinen K-Jetronic??
Comment
-
Tunaussoftilla saadaan aikaan jonkinmoinen estimaatti VE-taulusta. Moottorin käydessä saadaan lamdan avulla tarkennettua tiedot enemmän kohdilleen, näin kai tuo toimii.
Suuttimet ovat auki periaatteessa kerran/koneen kierto. Suutinpankkeja on kyllä 2kpl, näitä voidaan vuorotella, käyttää yhtäaikaa tai jotain muuta siltä väliltä. Eli mitään tietoa tarkasta ruiskutusajankohdasta ei ole. Näinhän toimii myös L-jetronic.
Comment
-
Jos on käytössä megasquirtnspark softa niin ruiskutus ajankohta riippuu kuinka paljon ennen yläkulokohtaa on asetettu ennakko hall-anturille. Sillä ei loppupeleissä ole paljoa merkitystä onko vuorotainen suihkutus vai yhtäaikainen ainakaan omassa ei ollut huomattavia eroja.
Itsellä ollut omatekoinen nyt puolisen vuotta käytössä ja olen ihan tyytyväinen, ja pääsi eroon vakio sytkästäkin. sytkäpuoli on suht hyvä ennakon saa haettua puolen asten välein.
ainoana rajoitteena ehkä joidenkin mielestä kaupallisiin on tuo 64 arvon talukko (8*8).
positiivista on että loota huolii melken minkä vain map anturin joka käytää 0-5v aluetta suhteessa paineeseen.
http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html
http://autos.groups.yahoo.com/group/megasquirt/
http://autos.groups.yahoo.com/group/megasquirtnspark/
http://autos.groups.yahoo.com/group/megaspark/
tuossa linkkiä.
http://www.saunalahti.fi/~turtana/me...spark/osat.jpg
tuossa oma.
Comment
-
Aloittelen tässä pikku hiljaa (talven/kevään mittaan) omaa installaatiota, ensin ihan vaan dataloggauksen muodossa, jotta varmistun ainakin antureiden yms. toiminnasta kunnolla. Samalla pidän listaa komponenteista joita tuohon projektiin kokonaisuudessaan tulee uppoamaan. Nakut sun muut tulevat joskus perässä, kunhan kerkiää. Jotain weppisivun tynkääkin varmaan värkkään edistyksen(?) askelista.
Comment
-
purettiin tuossa viikonloppuna siitä WH koneesta kansi pois ja huomattiin että olin ostanut näemmä kasan paskaa. 1 2 pyttyjen välissä joskus ollut "tavaraa" välissä ,palotilassa ei jälkiä vaan siinä tasaisella alueella. niinku ois vasaralla ja taltalla hakattu. karstaa huomattavan paljon. oiskohan ollut 4 suht puhdas. sylinterilohkon puolella taas 1 pytyn männän reunasta uupui 5mm * 2mm * 2mm pala. 2 pytyn yläreunassa 1.3cm pitkä n 1mm paksu "naarmu". Nokka oli kyllä kunnossa ja kone muuten ulkoisesti ja sähköosiltaan hyvässä kunnossa. sehän se hämäsikin. mutta aina ei voi voittaa. uutta konetta etsimään tai omasta coupesta k-jetti taivaaseen ja megasquirt tilalle...
Comment
-
Motorolan 68HC908GP32 prossun ostin yleiselektroniikasta, kyllä niitä saa tilaamalla pajasta kuin pajasta melken.
Tällähetkellä oma ruisku toimii pienien ohjelmamuutosten kanssa ihan maniosti ja johtojakaan ei tarvitse ruiskulle tuoda kuin 10 kappalettaetä jotta saa sytkän ja bensapuolen pelaamaan.
Map pohjainen kiihdytyspumppu toiminto tuntuu toimivan huomattavasti paremmin kuin Tps pohjainen.
itse en ainakaan ihan heti ostaisi mitään kaupallista värkkiä.
perus rungon ilman antureita rakentaa noin 80e hintaan, ja ottaen huomioon että jos vaikka käyttäisi yhtä boxia pelkällä sytkäsoftalla ja toista tuplakartasto softalla tule paketti siltikin halvemmaksi kuin mikään kaupallinen.
Comment
-
Saa varmaan pajasta kuin pajasta, ongelmaksi tulee sitten hinta.
/offtopic/
Esimerkki eiliseltä päivältä; sunnuntaina paksahti pesukoneesta hiilet - soitto paikalliseen Siemensin huoltoon, hiilet 95 euroa + työ päälle, aijaa että kollektori naarmuinen, noo sittene menee roottorikin uusiksi, siitä tulee ainakin vielä 250 euroa lisää - tulee samalla uudet laakerit kun siitä vanhasta ei niitä pysty vaihtamaan. Toivottelin hyvät jatkot, viitisen tuntia myöhemmin tarvikehiilet juotettuna vanhojen tilalle, kollektori siistiksi sorvattuna ja uudet SKF6202 laakerit. Vajaa pari kymppiä köyhempänä ja nyt pesukone hyrrää sisäänajokierrosta valkopyykille<grin>.
Pitää kysellä paikallisesta osaputkasta, antaa sinne lista pyytää keräämään kasaan. Megasquirtin on oltava hyvä kun Amigan pikkusekkuprossu on ytimenä...
Syövyttelitkö piirilevyt itse? Bebekissä on 65 euroon semmoinen syövytysteline termostaatin kanssa, vai antaako nykyään mikään firma kohtuuhintaista palvelua noiden piirilevyjen kanssa? Saisi siistit levyt ja reiät vielä samalla. Tuo oma Fermin tolppapora ei oikein alle 3mm terillä ole kovin tarkka... :))
Mikä on TPS? Ei ole vielä tarttunut silmään? Throttle Position Sensor?????
Comment
-
Valoitus laitteella ja hyvälaatuisella maskilla valmiiksi lakatulle piirilevylle valottaessa saa ihan hyvää jälkeä ihan kotioloissakin.
Ainoa on että tuo 0.8mm poranterällä työskentely voi tuottaa murheita itsellä on pieni dremelin pylväsporakone sillä mene mukavasti.
Juu tps on kaasuasennon tunnistin, kyseinen muutos muuttaa ajotuntumaa pikkasen mutta ei oleellisesti ehkä hieman on nykimistä 1 vaihteella madellessa noin 20kmh vauhtia.
täytyisi jossain välissä mennä rullille säätämään kaikki kohdilleen.
Comment
-
Onhan tuo MS AVR paljon tehokkaami ja helpompi ohjelmoida kuin motorola mutta miinuspuolena tulee se että prosu onpintaliitoskomponentti ja toistaiseksi sekin käyttää vielä 8*8 taulukoita että pystytään käytämään megatunea sen ohjelmiston kanssa.
joku korja jos on jotain väärin voi olla että on tullut päivityksiä.
Comment
-
yli 1bar ahdoilla voi tulla ongelmia saada kartta tarkaksi, arvojen asetusvälit kasvavat liikaa.
Comment
Comment