Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Aihe kysymykseeni pulpahti esille siitä, että kaverin -89 100:nen MC-koneella tuntuu huomattavasti alaväännökkäämmältä kuin oma -88 200:nen 1B-koneella. Äkkiseltään emme keksineet tuohon muuta selitystä, kuin mahdollinen eroavaisuus nokka-akselissa.
Onkohan tuo sun kaveris MC uudempaa sukupolvea ja siinä olis pienempi turbo, se vaihtui jossain kohdassa. Ei ole kyllä mitään hajua mitä turboa ne on käyttäny 1B:ssä, mutta vakio MC-1 konetta alaväännöttämämpää konette ei ole :)
Hmm, kaipa Axo:lla on tuo 24:n ahdin. Omastani en ole ahtimen tyyppikilpeä kovin tarkasti tiiraillut, mutta itselläni saattaisi olla 26:n... Ahtimen päivitys on toki ajankohtainen keväämmällä, mutta se mennee samaan pakettiin kytkinrempan ja parin pikku päivityksen kanssa.
Tällä hetkellä lötkö on hieman apaattinen kuljetettava, sillä vakioahdin puskee painetta vain 0,4 baaria ja senkin vasta jossain 3000rpm paikkeilla. (Tai puskisihan tuo enemmänkin paineita, mutta silloin saattaa kytkin luistaa.)
Taitaahan Axo:lla olla tuubisarja. Toki tuollainen on tulossa itsellenikin, mutta se joutuu vielä hetken odottamaan.
Tuota vakiopakosarjaa katsellessa ei suomalaisen korkeakoulututkinnon suorittanut konemies oikein tahdo ymmärtää, mitä saksalaisen kollegan päässä on liikkunut: 1. ja 2. sylinterin pakokaasut menevät suoraan ahtimelle kulkematta hukkaportin kautta. 3. - 5. sylinterit ravitsevat ensisijaisesti hukkaporttia. Hukkaportin ja ahtimen välissä on lisäksi yksi tasauskanava.
Ilmeisesti tavoitteena on ollut luoda järjestelmä, jossa alakierrosvääntöä rajoitetaan pakosarjan muotoilulla ja toivotaan yläkierroksilla pakopuolen hengityksen hoituvan ensisijaisesti hukkaportin kautta. Ilmeisesti tuo toimiikin vielä 1B:n vakioteholuokassa, mutta suuremmilla ahdoilla pakosarja näyttäisi ahdistavan dynolapun mukaan melkoisesti.
Asiasta toiseen: Tuossa tallilta starttaillessa huomasin tyhjäkäynnillä lötkön pakoputkenpäästä tunkevan melkoisesti siniharmaata öljysavua... Taidan joutua ahtimen vaihdolle? - Vaikuttaako muuten ahtimen väljyys öljynpaineisiinkin?
Onko kellään käsitystä millainen vaikutus nokka-akselin ajoituksella on alavääntöön. - Eli miltä vääntökäyrä näyttäisi jos ajoitus olisi yhden hampaan aikaisellaan, tai myöhäisellään? Nyt tuota aiemmin keväällä klubin dynopäivillä ajettua käyrää tutkaillessa voi havaita 200Nm:n väännön ylittyvän vasta 2700rpm tienoilla. Käppyrä tästä:
Comment