Potilaana Audi A8 w12 vm.2006: Olen ollut huomaavani, että varsinkin kylmällä moottorilla hiljaisessa nopeudessa, mutta myös lämpimänä suuremmissa nopeuksissa hienoista tärinää, aivan kuin takarengas olisi epätasapainossa, tai kardaani täristäisi tai moottorin momenttituki olisi heikosssa hapessa tms. tärinää, joka ei tunnu ratissa vaan ikään kuin hienoisesti nypyttää koko autoa pystysuunnassa. Samalla tuntuu persdynolla mitattuna siltä, kuin tehtaan lupaamasta 331 kW:sta jäätäisiin ehkä 50-100 kW:n verran.
Moottorinohjainlaitteelta 11 (3 & 4 bankit) ei löytynyt vikakoodeja, mutta ohjainlaitteelta 1 (1 & 2 bankit) löytyi tällaiset vikakoodit, vaikka mittaristossa ei näy vikavaloja:
---
Address 01: Engine Labels: 07C-910-018-BHT1.lbl
Part No SW: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
Component: 6.0L W12/4V G ª0050
Revision: 00000000 Serial number: AUX3Z0E5167039
Coding: 0011773
Shop #: WSC 02313 785 00200
VCID: 5CB7426B9FA9ACA418-8008
3 Faults Found:
19058 - Linear Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1 Pump Current Trim Circuit
P2626 - 004 - Open - Intermittent
18672 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1
P2240 - 001 - Pump Current Open Circuit - Intermittent
16537 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1
P0153 - 002 - Response too Slow - Intermittent
Readiness: 0000 0000---
Ymmärränkö oikein, että apukuskin puolen sylinteririvin bankkien 1 ja 2 etummaiset lambdat antavat vikakoodia signaalin pätkimisestä ja lisäksi bank #2 hitaasta reagoinnista?
Jos näin on, niin olisiko kovinkin rohkeaa olettaa, ettei sylinteririvin molempien bankien lamdat pimene yhtä aikaa, vaan ongelman juurisyy olisi jossain muualla, kuten imuilmavuodossa, ilmamäärämittarissa, ECU:n liitoksissa tms. paikassa, joka saa molemmat lambdat antamaan vikakoodin?
Olisiko arvon raadilla ehdotuksia, miten vikaa kannattaisi lähteä debuggaamaan?
1) Imuilmavuodon sulkisin pois, sillä värinää tuntuu myös 80+ nopeudessa, jolloin pienen vuodon ei pitäisi enää tuntua.
2) Ilmamäärämittarien lukemia voisi vertailla keskenään (tai vaihtaa mittarit päikseen), mutta näkeeköhän molempien ilmamäärämittarien lukemat VCDS:llä jossain ikkunassa yhtä aikaa?
3) Voisiko huono kontakti ECU:n ja johtosarjan välillä oireilla tällä tavalla antamatta muita vikakoodeja?
4) Voisiko joku sulake aiheuttaa ongelman?
Edit: Voisiko matala akkujännite aiheuttaa vikakoodit:
Address 61: Battery Regul. Labels: 4E0-910-181.lbl
Part No SW: 4E0 910 181 C HW: 4E0 915 181 C
Component: ENERGIEMANAGER H12 0480
Revision: 00000000 Serial number: 00000000010026
Shop #: WSC 11400 205 57530
VCID: 204F369BF341C84404-8074
Subsystem 1 - Part No: 4E0 915 105 A
Component: von VA0 3810093046
Coding: 344530393135313035412056413033383130303933303436
Shop #: WSC 11400 205 57530
4 Faults Found:
02273 - Quiescent Current Stage 2
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 18
Reset counter: 255
Mileage: 268725 km
Time Indication: 0
Date: 2018.07.28
Time: 07:09:48
02276 - Quiescent Current Stage 5
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 15
Reset counter: 255
Mileage: 268725 km
Time Indication: 0
Date: 2018.07.28
Time: 14:37:45
02274 - Quiescent Current Stage 3
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 15
Reset counter: 255
Mileage: 268725 km
Time Indication: 0
Date: 2018.07.28
Time: 14:37:55
02277 - Quiescent Current Stage 6
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 15
Reset counter: 255
Mileage: 268725 km
Time Indication: 0
Date: 2018.07.28
Time: 14:38:05
Moottorinohjainlaitteelta 11 (3 & 4 bankit) ei löytynyt vikakoodeja, mutta ohjainlaitteelta 1 (1 & 2 bankit) löytyi tällaiset vikakoodit, vaikka mittaristossa ei näy vikavaloja:
---
Address 01: Engine Labels: 07C-910-018-BHT1.lbl
Part No SW: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
Component: 6.0L W12/4V G ª0050
Revision: 00000000 Serial number: AUX3Z0E5167039
Coding: 0011773
Shop #: WSC 02313 785 00200
VCID: 5CB7426B9FA9ACA418-8008
3 Faults Found:
19058 - Linear Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1 Pump Current Trim Circuit
P2626 - 004 - Open - Intermittent
18672 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1
P2240 - 001 - Pump Current Open Circuit - Intermittent
16537 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1
P0153 - 002 - Response too Slow - Intermittent
Readiness: 0000 0000---
Ymmärränkö oikein, että apukuskin puolen sylinteririvin bankkien 1 ja 2 etummaiset lambdat antavat vikakoodia signaalin pätkimisestä ja lisäksi bank #2 hitaasta reagoinnista?
Jos näin on, niin olisiko kovinkin rohkeaa olettaa, ettei sylinteririvin molempien bankien lamdat pimene yhtä aikaa, vaan ongelman juurisyy olisi jossain muualla, kuten imuilmavuodossa, ilmamäärämittarissa, ECU:n liitoksissa tms. paikassa, joka saa molemmat lambdat antamaan vikakoodin?
Olisiko arvon raadilla ehdotuksia, miten vikaa kannattaisi lähteä debuggaamaan?
1) Imuilmavuodon sulkisin pois, sillä värinää tuntuu myös 80+ nopeudessa, jolloin pienen vuodon ei pitäisi enää tuntua.
2) Ilmamäärämittarien lukemia voisi vertailla keskenään (tai vaihtaa mittarit päikseen), mutta näkeeköhän molempien ilmamäärämittarien lukemat VCDS:llä jossain ikkunassa yhtä aikaa?
3) Voisiko huono kontakti ECU:n ja johtosarjan välillä oireilla tällä tavalla antamatta muita vikakoodeja?
4) Voisiko joku sulake aiheuttaa ongelman?
Edit: Voisiko matala akkujännite aiheuttaa vikakoodit:
Address 61: Battery Regul. Labels: 4E0-910-181.lbl
Part No SW: 4E0 910 181 C HW: 4E0 915 181 C
Component: ENERGIEMANAGER H12 0480
Revision: 00000000 Serial number: 00000000010026
Shop #: WSC 11400 205 57530
VCID: 204F369BF341C84404-8074
Subsystem 1 - Part No: 4E0 915 105 A
Component: von VA0 3810093046
Coding: 344530393135313035412056413033383130303933303436
Shop #: WSC 11400 205 57530
4 Faults Found:
02273 - Quiescent Current Stage 2
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 18
Reset counter: 255
Mileage: 268725 km
Time Indication: 0
Date: 2018.07.28
Time: 07:09:48
02276 - Quiescent Current Stage 5
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 15
Reset counter: 255
Mileage: 268725 km
Time Indication: 0
Date: 2018.07.28
Time: 14:37:45
02274 - Quiescent Current Stage 3
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 15
Reset counter: 255
Mileage: 268725 km
Time Indication: 0
Date: 2018.07.28
Time: 14:37:55
02277 - Quiescent Current Stage 6
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 15
Reset counter: 255
Mileage: 268725 km
Time Indication: 0
Date: 2018.07.28
Time: 14:38:05
Comment