Mitä vaihtoehtoja olis Audin virittämiseksi? Paljonko tulee katalysaattorin poistamisesta? Kaipais noin 50-70 heppaa lisää, suuremmilla nopeuksila toi kiihtyy ihan ok, mutta alakierroksille 0-3000 tarttis vähän lisäpotkua.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audin (3,6l V8 )viritys
Collapse
X
-
4.2 kone, tai turbot pienemmän kylkeen, miksei molempiin. Muuten taitaa olla kallista tuohua per kilowatti. Eipähän se turbotuskaan halpaa ole...
Kattien poistolla ei saa juurikaan mitään hyötyä vakiossa. Jos ne oikein ahdistaisi niin sitten, mutta ei taida päteä tässä tapauksessa.
-
Minkä verran euroja vaatii suurinpiirtein turbon laittaminen? Onko tos 90-luvun alun 4,2l koneessa muuta eroa kuin, että se on isompi? Siinä on kuiteskin vain 30 heppaa enemmän, kiihtyy silti peräti 1,5 sekuntia ennemmin 0-100km/h, ihmetytäää..onko se alakierroksilla luonteeltaan erilainen?
Comment
-
-
Nostetaanpas vanha otsikko takaisin pintaan kun aihe sattui sopivasti.
Tiedän että näiden V8 vapareiden laitto on Suomessa harvinaista. Taitavat olla jotain poikkeusta lukuunottamatta vähäpäästöisiä ja se meinaa VTT keikkaa ainakin kertaalleen. Vastaavasti ulkomailla on osunut silmiin joitain V8 ahtoprojekteja joko remmi- tai pakokaasuahtimin. Valitettavasti näistä on ollut yleensä varsin niukasti tietoa. Yleensä saanut selvää vain numeerisista suorituskykyluvuista ja vain englantia jotenkin taivuttavalle esim saksankieliset höpinät on ihan hebreaa.
Eli tässä olisi tuommoinen V8 Audi harkinnassa. 3.6 litrainen ja manuaali. Arkistoja lueskeltuani tein havainnon että varsinkin tätä (no automaatilla ehkä vielä enemmän) pidetään aika pappamallina siinä missä tuoreempaa 4.2 tekniikkaa on tuoreemmissa ässämalleissakin.
Jos tässä nyt pysyisi aiheessa. Eli 3.6 litraisen laittelu. Ilmaista ei ole eikä lastun tapaista edukkaasti suhteellisen paljon tapaista turbomoottorien tapaan ole olemassa. Vaihdattaa siis palikkaa ja ahtimien kanssa teetättää hieman pioneerityötä. Vaikka eikai tuon mahdotonta pitäisi olla. On noita kuitenkin tehneet ja jälkiahtaminen on joissain automalleissa aika yleistäkin (kuten bemareihin on tehneet). Eli jos tässä välissä sen "osta 200 20V" tai vastaavan jättäisi pois. Tiedän 200 20V 3B moottorin potentiaalin ja viritysmahdollisuudet.
Elikkä. Mitä tuommoinen projekti vaatisi. Ajan ja massin lisäksi. Mitä palikkaa tuohon valurautamurikkaan pitäisi vaihtaa ja millainen aihio se yleensä lienee? Näppituntumaa esimerkiksi pakosarjojen ympäristöstä onko siellä esimerkiksi tilaa ahtimelle? Kustannusten osalta kahden turbon hinnalla alkanee saamaan myös jonkunlaisia remmiahtimia.
Toisaalta tuo voisi olla edes jollain tapaa järkevästi selitettävissä muutoskatsastuksen yhteydessä jos autossa olisi nimenomaan turbot ja vekottimesta saisi sillä tapaa vähempipäästöisen ja taloudellisemman ajella. Ainakin teoriassa.
Suomessa on käytössä kivikautinen 7kg/1hv teho-painosuhde. Käytännössä aika monet pelit menee tuon yli jo vakiona. Näin myös 3.6 V8 kohdalla. 250hv x 7 tekee enemmän kuin auton omapaino on. Onko tämä laki kuitenkaan absoluuttinen jos mallisarjasta löytyy suoraan tehokkaampiakin malleja? Eli pääsisikö tässä ilman erikoislupaa (erikoisluvalla tietysti onnistuisi, en tiedä mitä moisen vekuttamiseen tarvitaan, hyvä syy?) kiinni siihen mallisarjan tehokkain + 20% sääntöön. 4.2 V8 osalta se meinaisi 280hv + 20% eli reilun 330hv lukemia. +80hv tehoa lisää vakioon. Virallisesti. Vääntöä saisi varmaan aika reilustikin kun käyttäisi järkevän kokoisia föönejä. Garrettin mallistosta löytyy esimerkiksi muutamia variaatioita erilaisissa 1.8 kokoluokan moottoreissa käytetyistä T25 ahtimista. VAGin 1.8T tietääkseni käyttää moista vakiona, samoin Nissan SX CA18DET. 3.6 taas muodostuu kahdesta 1.8 litran lohkosta joten molemmille oma tuon kokoluokan ahdin pitäisi turvata herääminen aika alhaalta ja mukavan väännön juuri siihen moottorin käyttökierrosalueelle.
Alusta ja jarrut. Ne pitäisi tuossa tapauksessa päivittää mallisarjan tehokkaimman vekottimen tasolle. Jarruissa ei tietääkseni ole 4.2 litraiseen eroa mutta alustassa on. 4.2 on varustettu myös takaa kallistuksen vakaajalla. Lieneekö moista asennettavissa 3.6 vai meneekö peräpäätä miten reilusti uusiksi?
Sen tiedän ettei tämmöisessä mitään järkeä ole. Mutta mikäs harrastus se semmoinen on johon ei kaikki vapaa-aika ja raha mene. :)
Comment
-
Ei se mahdoton olisi. Itse olen aina myötämielinen puoli järjettömien asioiden kohdalla. Myös tuo yleinen" paa turpo vitonen" kommentti välillä ärsyttä siksi pää pystyssä ajan kutosella loppuun asti .=)
No mutta aiheeseen. Ekaks miettisin säädettävän ruiskun. Sitten tietojeni mukaan turpoissa on aina mäntien alapuolinen öljyruiskutus,joka jälkiturpossa on hankala toteuttaa, mutta ei kaada projektia vaikka sitä ei olisi. Öljykierron vois ottaa suodattimen jalasta ja vesikierron vaikka lohkontulpasta johon normaalisti tökätään lohkolämmitin. Pakosarjat tietysti tuottaisivat töitä , mutta jos sinne ne mutkat haluaa niin kyllä sieltä AINA tilaa löytyy. Laittaa vaikka ne turpot takakonttiin niinkuin kuuluisassa mossessa.
Comment
-
Meni mielenkiintoiseksi. Konttorilla täti ei löytänyt mainintaa vähäpäästöisyydestä. Jotain lukemia siellä on, mutta ne eivät hänelle sanoneet mitään. Eipä niitä kertonutkaan. Trafiasta ei ollut minkään valtakunnan apua. Paikalliselta marmorilta ohjasivat VV-Auton suuntaan, jota ei enää saanut kiinni. Selvinnee siis huomenna, onko vai eikö, kun katsastukseen viimein pääsee.
Öljyruutat taitaa löytyä jo ihan vakiostaan, peltisestä kannen tiivisteestä ei ole tietoa. Mitähän tuo sietäisi avaamatta? Ruttu taitaa olla kohtuullinen 10,6, joten ei sinne suunnattomia paineita parane työntää mäntiä vaihtamatta. Varovasti jos toivoo, sen suurimman sallitun eli 336 hp voisi saavuttaakkin jollain perushyvällä ruuvilla, kun kerran V6:nkin taiotaan 100 hp remmillä.
Isompaa viriä ajatellen, jos Rostenin katalogia en ihan poskelleen tulkinnut, veivit ja männät saisi pultteineen ~2k€ ja turboparin sunnilleen samaan rahaan. Siihen kaveriksi jotain muuta pikkunikaletta joillain satasilla, kannen huolto muutaman satasen, moottorinohjaus, kytkin, vaihteiston manualisointi ja takaperä jossain vaiheessa. Kymppi ei taida ihan riittää. Jarrut ja alusta olisi vieläkin tekemättä..
Comment
-
Miten olisi centrifugaali, rotrex/procharger-hässäkkä, E85-konversio, moottorinohjaus. Sijoitus on huomattavasti helpompaa kuin tuplaruuvin, voi myös hyödyntää jo olemassaolevaa imusarjaa. Sisuskalujakaan tuskin tarvitsisi vaihtaa tuolla 400hp alueilla kun E85 kestää ennakkoa ja painetta sopivasti enemmän kuin bensa. Myös pakosarjat välttävät vielä tuolla systeemillä.
Tietysti kun nälkä kasvaa syödessä, tulisi tehdä sitä sun tätä jo tulevaisuutta silmälläpitäen...
Comment
-
Meikäläisen intressit on nimenomaan siinä ylipaineistuksessa, mikä taas edellyyttää erään merkinnän puuttumista ja soveltuvia päästörajoja. Jos auto on vähäpäästöinen, mikä siis on enemmän kuin todennäköistä, se saa olla tehtaan set-upilla. Virivehkeet ei ole vapareita.. =)
Comment
Comment