Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lämmin S6 C4 ei käynnisty, apua?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lämmin S6 C4 ei käynnisty, apua?

    Kylmänä käynnistyy nätisti, lämpimänä/puolilämpinä ei ollenkaan.

    Eli ajon jälkeen n. 10-30 min kuluttua (kone vielä lämmin/haalea) ei suostu starttaamaan, pyörittää, mutta ei edes lupaa (bensaa tai kipinää ei tule). Kun koneen antaa jäähtyä kokonaan, lähtee taas nätisti käyntiin.

    Mitä antureita/tilaa motronic pitää kriittisenä startissa? Epäilen anturoinnin vikaa tai tyhjäkäyntimoottoria (tyhjäkäynti ollut lämpimänä hieman epävakaa viimeisen vuoden (siis vaeltelua välillä 800-900 kierrosta, ei isompaa)).

    Ikävä vika, ei tule koskaan kun sitä tarvitsisi.... Toistui eilen ensimmäistä kertaa ja 2 kertaa (aamulla ja illalla prkle!).

    Auttakaapa audistia hädässä....

    #2
    Hall!

    Kyseinen anturi on nokkapyörän takana. Ei ole ensimmäinen kerta, kun kuulen, että kuuma Hall ei toimi, mutta kylmä toimii.

    Comment


      #3
      sen verran sitä, elämääkin kalliimpaa hallia stockkalta, osaa tutkittiin että varaosaputkan jannu kyllä siihen pelkän anturin myy, vaatii sorminäppäryyttä ja malttia sen vaihto, mulla on irrallaan yksi tollanen hall telineineen jos haluat testata.

      Siis suorasytkän hall anturi on telineessä joka on hihnapyörän takana, vaatii siis nokan tai hihnapyörän iroituksen.

      Comment


      • #4
        Ok, kyllähän tuota voisi testata... Pystyykö millään koittamaan toimivuutta vai pitääkö vaihtaa ja toivoa muutosta? Onkos hintava osa nykyään? Akte:ni ei osannut sanoa hintaa...

        Missäpäin AnLe vaikutat? Jos tuollainen ehdottamasi järjestely onnistuisi....

        Comment


        • #5
          Brittilistalta luin että kaatamalla kylmää vettä hall-anturin päälle koneen voi saada käyntiin. En kyllä suosittele koneen ja jakohihnan liiallista kastelemista, mutta ehkäpä tuolla konstilla voisi paikallistaa vian.

          Ai niin, hihnapyörää ei (kuulemma) kannata irroittaa nokka-akselia hihnapyörästä lukitsemalla, vaarana että lukituskiila (woodruff key) hajoaa.

          Comment


          • #6
            Niinpä, ajattelin ostaa kylmäsprayta kokeiluun....

            Kertaattekos vielä sen oikeaoppisen nokkapyörän irroitusproseduurin, eli

            Muovikoppa auki, kunnon merkit hihnaan ja nokkapyörään, sitten hihna pois, varotaan liikuttamasta konetta/nokkaa ja sitten mitä?


            Pitäisikö kiilata nokkapyörä tai koittaa etsiä ajoitusmerkkejä..... Missä lienevät?

            Onnistuisiko operaatio ihan pohjapanssaria/plastiikkia irrottamatta? Siis vain yläpuolella häärätessä...

            Varmaankin nokkapyörän irrotus helpompi kuin nokan irrotus...

            Comment


              #7
              vantaalla..

              Comment


              • #8
                Niinpä huomasin myös profiilista.... tiedätkös hintaa hall-anturille? Kenenkäs tekele, eli onko tarvikeosana mahdollinen hankinta... Sytkäpuolat ainakin osoittautui suoraan beru:n kautta n. 100 euroa/kpl halvemmiksi kuin VW:n kautta.... Niin ja se irrotusohje hihnapyörälle, onko ihmeellisiä juttuja?

                Comment


                • #9
                  Niin, pistä vaikka privaa niin soittelen (jos annat numeron).

                  Comment


                    #10
                    Turvallisin tapa nokkapyörän irroitukseen taitaa olla venakoppa pois ja pakonokasta isoilla pihdeillä kiinni. Itse olen kyllä pitänyt vanhalla nokkaremmillä kiinni pyörästä sen siis lukiten ilman ongelmia. Vaarahan on aina olemassa nokkapyörän särkemiseen.

                    Comment


                      #11
                      No en löytänyt tähän hätään sitä Saksan huoltolaskua, mutta se palikka maksoi jotain 230 erkkiä siellä. Plus vaihtotyö.

                      Comment


                      • #12
                        niinpä, no hauskuus maksaa.... huomenna verstaalle ihmettelemään audin oikuttelua.
                        Toivottavasti vika löytyy... ja ehkä tarvikeosakin...

                        Meillä on hannu samoja pikkujuttuja... Onkos sulla jo puolia mennyt?

                        Comment


                          #13
                          Ei oo (kopkop) puolia menny. Hetken jo luulin, että saa alkaa venttiilinnostajien vaihtoon, mutta litra öljyä lisää lopetti kilinän. Se on kyllä kohta edessä. Juuri tilasin ohjurien kumit, ne vois vaihdattaa jossain vaiheessa, saapi toivottavasti samalla kuntoon venakopan pienen vuodon. Halli ja tulpat on vaihdettu Saksassa aika hiljan, sellasen 40 tkm sitten, eli pitäisi kestää. Uus lambda on kotona valmiina. Mitäs vielä, ISV tars huoltaa ja se voisi mennä samalla kertaa tuon venttiiliohjurihomman kanssa.

                          Kytkin tuli vaihdettua kun alkoi vaihteet takkuamaan, mutta sehän ei koskaan selvinnyt miksi. Vanah kytkin ei ulkoisesti tutkimalla näyttänyt vian aiheuttajalta. Lämppärin moottori on vaihdettu ja nokkahihna, mutta ne onkin jo vakiokamaa. Jarrut menee päivitykseen kunhan ehtisi vähän aktiivisemmin etsiä S6 tolppia. Tossa isoimmat, aika vähällä olen mielestäni päässyt (kopkop) tähän mennessä. Hintalaatusuhde oli tällä kertaa kohdallaan haitarin alapäässäkin! :-)

                          Edit: Lisätään (vaikka tämä alkaa mennä jo aikas offtopiciksi) vähän mieleen muistunutta, etupään laakerit oli vaihdettu Saksassa 215 tkm kohdalla, mulle tullessa mittarissa oli 224 ja nyt on karvan alle 260. Alustasarja on asennettu, jouset ja iskarit oli vaihtokunnossa ja samalla kertaa tuli madallettua. Etupäähän on vaihdettu kaikki puslat. Kliman kompuraan tiivisteet ja taytetty systeemi. Jarrupalat tuli vaihdettua, kun olivat loppu, vaikka UFOt vaihtoon onkin menossa. Pakoputki ei ollut rikki, mutta tilalle tuli BN Pipes catback. Konepelti on maalattu kun oli maskin ympäriltä niin pahasti kiveniskemillä, nyt pinnoissa onkin sitten yksi helmiäisensävy lisää. Summa summarum, kuten moneen kertaan todettu, Ässä ei ole niitä halvimpia harrasteautoja.

                          Comment


                            #14
                            Laitetaan jonoon omatkin kokemukset. Auto (S4-91) ollut siis paria viikkoa vajaan vuoden alla.
                            Vuoden aikana tapahtunutta:

                            -ajettu n. 25000km, mittarissa nyt 249tkm.
                            -kokonaiskeskikulutus jossain 11 - 12L/100km tietämillä

                            Korjattu/vaihdettu/laitettu:
                            -sivuvilkut
                            -etupyöränlaakeri
                            -nokkaremmi + kaikki hilut jotka menee mukana, myös kampiakselin hammasratas
                            -toinen sytkäboxista
                            -tulpat (toisaalta turhaan, vika oli kärähtäneessä sytkäboxissa)
                            -keskuslukituksen "comfort" toiminto disabloitu, vika ohjausboxissa
                            -taakse ylempien tukivarsien ulommat päät/puslat
                            -takajarrupalat
                            -öljyt&suodatin useampaan kertaan

                            Laittoa odottaa:
                            -Etupalat UFOihin
                            -Gamma CD hyllyssä, asennusta odottaa (vaati vahvarit eteen)
                            -maalipinnasta kivenhakkaumien korjaus, ovessa pieni lohkeama
                            -öljyt perään/laatikkoon
                            -kardaanin stefan vaihto laatikkoon

                            Muuta ei tule äkkiä mieleen, varsin tyytyväinen olen ollut. Koputetaan puuta...

                            Comment


                            • #15
                              Olikos remminvaihdossa mitään merkillistä, eli kannattaisiko pohtia samalla sen vaihtoa? Aikaa olisi tosin vaihtoon vielä 30tkm, joten nokkapyörän irrotus varmaan mukavampi juttuna.... Näin saa hyvin lomapäiviä poltettua auton parissa.....

                              Comment


                                #16
                                Samaa vikaa 200 3B:ssä. Kertokaahan muuten tietämättömälle mikä on hall-anturin tehtävä?

                                Comment


                                  #17
                                  Normaalisti virranjakajassa oleva Hall kertoo syttyboksille moottorin asennon, siis antaa pulssin esim. 60 asetta ennen jokaisen sylinterin yläkuolokohtaa.

                                  Tämän merkitystä hämärtää vauhtipyörältä löytyvät asento- ja nopeusanturit. Suorasytkä malleissa täytyy tietysti tietää moottorin 0-asento, jotta tiedetään mikä sylinteri on milloinkin kohalla, mutta jakajamalleissa? Itselleni olen perustellut liittyvän kierrosnopeuden muutoksen hallitsemiseen.

                                  Comment


                                    #18
                                    hall antaa vain ykkösen ykk tiedon. Tietoa käytetään vain käynnistyksessä, hal voi olla rikki ja kone käy hienosti, mutta käyntiin se ei lähde. Pitäisi päteä niin jakaja ku suorasytkä 20v koneet.

                                    Comment


                                      #19
                                      Nyt tiedän. Tuo joka pytyn ykk oli vapareista opittua.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ajattelin lopettaa omalta osaltani asian käsittelyn (ainakin toistaiseksi), tuli kuntoon.

                                        Vian kohdistin hall-anturiin ja tarkemmin sen johtoihin. Tehdas asentanut ne hankalasti taitteelle kannen sivuun. Johto ainakin minulla vaati korjaamista (murtunut). Ainakin nyt muutaman päivä toiminut moitteetta.

                                        Comment


                                          #21
                                          tarkennusta kyselen josko tätä joskus joku searchilla etsii..

                                          eli johtovikako oli siinä johdossa joka menee hall-antruille, johto tulee siis tehdas osan mukana jos sen uusii, vaiko siinä johdossa mihinkä anturi tökätään?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Anturilta tulee johto jossa standardi motronic-liitin, tämä tulee nokkahihnankotelon ja kannen välistä ulos ja liitetään varsinaiseen signaalinsiirtojohtoon vastaavan motronic liittimen vastakappaleella.

                                            Vika oli ensimmäisessä johdossa, eli siinä joka kiinni anturissa. Tehdas asettanut oudon kiinnikeraudan motronic-liittimiä kannattelemaan ja samalla vääntänyt johdon mutkalle hienosti siihen rautaan kiinni (n. 180 asteen kulmaan). Mutka altis lämmönvaihtelulle ja mekaaniselle rasituksellekin. Minulla oli johdon ulkokuori kokonaan murtunut mutkan kohdalta, eli muovipinta poissa.

                                            Halpa vika, veemäinen löytää kun ei tiennyt mitä etsiä.... No, vieläkin toimii, eli melkein viikko takana ilman vikaantumista....

                                            En tiedä tuleekö johto liittimineen hall-anturin kanssa, ainakaan sytkäpuolat eivät sisällä liittimiä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jonkin sortin temppuilut alkoivat minullakin. Ässä oli tyhjäkäynnillä parkissa n.5min jonka jälkeen sammui kuin saunalyhty. Starttia-> ei lähde käyntiin. Annoin seistä pari minuuttia kun hermot vaativat savuketta. Tämän jälkeen uusi starttaus ja heti hörähti, ei muuta kun äkkiä kotiinpäin. Matkalla ryki pari kertaa jonka jälkeen sammui taas, eikä lähtenyt käyntiin sitten millään. Taas muutaman minuutin huilitauko ja lähti kuin palmun alta...
                                              Mikähän ihme voisi oireilla näin, hall-anturiko? Kävin kyllä tankkaamassa vähän aikaisemmin, mutta tuskinpa muutama vesipisara tuollaista tekisi vaikka olisi tankkiin joutunutkin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Voisko olla bensapumpussa ongelmaa? Mulla tosiaan vaan nykäisi muutamassa kuuhdytyksessä ensin, ja sitten pumppu meni kerrasta. Samalla muutaman kilometrin reissulla kaikki. Kilometrejä mittarissa 224tkm.
                                                Ei ihan älyttömän hintainen alkuperäisenä, olisko ovh ollu jotain 139e tjsp...

                                                Ilkka: Ei se jakoremmin vaihto mikään paha ole. Mulla meni "enskertalaisena" hiukan yli 7 tuntia, sisältäen alahihnapyörän hakemisen kaverilta kun omasta oli "kiila" murtunut.
                                                Tarvikkeena osat muistaakseni 125e (remmi, kiristin, vesipumppu ja termostaatti) +tuo hihnapyörä jota yleensä ei tarvita.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X