Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 öljyvuodot ja 7.000 euron remppa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 öljyvuodot ja 7.000 euron remppa

    Ostin maaliskuussa A 8:n 3.0 TDI vm. 2012 ajettu 92 tkm ja hinta reilut 50.000. Toukokuussa vaihdatin vaihteistoöljyt, ja siinä yhteydessä todettiin moottorista lievää öljyvuotoa. Asiaa tarkastettiin vielä kesäkuussa, ja todettiin vuotoa useammasta kohdasta. Autolla oli ns. Laaja Finntakuu, jossa sanoutuvat heti irti kaikesta, "tiivisteviat ei kuulu takuuseen." Eli aivan mitätön takuu, jossa vielä omavastuu. Todettiin että auto vietävä tutkittavaksi Kuopion Laakkoseen, arvio oli viikon korjaus ja 6.000 euroa. Myyjä Autoliike Palomäki ilmoitti että "normaalit kuluvat osat eli tiivisteet eivät kuulu tuotevastuun piiriin". Olin yhteydessä kuluttajaneuvontaan, he totesivat että auton ikään ja hintaan sekä km-määrää. Nähden myyjällä selkeä tuotevastuu näin tuoreessa kaupassa, ja korvaus voisi olla luokkaa 75 %, minun osuuteni 25. Vääntämisen jälkeen myyjä on suostunut 50 %:n korvaukseen. Auto on nyt korjattu Laakkosellla, meni 2 viikkoa ja hinta 6970:-. Osat n. 1.500, loput työtä. Eli mekaanikolle mukava homma 30 asteen helteillä...olikin toivonut seuraavaksi "vähän kivempia ja lyhyempiä rojekteja". Vuotoja oli yhteensä 4, liimatiivisteitä (mm. öljypohja)ja stefoja. Mitään varsinaista mekaanista vikaa ei löytynyt. Laakkosen palvelu asiallista, loppuvaiheessa jopa erinomaista. Ihmetyttää vain, mistä tällaiset useat vuodot voivat johtua? Onko ajatuksia? Takuutahan näiden hommien osalta tuli nyt 2 vuotta...että kaipa autoa uskaltaa nyt pitää. On aika hieno peli ajella kyllä.

  • #2
    jos kaikki öljyvuodot olivat moottorin puolella niin heittäisin ihan täysin mutulla teknisen ajatuksen auton mallista täysin tietämättömänä:
    jos moottorin sisälle syntyy liian suuri paine esim. rikkoontuneen\tukkeentuneen\epäkunnossa olevan huohotuksen tai muun palotapahtuman ohivuotojen paineentasaukseen liittyvään komponenttiin se voi suoraan korreloida siihen että paine vapautuu hallitsemattomasti stefojen ja tiivisteiden kautta ulos jonka takia ne alkavat vuotamaan.

    Comment


      #3
      Aika iso remppa. Melko monta täyttä päivää on tiivisteisiin saatu menemään, mutta se ei yllätä merkkiliikkeiden kohdalla. Varmaan ovat joutuneet puoli moottoria purkamaan. Mahtovat varmaan vaihtaa muutakin kuin tiivisteitä ja stefoja?

      Comment


      • #4
        Eli siis esim. huohotin ei ollut tukossa? Yleensähän laajat tiivistevauriot voivat johtua siitä, että paine kasvaa moottorissa kun se ei pääse purkautumaan sille tarkoitettuja väyliä (huohotinletkuja) pitkin. Tällöin sitten paine purkautuu mistä ikinä pääseekän. Olisi mielenkiintoists itsekin kuulla syy, miksi noin suuri remppa tuli eteen. 120€/h hinnalla 45h.


        Toivottavasti tolla hinnalla myös tarkastivat moottorin hengityksen toimivuuden, venttiilien/vastaavien kunnon ja letkujen ehjyyden.. ei siitä ainakaan haittaa ole.
        Viimeksi muokannut Ihmemies; 6.8.2018, 15:34.

        Comment


        • #5
          A 8 vuodot

          Juu, kyllä ne sanoivat tarkistaneensa ja uusineensa sitä sun tätä, kaipa se oli jouduttu aika atomeiksi purkamaan ennen kuin pääsi näkemään kaikki vuodot. Noita huohotinhommia moni on epäillyt, mutta Laakkonella totesivat että seuraukset on vähän erilaiset kuin minun autossani...en tiedä? Se minua vähän huvitti, (tietenkin enemmän v...tti), kun totesivat että nyt on semmoiset tiivisteet ja liimat että kestää Suomen olosuhteet! Mitähän ne siellä tehtaalla sitten uusiin liimailevat?? Totesivat että kyllähän näitä öljyvuotoja vaan on...Tosin kun kyselin aikatauluja yms. sanoivat että ei osaa sanoa kun ei oo tällaista ennen ollut. Otapa tästä selvää?

          Comment


            #6
            Helposti tuohon aikaa tärvääntyy. Luultavasti se on otattanut koko voimalinjan alas, että pääsee kaikki vuotokohdat korjaamaan.

            Comment


              #7
              Kyllä, kone ja vaihteisto pois. Sen jälkeen niiden erotus ja kone pukkiin. Ihan kohtuullinen aika korjaukselle, veikkaan että 99% ei merkkareista olisi tehnyt pidempään, ei ole ihan simppeli tuo paketin purku.

              Comment


                #8
                Eräältä autokauppiaalta kuuluta että aika yleinen vaiva tuon ikäluokan 3.0TDI ja hikoilevat tiivisteet. Liekkö perää?

                Comment


                • #9
                  Audi A 8 öljyvuodot

                  No ainakin sen ohjeen sain aika monelta taholta, että merkkikorjaamo on ainoa paikka missä tämä homma kannattaa tehdä. Ei tosiaan ole kuulemma harrastushommaa...Myyjäliikekin ensin tarjosi "meidän omaa pajaa", mutta tuli sitten järkiinsä. Tuttavan Bemua korjasi joku paja 5 kertaa ennen kuin myyjä suostui siihen että merkkiliikkeeseen voi viedä. Ja antaahan Laakkonen sen takuun työlle ja osille 2 vuotta. Kyllä siellä oli tosiaan jouduttu kone ja vaihteisto pudottamaan pois yms, yms. Oli kyllä tuo laskukin ja työseloste viisi sivua

                  Comment


                    #10
                    Mikähän siinä on, että tällä kyseisellä palstalla jokaikinen kerta kun mainitaan merkkiliike ja jokin isompi työ samassa yhteydessä, niin aina löytyy seppä joka olisi tehnyt työn tunkilla autotallissa puolet nopeammin. Todellisuudessa monesti vaan ”sepällä” löytyy asennuskokemusta JUMALmoottorin venttiilkopantiivisteen vaihdon verran. Kyllä nuo voimansiiron tiivistämiset on työläitä jos haluaa tehdä työn vain kerran, eikä hetken kuluttua uudelleen kun ei jaksanutkaan puhdistaa niitä vanhoja öljyisiä liimajämiä kunnolla pois.

                    Comment


                      #11
                      Ihan turhaan merkkiliikkeiden "osaamista" nostetaan jollekkin jalustalle. Kyllä Suomessa on korjaamoita, jotka nyt moottori+vaihdelaatikkopaketin osaa tiputtaa ja tiivisteet vaihtaa.
                      Tässä hinta koostuu isosti tunneista, ja tunnetusti merkkitiskeillä on kovat tuntihinnat. Se ei johdu siitä, että siellä olisi jotain superkavereita töissä, joilla on hitommoinen liksa. Myös varaosahinnat on lähes aina korkeita. Nytkin 1500 osiin, niin tiivisteet+pultit+nesteetkö sinne maksaa noin paljon? Vai vaihdettiinko esim ketjunkiristimet tms samalla, kun kerran oli mahdollisuus.

                      Tietysti jos puoli autoa pitää purkaa, niin kertyy niitä tunteja. On vain omat kokemukset merkkiliikkeiden hyvistä ja huonoista caseista, joten en todellakaan nosta heidän osaamista mitenkään erikoiseksi. On myös "normi" korjaamoista kokemusta ja niitähän on todellakin laidasta laitaan.
                      Viimeksi muokannut Puuhapete; 7.8.2018, 12:36.

                      Comment


                      • #12
                        Onhan ne Laakkosen tuntihinnat kovat. Yksi paikallinen hyvänä tunnettu korjaamo ( jossa oli vaihdettu vaihteistoöljy ja jossa moottorin vuodot havaittiin)ilmoitti, että he eivät ala missään tapauksessa edes yrittämään korjausta- pitää olla erikoistyökalut, tehtaan tuki ja että A 8:ssa työ on sen verran vaativa ettei osaaminen riitä. Mutta monihan noita A 8:ja varmaan purkaa "iltapuhdehommina"....

                        Comment


                          #13
                          Joo ei varmaan joka korjaamo suostu tekeen.
                          Aikanaan ei d2 koppasen kasin ohjausvaihdetta suostunut kukaan tekeen isotöisenä. Olihan siina hommaa, mutta yksin sen sain vaihdettua kuitenkin.

                          Comment

                          Working...
                          X