Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

viriviri-vinkkejä vapariin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • viriviri-vinkkejä vapariin

    Eli kun nyt sitten alettiin pöyhiä ysikymppistä oikein kunnolla, niin kai koneellekin tars jotain tehdä.
    Turbo tuskin tulee kysymykseen, eli kokeillaan nyt vaparina(ainakin näin aluksi). Konehan on tuo Kalle-Ville, eli pako lähtee kolmella jne. Tavoitteena olis n:170hv+. Tarvisin vinkkejä miten noihin lukemiin olis mahdollista päästä "kohtuu" vaivalla ja kustannuksin, eli miten puristussuhde helpointa nostaa, millasella nokalla, tarviiko tasapainottaa,yms. Edellinen kone jonka viritin oli maseratin moottori, ja sen kanssa meinasi tulla uskon puute. Oli alun alkaen turbopata, josta tehtiin vapari.-Siihen ei sitten saanut mitään valmiina. -Ei edes Knowhowta. Toivottavasti tällä kertaa päästään edes vähän helpommalla/halvemmalla.
    PS: voisin vaikka jossain vaiheessa laittaa projektikuvia foorumiin, jos ketä kiinnostaa miten onnistutaan tekemään ruostereijän ympärille Audi.(jos nyt sitten onnistutaan) ;)

    #2
    Mulle on tollaseen Kalle-Villeen ruotsin poika kajauttanut dr. schrick (tms.) nokan. Ei tuolla kyllä 170 heppaa tule, mutta ehkä 150. Kannen kanavien putsauksella ja K-jetin vaihdolla ohjelmoitavaan moottorinohjaukseen voidaan päästä lähemmäs tuota 170hp tavoitetta.

    Catcamssillä on kolmea sorttia nokkaa. Enemmän tai vähemmän päästökelpoisia, mutta autosi iän huomioiden niistä ei ole huolta.

    Comment


      #3
      Itselläni on myös tuollainen KV-mylly kannen alla. Vajaavetoisena se kulkee kevyen korinsa ansiosta oikein kivasti. Todennäköisesti pidän tämän yksilön kuitenkin orginaalina, mutta...

      Kysymyksesi herätti mielenkiintoa. Vastaavasti voisi kysyä, mitä muutoksia 80-luvun lopulla rallin SM-sarjaa kiertäneet A-ryhmän Coupe quattro kuljettajat (Basti Lindholm, Risto Buri, Esa Saarenpää, Ilari Opas, Petri Viitala jne.) tekivät konesalin puolelle. Nämä laitteethan olivat juuri näitä vapareita. Tietysti viritykset tehtiin sääntöjen puitteissa, mutta mikäli minä muistan, niin välillä puhuttiin aika huimista tehoista. En tosin tiedä mikä mottityyppi oli luokiteltu ryhmään A.

      Comment


        #4
        Juuri tuollaisen ralli coupe quattron näin eräässä tallissa, mutta en ehtinyt tarkemmin tutkimaan. Kuulemma 170 hv hujakoilla on voimaa. Omistajankin nimen kuulin vaan en muista.

        Comment


        • #5
          Kyllähän nuista 2.2litrasista vissiin oli otettu yli paria sataa ulos A:ssa. Käy vaan kulkine aika kulmikkaaksi ajaa normaaliliikenteessä. Kyllä käyttökelpoinen teholuokka katu kulkineeseen lienee tuossa 170 liepeillä.

          Comment

          Working...
          X