Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 1.8T hammashihnan (Zahnriemen) vaihtoväli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 1.8T hammashihnan (Zahnriemen) vaihtoväli

    Eli tapauksena on kevättalvella saksasta hankkimani A3 -99. Auto toiminut hyvin, mutta hyt huollon tulossa ajankohtaiseksi, on pientä epäselvyyttä, että onko moottoriin jo vaihdettu hammashihna vai ei? Tuotahan ei tullut kysyttyä autoa ostettaessa...

    Huoltoohjekirjasta lukemalla asia ei täysin aukea. Auto on ollut merkkihuollossa alusta tähän päivään asti, mutta huollot on vain merkitty tehdyiksi sen enempää erittelemättä. Onko mahdollista saada tätä vaihtoasiaa mitenkään selville jälkeenpäin? olen käsittänyt, että vaihtoväli riippuu maasta sekä myös auton ja moottorin mallista. Tässä vielä sivu kuvattuna ohjekirjasta, jossa kerrotaan eri kilometrimäärien huolloista. (vähän suttuinen kuva kamerakännykällä)

    Edit: Autolla siis ajettu ostettaessa 105tkm ja nyt lähenee tuo 120tkm...


    #2
    Ei liene vaihdettu, koska Saksassa vaihtoväli tosiaan 120 ja meillä täällä ns kovemmissa oloissa 90tkm.

    Edit:

    Paitsi että nyt kun tuon lukee niin siinähän sanotaan 180 vaihtoväliksi 5v 4syl bensakoneelle. EOS mikä suomalainen vastine on.

    Comment


    • #3
      Eikä osaa Autodatakaan näemmä. Kertoo vaihtoväliksi 180tkm ja AMK-moottorille 120tkm.
      Mutta kun tsekkaan oman Audin, niin kertoo 120tkm vaikka Suomessa se on oikeasti 90tkm.
      Ja on suomenkielinen Autodata.

      Mutta jos katsot autosi ikää, niin mielestäni vaihto olisi nyt. Itseä alkoi hirvittämään heti Audi ostettuamme monta vuotta vanha hihna ja näin ollen se vaihtui jo 80tkm:ssä.

      Comment


      • #4
        Nii unohtui mainita tuo moottorityyppi eli AGU. Eli tekstissä kyllä väitetään että dieseleihin 90000 kilometrissä, V6 moottoreihin 120 000 ja 5V bensakoneisiin 180000.

        Comment


        • #5
          Saksassa 180tkm vaihtoväli, Suomessa lyhennetty 90tkm. Alempien lämpötilojen takia varmaan laskettu vaihtoväliä, juuri muuta syytä en keksi. Merkkiliikkeessä muuten oli selkeästi halvimmat palikat hihnanvaihtoon, ainakin itselle.

          Comment


            #6
            AGUuun ainakin Golfissa on vaihdettu 90tkm välein. Kannattaa myöskin muistaa, että tuo hihna on melkein 7 vuotta vanha...

            Merkkiliike ei ole ainakaan pk-seudulla halvin alkuperäisosia käyttävä.

            Comment


            • #7
              mun a3 myös -99 Saksasta hakemani vuosi sitten, oli ajettu 132tkm. Jakohihna oli vaihdettu 120tkm, josta merkintä huoltokirjassa, ja erikseen konehuoneessa sellanen "paperilätyskä" joka kertoi "Zahnriemen gewechselt" ja tarkka km määrä käsinkirjoitettuna.
              Kun mä nimenomaisesti juttelin aiheesta auton myyjän kanssa, sittemmin herrasmieheksi osoittautuneen, hän kertoi ja näytti tämän vaihtovälin olevan Saksassa 120tkm, jota tuki myös käyttöohjekirja.
              Mä väitän, mutu, että hihnaa ei ole vaihdettu sun autossa. Saksalainen on aika nuuka, lisäksi ei liene syytä vaihtaa noin paljon odotusarvoa ennemmin. Ja myös huomioisin, että jos olisi vaihdettu, siitä olisi selvää kirjausta huoltokirjassa tms., koska se on myyntivaltti osaltaan ja saksalainenkin tietää sen.
              Outoa on se, että samanlaisissa autoissa Sun paperit kertoo 180tkm, kun mulla taas yhtä selkeästi 120tkm.

              Comment


              • #8
                Ei sulla ole AMK moottori? Se on ainoa mikä munkin -98 huoltokirjassa sanotaan 120tkm vaihtoväliksi, muille 180tkm. Mulla oli joku merkkihuollon huoltomies selvennykseksi kirjoittanut huoltokirjan kanteenkin "Jakohihnan vaihto 180tkm kohdalla".

                Comment


                • #9
                  Jos on huollot tehty merkkiliikkeessä, niin eikös runkonumerolla pitäisi suomesta saada selville huoltohistoria? Näin minä olen ymmärtänyt, vaikak nihkeitä ovatkin antamaan tälläistä tietoa aina.

                  Comment


                  • #10
                    Eivät saa antaa tuota tietoa eteenpäin, vaikka löytyisikin. Suhteista/puhetaidoista sitten kiinni että saako niitä tietoon.

                    Comment


                    • #11
                      Eivät saa antaa tuota tietoa eteenpäin, vaikka löytyisikin. Suhteista/puhetaidoista sitten kiinni että saako niitä tietoon.
                      No voisin sen vielä koittaa saada selville ennen huoltoa. Konehuoneessa oli ainoastaan pahvinen merkintä, että öljyt vaihdettu 104tkm.

                      Tietysti jos hihna on specsattu 180 tkm:lle, niin en uskoisi, että tässä vielä liikutaan riskirajoilla. Auto on ollut yhdellä omistajalla Stuttgartin eteläpuolella, joten siellä ei pitäisi niitä kylmiä käynnistyksiä paljon tulla (nämä siis käsittääkseni rasittavat hihnaa eniten). Jos kohtuuhintaan saan tuon vaihdon jossain tehtyä, niin varmaankin sen kuitenkin nyt vaihdan, Olettaen että sitä ei ole vielä vaihdettu.

                      Comment


                        #12
                        Omassa kulkineessa on AWT-moottori. Suomenkielinen manuaali sanoo samaa, että 4-sylinteriset bensamoottorit, vaihtoväli 180 000 km. Alla lukee kuitenkin pienellä, että tarkasta oman autosi hihnanvaihtoväli Audi-huollostasi.

                        No, soitin Audi Centeriin TRE:lle ja sieltä kertoivat, että kyseisessä moottorissa hihnanvaihtoväli onkin 120 000 km.

                        Nämä asiat kannattaa tarkastaa paikallisesta merkkihuollosta.

                        Comment


                        • #13
                          Omassa kulkineessa ARX ja vaihtoväli 90000, eilen hain hihnan vaihdosta kilometrejä autossa 73000. Tosiaan kannattaa muistaa myös se että myös aika vaikuttaa huoltoväliin!!!

                          (omaan huollot tehty huoltovälinäytön mukaan)

                          Comment


                          • #14
                            Tarviiko tuota hihnan vaihtoa paljon miettiä. 7 vuotta ja 120tkm alkuperäisellä hihnalla on minun mielestä jo pelottavan paljon. Säästämisellä tuota hihnan vaihtamatta jättämistä ei kannata ainakaan perustella. Jos se napsahtaa niin saat kertoa ainakin neljällä remontin hinnan.

                            Omalla AMB:llä oli ajettu 119tkm (vm. -03) kun sen ostin. Vaihdatin heti jakopään ja vesipumpun. Hihnan selkäpuolella näkyi jo selvästi haurastumisen merkkejä. Hyvällä tuurilla se kestää sinne 180tkm:iin, se kannattaako kokeilla on omassa harkinnassa : )

                            Comment


                            • #15
                              Meidän A3 ´00 quattro AJQ 132kW tuli Saksasta viime vuonna, noin 145 000km ajettu. Hihnaa EI ollut vielä koskaan vaihdettu !

                              Perustan olettamukseni kahteen dokumenttiin:

                              - auton mukana tulleessa Audin merkkiliikkeen huoltovihkossa oli huollot kyllä tehty, mutta ei ollut ruksattu koskaan sitä jakohihnaa vaihdetuksi.

                              - kävin Suomessa Audin marmoritiskillä, ja kun siellä oli hiljasta huollon puolella, niin sainpa puhuttua PRINTIT huoltohistoriasta. Eli kaikki tehdyt työt, since new. Ihan kiva ;-) Mutta jakohihnaa siis EI ollut merkattu koskaan vaihdetuksi niissäkään.

                              Pikkasen tarkastelin kyseistä juttua, eli jakohihnan vaihtoväliä eri lähteistä (Audin huoltokirja, Audin maahantuoja, Audin huolto, AutoData), ja se vaihtoväli on mun tutkimusten mukaan pahimmassa tapauksessa tuo hirmuinen 180 000km. Vaihdatin sen sitten yksityisellä saman tien --> 137? osat + työtä joku 100-200?.

                              Comment


                              • #16
                                8vuotta ja 120tkm ajetun hihnan kun tuohon omaan vaihdoin, niin vanhassa ei ollut vielä merkkejä että olisi kovettunut/halkeillut/tms.. Eli ei mitenkään välttämättä ylimitoitettu tuo alkuperäinen vaihtoväli, mutta kyllä itse silti hieman useimmin hihnan vaihdan, lähinnä juurikin että aika tulee täyteen, ei matka.

                                Comment


                                • #17
                                  Nostelen nyt vanhaa aihetta, mutta...
                                  Eli mullakin sattuu tuo A3 olemaan, AGU-koneella. Auto on vm. -99 ja ajettu on 70 000km. Näin ollen hihnaa ei ole vielä vaihdettu.
                                  Eli taitaa olla aika vaihtaa se hihna. Osaisitteko sanoa mitään arvioo että paljonko tulee maksamaan hihna+rullat yms yms. + työ?
                                  Viimeksi muokannut >>Frost; 30.6.2007, 15:19.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tietääkö kukaan? Ja jos joku on tehnyt homman itse, mitä kaikkea piti purkaa edestä pois?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei mikään ihme homma, tilaa ihan kohtuullisesti, vaikkei kyllä yhtään liikaa. Mikäli on ennenkin tehnyt jakopään vaihtoja, niin tuossa ei ole mitään ihmeellistä. Itse sain halvimmalla osat merkkiliikkeestä, tarviketiskeillä ihmetteli että miten on niin halpoja.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo kyl se sitte varmaan itsekin hoituu. Kiitos.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse kyselin hintoja 90 000 huoltoon omaan autooni. Moottori 1.8T AVJ. Joka paikasta sanottiin, ettei tarvitse vaihtaa hihnaa kuin vasta 120 000 km kohdilla.
                                          En tiedä mistä itse olin saanut päähäni, että se pitäisi vaihtaa 90 000 km yhdessä vesipumpun kanssa.
                                          Kylmä käynnistäessä kone pitää "kitinää" ~10 sek. Onkohan tuo vikinä juurikin vesipumpusta?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X