Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetonivel A6 C5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vetonivel A6 C5

    En löytänyt hirveästi vetoniveltä koskevia viestejä.
    Näyttäisi näin kesäloman kunniaksi tulevan Audiin ulomman vetonivelen vaihto, kun joku tyhmä aikoinaan totesi että pitäis noi suojakumit vaihtaa sitten ajoissa pienien murtumien vuoksi ja unohti asian sitten tyystin.
    Nyt vasen puoli naksuttelee iloisesti :(
    Kaikkialla suositellaan koko vetoakselin irroittamista, kuten suositeltiin niihin kaikkiin Nissaneihinkin joihin olen nivelen vaihtanut. Näyttäisi tuo nivelen kiinnityskin olevan kuta kuinkin sama autossa kuin autossa, niin ajattelin kokeilla Audissakin vaihtoa akseli paikallaan.
    Muuten ei liene mitään ongelmaa mutta kun uusi sokka on asennettu akselille, niin vetonivel pitäisi napauttaa jollain (esim. kumivasara) akselille kiinni.
    Onko tämä juuri se syy miksi koko akseli suositellaan irroitettavan, ettei sisempi nivel ota itseensä tuosta iskusta? Vai onko syynä vain se, että homma on helpompi tehdä kun akseli on pöydällä?

  • #2
    Se on helppo irrottaa koko akseli. Suosittelen lämpimästi irrottamista ja pistämistä viilapenkkiin kiinni.
    Vanhan nivelen saa silloin hallitusti irti, ja uuden suojakumin kunnolla päälle.

    Onko tuossa jo se nivelen irrotus ulospainoruuvilla? Eli ruuvataan navan pultin reikään ruuvi, joka irrottaa nivelen. Jos on niin, silloin voisi ehkä kokeilla irrotusta auton alla.

    Comment


    • #3
      Onko tuossa jo se nivelen irrotus ulospainoruuvilla?
      Tuollainen juuri, siksi ajattelinkin kokeilla vetoakseli paikallaan.

      Just eilen kävin ostamassta 56e:lla työkaluja. Näyttäis tulevan uusi reissu kun katselee sitä navan kuusiokolopulttia... Melko isolla kannalla.

      Comment


        #4
        Itse kun irrotin omasta autosta ulomman vetonivelen, en nähnyt mitään syytä irroittaa koko vetoakselia. Kyseessä juurikin tuo pultilla irroitettava nivel.

        A6:sen etupään rakennetta en kyllä tunne, mutta jos sen nivelenpään saa irtautumaan navasta vetoakselin sisäpäätä irroittamatta, niin luulisin ulommaisen nivelen irroittamisen onnistuvan akseli kiinni autossa.

        Comment


        • #5
          Joo, kyllä sen nivelen pään sai irtautumaan pyörän navasta ihan ok akseli paikallaan. Mutta tässä odotellessa autoa kotiin, jonka kyydissä torx-avaimet on, olen päätynyt irroittamaan koko vetoakselin ;)
          Ei saa ihan suoraksi niveltä akseliin nähden ja muuta tilan puutetta siinä ympärillä, niin nykäistään se koko akseli pois ja katotaan. Nimittäin silmämääräisesti katsottuna se akselin irroitus ei näytä pahalta, sen näkee torxien saavuttua sitten oliko näin.

          Comment


          • #6
            Päädyinpä sittenkin siihen, että jätin akselin paikalleen ;) Ei oikein löytynyt sopivaa jatkovartta ja koloa josta olis akselin laipan pultit saanu auki.
            Päädyin irroittamaan raidetangon pään, koska auto on muutama kuukausi sitten ollut aurauskulmien säädössä ja luonnollisesti Suomessa vedetään se yläpultti kunnolla kiinni. Eli ei menny kait kulmatkaan mihinkään suuntaan.
            Kun raidetangon pää oli irti, niin oli helppo heilautella akselia puolelta toiselle ja homma kävi melko helposti.

            Comment


              #7
              http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ht=vetoakselin

              Comment


              • #8
                Juu, konsteja on varmaan monia ja "virallisia" ohjeita voi ja kannattaakin soveltaa.
                Kirjoissahan neuvotaan irroittamaan ABS-anturi, ylätukivarsien yhdistäjäpultti, ylätukivarret olkakappaleesta ja sitten koko vetoakseli.
                Itse päädyin irroittamaan noi ylätukivarret ja raidetangon siksi, että ne on olleet muutama kuukausi sitten auki ja lähtivät nyt todella helposti irti. Alatukivarren irroitusta mietin myös ensiksi mutta ajattelin, että on varmaan hankala saada alkuperäistä vartta irti ilman ulosvetäjää. Rikki olis pian menny. Sitten alatukivarren takaisin saaminen on aina hankalampaa.
                Tänää toisen puolen kimppuun ja pelkkä kumin vaihto. Näyttää olevan C-mallinen sokka tässä pelkän kumin yhteydessä, lienee hankaluuksia tiedossa paikalleen saamisessa.

                Comment


                • #9
                  Nostetaan vanhaa, mutta sopinee tähän. Eli onko tässä korissa eroja vetareissa moottorista riippuen? Lähinnä erot 2.5 V6 dieselin ja 2.8 bensan akseleissa kiinnostaa, onko samat? Vagcatista ei pääse tähän hätään tuota katsomaan...

                  E: Tarkennetaan sen verran, että kiinnostaa mahdolliset erot ulomman pään osalta. Onko navan boorit samat kaikissa?
                  Viimeksi muokannut T.Hell; 4.5.2012, 11:00.

                  Comment


                  • #10
                    Tuolla osto-osiossa on ilmoitus vetoakselista numerolla 4B0 407 271AA. Itsellä olisi A6 raadosta irroitettavissa vetari numerolla 4B0 407 271C. Osaako joku sanoa mitä eroa noilla kirjaimilla on, ja onko nuo vaihtokelpoiset keskenään (tarjoanko siis tuota omaa C-loppuista?).

                    E: Koittasin itsekin tuota tutkia, mutta vag-cat loggautuu jostain syystä ulos, kun menee parts catalogue -puolelle, eikä carprog2:kaan löytänyt.. :/

                    E2: No just. Sitten melkein heti löytykin tuolta CarProgista jotain. Eli tuo AA-loppuinen on muuttunut 4B0 407 451X ja C-loppuinen 4B0 407 451CX. Meneekö ne noin, ja käviskö nuo keskenään vaihdettaviksi?
                    Viimeksi muokannut T.Hell; 31.10.2013, 10:38.

                    Comment


                    • #11
                      Muistaakseni nivelen pituus muuttuu, mutta Autopartsmarketin sivuilla on laajat osaluettelot jos ei vielä löytyny vastausta.
                      Itse vaihtelin etu-ulompaa niveltä kutoseen vähän aikaa sitten (ei tarvii irrottaa vetaria, joka ei kylläkään vaikea ole.) Mutta itellä tuli siihen passatin nivel, kun ei motonetti anna 2.8:siin suoraan.

                      Comment


                      • #12
                        Pituuseroakin noilla varmaan on, mutta sen verran selvisi, että tuossa _451CX:ssä sisemmän laipan halkaisija taitaa olla 130mm ja tuossa _451X:ssä 108mm.

                        Comment


                          #13
                          Saako noita tripod-tyyppisiä sisäpään niveliä mistään järkevään hintaan?

                          Etupään sisänivelistä siis kyse, osanumero 3D0498103B. Tarvikkeena ei löydy mistään, ja Speedin haku antaa suomihinnaksi 274,21 e. Samaan hintaan saa Sparetosta jo koko kepin molemmilla nivelillä (V: 4B0407271C / O: 4B0407272C), joka näyttäisi olevan halvin vaihtoehto tähän mennessä. Ei silti huvittaisi pistää viittäsataa osiin kahden nivelen takia.

                          Oireena siis kevyt tutina vedättäessä ja moottorijarrulla, parhaiten huomattavissa 50-70 km/h nopeusalueella. Periaatteessa huomaamaton, mutta kun homman tietää niin siihen kiinnittää tietty huomiota. Tehnyt tuota muistaakseni koko omistusajan, eli ei ole parin vuoden ajamisella pahentunut tai vähentynytkään. Saattaa olla, että ennen alustasarjan asennusta ei oireillut, mutta varmaksi en muista.

                          Comment


                            #14
                            Vastaava oire, pahiten esiintyi n. 60 ja n. 120km/h vauhdeissa. Epäilin myös noita tripodeja, mutta vika löytyikin kuivuneesta ja jumissa olevasta kardaanin ristikosta -> koko kardaani vaihtoon ja homma kunnossa.

                            Comment


                            • #15
                              Audi A6 C5 vetoakselien yhteensopivuus?

                              osaako joku sanoa vetoakselien sopivuutta kone bensa/diesel ?

                              ratkaseeko vain laatikko sen?

                              Comment


                              • #16
                                Eteen vai taakse? Vaihdelaatikolla on väliä sisänivelissä, moottorilla ulkonivelissä. Ulompia löytyy 75mm ja 82mm laakereihin, isolaakeriset kait aina kuuspyttyisissä ja isommissa.

                                Comment


                                • #17
                                  Edessä ! Käykä 1.8 t vetarit 2.4 v6

                                  Comment


                                    #18
                                    Vertaa ETKAsta osanumeroita. Esim tuolta löytyy: www.etka.cc

                                    Comment


                                    • #19
                                      Audi A6 C5 erilainen sisempi vetonivel

                                      käykö tällänen sisempi nivel https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=2215707&lng=fi

                                      kun antaa rekarilla että sopii , onko se muuttunut tällänen on vanha

                                      http://static.ak24.ee/img_parts/9/462514.jpg

                                      Comment


                                      • #20
                                        riippuu vaihdelaatikosta, mutta vastaus on ei, ovat ihan erilaisia nuo.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Manualilaatikko ja kyseistä osaa tarjottiin siihen laatikkoon myös !

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pitäisi vaihtaa kuskinpuoleinen ulompi vetonivel autoon, tarjolla on 33/30 tai 38/27 tai 38/30 uralla olevia vetoniveliä, niin onkohan noista oikea 38/30 urilla oleva? Auto on Audi A6 C5 avant vm.2003 1.8T (AWT) 110kW 5-vaihteinen manuaali. Jos oikein katsoin netti-etkasta, niin alkuperäinen varaosakoodi olisi 8E0498099 ja se olisi juurikin tuo 38/30.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuli tossa vaihdettua 4.2 C5 Avanttiin oikean puolen vetarin ulompi suojakumes. Oli kerennyt mennä melkoisen huonoon kuntoon jo.. monen sentin avoviilto kumissa. Helposti lähti pulttipyssyllä eka liipasulla pyörännavan pulttikin irti, kuten myös muut tarpeelliset. Mitään alustan osia en irroitellut/löysäillyt. Nostin koko akselin nivelineen pöydälle ja purin ulomman nivelen, putsaillen sen Präkleenillä puhtaaksi. Samalla olisi kannattanut vaihtaa koko nivelkin varmaan... mutta oli kerennyt liikkeet mennä jo kiinni joten saa välttää vielä. Aikaa meni rauhassa tehden ja suunnitellen/taukoillen varmaan 4h :)
                                              Mukavaa hommaa

                                              Comment


                                                #24
                                                En kyl ala enään kumia vaihtamaan erikseen. Nytkin pitäs katsurin mielestä kumi vaihtaa.V6 koneiseen oli ulompi vetonivel kumeineen alk. 23e niin ennemmin ajaa nivelen loppuun ja lyö uuden nivelen tilalle. Isompi homma on putsailla se nivel ku vaihtaa kokonaan uusi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  C5 vetonivelet

                                                  Moi!

                                                  Löytyiskö varaosanumeroa sisemmille vetonivelille, 2000 A6 2.8 etuveto multitronic?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Varustetarrasta PR koodin avulla tai muuten selvittelemällä tuosta:

                                                    http://www.catcar.info/audivw/?lang=...09MDQwNzIwMTk1

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ellen nyt ihan väärin muista, niin sisäpään nivel on sama kaikissa automaateissa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vetonivelen tiiviste

                                                        Käväisin eillen autoni alla ja huomasin että kuljettajan puolen vetonivelen ja laatikon välistä tulee pieni öljytippa. Eli ilmeisesti tiiviste on menossa tai jo mennyt.
                                                        Katselin räjäytyskuvia ja totesin että taitaa olla iso remppa luvassa..
                                                        Vai onko mitenkä vaihdettavissa? Tarviiko laatikko irroittaa?
                                                        Kaikkea olen kyllä itse autoon tehnyt mutta onnistuuko tämä kotipajalla vai luotanko ammattiapuun?
                                                        -04 2.4 A6 quattro automaatti kyseessä.
                                                        Viimeksi muokannut Killeri; 2.4.2018, 22:08. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Helppo homma. Vetari irti, sitten laipan sisältä kuusiokolopultti jonka jälkeen laippa lähtee irti laatikosta. Sen jälkeen vanha stefa irti ja uusi tilalle.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            mutta onko sama kuskin puolella kun repsikan?
                                                            mielestäni repsikka aukeaa noin kuten sanoit mut kuskinpuoli näyttää hiukan erinlaiselta jos tulkitsin räjäytyskuvia oikein..
                                                            hienoa jos on noin kuten kerroit

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X