Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS6 C5 remonttiin - hyviä vinkkejä kaivataan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • RS6 C5 remonttiin - hyviä vinkkejä kaivataan

    RS6 (vm 2003, 229 tkm) moottori vuotaa öljyä oikeanpuolen turbon meno tai tuloputkesta, joten moottorin irrotus on edessä. Korjaamon mukaan tulee ihan norona. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

    Joka tapauksessa nyt olisi hyvät vinkit tarpeen:
    - Kun moottori irrotetaan, mitä muuta kannattaa huoltaa/vaihtaa?
    - Olisiko tietoa tekijämiehistä Hämeenlinnan lähettyvillä, joilla olisi kokemusta RS6 moottorin huoltamisesta?
    - Jos turbot kunnossa, riittääkö niiden huoltaminen? Suosituksia paikasta?
    Viimeksi muokannut Saabanisti; 29.5.2018, 22:43.

  • #2
    Tähän mennessä opittua:
    - Laakkonen Hämeenlinna lupasi moottori+turbojen irrotus+kiinnitys työajaksi 26h. Hintaa 3200€ + turbo á 3200€. Tähän päälle korjaukset ja määräaikaishuolto (jonka Audi Center Helsinki lupasi tehdä 1300€:lla). Johtopäätös => pitää löytää joku "järkevämpi" tekijä.
    - Alkuperäiset turbot ovat rungoltaan ihan kestäviä. Sisuskalut tietysti kuluvat pyöriessään. Varaosia on saatavissa, jolloin niiden huoltaminen on järkevämpää, jos vaan pesät ovat ehjät. Huolto on noin 500€/turbo.
    - Myös alkuperäisiä on saatavana ja FIN-Turbo lupasi lähes puoleen hintaan, eli 3600€/2 kpl
    - Alkuperäinen pesä olisi mahdollista päivittää vähän isommille sisuskaluille, kustannus muutamia satasia. Muuttuneiden ominaisuuksien takia softa pitäisi päivittää.
    - Mitä muuta kannattaa huoltaa koneen ollessa pois:
    - Turbojen huolto
    - Jakopään hihna
    - Vesipumppu
    - Termostaatti
    - Venttiilikopan tiivisteet
    - Laturin huolto
    - Letkut ja putket

    Jakopään vaihdosta on kulunut 2 vuotta ja 50 000 km. Vaihtoväli on 90 000km/3 vuotta. Kannattaakohan tuo nyt sitten vaihtaa joka tapauksessa?

    Laturi on vaihdettu uuteen reilu kaksi vuotta sitten, joten sen pitäisi olla kunnossa. Tosin wanhalla laturilla jännitemittari näytti reilu 14V (14,4V?) ja uudella tasan 14V. Pari kertaa olen pyytänyt tarkastamaan laturin maadoituksen, koska stereot vinkuu. Joka kerta on tullut sama vastaus: Tarkastettu silmämääräisesti, johtuu tarvikestereoista. Jep, jep! Kyllä, olen vaihtanut koko systeemin, millä saavutettiin EMMAN kisoissa luokassaan viime vuonna SM2 sija. Voihan se tietysti laitteistakin johtua mutta enemmän epäilen potentiaalieroa laturin ja akun välillä. Olen pyytänyt nimen omaan liitospinnan tarkastusta ja jopa lisämaadoituksen vetämistä peräkonttiin, jotta tämä ongelma poistuisi. Tähän mennessä kenelläkään ei ole ollut ymmärrystä.

    Salapoliisityö jatkuu. Akaan Ajoneuvopalvelua on suositeltu ja heillä olisi kokemusta mutta auto pääsisi työn alle vasta elokuussa. Eli hyviä vinkkejä tekijöistä otetaan edelleen vastaan. Pari on selvityksen alla ja muutama on jo kieltäytynyt suuren työmäärän takia.
    Viimeksi muokannut Saabanisti; 5.6.2018, 20:59.

    Comment


      #3
      Kaikki muoviset/ kumiset osat mitä koneen ympärillä on. Letkut, putket, tiivisteet.
      Jakohihna ehdottomasti ja termostaatti.

      Comment


        #4
        Nokkien väliset ketjunkiristäjät (liukupinnat) ja ketjut, kansilta lähtevän kovan vesilinjan kunnon tarkastus, minulla oli maali jo rapistunut ja alkoi olla vähän huonossa hapessa.

        Käy lukaisemassa minun projekti, siitä voinee saada ideoita korjattavista kohteista .. tai asioista, mitä ei kannata tehdä :D

        Comment


          #5
          Foorumiveljellä on paja Mäntsälässä: http://terhonpaja.fi/
          Oletko Terholta kysynyt?

          Comment


          • #6
            Eikö sitä maadoitusepäilyä voi testata yksinkertaisesti siten, että kytkee johdon halutusta pisteestä etupäästä peräkonttiin auton ulkopuolella. Vastaavasti laturin maadoitus kytkemällä vaikkapa starttikaapeli laturin rungosta akun miinus-napaan.

            Comment


            • #7
              Tiedäthän paljonko on ylimääräistä tilaa? Teoriassa kyllä yksinkertaista mutta käytännössä ei ja juuri siksi se on tekemättä. Jotta laturista voi kiinnityksen tarkastaa, on laturi irrotettava. Ja laturin saa irti auton alta, minne voi ryömiä tuossa pihassa 10 cm maavaran välistä. Ja sitten vetäistä johdon peräkontissa olevaan akkuun.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja heiki Näytä viesti
                Nokkien väliset ketjunkiristäjät (liukupinnat) ja ketjut, kansilta lähtevän kovan vesilinjan kunnon tarkastus, minulla oli maali jo rapistunut ja alkoi olla vähän huonossa hapessa.

                Käy lukaisemassa minun projekti, siitä voinee saada ideoita korjattavista kohteista .. tai asioista, mitä ei kannata tehdä :D
                Tämä ketju tuli luettua ja sieltä jo poimittua muutamia kuvia ja vinkkejä.

                Päivititkö turbojen sisuskaluja isommiksi vai laitoitko alkuperäiset varaosina?

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja mhaanpaa Näytä viesti
                  Foorumiveljellä on paja Mäntsälässä: http://terhonpaja.fi/
                  Oletko Terholta kysynyt?
                  En vielä - mutta laitetaas viestiä.

                  Comment


                    #10
                    Kunnostutin alkuperäisiä vastaaviksi. Ei liene hyötyä muokata, jos ei ole aikomusta muutakin lähteä tekemään.

                    Comment


                    • #11
                      Autoon on vaihdettu vaihtolaatikko noin 100 tkm sitten. Laatikko on minusta ihan kunnossa mutta nyt kun se otetaan kuitenkin irti, niin kannattaako sille tehdä samalla jotakin? Joku huolto?

                      Laatikon vahvistaminen kustantaisi noin 3500€ ja mitä paremmassa kunnossa sisuskalut ja tiivisteet on, niin voi päästä halvemmalla. Onko muilla kokemuksia laatikon vahvistamisesta?

                      FIN-Turbon mukaan uusilla vähän isommilla siivillä orkkis runkoihin, voisi saavuttaa 550 - 600 hv. Te ketkä olette viritelleet moottoria, minkä laisia tehoja ja etenkin vääntöjä olette saaneet? Riiittääkö vakio laatikko vai onko hyötyä vahvistaa? Olen käsityksessä, että 800 Nm on vakiolaatikon antautumisraja.

                      APR:n softalla päivitys vakioon maksaa 500€ ja kustomointi vähän lisää. Mitä kokemuksia tästä softasta ja mihin arvoihin olette moottoria viritelleet?

                      Comment


                        #12
                        ZF:n katalogi kertoo tuon laatikon väännönkestoksi 420nm. Ja alun alkaenkin tuo oli vähän alimitoitettu laatikko ronsuun. Vahvistaminen ei luulisi hukkaan menevän.

                        Comment


                        • #13
                          En väitä, etteikö katalogissa 420Nm olisi mutta vähän tietysti ihmetyttää, kun vakiona pitäisi olla jo 560 Nm. Mutta tyyppivikahan tuo laatikko on.

                          Erikoismoottori.fi ohjelmalla voisi saada vakiosta 500+ hv ja 700 Nm. Tällöin tuo vahvistaminen tekisi kutaa. Siekkinen kertoi vahvistaneensa yhden laatikon, joka ei ainakaan vielä ole tullut takaisin, kun autosta oli otettu 700hv ja 1000 Nm. Mikälie auton todellinen kohtalo...

                          EDIT: Korjattu APR:n ohjelma todennäköisesti tarkoitettuun Erikoismoottori Airaksisen tekemään softaan.
                          Viimeksi muokannut Saabanisti; 8.6.2018, 21:04.

                          Comment


                            #14
                            Joo, Erikoismoottorin softasta puhuttiin. Se Siekkisen vahvistamalla askilla oleva yksilö tais olla meillä remontissa tuossa kevättalvella joten kyllä se hengissä on. Sitä en tiedä oliko vielä sama aski ajossa.

                            Comment


                              #15
                              Ainakin yksi Siekkisen tekemä RonSu ja APR softalla varustettu rullaa edelleen ongelmitta. Siinä +700nm ja mitä itse sillä aikoinaan ajoin, on laatikon toiminta todella hyvä. Hieman ehkä "kovempi" kuin vakiolla mutta se on pieni hinta kestosta.

                              Comment


                              • #16
                                No niin, nyt ollaan päädytty seuraaviin ratkaisuihin:
                                - Auto on Sport Auto Hyvinkään hoteissa ja menee työn alle juhannuksen jälkeen
                                - Vahvistan laatikon Siekkisellä
                                - Turbot lähetän huoltoon/päivitettäväksi Laatu Diesel Siltaselle ( LDS-Racing Turbo), jossa orkkis sisuskalujen sijaan asennetaan 3mm isompi kompressorin siipi ja samalla siipien määrä muuttuu 4+4:stä 7+7:ään. Samalla päittäislaakeri päivitetään vähän isompaan.

                                Pelkään 12K€ rikkoontuvan tässä tiivisteen pettämisen/turbon akselin katkeamisen seurauksena mutta samalla tehdään itselle "käyttöautoa" useiksi tuleviksi vuosiksi.

                                Usein puhutaan näiden autojen kustannuksista ja moni pohtii, että kannattaako ko autoa hankkia. Laskin viikonloppuna omalta ajaltani kustannukset. Reilu 3 vuotta ja 20K€. Tosin ensimmäisenä vuonna meni reilu 15K€ käytetyn auton kuntoon laittoon. Edellisten kahden vuoden kustannukset on ollut reilu 4200, sisältäen uudet kesärenkaat. Onneksi tuleva remppa tasapainottaa vuosien keskiarvoa mukavasti.

                                Kaduttaako? Ei!

                                Superautojen (RS6, M5, Porsche, Ferrari) vanhempia malleja saa nykyään edullisesti mutta niillä kaikilla on ajettu reippaasti ja niillä kaikilla on superhuoltokustannukset, jotka helposti ylittävät auton arvon. Auton arvo on alhainen, koska yli 10l/100km bensaa ja V8 eivät ole nykyään parhaimpia myyntivalttija. Myöskään kaikista korkeimmat vakuutusmaksut eivät tätä tue. Mutta elämä on! Eipähän tarvitse miettiä pappana, että miltähän se superauto olisi tuntunut. Rahat menee mutta tunne jää, tähän asti ollaan plussan puolella.

                                Comment


                                  #17
                                  Kuinka korjaus meni, tuliko mitään yllätyksiä?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Homma on vielä kesken.

                                    Vaihdelaatikko on levällään ja osat tilattu. Jospa ensi viikolla se olisi kasassa. Aukastessa ei hyvää luvannut maalissa ollut tiiviste, yksi rikottu tiiviste, yksi ylipitkä pultti ja yhden pultin puuttuminen mutta sisältä salkku oli kuulemma ihan hyvässä kunnossa. En tiedä vielä kaikkia yksityiskohtia.

                                    Turbot eivät ole vieläkään työnalla. Tekijä ollut kesälomalla ja nyt särkenyt selkänsä. No lupaili yrittävänsä ensi viikolla.

                                    Toiveissa kai vielä, että syyskuun loppuun olisi auto taas kasassa.

                                    Niin ja keulan purkamisen jälkeenhän paljastui kaksi vuotavaa välijäähdytintä. Tilasin Wagner Tuningilta uudet, joiden luvataan istuvan vakio paikoille mutta olevan tehoiltaan paljon originaalia paremmat. 1500€:n lisä budjettiin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Joku toinen turbopaja olisi saattanut tehdä lähes samoilla hinnoilla kunnostuksen, mutta paljon nopeammin...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Turbojen hinta on ihan samaa luokkaa, kuin esim FIN Turbon. Viivästyminen on osittain omaa syytä, kun sanoin ettei kiirettä, koska laatikon tekeminen kestää ainakin elokuun puoliväliin. Myöskään kelit eivät suosineet töissä oloa, joten Siltanen on vietellyt vähän pidempää kesälomaa.

                                        Kaveri vaikutti kuitenkin pätevältä, joten katellaan miten homma etenee. Tosin jos kohta ei valmistu, niin haen ne pois ja lähetän Kuopioon.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kun ahdistaa, niin ahdistaa.

                                          Välijäähdyttimien mukana ei tullutkaan kaikkia osia, vaan ilman ohjaimet puuttuivat. Eilen lähti Saksaan toinen reklamaatio kuvien kera. Katsotaan mitä sanovat, kieltävätkö edelleen puutteen vai suostuvatko lähettämään "uudet".

                                          Turbot on myös toimitettu. Imu puolta vähän sorvattiin isommaksi ja asennettiin 3 mm suurempi billet siipi, jossa on 6 siipeä enemmän orkkikseen verrattuna. Toinen turbon rungon laakeripesistä oli ruostunut ja molemmat vaihdettiin. 200€ lisä kustannusta. Päittäislaakereiksi asennettiin runkoon sorvaamalla 15 mm laakerit, joiden pitäisi kestää paremmin akselin pyöriminen. Ehkäpä yksi murhe vähemmän?

                                          Vaihde laatikko ei ole vielä tullut. Sisältä oli kuulemma ihan ok kunnossa, vaikka olikin jo merkkejä, että on alkanut jo luistaa. Lienee siis oikea ratkaisu avata salkku "varuilta" isoista kustannuksista huolimatta. Toimiipahan jatkossa kunnolla.

                                          Jospa siis joskus vielä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Vaihda myös kampiakselin asentotunnistin, ei oo kiva jälkeenpäin tehdä..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Asentoanturi lisätty konkurssiin.

                                              Osat ois kasassa! Vaihdelaatikkokin on palannut reissultaan ja Saksasta saatu puuttuneet ilmanohjaimet. Turbot 1400, välijäähyt 1500 ja laatikko 3400 = 6300€ ja nyt päästään töihin ja siinä ohessa vaihtamaan mm jakopää. Toiveissa olisi, että viikolla 41 olisi auto jo käytössä. Alkaa kohta jännitys tiivistyä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Pari kommenttia. Ensinnäkin alkuperäisen laatikon kesto ei ole 420Nm, ko. laatikosta on monta versiota ja oma muistikuva on siekkisenkin sanomana, että sieltä löytyy jo joku "vahvistus" sisältä verrattuna tuollaisen 420Nm laatikkoon. Mitä taas Siekkisen vahvistuksiin tulee, niin aikaanan oman RS6 laatikko vahvistettuna tuntui paremmalle kuin jo hieman väsähtänyt, mutta yhä enimmäkseen toimiva laatikko. Tosiaan vaihdot ovat hiukan agressiivisemman tuntuisia, mutta ei tosiaankaan mitään paukutuksia.

                                                Yksi kommentti vielä jakopäähän, eikös se pohjoismaissa RS6:n jakopään huoltoväli ollut vain 60tkm, 90tkm on hellempien olosuhteiden maihin. Näin taisi olla ainakin vielä 2005.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jakopään kilometreihin vastaten, kyllä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja salonenm Näytä viesti
                                                    Pari kommenttia. Ensinnäkin alkuperäisen laatikon kesto ei ole 420Nm, ko. laatikosta on monta versiota ja oma muistikuva on siekkisenkin sanomana, että sieltä löytyy jo joku "vahvistus" sisältä verrattuna tuollaisen 420Nm laatikkoon. Mitä taas Siekkisen vahvistuksiin tulee, niin aikaanan oman RS6 laatikko vahvistettuna tuntui paremmalle kuin jo hieman väsähtänyt, mutta yhä enimmäkseen toimiva laatikko. Tosiaan vaihdot ovat hiukan agressiivisemman tuntuisia, mutta ei tosiaankaan mitään paukutuksia.

                                                    Yksi kommentti vielä jakopäähän, eikös se pohjoismaissa RS6:n jakopään huoltoväli ollut vain 60tkm, 90tkm on hellempien olosuhteiden maihin. Näin taisi olla ainakin vielä 2005.
                                                    Pakkohan vakiolaatikon on kestettävä enemmän kuin 420Nm, kun vakiona tuosta otetaan 560Nm. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että alunperinkin siitä tehtiin kuitenkin vähän ali mitoitettu, jonka takia vääntöä on rajoitettu ja siitäkin huolimatta laatikon antautuminen on tyyppivika.

                                                    Onko omaa Räsästäsi piristetty?

                                                    Tilasin keväällä suomen kielisen ohjekirjan. Siinä vaihtoväli on 90 tkm/3 a. Vaikka kilometrejä olisi jäljellä, vaihdetaan hihna nyt.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Omassa RonSussa oli APR:n softa ja jossain vaiheessa myös putkisto. Jälkimmäisen vaihdon RS6+ putkistoon takaisin, koska apr:n putki piti matka-ajossa liikaa meteliä takapenkkiläisille (lue vauvat). Myin auton varmaan kohta 10 vuotta sitten. Se taisi olla silloin toinen RS6, jonka laatikon siekkinen vahvisti. Vastaavalla vahvistuksella sillä toisella autolla ajettiin kisabensasoftalla + ilokaasut ilman mitään ongelmia (lue 1000Nm)

                                                      Minä muuten ajelin sillä autolla viritettynä 45tkm -> n. 130tkm välin alkuperäisellä laatikolla ja tuossa loppuvaiheessa alkoi ruuhka-ajossa 1-2 ja 2-3 vaihdot nykäisemään ja remppa tuli siinä vaiheessa mieleen, kun laatikko sitten luisti kaasulla. Laatikko avatessa oli kuitenkin vielä aika hyvässä kunnossa, mutta tokihan luiston jälki siellä jo näkyi.

                                                      Ja tosiaan ohjekirja on vain suomennos. Huolto-ohjelmassa varmuudeksi pohjoismaissa kuitenkin 60tkm hihnalle. Itselläkin autoon tehtiin kaksi remppaa noilla kilsoilla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Auto on kasassa!

                                                        7300€ kun latoo tiskiin, niin saa auton taas omaan käyttöön.

                                                        Ensi viikolle on torstaille varattu aika ohjelmointiin. Finjectorilta tilasin isommat polttoainesuuttimet: EV14, 12 Ohm, 550cc, C20, Jetronic (EV1), O-O 49 mm, total 65 mm, 51€/kpl. Suuttimien vaihto, ohjelmointi ja toivotaan että sitten on hymy herkässä. Tosin nytkin kun kokonaisbudjettia laskee, niin hymy tässäkin karehtii suupieleen - eri syystä tosin.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hienoa! Olikos sulla kuvia tästä laitoksesta?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Pitäs varmaan vähän päivittää tilannetta. Olihan se kasassa mutta ei toimi vieläkään. Vielä pari kuukautta, niin vuosi on vierähtänyt projektissa. Alkaa kyllä jo hymy hyytyä ja ei tässä enää kovin toiveikkaana odoteta. Katotaan mitä tulee, mutta ainakin tuli kunnon harrastus!

                                                            Kun noudin syksyllä auton, kehotettiin sillä ajamaan ihan pintakaasulla, koska saa niin paljon enemmän ilmaa turboilta. Ettei tulis mäntäpistiäistä.

                                                            Viikkoon ei ajoa ja sitten Lappeenrantaan säätämään. Ensin irrotettiin vanhat polttoainesuuttimet ja laitettiin isommat tilalle. Säätämisessä sitten softaa ja parametrejä koneeseen ja täyskiihdytyksillä testaamaan/säätämään.

                                                            Viimeisen vedon jälkeen kurvasin parkkipaikalle, jossa vielä viimeiset tarkastukset. Siinä todettiin, että nyt on tehty mitä voidaan. Molemmat lamdat anto tai oli antanut vikakoodinlukija ja ahtopaineen säätösolenoidi (N75) ei vastannut säätöihin. Osat siis tilaukseen ja myöhemmin uudelleen säätämään.

                                                            Mutta kun lähti liikkeelle, niin vaihdelaatikko yritti jumppata vaihdetta päälle ja sitten jysäytti vaihteen päälle. Oli, kun olisi lekalla lyöty! Pari kertaa yritti kiihdyttää ja sama juttu - ihan hirveä jysäys. No siinä sitten tuli väistämättä mieleen, että se oli sitten vaihdelaatikon menoa se. Rauhallisesti kotiin hirveän vitutuksen vallassa.

                                                            Jatkuu... (Luvassa mm 3 kertaa hinausauton kyydissä)
                                                            Viimeksi muokannut Saabanisti; 11.3.2019, 21:16.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X