Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tuntiveloitus kohdallaan !

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Tuohon osaamattomuuteen en sano mitään. Saattaahan syynä olla sekin että ei vaan kiinnosta. Ainahan joku on asiakkaan mielestä päin v*ttua vaikka kuinka olisi yrittänyt, joten jaksaako sitä sitten enää edes vaivautua yrittämään.

    Tuohon osienvaihtoon senverran että kyllä meillä on ainakin tapana ollut vaihtaa ehjät osat takaisin, vaikkei sähköosissa palautusoikeutta olekaan.

    Comment


    • #32
      Missähän sekin raja kulkee mikä on sähköhommia ja mikä ei, lähes jokaiseen kikkareeseen liittyy sähkö jollain tavalla. Jos laskutus tosiaan perustuu osittain siihen onko kyseessä sähkötyö niin ei kait liittimen irrottaminen ja kiinnittäminen ole sähkötyötä. Jos taas on kysymys siitä laitetaanko kiinni testeriin niin tuohan kattaa sitten jo aika suuren osan korjaustöistä. Onko sähkö niin vieras asia autokorjaamoissa että siihen tarvitaan erikoisosaajat, luulisi että ainakin testerikaluston kustannukset ja koulutus painotetaan yleisiin kalustokustannuksiin. Edelleen väitän että myyntimiesten armeijaa rahoitetaan huolto- ja varaosapuolelta.

      Joka tapauksessa 600mk vanhaa rahaa on aivan uskomaton summa tunnin työstä, vaikka meillä tietotekniikkapuolella tuohon onkin jo vuosien aikana tottunut. Asiakas on riippuvainen jostain toiminnosta ja siitähän tietenkin rahastetaan.

      Nuorena sällinä olin tunnetun kansainvälisen yrityksen sairaalalaitehuollossa, kyllä toisinaan hävetti varaosien hinnat jotka joutui asiakkaalle esittämään. Kerran asiakas soitti valmistajalle Saksaan ja kysyi magneettiventtiilin hintaa joka oli 1/10 osa siitä mitä me veloitimme, huoltopäällikkö sai vähän selitellä katteita. Ehkä me olimme niin tuottamatonta porukkaa että hintojen piti olla pilvissä.

      Comment


      • #33
        Tuohon osaamattomuuteen en sano mitään. Saattaahan syynä olla sekin että ei vaan kiinnosta. Ainahan joku on asiakkaan mielestä päin v*ttua vaikka kuinka olisi yrittänyt, joten jaksaako sitä sitten enää edes vaivautua yrittämään.
        Moni yhdenmiehen paja jaksaa, merkkiliikkeessä harvemmin.

        Comment


        • #34
          On se uskomatonta että joku edes kehtaa puolustella noita tuntivelotuksia!
          Olen itse kone pajassa 5ax jyrsimellä, jonka hinnalla saisi varmasti jokaisen testerin ja hilavitkuttimen, mitä yksi huolto tulee ikinä tarvitsemaan. Ja lisäksi halli on täynnä muitakin muutaman sadantuhannen euron "kattiloita".
          Ja mitä koulutukseen tulee, niin olen istunut "koulunpenkillä" kohta seitsemän vuotta, eikä loppua näy.
          Ja siitä huolimatta laskutustyön tuntitaksa on huomattavasti pienempi kuin merkkihuollossa.
          Joten jossain kusee ja raskaasti!!

          Ja nykyajan trendi autopuolella tuntuu olevan, että kaikkein onnettomimmat nysvärit otetaan töihin suoraan ammattikoulusta. Koska he harvemmin kinastelevat palkasta tai muista "eduista" eivatkä vaadi/saa koulutusta. Joten ainoat jotka koulutuksessa(lue:ryyppäämässä maahantuojan piikkiin)käyvät, ovat juuri nämä pukupellet, jotka työajan venyttelevät "jännettä" netin ääressä.

          Mutta eipä paljon kiinnosta, koska korjaan romuni itse :)

          PS: Ihailin tuossa taannoin Heidenhainin (jyrsimen ohjauksen valmistaja) huoltomiehen toimintaa:
          Soitin hänelle aamulla koska kone oli tiltissä, ja kerroin vikakoodin jota pukkasi.
          No, jamppa tuli hieman myöhemmin paikalle osa mukana, johon vikakoodi viittasi. Ei muutakun testeri kaapelin väliin kiinni ja osan toimimattomuuden testaus, uusi tilalle ja ei kun kovaa ajoa.

          Johtopäätös:jotkut osaavat tehdä testereitä, jotka simuloivat palikan toiminnan. Ei turhaa vekslausta! ja jotkut jopa käyttää niitä :)

          Comment


          • #35
            /\ Sujuvasti suollettua paskaa ja ontuvia vertauksia.

            Comment


              #36
              Niinkuin Rolle tuossa jo kirjoittikin, niin kyllähän merkkiliikkeiden huolloissa on varmasti korkeammat yleiskustannukset ja myöskin katteet kuin pienessä autokorjaamossa. Katsokaapa joskus huviksenne vaikkapa Laakkosella montako ihmistä siellä huollossa on töissä ja moniko niistä tekee tuottavaa työtä? Töiden vastaanotossa on oma henkilö, sitten on mekaanikkoja, on huoltopäälliköitä ja varaosapuolellakin joku kaveri ja jopa huollon oma siivooja. Viimeksi Laakkosen huoltoon astellessani ihmettelin että tulinko nyt varmasti oikeasta ovesta sisään kun korjaamohalli näytti enemmän siisteytensä osalta laboratiolta kuin autokorjaamolta. Kesken päivänkin siivooja ajeli lakaisukoneella hallissa.

              Merkkihuoltojen omakustannehinnat ovat varmasti muita autokorjaamoja korkeammat, mutta miksi ihmeessä yleiskustannuksia kohottamaan tarvitaan laboratorioilta muistuttavia huoltotiloja, joiden ylläpitokustannuksista kuitenkin maksaa asiakas korkealla tuntihinnalla? Itsekin tuntiveloituksia toisella alalla laskelleena ihmettelen miksi autokorjaamo veloittaa samalle laitteelle (autolle) saman henkilön tekemästä työstä erilaista tuntihintaa vaikka kyseisessä työssä ei _välttämättä_ tarvitsisi erikoistyökaluja (testerit). Tuntiveloitukset on nykyään niin järkyttäviä etten ole itse enää vuosiin käyttänyt autoani merkkihuollossa ellei ole ollut ihan pakko. Ei ihme jos nykyaikaisista autoista jää osa huolto-ohjekirjan mukaisista huolloista tekemättä ja huollon tilalta teetetäänkin Teboilin huollossa pelkkä öljynvaihto. Toisaalta, nykyautoilla meidät lähestulkoon pakotetaan merkkihuoltoihin, kun varaosaliikkeiden huollot eivät pysty testereiden puuttuessa hakemaan vikoja. En yhtään halua vähätellä merkkiliikkeiden kavereiden ammattitaitoa, mutta aivan käsittämättömän helposti viallisten osien tilalle vaihdetaan uusia osia kun "vanhaa ei kannata korjata". Ei kai nyt kannatakaan jos tuntihinta on 100e. Erään varaosaliikkeen huoltamon mekaanikko sanoikin osuvasti kerran: "ei autoja ole enää vuosiin sanan varsinaisessa merkityksessä korjattu".


              edit: ja tuolla ylempänä näyttikin jo olevan vertailun vuoksi muiden alojen tuntiveloituksia. Että aika halvalla tässä autojamme kuitenkin korjaillaan :)

              Comment


                #37
                Joten ainoat jotka koulutuksessa(lue:ryyppäämässä maahantuojan piikkiin)käyvät, ovat juuri nämä pukupellet, jotka työajan venyttelevät "jännettä" netin ääressä.
                Sovitaanko arvon koneistajaguru nyt niin, että pidetään nämä "faktat" vaan ihan omana tietona ilman parempaa tietämystä. Melko paljon koneistusosia teettäneenä tiedän, että silläkin alalla alumiini pystyy jalostumaan melko jaloon muotoon.

                Erikoista tekstiä klo 15.32 lähetettynä, ihan vähän haiskahtaa siltä, että sitä ollaan oltu jänteen kimpussa, kun normaalia ansiotyötä tekevät ovat olleet työn tiimellyksessä kiskomassa näitä aivan mielettömiä tuntivelotuksia autoilijaparoilta.

                Mutta kuten sanottua, jos tuntuu, että korjaamo on kallis, täytyy korjata ite. Siinä säästää aina.

                Comment


                • #38
                  Mutta kuten sanottua, jos tuntuu, että korjaamo on kallis, täytyy korjata ite. Siinä säästää aina.
                  Näin on. Tekee itse niin saa sellaisen kun tulee. Näin olen itse toiminut ;)

                  Comment

                  Working...
                  X