Käytin tossa autoani korjaamolla (vv-laru). Vaihtoivat uuden termostaatin ja lasku oli kaksi tuntia a' 95 euroo !!! Tunti. Minusta melko kallista........ mut elämä on ! Soitin ja kysyin perusteluja, johon vastasivat että veloitus riippuu työn vaikeudesta ja siitä että sähköviat ovat kalliimpia korjata !! Aikamoista tarinaa pojat heittää ? Eikö työmäärän vaikeutuessa pitäsi tuntimäärä lisääntyä eikä tuntiveloitus ? Tietysti molemmilla päästään talon kannalta samaan eli firmalle hilloo ??
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tuntiveloitus kohdallaan !
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Vuoden 2005 Autodatan mukaan 2000 vuoden (kun en tiennyt autosi vuosimallia) A4 1.8t koneeseen termostaatin vaihtotyön ohjeajaksi annetaan 0,7 tuntia. Jäähdytysnesteen täytölle en löytänyt ohjeaikaa, mutta veikkaisin sen korkin aukaisun ja sulkemisen mukaan lukien olevan sitten 1,3 tuntia ;)
Comment
-
no sen vähä mitä silllotällön olen Larussa auditiskillä yrittänyt asioida, on kaatunut joko hinnoitteluun, palveluun tai varastotilanteeseen.
Kehotan välttämään, vaihtoehtoja on.
Comment
-
Niin.... lisäystä tohon mun viestiin että koko homma maksoi siis 309 euroo. Josta termari maksoi 97,00 egee ja muutama euro jotain pikkuosia ja loput rankkaa duunia ?? Voi olla että mietin kaks kertaa ennen kuin vien autoni sinne uudestaan !!! Ai niin.... jäi sanomatta että autoni oli siellä 1,5 kk aikaisemmin korjaamolla kun siitä meni silloin joku kierroslukuanturi ? Niin silloin tuntiveloitus oli inhimilliset 60 euroo/h. Eivät osanneet antaa tähän hinnan vaihteluun mitään järkevää vastausta ?
Comment
-
Koodi:Soitin ja kysyin perusteluja, johon vastasivat että veloitus riippuu työn vaikeudesta ja siitä että sähköviat ovat kalliimpia korjata !
Comment
-
Wahlerin Saksalainen termari (alkuperäistuote) karkeasti 30-35 eur, joten kolminkertainen hinta on hieman kallis.
Vertailun vuoksi: Rakennusmestari, joka tekee kuntoselvitysanalyysiä talolle: 120eur/h. Juristi pääkaupunkiseudulla 140-200eur/h + ALV ja veloittaa jokaisesta käytetystä minuutista. Kaverilla oli tarvetta tavarantarkastajalle myös pääkaupunkiseudulla ja se velotti yhteensä 100eur siitä, kun vei loppuraportin postikonttoriin ja osti pari postimerkkiä. Oli laskulla tarkkaan eriteltynä nuo lähetyskulutkin ja mistä se johtui (tuntiveloitusta ja kilometrejä). Kannattaa itse hakea raportit henkilökohtaisesti.
Comment
-
Törkee veloitus tunnilta.Orkkisdermari maksaa noin 30 ekee ja tosi helppo vaihtaa montulla termari.Käy melkein kahvitauon aikana vaihto,simppeli homma.
Comment
-
Siitä tais olla jossain muussa threadissä juttu, että noissa uusimmissa on erillainen termari.
Silti 95e on hieman liikaa, ei nää hommat ny mitää ydinfysiikkaa ole. Ruuvi irti ja ruuvi kiinni, sen kun osaa niin on jo pitkällä.
Ja mitä ihmeen sähköhommia sähköisesti ohjatun termarin, joka varmasti on jokseenkin mekaaninen ja fyysinen osa, vaihdossa on? Piuhan irrotus ja kiinni laitto.
Comment
-
Vertailun vuoksi: Rakennusmestari, joka tekee kuntoselvitysanalyysiä talolle: 120eur/h. Juristi pääkaupunkiseudulla 140-200eur/h + ALV ja veloittaa jokaisesta käytetystä minuutista. Kaverilla oli tarvetta tavarantarkastajalle myös pääkaupunkiseudulla ja se velotti yhteensä 100eur siitä, kun vei loppuraportin postikonttoriin ja osti pari postimerkkiä. Oli laskulla tarkkaan eriteltynä nuo lähetyskulutkin ja mistä se johtui (tuntiveloitusta ja kilometrejä). Kannattaa itse hakea raportit henkilökohtaisesti.
Comment
-
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=23518
Tuossakin vikalistassa on se map controlled termari 1.8T koneessa. Eikös siihen silloin mene piuha? Itse en ole luonnossa nähnyt, mutta akten kuvassakin näyttäisi liitin olevan kyljessä.
Eli sähköosasta on kyse kun sähköä siihen menee = sähkötyön hinta, kyllä tää osataan...
Comment
-
Aika uskomattomia noi huoltohinnat nykyisin, varaosatkin hinnoitellaan taas kuten aikoinaan ennen "suurta keskustelua". Joskus viime vuosituhannella nousivat esiin tyypillisten kolarikorjauskomponenttien hinnat, yleisesti letkauteltiin että "vakuutus maksaa" ja merkkiliikkeet hilasivat hinnat uskomattomiin lukemiin. Jonkun Nissan Sunnyn etulyhty tai Mazdan syylari maksoivat ihan mielettömästi ennen kuin niitä alkoi saada tarvikkeena.
Merkkiliikkeiden huolloissa ei juurikaan ole sähäkkyyttä huomattavissa, paljon porukkaa mutta mitään ei synny, jollainhan se kate pitää tehdä. Itseäni suorastaan huvittaa kuinka veloittavat perushuolloista, ammattikoulusta juuri valmistunut kaveri vaihtaa öljyt ja istuskelee suurimman osan ajasta. Lasku on aina vähintään 300 euroa vaikka listalla on vain nesteiden ja jarrupalojen tarkistuksia. Tehdyn työn arvo ei voi mitenkään vastata asiakkaalle aiheutuvia kustannuksia, mutta kun takuun säilyminen vaatii...
Joka päivä jossain mediassa hehkutetaan kuinka ihmisillä on niin paljon rahaa käytössään, huomaahan sen siitäkin kuinka hintoja nostetaan huomaamatta koko ajan ilman että kukaan suuremmin asiaa lähtee kyselemään.
Comment
-
jatkoa tohon mun tilitykseen että kyllä siinä mun autossa on sähköinen termari. Se on vieläpä sijoitettu niin mukavaan ja tilavaan paikkaan kuin imusarjan alle ja laturin taakse ! alapuoleltakin on runkopalkki edessä ! Etten sanoisi sen olevan varsin VIT..........mainen mesta !
Niin.....kyseessä oli siis jäähdytysnesteiden termari !
Comment
-
Joo, siinä vaiheessa kun ei tunne tekniikkaa tai työn vaativuutta, niin ei kannata niin mielettömän kärkkäästi ruveta hehkuttamaan, mihin hintaa audi sataseen saa termarin motonetista.
Tuossa moottorissa on tunnuskarttaohjattu moottorin jäähdytysjärjestelmä, ja termostaattia ohjailee moottorin ohjainlaite. Osakuormilla esim moottori käy lämpimämpänä kuin perinteinen järjestelmä, jolloin mm päästöjä saadaan pienemmäksi.
Nykyisellään esim Audi merkkiorganisaation (ja kaikkien muidenkin eurooppalaisten merkkien) vaatimukset mm. todella kalliista erikoislaitteista (testerit jne) ,korjaamotiloista ja -varusteista, korjaamon ympäristötoiminnoista, laatujärjestelmistä, erikoistyökaluista ja henkilöstön koulutustasosta ovat todella korkeat (johtuen pitkälti EU:n ryhmäpoikkeusasetuksesta)
Laitteiden hankkiminen ja henkilöstön kouluttaminen maksaa todella paljon rahaa. Pääsääntöisesti autokorjaamotoimintaa tehdään jonkilaisena liiketoimintana, jolloin toiminnalla pitäisi tehdä myös tuottoa. Väistämättäkin tuntiveloitukset nousevat vaatimusten noustessa.
Penan paja&korjaamo Ky:llä ei moisia vaatimuksia ole, joten hinnatkin ovat toista luokkaa. Ja varmaan Pena moitteettomasti vaihtaa lötkön termostaatin, mutta A8:n ilmajousituksen perussäädön sopeuttaminen voi tuottaa loivia ongelmia.
Comment
-
Joo, siinä vaiheessa kun ei tunne tekniikkaa tai työn vaativuutta, niin ei kannata niin mielettömän kärkkäästi ruveta hehkuttamaan, mihin hintaa audi sataseen saa termarin motonetista.
Ja asiaan... Minkä näköinen härpäke on oikeasti sähköohjattu termostaatti?
Comment
-
Jos merkkihuollon osaamistaso on korkea niin miksi siellä on pääsääntöisesti vikojen korjaamissysteemi se että vaihdetaan osaa niin kauan kunnes vikaa ei ole.
Osaaminen on muutakin kuin arvailua. Eikä nuo öljynvaihtajat, mitä mun autoihin on koskenu, ole ammattitaidolla loistanut. 2 kertaa peräkkäin on automaattilaatikon öljynvaihto tumpeloitu laadukkaan ja korkeasti koulutetun merkkihuoltohenkilökunnan puolesta.
Vai onko ne koulutut henkilöt siellä kravattipuolella jotka ravaa "seminaareissa". Itsekkin lukuisat koulutukset läpikäyneenä tiedä kyllä mitä hyötyä niistä on.
Turha puolustella n 100e tuntihintaa.
Comment
Comment