Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tuntiveloitus kohdallaan !

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuntiveloitus kohdallaan !

    Käytin tossa autoani korjaamolla (vv-laru). Vaihtoivat uuden termostaatin ja lasku oli kaksi tuntia a' 95 euroo !!! Tunti. Minusta melko kallista........ mut elämä on ! Soitin ja kysyin perusteluja, johon vastasivat että veloitus riippuu työn vaikeudesta ja siitä että sähköviat ovat kalliimpia korjata !! Aikamoista tarinaa pojat heittää ? Eikö työmäärän vaikeutuessa pitäsi tuntimäärä lisääntyä eikä tuntiveloitus ? Tietysti molemmilla päästään talon kannalta samaan eli firmalle hilloo ??

  • #2
    Taitaa mennä Audillakin niin että valmistaja sanelee huoltotöistä työvaiheiden kestot. Mutta työtunnin hinnanhan saa hinnoitella vapaasti. :/

    Comment


      #3
      Ja kyllä niistä sähkötöistä laskutetaan enemmän, halusi tai ei.

      Comment


      • #4
        Vuoden 2005 Autodatan mukaan 2000 vuoden (kun en tiennyt autosi vuosimallia) A4 1.8t koneeseen termostaatin vaihtotyön ohjeajaksi annetaan 0,7 tuntia. Jäähdytysnesteen täytölle en löytänyt ohjeaikaa, mutta veikkaisin sen korkin aukaisun ja sulkemisen mukaan lukien olevan sitten 1,3 tuntia ;)

        Comment


        • #5
          No ei tuosta voi muuta todeta kuin, että en menis uudestaan.

          Comment


          • #6
            Voi saakeli, minä kun luulin että IT alan hommissa pääsisi tienaamaan.
            Noilla tuntiliksoilla voisi jo itsekin alkaa vähän diagnooseja vetelemään :-)

            Comment


            • #7
              no sen vähä mitä silllotällön olen Larussa auditiskillä yrittänyt asioida, on kaatunut joko hinnoitteluun, palveluun tai varastotilanteeseen.
              Kehotan välttämään, vaihtoehtoja on.

              Comment


              • #8
                On se... kun AD-korjaamolla on tuntiveloitus 46e, eihän toi ole kuin tuplaten ja karkkirahat päälle.
                Vieppä tonne V6 kone termarin vaihtoon, johon menee töitä 3.5 tuntia. Sitten tietysti pojat vääntää vähintään sen tupla-ajan, niin... 665e, tuleeko pankilla vai visalla?

                Comment


                • #9
                  Niin.... lisäystä tohon mun viestiin että koko homma maksoi siis 309 euroo. Josta termari maksoi 97,00 egee ja muutama euro jotain pikkuosia ja loput rankkaa duunia ?? Voi olla että mietin kaks kertaa ennen kuin vien autoni sinne uudestaan !!! Ai niin.... jäi sanomatta että autoni oli siellä 1,5 kk aikaisemmin korjaamolla kun siitä meni silloin joku kierroslukuanturi ? Niin silloin tuntiveloitus oli inhimilliset 60 euroo/h. Eivät osanneet antaa tähän hinnan vaihteluun mitään järkevää vastausta ?

                  Comment


                  • #10
                    termari maksoi 97,00 egee
                    Oikeesti? Soita ihan mihin valtakunnan merkkiliikkeeseen vaan, niin pyytävät termarista alle 30e.
                    Itse en suostuisi maksamaan tuota laskua.

                    Comment


                      #11
                      Koodi:
                      Soitin ja kysyin perusteluja, johon vastasivat että veloitus riippuu työn vaikeudesta ja siitä että sähköviat ovat kalliimpia korjata !
                      Puhutaanko tässä moottorin jäähdytysjärjestelmän termostaatista vai jostain muusta, vähän hämää tuo korjaamon mainitsema sähkövikojen tuntiveloitus?

                      Comment


                      • #12
                        Wahlerin Saksalainen termari (alkuperäistuote) karkeasti 30-35 eur, joten kolminkertainen hinta on hieman kallis.

                        Vertailun vuoksi: Rakennusmestari, joka tekee kuntoselvitysanalyysiä talolle: 120eur/h. Juristi pääkaupunkiseudulla 140-200eur/h + ALV ja veloittaa jokaisesta käytetystä minuutista. Kaverilla oli tarvetta tavarantarkastajalle myös pääkaupunkiseudulla ja se velotti yhteensä 100eur siitä, kun vei loppuraportin postikonttoriin ja osti pari postimerkkiä. Oli laskulla tarkkaan eriteltynä nuo lähetyskulutkin ja mistä se johtui (tuntiveloitusta ja kilometrejä). Kannattaa itse hakea raportit henkilökohtaisesti.

                        Comment


                        • #13
                          Törkee veloitus tunnilta.Orkkisdermari maksaa noin 30 ekee ja tosi helppo vaihtaa montulla termari.Käy melkein kahvitauon aikana vaihto,simppeli homma.

                          Comment


                          • #14
                            Eikös noissa 1.8T koneissa ole sähköisesti ohjattu termari, joka sitten maksaakin ton satkun verran. Ei saa tarvikkeena.

                            Comment


                            • #15
                              Ymmärsin perhealbumista ihan toista, että olisi ihan normaali termari ja hinta siellä alle 30e.

                              Comment


                                #16
                                Siitä tais olla jossain muussa threadissä juttu, että noissa uusimmissa on erillainen termari.
                                Silti 95e on hieman liikaa, ei nää hommat ny mitää ydinfysiikkaa ole. Ruuvi irti ja ruuvi kiinni, sen kun osaa niin on jo pitkällä.

                                Ja mitä ihmeen sähköhommia sähköisesti ohjatun termarin, joka varmasti on jokseenkin mekaaninen ja fyysinen osa, vaihdossa on? Piuhan irrotus ja kiinni laitto.

                                Comment


                                  #17
                                  Ihan tavallinen termari siellä on. Tämä laskutushan on tätä, siksipä kannattaakin hieman vertailla pk-seudulla hintoja. Törkeä muttei aivan ennenkuulumatonkaan tuo hinta.

                                  Edit: Seison korjattuna, termari onkin sähköaivon kontrollissa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Vertailun vuoksi: Rakennusmestari, joka tekee kuntoselvitysanalyysiä talolle: 120eur/h. Juristi pääkaupunkiseudulla 140-200eur/h + ALV ja veloittaa jokaisesta käytetystä minuutista. Kaverilla oli tarvetta tavarantarkastajalle myös pääkaupunkiseudulla ja se velotti yhteensä 100eur siitä, kun vei loppuraportin postikonttoriin ja osti pari postimerkkiä. Oli laskulla tarkkaan eriteltynä nuo lähetyskulutkin ja mistä se johtui (tuntiveloitusta ja kilometrejä). Kannattaa itse hakea raportit henkilökohtaisesti.
                                    Jatketaan vertailua. Kävin hammaslääkärissä, puolen tunnin työ kustansi 130e (94e kelakorvausten jälkeen). Mielestäni tuosta hommasta kannatti kuitenkin maksaa se mitä pyydetään.

                                    Comment


                                      #19
                                      Eläinlääkärikäynti 65e jossa aikaa meni 5 minuuttia.

                                      Comment


                                      • #20
                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=23518

                                        Tuossakin vikalistassa on se map controlled termari 1.8T koneessa. Eikös siihen silloin mene piuha? Itse en ole luonnossa nähnyt, mutta akten kuvassakin näyttäisi liitin olevan kyljessä.

                                        Eli sähköosasta on kyse kun sähköä siihen menee = sähkötyön hinta, kyllä tää osataan...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Aika uskomattomia noi huoltohinnat nykyisin, varaosatkin hinnoitellaan taas kuten aikoinaan ennen "suurta keskustelua". Joskus viime vuosituhannella nousivat esiin tyypillisten kolarikorjauskomponenttien hinnat, yleisesti letkauteltiin että "vakuutus maksaa" ja merkkiliikkeet hilasivat hinnat uskomattomiin lukemiin. Jonkun Nissan Sunnyn etulyhty tai Mazdan syylari maksoivat ihan mielettömästi ennen kuin niitä alkoi saada tarvikkeena.

                                          Merkkiliikkeiden huolloissa ei juurikaan ole sähäkkyyttä huomattavissa, paljon porukkaa mutta mitään ei synny, jollainhan se kate pitää tehdä. Itseäni suorastaan huvittaa kuinka veloittavat perushuolloista, ammattikoulusta juuri valmistunut kaveri vaihtaa öljyt ja istuskelee suurimman osan ajasta. Lasku on aina vähintään 300 euroa vaikka listalla on vain nesteiden ja jarrupalojen tarkistuksia. Tehdyn työn arvo ei voi mitenkään vastata asiakkaalle aiheutuvia kustannuksia, mutta kun takuun säilyminen vaatii...

                                          Joka päivä jossain mediassa hehkutetaan kuinka ihmisillä on niin paljon rahaa käytössään, huomaahan sen siitäkin kuinka hintoja nostetaan huomaamatta koko ajan ilman että kukaan suuremmin asiaa lähtee kyselemään.

                                          Comment


                                          • #22
                                            jatkoa tohon mun tilitykseen että kyllä siinä mun autossa on sähköinen termari. Se on vieläpä sijoitettu niin mukavaan ja tilavaan paikkaan kuin imusarjan alle ja laturin taakse ! alapuoleltakin on runkopalkki edessä ! Etten sanoisi sen olevan varsin VIT..........mainen mesta !
                                            Niin.....kyseessä oli siis jäähdytysnesteiden termari !

                                            Comment


                                              #23
                                              Joo, siinä vaiheessa kun ei tunne tekniikkaa tai työn vaativuutta, niin ei kannata niin mielettömän kärkkäästi ruveta hehkuttamaan, mihin hintaa audi sataseen saa termarin motonetista.

                                              Tuossa moottorissa on tunnuskarttaohjattu moottorin jäähdytysjärjestelmä, ja termostaattia ohjailee moottorin ohjainlaite. Osakuormilla esim moottori käy lämpimämpänä kuin perinteinen järjestelmä, jolloin mm päästöjä saadaan pienemmäksi.

                                              Nykyisellään esim Audi merkkiorganisaation (ja kaikkien muidenkin eurooppalaisten merkkien) vaatimukset mm. todella kalliista erikoislaitteista (testerit jne) ,korjaamotiloista ja -varusteista, korjaamon ympäristötoiminnoista, laatujärjestelmistä, erikoistyökaluista ja henkilöstön koulutustasosta ovat todella korkeat (johtuen pitkälti EU:n ryhmäpoikkeusasetuksesta)

                                              Laitteiden hankkiminen ja henkilöstön kouluttaminen maksaa todella paljon rahaa. Pääsääntöisesti autokorjaamotoimintaa tehdään jonkilaisena liiketoimintana, jolloin toiminnalla pitäisi tehdä myös tuottoa. Väistämättäkin tuntiveloitukset nousevat vaatimusten noustessa.

                                              Penan paja&korjaamo Ky:llä ei moisia vaatimuksia ole, joten hinnatkin ovat toista luokkaa. Ja varmaan Pena moitteettomasti vaihtaa lötkön termostaatin, mutta A8:n ilmajousituksen perussäädön sopeuttaminen voi tuottaa loivia ongelmia.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jos vielä verrataan Penan pajan & korjaamon ja merkkiliikkeen kateprosentteja keskenään niin uskallan väittää että Penan prosentit on kovemmat. Tosin sillä prosentilla ei osteta mitään mutta enivei.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Joo, siinä vaiheessa kun ei tunne tekniikkaa tai työn vaativuutta, niin ei kannata niin mielettömän kärkkäästi ruveta hehkuttamaan, mihin hintaa audi sataseen saa termarin motonetista.
                                                  Joten lähes 600 vanhan markan tuntiveloitus on siedettävää. Ok, katsotaan missä ne hinnat pyörii viiden vuoden kuluttua kun nää laitteet on niin ihmeellisiä että tietokoneesta pitää painaa yhä enemmän nappeja tietääkseen asioita mitä autossa on tapahtunut, ja artisti maksaa tietenkin kun ei muka kukaan muu osaa korjata. Got the point? Samalla periaatteella nää vehkeet kuitenkin toimii edelleen, elektroniikka vaan lisääntyy.

                                                  Ja asiaan... Minkä näköinen härpäke on oikeasti sähköohjattu termostaatti?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    ja artisti maksaa tietenkin kun ei muka kukaan muu osaa korjata
                                                    Yep. Tervetuloa kokeilemaan.

                                                    Mikä tuossa Rollen tekstissä oli niin vaikeaa ymmärtää?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jos merkkihuollon osaamistaso on korkea niin miksi siellä on pääsääntöisesti vikojen korjaamissysteemi se että vaihdetaan osaa niin kauan kunnes vikaa ei ole.

                                                      Osaaminen on muutakin kuin arvailua. Eikä nuo öljynvaihtajat, mitä mun autoihin on koskenu, ole ammattitaidolla loistanut. 2 kertaa peräkkäin on automaattilaatikon öljynvaihto tumpeloitu laadukkaan ja korkeasti koulutetun merkkihuoltohenkilökunnan puolesta.

                                                      Vai onko ne koulutut henkilöt siellä kravattipuolella jotka ravaa "seminaareissa". Itsekkin lukuisat koulutukset läpikäyneenä tiedä kyllä mitä hyötyä niistä on.

                                                      Turha puolustella n 100e tuntihintaa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mikä tuossa Rollen tekstissä oli niin vaikeaa ymmärtää?
                                                        Petri sen jo kiteytti tuossa yllä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Yleisesti komponenttien vaihtaminen "perusvioissa" ilman sen suurempaa tutkimista tulee edullisemmaksi keskimäärin kuin pitkällinen tutkiminen. Myöskään monikaan asiakas ei ole valmis maksamaan 3tunnin vianhakua, ja sitten 50euron osan vaihtoa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Siinä komponenttien vaihtamisessa tahtoo vaan monesti käydä niin että vaikka vika ei komponentin vaihdolla poistukaan, veloitetaan silti asiakkaalta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X