Joo 4mm2 johtoa oon vetäny. Releytin myös siirtopumppuna toimivan facetin omanaan, vaikka siinä ei taida noin suuria virtoja olla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Bosch 044 bensapumppu
Collapse
X
-
Ns. orkkispumppua on liikkeellä niin monelta valmistajalta plus kaikki epäilyttävän edulliset ebay-(kiina?)spesiaalit, että ei kannata kovin suuri lukuja ponnistella ilman seosten seurantaa. Marmoritiskiltä ostettu vakio VDO:kin kesti vain 150tkm pikkupaineilla, kun taas alkuperäinen tehdasasennettu pumppu siirtyi toimivana eläkkeelle 100tkm enemmän ajettuna.
Comment
-
Kyllä mä vaihtaisin samalla, kun vakiosuuttimetkin tarvii vaihtaa. Joku 330 on siis varmaan turvallinen max. Käytännössä tehdaspumppu jaksaa vähän pidemmälle, mutta toleranssia jätettävä esim imulämmön mukaan tehtävälle rikastukselle.
Pumpun tuoton loppuessa paine romahtaa linjassa silmänräpäyksessä ja kone menee laihalle. Se on sellaista urheilua, että en suosittele kenellekään.
Comment
-
Olikos 044:ssa joku kuristin, venttiilli tms. jonka voi ottaa pois? Kuulin juttua et pitäis riittää tuotto vielä pidemmälle(~800hv) yhdellä pumpulla jos jonku palikan nyppää irti... Mikähän funktio sillä sit on? Vai onko kyseessä takaiskuventtiili? Kerääjäsäiliöllä ja vaakatasossa olevalla pumpulla, tarviiko takaiskua välttämättä?
Comment
-
Takaisku varmaankin kyseessä, se on se mihin tulee banjo kiinne.
Eihän tuosta takaiskun puutteesta ole oikeastaan muuta haittaa kuin ehkä pidentynyt käynnistysaika, lisäksi voi käyttötunnit kärsiä, jos pumppu kuivaksi pääsee ja sitten revitään tulille ilman esikäyttöä.
Itsehän ajattelin jossain kohtaa laittaa bensapumput pakko-ohjaukselle kytkimen taakse, jolloin toki käynnistysproseduuri on jotain muuta kuin avaimen kääntäminen. Vaan autossa joka ei todellakaan ole päivittäisessä käytössä en koe tuota ongelmaksi :D
Comment
-
Tosta pumppujen virrankulutuksesta ja releytyksestä vielä... Ilmeisesti 40A rele riittää kahdelle 044:lle hyvin, mutta minkä kokoinen sulake ja johto, vai vendänkö molemmille omilla esim. 4 mm2 johdoilla. Sit pitäis toi tankin sisälläkin siirtopumppuna toimiva Walbrokin releyttää. Motonetissä näyttää olevan 70A tehorelettä reilun kympin hintaan niin toi riittäis hyvin kaikille pumpuille. Pitäiskö kaikille pumpuille kuitenki laittaa omat sulakkeet vai yks yhteinen?
Comment
-
Olis kait se kuitenkin parempi tehdä "kahdennettu" järjestelmä, niin vian sattuessa pääsisi vielä perille. Eihän se laihalle mene osakaasulla
Minä olin omissa ajatuksissani lentokentällä/radalla ja lusikka pohjassa :)
Tämä on nyt vähän sellanen "mielummin miten vaan" juttu.
Comment
-
Itse tekisin melkein niin, että lisäisin piirin monimutkaisuutta aika reilusti :P
Eli jos yksi pumppu polttaa sulakkeensa, pudotetaan riittävän matalille peruspaineille. Lisäksi toki tarvitsee sitten ohjata hukkaporttia kahdelta puolelta, että pitää isommilla paineilla ;)
Toki, nyt puhutaan järkästä, joka ei mitenkään jaksa yhdellä pumpulla tuottaa riittävää määrää.
Comment
Comment