Mikäs nyt on kun auto on ollut viikon ajamatta ja nyt kun siirsin sitä hieman (täällä prkleen varuskunnan parkkiksella) painui jarrupoljin ihan pohjaan eikä auto jarruttanut kuin äärimmäisen vähän. Varoitusvalo (!) vilkkui koko ajan. Varmaan 7 kertaa painui ihan pohjaan asti ja sit hetken päästä paineet tuli takaisin. Torstaina pitäis lähteä tien päälle ja jarrut on noin. Uskaltaako tuolla lähteä mihinkään? Voiko yhtäkkiä mennä jarrut kokonaan kun on kerran tuollaista ongelmaa???? Missähän vika?? Tuleekohan kalliksikin?? Pitäisikö romuttaa koko auto?! ;P Nopeita vastauksia kaivataan.... Jarrut on aiemminkin tehnyt sellaista että käynnistyksen jälkeen painuu ihan vähän matkaa ilman vaikutusta ja sitten pienen kolahduksen saattelemana ottaa kiinni. Pari kertaa tehnyt niin ja sitten normalisoitunut.... ÄRSYTTÄÄ KUN KOKO AJAN SAA TYHJENTÄÄ TILIÄÄN AUTON KORJAAMISEEN!!!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
lötkön jarrut!!
Collapse
X
-
JiiTeeAvainsanat: Ei mitään
-
Rauhotutaanpas vähän.
Jos poljin menee pohjaan, ei kauheasti vaihtoehtoja ole.
- jarruputki/letku puhki ja vuotaa
- pääsylkky vuotaa ohi eikä generoi painetta linjaan
Tsekkaa ensin jarrunestepinnan taso, jos ei ole vajunut eikä jarruttelemalla tule lätäkköä auton alle, on luultavimmin tuosta pääsylkystä kyse.
Vuotavan jarrupiirin voi hätäkorjauksena poistaa käytöstä puristamalla putki täysin lyttyyn ja vaikka vielä kaksinkerroin. Erittäin varovaista ajoa toki tämän jälkeen!
Pääsylkkyvikaisella autolla ajaminen on jo sitten aika tyhmää.
-
JiiTee
Niin.... mutta voiko kyse olla jostain vuotavasta letkusta kun kerran paineet palasi hetken päästä ja jarrut toimi? Eikös se pääsylinteri ole tuhottoman kallis osa? Pitää varmaan lähteä intistä lomille oikein hinausauton kyydillä. EI KYLLÄ LISÄÄ LÖTKÖN USKOTTAVUUTTA MUIDEN SILMISSÄ! :D Sitä en oikein usko että joku nikkari olis viritellyt jarrut uuteen uskoon. ;P Luultavasti siis joka tapauksessa on parempi etten aja autolla?
Comment
-
Toi vähän hämää kun sanoitpienen kolahduksen saattelemana
Comment
-
Timo Nurmi
Tuohan on tuttu juttu, eikä välttämättä liity sinänsä lötköön, nimittäin itselleni kävi aikoinaan (n. 25 v sitten) samoin ja ajokkina oli Datsun 1000 - se "korjaamoiden onni". Akvaario-Datsun seisoi kassulla pari viikkoa kunnes loma koitti ja lähdettiin. Jarruttomuuden tosin huomasin vasta portista ulos ajaessani kun - klonk - poljin solahti rennosti lattiaan! Onneakin oli matkassa ja siihen - sekä ihme kyllä jonkin verran pitävään käsijarruun - täysin luotinkin kun hain huoltikselta lisää nestettä tyhjentyneeseen säiliöön ja jatkoin kotiin koko 80 km. Puolen välin jälkeen oli lutkuttamalla jo jonkinlaista pitoa jarruissa havaittavissa.
Eli tämä oli sitä tyhmää toimintaa jota en tietenkään suosittele mutta kerroinpa nyt kevennykseksi kun rikos lienee jo vanhentunut (ainakin omasta mielestäni).
Comment
-
Eihän autoa hankita sillä perusteella miten uskottava se "muiden" mielestä on. :)
Pää kannattaisi työntää sinne rattiakselin alapuolelle ja tutkia lampun kanssa mistä se kolahdus mahdollisesti tulee. Ei ole ensimmäinen kerta kun poljinhässäkästä pettää jotain materiaalin väsymisen takia.
Motonetissä näyttää pääsylinterit maksavan 70-325e välillä, riippuen siitä onko absit vai ei. Vanhempaakin pääsylinteriä voi käyttää, mutta sitten pitää huomioida mahdollinen sovituspala tehostajan ja pääsylinterin väliin.
Huutamisen voi niinku varovaisesti jättää pienemälle. Vaikka ketuttaakin, möykkääminen vähentää aiheen kiinnostavuutta. :)
Comment
-
Tuossa vähän aikaa sitten vaihdoin molemmat takajarrusylinterit. Ilmasin jarrut ja ajelin kohtalaisen sisäänajolenkin. Kaikki ok.
Seuraavana aamuna jarrupoljin meni pohjaan kuin kivi. Kohtalaisella pumppaamisella tuli jonkinlainen jarru vastaan. Ilmasin koko systeemin uudelleen ja sen jälkeen on tuntuma polkimessa säilynyt.
Comment
-
JiiTee
Juu täytyy hinauttaa auto huoltoon ja selittää mistä on kyse... Se kolahdus on hyvin pieni ja tuntuu tulevan ihan siitä polkimen tienoilta. Toivottavasti se pääsyl. ei ole mennyt koska meikäläisen malliin se on just se kallein, kun ei ole abs:ää. Täytyy tänään käydä tarkistamassa jarrunesteen tila ja vähän pumppailla jos näkyisi vuotoa. Mutta jos siis nestettä ei ole hukassa eikä auto ruiski sitä, on tod. näk. kyse siitä sylinteristä?
Comment
-
JiiTee
Nonniin! Kävin tässä pumppailemassa jarrua ja totesin, ettei se oikein kovene missään vaiheessa, mutta jarrut ottivat kuitenkin kiinni jonkin ajan kuluttua starttauksesta, kun lähdin liikkeelle. Olin painellut poljinta varmaan 40 kertaa ennen kuin lähdin liikkeelle. Mutta poljin ei tosiaan kovettunut missään vaiheessa... Tarkistin nesteetkin mutta en nähnyt vajetta...en tosin ole asiasta ihan varma, kun en ole tarkemmin pannut muistiin pinnan tasoa ennen tätä tapahtunutta. Voisiko noista havainnoista ehkä päätellä jotakin?? Niin ja varoitusvalokin lakkasi vilkkumasta, eikä aloittanutkaan sitä lyhyen parkkiksella tehdyn jarruttelun aikana...
Comment
-
No jos pumppasit ~40 kertaa ja olis joku vuoto ulospäin niin arvelen että säiliö olisi tyhjä. Kyllä tämä nyt kuitenkin viittaa siihen pääsylinteriin. Silloin kun se mun audista meni niin huomasin sen silleen että kun seisoin esim. liikennevaloissa niin jarrupoljin vajos hiljaa kohti lattiaa.
Jos sulla on hyvä säkä niin toimii taas kun vaihtaa sylinteriin uudet kumit mutta hyvin usein kumit menee rikki koska sylinterissä on syöpymiä syystä että nesteitä ei vaihdeta ajoissa.
Mielestäni en maksanut mitään mielettömiä kun ostin uuden pääsylinterin (LPR-merkkinen) <100???, pari vuotta sitten ja onhan meillä samanmoisia autoja.
Comment
-
JiiTee
No juu kyllä se sitten varmasti se pääsylinteri on. Motonetissä maksoi n. 327e että jos vaan noinkin "halvalla" jostain saa, niin täytyis hommata. Tuntuu, että autoni on nyt juuri siinä iässä kun kaikki kalliit kulumaosat menee uusiks. Varmaan bensapumppu ja lamdakin menee ensi vuonna vaihtoon. Onko tuo pääsylkyn hajoaminen vain huonoa mäihää, vai onko 177000km ja auton ikä vain tehnyt tehtävänsä?? Mitähän ovat sellaiset kalliit osat, joiden vaihtoon kannattaa varautua ja mitkä ovat niiden huoltovälit??
Comment
-
Ei siihen korjaussarjaa saa kuten monien muiden merkkien pääsylintereihin? Tiivisteitähän sielä vain on sisällä. Nimimerkillä MB280SE:n pääsylinteriä juuri vierestä kuikuillut.
Aika sen tekee, ja jollei jarrunesteitä vaihtele tasasin väliajoin niin saattaa tulla juuri tuollaisia ongelmia myös.
Comment
-
No mitäs jos siihen laittas vanhemman 100:n toimivan käytetyn pääsylinterin ja sen tehostimen akseliin sen pienen jatkoholkin?
Ennenkuin rupeat hommaamaan uutta pääsylinteriä, selvitä onko tehostimesi uutta sarjaa vai vanhempaa. Tuon ikäisissä voi olla vanhempaa jarrutehostajaa. Pääsylintereiden kanssa tulee muuten ongelmaa jos eivät ole suoraan yhteensopivia.
Esim. 20V lötkössä on uuden mallinen ABS-pääsylkky, mutta vanhan mallinen tehostaja. Näiden välissä on silloin n. 2cm paksu korotuspala. Uuden mallin tehostajaan toi pääsylinteri sopisi ilman välipalaa. Vanhan pääsylinterin voi taas laittaa uuteen tehostaan kun tehostajan akselitappiin tulee n. 2cm pituinen jatkoholkki.
Korotuspalalle ei ole varaosanumeroa, mutta 3D-kuvat kyllä on. Jatkoholkin varaosanumero on 443611105.
Comment
-
JiiTee
Pääsen tänään lomille ja ajattelin huomenna näyttää autoa pajalla. Kuulin että tälle samaisen pajan kaverille oltiin tuotu hiljattain 4 audia (uudempaa ja vanhempaa) juuri samanlaisen vian vuoksi. Sanoi ettei siellä VÄLTTÄMÄTTÄ ole mitään korjattavaa, vaan audien jarrut on vaan sellaiset, että saattavat kauan seistyään tehdä noin mutta ajettaessa toimivat taas ihan normaalisti.
Mulla kävikin just niin: Eilen kävin ajamassa 45min lenkin maantiellä jarrutellen useasti välillä yhdellä polkaisulla pysähdyksiin asti ja välillä rajusti pumpaten. Kaikki tuntui normaalilta, varoitusvalo ei vilkkunut kertaakaan, eikä jarrunesteet ollut vähentynyt.
Mitenkä tuo pääsylinteri voi tuottaa noinkin pitkällä ajolenkillä riittävät paineet linjaan, jos oletetaan että se vuotaa ohi?? Eikö jarrujen sitten koko ajan pitäisi temppuilla?
Comment
-
Jos nyt mitään selkeää syytä ei löydy kannattaa aloittaa jarrunesteiden vaihdosta joka on helppo homma. Neste on vesiliukoista ja kerää kosteutta, jos sitä ei vaihdeta kiehumispiste putoaa hyvinkin alas. Kun räppää vähän reilummin niin että jarrut lämpiävät alkaa järjestelmään muodostua ilmaa, tuo taas aiheuttaa pehmeyden tunteen polkimessa. Ilmiö voi tuntua aika kummalliselta sillä jäähtyessään poljin saattaa kolahtaa pohjaan ja korjaantuu taas reilummalla pumppaamisella. Joka tapauksessa ilma pitää saada pois järjestelmästä ja samalla kannattaa vaihtaa uudet nesteet. Edellisessä elämässäni kävin paljon ajamassa kerhojen ratatapahtumissa ja valitettavan usein oli mukana siviiliautoja joiden jarrunesteet tulivat pihalle jo muutaman kierroksen jälkeen.
Harvemmin noissa pääsylintereissä kuitenkaan mitään vikaa on, itsekin olen kerran turhaan vaihtanut. Jarruputket ja letkut alkavat kyllä olla tiensä päässä 16 vuotta vanhassa autossa, mutta kyseinen ongelma ei tietenkää siitä johdu jos nesteitä ei valu ulospäin. Tosin korostan jälleen aikaisemmin mainitsemaani letkun pullistumisilmiötä (sisäänpäin) joka aiheuttaa paluuvirtauksen heikkenemistä.
Aika vähän on muuten vm-90 Audilla ajettu jos 177tkm pitää paikkansa.
Mikäs se sallainen auto on mitä ei tarvitse huoltaa, essonpaarijutuissa aina joku kestää muita paremmin mutta kyllä ne kaikki ylläpitoa vaativat.
Comment
-
JiiTee
Juu kyllä tuo kilometrimäärä ihan paikkansa pitää. =) Toivottavasti siellä ei ole mitään kummempaa ja kalliimpaa hommaa. No joka tapauksessa homma etenee edes vähän tällä viikolla... Täytyy kirjotella sit vika kun semmonen jostain kaivetaan esiin.
- Kiitos vastanneille! Puhun mainitsemistanne vaihtoehdoista remontti reiskalle.
Comment
-
JiiTee
No niin. Otin riskin ja olen ajellut autolla ihan normaalisti eikä jarruissa ole ajon aikana ollut mitään epänormaalia. Eli vain pidemmän seisonnan jälkeen kun starttaa. Edellispäivänä kävin ajamassa intin parkkiksella pienen lenkin viikon seisonnan jälkeen ja ensimmäisillä polkaisuilla jarrupoljin ei painunut alas kuin korkeintaan sentin mutta tunne oli sellainen että se ei liikahtanutkaan. Liikkeelle lähdettyäni poljin pehmeni normaalin tuntuiseksi ja toimi hyvin. Viimeksihän pitkän seisonnan jälkeen poljin ei kovettunut lainkaan vaikka kuinka polki, mutta nesteet on kaikki tallella. :/ MYSTISTÄ!
Comment
Comment