Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorissa "lorisee"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorissa "lorisee"

    Ei searchillä löytynyt vastaavaa tapausta, joten uusi topicci peliin.

    Tänään huomasin autoa käynnistettäessä outoa nesteen virtausta muistuttavaa ääntä konehuoneen puolelta. Ääni kantautui ihan selvästi myös sisätiloihin. Tyhjäkäynnillä ääntä ei juurikaan kuule, mutta kierroksia nostaessa "lorina" kiihtyy. Onko vikaa mahdollisesti vesipumpussa vai mistä kannattaisi lähteä tutkimaan?
    Käsittääkseni autossa(profiilin auto) vesipumppua pyörittää moniurahihna?!
    Odottelin koneen lämpenemistä ja lämmöt kyllä jäivät ihan kiltisti 90´C, eli kyllä pumppu näyttäisi kuitenkin toimivan vaikka äänet kuuluukin.
    Ääni tuntuu kuuluvan vähän kuin kojelaudan sisältä, kuskin puolelta?!?
    Oiskohan paisuntasäiliöstä...paha sanoa.

    Onko kenelläkään tietoa äänen aiheuttajasta, kun ei oikein uskalla lähtee pidempiä matkoja nyt ajelemaan.

  • #2
    Olisko ilmaa järjestelmässä ja vesi lorisee lämppärinkennossa? Se ääni ainakin yleensä tuntuu kuuluvan selvästi juurikin sisälle.

    Comment


    • #3
      Saattaa muuten ollakin, miksiköhän ei tullut moinen mieleen.
      Auttaako lämppärin kennon ilmaukseen ihan perus jäähdytysjärjestelmän ilmaus, eli paisuntasäiliön korkki raolleen ja varovasti kaasua kunnes ei enää kuplia nouse?
      Vai onko tuohon olemassa joku parempi keino?

      Comment


      • #4
        En muista onko B5-kopassa sielä tulipellin luona ilmausruuvi kennolle menvässä letkussa. Katsoppas onko? Jos on niin siitä sen sää kätevästi ilmattua. Samoin jos kennolle menevässä letkussa on klemmari, niin sitä vähän raottaa moottorin käydessä (kone pitää olla normaali lämpöinen).

        Comment


        • #5
          Tsekkasin nestetasot ja hiukan oli vajausta tullut parissa kuukaudessa-->jossain pieni vuoto.
          Vuodon vuoksi järjestelmään on nähtävästi päässyt ilmaa, joka aiheutti tuon lorinan.
          Käytin korkin auki ja täytin nesteellä ylärajaan asti ja sitten vähän kierroksia kunnes kone lämmin-->hiukan tuli kuplia. Lähdin koeajolle ja päästelin moottoritien kiihdytyskaistalla 2.vaihteella jonnekin satasen paikkeille, niin johan katosi äänet. Toivottavasti ei tule uusia ylläreitä vastaan ennen huoltoa. Kiitti Jari neuvoista!

          Comment


            #6
            Mulla oli vastaava vika. Paisuntasäiliö oli hajonnut ja nesteitä hissukseen hävisi systeemistä. Huomasin vian vasta, kun lämppärissä alkoi lorisemaan. Korjasin säiliön ja täytin sen ylärajalle, mutten siinä sitten ehtinyt ilmamaamaan järjestelmää. Eikun ajoa, nyt vaikuttaa siltä, että systeemi ilmasi itse itsensä. Ei kuulu lorinaa ja lämppärikin puhaltaa kuumaa ilmaa. Nestepintakin on hieman vajennut säiliössä, joten on sieltä ilmaa poistunut.

            Comment


              #7
              Lämppärin kennon saa ilmattua helposti laittamalla lämmöt täysille ja antamalla vähän kierroksia. Tuon voi tehdä sen jälkeen kun kone on ilmattu.

              Comment


              • #8
                ^miks lämmöt täysille? Eikös audiis oo sekotusilmalla tuo lämmitys, eikä vesihanalla.

                Comment


                • #9
                  Milläs se lämpö sinne kajuuttaan sitten kehitetään? Vai tarkoittaako tuo sitä, että vesi kiertää lämppärin kennon kautta koko ajan?

                  Comment


                  • #10
                    Näin minulle on kerrottu että lämmöt täysille ja puhallin pois päältä. Itse olen ilmannut tolla systeemillä aina ja toimii

                    Comment


                    • #11
                      No siis vesihän kiertää aina kennos ja läpällä ohjataan tarvittaes ilmaa kennon läpi tai ohi, tai molempia. Eli ei oo mitää merkitystä mihin lämmöt laitat, vesi kiertää aina kennos. Mut ne joissa vesihana on niin sillon lämmöt pitää laittaa täysille.

                      Comment


                        #12
                        Käytännössä olen tuon vaan huomannut että näin se toimii. Ja aika monta kertaa on tullut noita ilmattua. Tiedä sitten josko ässässä olisi erilainen systeemi, mutta epäilen.

                        Comment


                        • #13
                          Tarkistin silmämääräisesti jäähdytysjärjestelmän ja näkyviä vuotoja en huomannut.
                          Vesipumppu menee varalta vaihtoon hihnan vaihdon yhteydessä, mutta voisin itse vaihtaa kennon.
                          Mikäli lämpökennossa on vuoto, niin onko iso homma vaihtaa itse?

                          Comment


                            #14
                            Käytännössä olen tuon vaan huomannut että näin se toimii. Ja aika monta kertaa on tullut noita ilmattua. Tiedä sitten josko ässässä olisi erilainen systeemi, mutta epäilen.
                            Juuri näin, jos ei ole lämpöä päällä vesilinjassa oleva venttiili sulkee kierron. Eli vähän pitää olla lämpöä säädettynä. Näin ainakin kaikissa automaatti-ilmastoinnilla varustetuissa audeissa joihin itse olen törmännyt enkä uskoisi manuaaliilmastoinninkinaan olevan yhtään erillainen.

                            Mutta ilman lämpötila säädetään kuten mainittu sekoittamalla kuumaa ilmaan kylmään.

                            Comment


                            • #15
                              ei tasan varmana muten oo....siellä on servomoottorit jotka ohjaa sellasia flippafläppiä jotka sekoittaa ilmaa...? voit koittaa kennon paluuputkea kun moottori on lämmin niin se on yhtä kuuma mitä menopuoli vaikka ei lämmitys ois ollu päällä koko kesänä...

                              Comment


                              • #16
                                En ainakaan itse ole vielä törmännyt Audeissa systeemiin, joka sulkisi kierron kun lämmitys ei ole päällä. Kaikissa mitä on tullut tutkittua, kiertää vesi kennolla jatkuvasti. Omassanikin on automaatti-ilmastointi, eikä mitään venttiiliä kierrolle.

                                Comment


                                • #17
                                  nostetaampa tämä ylös! omassa diudissa lorisee kanssa käynnistäessä ja kun nostaa kierroksia. mutta pienen ajon jälkeen tämä häviää! nestettä ei hävitä yhtään. Vuotaako kannentiiviste ja sitä kautta ottaa ilmaa lämppäriin vai onko tää nyt sitte ihan normaali ilmiö?? ...A3 1,8T -01

                                  Comment


                                    #18
                                    Oletkos Tykki huomannut sellaista kun kliman näytöltä kattoo lämpenemistä niin lämpeneminen pysähtyy 50 asteeseen, kunnes muutaman minuutin päästä alkaa taas lämmetä.

                                    Mikäs tuon aiheuttaa jos mitään venttiiliä siellä ei ole? Neste kiertää jonnekin, mutta minne?

                                    Missäs se kaaviokuva jäähdytysjärjestelmästä olikaan?
                                    Viimeksi muokannut pipo_esa; 20.2.2008, 10:02.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos epäilee, että pakokaasuja pääsee nestekiertoon, niin käy mittauttamassa pakokaasut paisuntasäiliöstä jossain korjaamolla.

                                      Voit myös yrittää kylmällä koneella niin, että otat paisuntasäiliön korkin pois ja tiirailet kupliiko siellä kun kaasuttelet.

                                      Dieseleissä ainakin on myös kovemmassa kiihdytyksessä puhaltanut lämppärin suuttimista kylmää ilmaa sisälle kun kansipaffi on rikki, mutta tuo lienee aika epävarma menetelmä kokeilla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        jep pitää yrittää! mut toisaalta öljyt on normaalit, päästöt normaalit, nestettä ei hävitä ja lämmintä puhaltaa normaalisti hyttiin! ...ni mistähän sinne sitä ilmaa menee? vai onko tosiaan normaali ilmiö?

                                        Comment


                                          #21
                                          Esa, tuo 50 astetta on laskennallinen "oletus" lämpötila climalle, nousee tuohon, vaikka olisi anturi irti.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Jari Millaskangas
                                            En ainakaan itse ole vielä törmännyt Audeissa systeemiin, joka sulkisi kierron kun lämmitys ei ole päällä.
                                            C4: ssa pistetään vesihana alipaineella kiinni jos automaatti-ilmastoinnista valitaan LOW- taso. <kuvassa> osa #5.



                                            Alkuperäinen kirjoittaja Esa Eerola
                                            kun kliman näytöltä kattoo lämpenemistä niin lämpeneminen pysähtyy 50 asteeseen, kunnes muutaman minuutin päästä alkaa taas lämmetä.
                                            Järjestelmä käyttää laskennallista lämmönnousua tuonne 50 asteeseen asti, siitä ylöspäin ihan aktuaaliasta. Eli startatessa näyttää oikeaa lämpötilaa, esim -12° ja nousee siitä täysin lineaarisesti viiteenkymmeneen ja odottelee siinä kunnes kone on lämmennyt oikeasti. Lähtee sitten nousemaan ylöspäin kun näin oikeastikin tapahtuu. Tällä kait ajetaan sitä takaa että jos anturi olis rikki niin ei pidetä kiinni niistä "kylmän koneen" säädöistä loputtomiin. Sitä en tiiä että jos kone lämpenis nopeemmin kuin kuin tuo oletusnousunopeus niin näyttäiskö silloi oikeaa lämpötilaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja ICE86
                                              ni mistähän sinne sitä ilmaa menee? vai onko tosiaan normaali ilmiö?
                                              Eipä sinne ilmaa pitäisi (eikä saisi) päästä mistään.

                                              Tosin toisessa ketjussa on arvailtu, että bensahöyryjen kierrätyssysteemikin saattaisi aiheuttaa moista.
                                              http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=60286

                                              Comment


                                              • #24
                                                ääni tulee vain sen jälkeen kun auto on käynnistetty-> voisko se olla että siellä rupee vaan vesi kiertämään eli ihan normi ilmiö? vai onko se pieni litinä sen merkki että siellä on ilmaa? lämmöt ei tahdo nousta matka-ajossa yli 80 tällee pikkupakkasella, mutta tyhjäkäynnillä se sit nousee siihe 90! voiko sieltä olla jotai menny esim. jakopää remontissa? (sen jälkeen oikeestaa huomasin tuon litinän...

                                                otin paisuntasäiliön korkin pois: tyhjäkäynnillä vesi valuu sillee siististi säiliön seinää pitkin, mutta kun nostaa kierroksia, rupee tulemaan pintaan kuplia! mutta eikös se voi johtuu ihan siitä että nestettä tulee sen verran kovemmin/enemmin että tippuessaan tekee sitä kuplaa siihen pintaan?!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Parempi etten sano mitään varmaa kun en ole koskaan nähnyt miltä kansivikaisen pulputus näyttää, mutta kyllä minä nyt kävisin ne kaasut paisarista mittauttamassa.

                                                  Vähän se vaikuttaa siltä, että pahvi vuotaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    jep! kiitos neuvoista! jos jollain on tietoo enemmän asiasta niin otan mielelläni neuvoja vastaan! pitää nyt verrata sitä johonki toiseen "vag-vehkeeseen" ja vasta sen jälkeen käytän korjaamolla... kyllä kait se kestää ajaa sen aikaa kun on kestäny tähänki asti..?!

                                                    nii ja eikös jos pahvi vuotais ni menis päästötkin vähän sekaisin?? ja vuotaako se sit yleensä just "pytystä" vesitilaan? ja ei kait pahvin pitäis vielä ton ikäsessä autossa vuotaa? kilometrejäkin kun on vasta 180tkm
                                                    Viimeksi muokannut Sleepy2; 20.2.2008, 17:31. Perustelu: Yhdistetty

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      "vai onko se pieni litinä sen merkki että siellä on ilmaa? lämmöt ei tahdo nousta matka-ajossa yli 80 tällee..."

                                                      Mutu on, että ilmaa. Mistä sitä tulee onkin eri juttu. Huonoin vaihtoehto on kansipahvi.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        niin toki ilmaahan siellä varmastikkin on! mutta että mistä se tulee? ja miten toi ilmataan?? saako sieltä kennosta millään sitä ilmaa pois?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          soittelin tossa korjaamolle ni sieltä sanovat että ihan normaalia toi litinä! kuulemma monet volkkarit litisee sillee... luulis ammatti-ihmisen tietävän!

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jos ei nouse lämmöt niin jossain on vikaa, Termari tai vesimpumppu esim.

                                                            Mutta ei tuo kupliminen kuulosta terveelta jos nostaa kierroksia. Ei ainakaan edellisissä autoissa ole semmoista tapahtunut, mutta en tiedä onko se sitten normaalia 1.8t:ssä. Epäilen ettei ole.

                                                            Eikös tollanen lorinaääni esim pumpparidieselissä viitannu kansipahvivikaan.
                                                            Kilometrit ei sano oikeen mitään pahvivikaan. Se tulee kun on tullakseen. Ja oireet vaihtelee sen mukaan mistä kohdasta se pahvi on mennyt.

                                                            Mutta toivotaan simppelimpää vikaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X