Elikkäs oireilee seuraavasti: kylmänä toimii kuin ajatus, viiden minuutin ajon jälkeen alkaa nykiminen kierrosalueella 1200-2000, sahaa hermoja, paikallaan käyttäessä tuntuu kuin kipinä katoais välillä nimenomaan näillä kierroksilla, tyhjäkäyntiä kyllä käy hyvin ja tasaisesti, ajossa ottaa kierroksia hyvin ja liikkuu muttei siedä tasakaasulla ajoa, prkl. Kaikki helpot osat sytkäpuolelle vaihdettu, elikkäs pyörijä, kansi, kaapelit ja tulpat, ei ollut apua, voisko olla esim. puolan pääteaste tai jotain sieltä suunnalta, vinkkejä tarvittais....?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
typ44 NF nykii
Collapse
X
-
jarveAvainsanat: Ei mitään
-
Kokeile ottaa töpseli irti "decceleration cut off valvelta", eli purkilta joka katkaisee polttoaineen syötön kaasuläpän ollessa kiinni ja kierrosten ollessa yli ~1200rpm. Pitäisi löytyä jostakin ilmansuodattimen kotelon ja kaasuläpän väliltä. Jos vika paikantuu tähän, niin syynä luultavasti väärin säädetty kaasuläpän mikrokytkin.
-
jarve
Kokeiltu on, sen verran vaikuttaa että nykiminen ikäänkuin lisääntyy, mutta oire on tosiaankin sen luontoinen että tuntuu ennemminkin pätkivän sytytystä kuin polttoaineen syöttöä.
Comment
-
Mulla on samaa ongelmaa oman V8:n kanssa.
Pintakaasulla polkimen ollessa tietyssä asennossa tuntuu katkaisevan syötön/kipinän/röpeltää/humppaa kierroksia yms., hiukan lisää kaasua ja taas mennään ettei mitään.
Diagnoosi: Ilmamäärämittarin lukupinta kulunut -> mittari vaihtoon.
Eli otappa ilmamäärämittarin piuha irti ja aja pieni testilenkki niin tuleepa sitten sekin testattua.
Comment
-
jarve
Täytyypä kokeilla, kuulostaa nimittäin melko järkevältä ja todennäköiseltä vialta, tää on kuitenkin se eniten käytetty kierrosalue jotenka siltä väliltä se lukupinta ensin kuluu.
Comment
-
Mahtaakohan KE-jetronicissa olla tuota lukupäätä laisinkaan, V8:sissa kuitenkin Motronic? Olen siinä luulossa, ettei olisi mutta voin olla väärässäkin.
Imuvuoto kuullostaisi varteenotettavalta vialta. Kylmänä käy ok, kun rikastukset päällä, lämpöisenä alkaa nykimään, kun seokset menevät laihalle. Systeemin voisi paineistaa ja etsiä pihinöitä tai sitten ruiskuttelee saippuavettä imuputkiston päälle ja katselee tuleeko kuplia mistään.
Comment
-
jarve
No nii, kyllä KE-jetistä lautasen asentoa mittaava potikka löytyy, ja sieltä se löytyi vikakin, kuluneet liukupinnat, siirsin potikkaa hiukan eri asentoon, nykiminen loppui mutta tyhjäkäynti katosi, saas nähdä tuleeko takas kun vähän aikaa ajelee, käy tyhjäkäyntiä kyllä mutta kierroksia ei aluksi löydy kuin 600, kun jonkin aikaa käy nousee kierrokset vähän mutta ontuu silti, vois olla vaikka ilmalukko jossain määräjakajalla. Oli meinaan kaikki bensaputket irti ja koko hoito pöydällä kun sitä räpelöin. Oikein paljon kiitoksia Arille hyvästä vinkistä. Imuilmavuotoa aluksi epäilin itsekin, ja löysinkin niitä pari, mutta niiden korjaaminen ei kys. vikaan auttanut. Mutta kiitokset sinne Ilkallekin asiaan perehtymisestä
Comment
-
jarve
-
Nostetaan vanhaa ylös. Itse olen kaiken mahdollisen tehnyt nykimisen poistamiseksi, ja lähes kokonaan sen saanutkin pois. Mutta vielä olisi tuon potikan tarkistus jäljellä. Katselin tuota systeemiä yks päivä, mutta en ymmärtänyt kuinka tuohon potikkaan pääsee käsisksi? Voisitteko kertoa purkuoperaatiosta tarkemmin. Oletettaan että ilmamäärämittari määräjakajineen on pöydällä.
Comment
-
jarve
Tähän tyyliin se käy.
Jos sulla on jo ritumit pöydällä niin otappa terävä piikki tai pieni meisseli jolla lähdet tökkimään potikan reunoja. Löydät sieltä neljä vähän pehmeämpää kohtaa, jotka on korikitin tapaisella mönjällä täytettyjä ruuvipoteroita. Kaiva ne puhtaaksi niin sieltä löytyy neljä torx-ruuvia joilla potikka kiinni määräjakajassa. Ja ne on sitten tosi tiukassa. Potikan asennon muuttaminen onkin sitten tarkka homma, pienikin nitkaus vaikuttaa tosi paljon koska systeemiin on ohjelmoitu potikalle tarkka nollakohta. Itse sain sen pelaamaan, mutta vain muutaman kuukauden, eikä sitäkään kunnolla. Jätin potikan hiukan löysälle, jolloin pääsin sen asentoa auton käydessä ruuvimeisselillä naputellen ja koukulla nykien säätelemään. Ja se on tosi tarkka homma, millikin sivuun niin se on silmässä.... Loppupelissä mun piti tehdä varaosahaku hajottamoille, ja kuopiosta löytyikin sitten, olisko ollu tapanilan auto tai joku sen tapainen, pari vastaavaa määräjakajaa, joissa oli samat osanumerot. Muistaakseni maksoi 150 euroa ja kun vaihdoin koko määräjakajan niin kaikki ongelmat katosi. Tietty se on tuurissaan toimiiko purkuosa, mutta mulla nyt sattui käymään säkä. Sinne jäi siis vielä yksi kappale niitä jakajia, ehkä kannattais kysyä onko se vielä siellä, ei tartte sen jälkeen potikasta välittää.
Comment
-
Pystynkö toteamaan viallisen potentiometrin ottamalla johdon irti? Tai esim oskilloskoopilla?
Ja toisesta keskustelusta löysin tämän:
Kokeileppa huviksesi tätä. Jos koneen vasemmalta (kuljettajan puolelta) puolen, siitä lohkon kyljestä keskeltä löytyy semmoinen tupakkiaskin kokoinen mötikkä (mikähän sen nimi taas oli?), johon menee 2 bensaletkua, sähköjohto ja alipaineletku, niin ota siitä alipaineletku irti ja tulppaa se sekä mötikässä oleva letkuyhde. Tuota "mötikkää" on olemassa ainakin kahta eri mallia, toisessa on tuo alipaineohjaus ja toisessa ei.
Tämä operaatio aiheuttaa sen, että koneen seokset menevät hieman rikkaalle, koska tuon vekottimen tarkoitus on rikastaa seosta esim. kiihdytystilanteessa (-> pieni alipaine imusarjassa) ja kylmäkäynnistyksessä. Nyt kun tuo alipaineletku on tulpattuna, niin vekotin ei näe alipainetta ja se luulee, että kone käy pienellä alipaineella (-> kuormitettuna) ja se rikastaa seosta koko ajan. Jos systeemissä on alipainevuoto eli seokset menevät laihalle, niin em. operaatio saattaa "korjata" vian. Ei tuo toki ole mikään lopullinen ratkaisu ja auto ei mene katsastuksesta läpi päästöjen takia (BTDT), kun käy liian rikkaalla, mutta voipi auttaa ongelman ratkaisussa.
Virranjakajan alipainesäätimen kalvo on myös hyvä ehdokas alipainevuodon aiheuttajaksi. Se on helppo kokeilla imaisemalla alipainesäätimen kyljessä olevasta letkuliitännästä. Alipainesäätimen kalvon tulee selvästi vastata imutukseen, jos säätimen kalvo on rikki, niin ilmaan pääsee virtamaan alipainesäätimen suunnalta ja se taasen aiheuttaa seoksien laihenemisen.
Comment
-
jarve
Joo pystyy...
Kyllä sen pystyy sillai toteamaan, kun otat johdon irti niin sulla tyhjäkäynti sekoaa, alkaa aaltoilemaan n.1200-800 kierroksen välissä, mutta ajaessa auto ei nyi yhtään millään kierrosalueella jos nykiminen johtui ko. potikasta. Juuri tuolla tavalla aikanaan itse tuon vian löysin. Tuosta mötikästä mistä tuossa puhutaan mulla ei ole kyllä harmainta hajua.
Comment
-
jarve
Kyllähän sitä rikastettua saa, mutta ei se valitettavasti auta siihen nykimishäiriöön, jos se siitä potikasta johtuu, tuli kokeiltua sekin, tai voi se ehkä vähän auttaakin, tuurissaan on. Siitä ilmamäärämittarin kotelon päältä löytyy sinetöity tulppa, jonka alta löytyy kolmen millin kuusioruuvi, ihan niinkuin vanhemmissakin jeteissä, se tulppa on määräjakajan ja ilmamäärämittarin lautaskotelon välissä, melko näkymättömissä. Saattaa olla jopa tinattu umpeen, kun toi keIIIjetti on periaatteessa semmoinen ettei sitä tartte ikinä säätää. Jos pääset siihen ruuviin käsiksi, se on muuten melko syvällä sen reiän alla, niin sen kiinnipäin kääntäminen rikastaa seosta ja nyrkkisääntö on muistaakseni että yksi kierros vastaa noin kahden pykälän nousua CO-arvossa, korjatkaa joku jos meni väärin, elikkä melko herkkä ja tarkka säädettävä se on. Pienenä vinkkinä voisin sanoa että jos pystyt jotenkin muistamaan, esim. avaimen asennosta tai jostain, sen lähtöasennon mistä alat säätämään, niin hyvä, silloin siihen pääsee aina takaisin. Tsemppiä.
Comment
-
Joo rupesi toimimaan kun otti sen potikan johdon irti. Tosin kierroksetkin rupesivat vaeltamaan juuri niinkuin sanoit. Myös ajoteitokone mykistyi, ottaa lmeisesti samalta potentiometriltä tiedon. Pitää yrittää antaa valohoitoa sille ja jos ei onnistu niin hankittava "uusi" jakaja. Vähän vaan arveluttaa ostaa käytetty, kun voi olla sama ongelma edessä piakkoin. Uusi kustantaa ~400? laakkoselta. Pitää varmaan kysästä Tepon hintaa.
Comment
Comment