Eli olisi tuollainen reilu 400tkm ajettu KG moottori nyt atomeina ja pitäisi alkaa sitä niputtaan, niin ajattelin kysellä hieman mielipiteitä näitä enemmän tehneiltä. Tarkoitus olisi ponnistää moottorista voimaa ulos noin 300+hp levelille ja mieluusti kone saisi myös sen kestää
Lähtökohta on yllättävänkin hyvässä kunnossa, sillä se on porattu joskus 0.25 ylikokoon ja myös kiertokankien kaulat ovat tässä koossa.
Eli aloitetaan nyt siitä, missä järjestyksessä konettakin alan kasata.
1. Alakerran laakerit.
Mikä merkki olisi voittajan valinta, vai onko eroja. Tarvikekauppias kauppaisi Vandervellia. Kangen laakerit olisin ostanut OEM osana, mutta menisi tehdastilaukseksi, joten tyydyttävä niissäkin tarvikkeeseen. Tietoa kenen valmistajan hihnalta OEM:t ovat?
Kolmos sylinterin kangen laakeri oli myös muita pahemmassa kunnossa ja käpertynyt jonkin verran U:lle, mikä tämän aiheuttaa? Viittaisi liian pieneen välykseen, mutta kaikki kaulat ja alasilmät on samoissa mitoissa. Yritän pistää jatkossa kuvia, mikäli saan niitä järjestettyä. Välykset kuitenkin mittaan kasatessa vielä Plastigagella.
2. Kampiakseli.
Tuo nyt on muuten OK, mutta kankien kaulat saisi kiillottaa, koska niissä näkyy pieniä uria, mutta eivät tunnu kynsin. Olen jotenkin ymmärtänyt, että tämän voisi suorittaa ihan kotikonstein, mutta mikä olisi oikea tapa?
3. Männät, mäännänrenkaat ja hoonaus.
Sylintereissä näkyy vielä kaikin puolin hoonausjäljet ja tästä ajattelinkin oikaista. Renkaiden päittäisvälykset olivat 0.5-0.6mm haarukassa, suositus 0.3-0.5mm ja kulumaraja 1.0mm, joten nämäkin vielä kai OK? Pörhöllä olisi 0.5mm ylikokorenkaat 90e/muki joista saisi toki tehtyä, mutta eivät kohtaa minun lompakkoa. Tarvikkeenakin saisi vaparin renkaita joissa ilmeisesti on erona se, että ylin rengas on turbossa molybdeenipinnoitettu ja vaparissa kromi. Eihän noista toki haittaa olisi, mutta kun K-systeemistäkin on luovuttu ja säädettävää tulossa tilalle, niin sisäänajokin tapahtuisi penkissä, joten tämän kai skippaan.
Männät tuossa on paljon parjatun Nûralin valmistamat, onko nuo oikeasti niin huonoja kun haukutaan, vai voiko noihin vielä tässä tehotavoitteessa 100% luottaa? Laet noista kiillottelin, mutta se, että onko siitä mitään hyötyä lienee oma stoorinsa.
4. Kiertokangen pultit.
Uskaltaako ostaa tarvikkeena? Pörhön satsi muttereineen n.150e ja tarvikkeena alle 50e. nykyisissäkin lukee ITALY ja uskoisin niiden olevan OEM osaa, sillä kaikki muukin alakerrassa on sitä ollut, eli remontti aikanaan kai tehty merkkiliikkeessä. Kanget ja männät on hierottu 1g sisään samaan painoon ja tämä kai noille riittääkin minun tavoitteissa. Pulttien vaihtaminen on ilmeisesti koneistamon hommaa?
5. Kansipahvi.
Voiko tuollaisen 79.5 porauksisen 10vt koneen pahvin korvata 81 porauksisen 20v:n pellillä? Pahvin rei´än halkaisija KG:ssä on 81.5mm ja 20V:ssä 82mm, joten tuo ei kai olisi ongelma, mutta onko muita eroja?
6. Pakoventtiilit.
1 kappale noista on korvattu AE:n vastaavalla, mutta tuo ei todennäköisesti ole natrium täytteinen niin kuin alkuperäinen. Merkkiliike myy tässä kohtaa ei oota, joten uskaltaako tuohon luottaa vai alanko etsiä käytettyä tilalle?
Muuten koneen resepti tulee olemaan yllä mainittujen lisäksi palttiarallaa seuraava.
- Omin jaloin MIGillä kasattu pakosarja
- Kannen kanavista isoimmat knöölit siistitty ja kohdistettu imusarjaan. Venttiilit ja palotilat kiillotettu. Tulossa uudet ohjurit ja tarvittavat venttiilityöt.
- Jokin sopiva ahdin, suosituksia saa esittää. Ajatuksena kävi myös teettää entiseen K26 ahtimeen ~48mm kompura, mutta siitä oli pakosiivet saaneet osumaa, joten tästä on nyttemmin luovuttu.
- Vakio nokka, vai onko parempia ehdotuksia?
- N.350-400cc suuttimet.
- Megasquirt´nspark tai VEMS.
- Isompi IC.
- 3" down pipe ja 2.5" putkisto, vai mille tehoille vakiolla pärjäisi?
Mikäli jotain muutakin mainittavaa tulee mieleen, niin SAA neuvoa!
Lähtökohta on yllättävänkin hyvässä kunnossa, sillä se on porattu joskus 0.25 ylikokoon ja myös kiertokankien kaulat ovat tässä koossa.
Eli aloitetaan nyt siitä, missä järjestyksessä konettakin alan kasata.
1. Alakerran laakerit.
Mikä merkki olisi voittajan valinta, vai onko eroja. Tarvikekauppias kauppaisi Vandervellia. Kangen laakerit olisin ostanut OEM osana, mutta menisi tehdastilaukseksi, joten tyydyttävä niissäkin tarvikkeeseen. Tietoa kenen valmistajan hihnalta OEM:t ovat?
Kolmos sylinterin kangen laakeri oli myös muita pahemmassa kunnossa ja käpertynyt jonkin verran U:lle, mikä tämän aiheuttaa? Viittaisi liian pieneen välykseen, mutta kaikki kaulat ja alasilmät on samoissa mitoissa. Yritän pistää jatkossa kuvia, mikäli saan niitä järjestettyä. Välykset kuitenkin mittaan kasatessa vielä Plastigagella.
2. Kampiakseli.
Tuo nyt on muuten OK, mutta kankien kaulat saisi kiillottaa, koska niissä näkyy pieniä uria, mutta eivät tunnu kynsin. Olen jotenkin ymmärtänyt, että tämän voisi suorittaa ihan kotikonstein, mutta mikä olisi oikea tapa?
3. Männät, mäännänrenkaat ja hoonaus.
Sylintereissä näkyy vielä kaikin puolin hoonausjäljet ja tästä ajattelinkin oikaista. Renkaiden päittäisvälykset olivat 0.5-0.6mm haarukassa, suositus 0.3-0.5mm ja kulumaraja 1.0mm, joten nämäkin vielä kai OK? Pörhöllä olisi 0.5mm ylikokorenkaat 90e/muki joista saisi toki tehtyä, mutta eivät kohtaa minun lompakkoa. Tarvikkeenakin saisi vaparin renkaita joissa ilmeisesti on erona se, että ylin rengas on turbossa molybdeenipinnoitettu ja vaparissa kromi. Eihän noista toki haittaa olisi, mutta kun K-systeemistäkin on luovuttu ja säädettävää tulossa tilalle, niin sisäänajokin tapahtuisi penkissä, joten tämän kai skippaan.
Männät tuossa on paljon parjatun Nûralin valmistamat, onko nuo oikeasti niin huonoja kun haukutaan, vai voiko noihin vielä tässä tehotavoitteessa 100% luottaa? Laet noista kiillottelin, mutta se, että onko siitä mitään hyötyä lienee oma stoorinsa.
4. Kiertokangen pultit.
Uskaltaako ostaa tarvikkeena? Pörhön satsi muttereineen n.150e ja tarvikkeena alle 50e. nykyisissäkin lukee ITALY ja uskoisin niiden olevan OEM osaa, sillä kaikki muukin alakerrassa on sitä ollut, eli remontti aikanaan kai tehty merkkiliikkeessä. Kanget ja männät on hierottu 1g sisään samaan painoon ja tämä kai noille riittääkin minun tavoitteissa. Pulttien vaihtaminen on ilmeisesti koneistamon hommaa?
5. Kansipahvi.
Voiko tuollaisen 79.5 porauksisen 10vt koneen pahvin korvata 81 porauksisen 20v:n pellillä? Pahvin rei´än halkaisija KG:ssä on 81.5mm ja 20V:ssä 82mm, joten tuo ei kai olisi ongelma, mutta onko muita eroja?
6. Pakoventtiilit.
1 kappale noista on korvattu AE:n vastaavalla, mutta tuo ei todennäköisesti ole natrium täytteinen niin kuin alkuperäinen. Merkkiliike myy tässä kohtaa ei oota, joten uskaltaako tuohon luottaa vai alanko etsiä käytettyä tilalle?
Muuten koneen resepti tulee olemaan yllä mainittujen lisäksi palttiarallaa seuraava.
- Omin jaloin MIGillä kasattu pakosarja
- Kannen kanavista isoimmat knöölit siistitty ja kohdistettu imusarjaan. Venttiilit ja palotilat kiillotettu. Tulossa uudet ohjurit ja tarvittavat venttiilityöt.
- Jokin sopiva ahdin, suosituksia saa esittää. Ajatuksena kävi myös teettää entiseen K26 ahtimeen ~48mm kompura, mutta siitä oli pakosiivet saaneet osumaa, joten tästä on nyttemmin luovuttu.
- Vakio nokka, vai onko parempia ehdotuksia?
- N.350-400cc suuttimet.
- Megasquirt´nspark tai VEMS.
- Isompi IC.
- 3" down pipe ja 2.5" putkisto, vai mille tehoille vakiolla pärjäisi?
Mikäli jotain muutakin mainittavaa tulee mieleen, niin SAA neuvoa!
Comment