Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sisäpuolisen murroksen suojakumin vaihto typ44

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sisäpuolisen murroksen suojakumin vaihto typ44

    Profiilin mukaisen typ44 automaatin matkustajan puolen murroksen sisempi suojakumi pitäisi vaihtaa. Homma lienee järkevin toteuttaa siten, että vetoakseli ja ulompi nivel irrotetaan ja suojakumi vaihdetaan ulkokautta.

    En omista sopivaa hylsyä vetarin mutterin irrottamiseen ja voisin lyödä vetoa, että alapallon akseli on jämähtänyt kiinni, joten ei kiinnostaisi irrottaa vetaria.

    Jotkut vaihtavat noita ulompia kumeja venyttämällä nivelen yli, mahtaisiko sama onnistua sisänivelen kanssa koko akselia irrottamatta?

    #2
    Mitä kautta ajattelit sen venyttää ellet avaa ulomman pään mutteria ?

    Mikäli irroitat sisemmän nivelen vaihteiston laipasta, samalla vaivalla irroitat sen myös akselista, kiinnitys vain yhdellä lukkorenkaalla. En tiedä mahtuuko tuon tekemään paikoillaan, eikös siinä ole pakoputki ja lämpösuojalevy haittaamassa.

    Comment


    • #3
      Sen tarkemmin tutkimatta, onko siellä edes tilaa työskennellä (epäilen), ajattelin irrottaa vain sisemmän pään. Jostain luin, että tuo automaatin nivel hajoaa atomeiksi irrotettaessa se akselista...

      Comment


        #4
        Tuli mieleen että siihen sisempään kumiin taitaa olla vulkanoitu metallikehä jonka läpi pultit menevät. Taisi jäädä venyttämättä.

        Comment


        • #5
          Suojakumin hinnasta päätellen, näin voisi olla, jotain kahdenkympin luokkaa on Löbrön kumi. No, hylsykauppaan, että saa nivelen irti. Tietenkin volkkariin käypä hylsy on liian pieni, mikä mahtaa olla Audin vetarin mutterin koko?

          Comment


          • #6
            Jos tarkoitat vetarin päässä olevaa isoa mutteria niin 32mm. Itse olen aina lähtenyt suosiolla vääntämään 3/4" vääntimellä ja metrisellä varrella, mutteri voi olla aika napakasti kiinni.

            Comment


              #7
              Biltemasta musta voimahylsy vaan, ei ole edes kovin kallis. Pulttimopolla lähtee kivasti toi mutteri auki. Mutteri kannattaa avata rengasta poistamatta. Tällöin auton massa estää akselia pyörimästä ja tarvittaessa jarrulla voi avittaa.

              Comment


              • #8
                Tuo tosiaan unohtui mainita, eli kannattaa ehdottomasti avata mutteri kun pyörät ovat maassa. Vanhemmista nelivetoisista olen saanut vaivattomasti laittamalla tasauspyörästön lukot päälle (+vaihde+käsijarru). Kevyemmällä pulttipyssyllä ei ole koskaan auennut kun ovat niin tiukassa, tosin noita pulttipyssyjäkin on erilaisia...

                Comment


                • #9
                  Juu, kyllä se varmaan auki lähtee pyörät maassa, pitää vain käydä ostamassa se hylsy -ehkä vain tuota yhtä aukaisua ja kiinnitystä varten.

                  Comment


                    #10
                    32mm hylsy ei mielestäni ole hukkahankinta, koska sitä tarvitsee esim. jos etupyörän laakeri, nivel, vetoakseli, nivelen suojakumi tms osa etupyörän voimansiirrosta kaipaa huoltoa. Tuo Bilteman voimahylsy maksaa peräti 5,85?, joten tappio ei ole suuren suuri, jos sitä vain kerran tarvitsee:)

                    Comment

                    Working...
                    X