Mökkitiellä jäi Audi A6 Quattro (Vm. 2008, automaatti) tänään jumiin. Auraamaton tie, hörppäsi lunta sen verran keulan alle, että eturenkaat eivät saaneet enää kontkatia tiehen.
Yllätys oli suuri, kun yritin pakilla päästä tilanteesta pois. Taka-akselille ei välittynyt vääntöä lainkaan, vaikka kaasua pidin välistä pohjassakin! Ainoastaan toinen etupyöristä pyöri tyhjää. Eteenpäin pyrkiessä neliveto toimi normaalisti. Hetken yritettyäni, heitti ns. joulukuusen kojelaudalle, eli varoitukset / malfunctionit ESP:n, ABS:n ja pysäköintijarrun osalta.
Kaverini tarkkaillessa tilannetta, takarenkaat aina kaasuttaessa hieman "nykäsivät", eli jonkinasteisesti siis pyrkimystä oli, mutta tehoa ei mennyt lainkaan niin paljon, että olisivat edes tyhjää pyörineet. Auto saatiin lopulta irti vetoavulla ja häiriöt hävisivät muutaman sadan metrin normaaliajon jälkeen.
Onko muille sattunut vastaavaa ja onko ideoita, mistä voinut johtua? Eihän tuon periaatteessa edes pitäisi Torsenilla olla mahdollista, eli vain toisen akselin pyörä pyörisi tyhjää.
Yllätys oli suuri, kun yritin pakilla päästä tilanteesta pois. Taka-akselille ei välittynyt vääntöä lainkaan, vaikka kaasua pidin välistä pohjassakin! Ainoastaan toinen etupyöristä pyöri tyhjää. Eteenpäin pyrkiessä neliveto toimi normaalisti. Hetken yritettyäni, heitti ns. joulukuusen kojelaudalle, eli varoitukset / malfunctionit ESP:n, ABS:n ja pysäköintijarrun osalta.
Kaverini tarkkaillessa tilannetta, takarenkaat aina kaasuttaessa hieman "nykäsivät", eli jonkinasteisesti siis pyrkimystä oli, mutta tehoa ei mennyt lainkaan niin paljon, että olisivat edes tyhjää pyörineet. Auto saatiin lopulta irti vetoavulla ja häiriöt hävisivät muutaman sadan metrin normaaliajon jälkeen.
Onko muille sattunut vastaavaa ja onko ideoita, mistä voinut johtua? Eihän tuon periaatteessa edes pitäisi Torsenilla olla mahdollista, eli vain toisen akselin pyörä pyörisi tyhjää.
Comment