A4:n ohjaustehosti toimii taas. Vag Tech (vagtech.fi) autoi ja asensi kohtuuhintaa ja päivitti ohjaustehostimen kontrollerin softan uusimpaan versioon (0511). Suosittelen. Ehkäpä tämä olisi korjaantunut Espoon K-autossa mutta hintalappu olisi ollut aika toinen, kun pelkkä saman asian tutkiminen mitä muut ovat aikaisemmin todenneet olisi maksanut 250€.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ohjaustehostin rikki. Steering defective - do not drive vehicle
Collapse
X
-
C10AE 13 [008] - Open Circuit
Vika toistui jälleen, vaikka akku uusittu alkutalvesta. Jännä tässä on se, että monta viikkoa -25...30° meni ilman ongelmia, ja vika tuli nyt kun sää lauhtui -14° paikkeille. Ja tämä ei tullut kylmäkäynnistyksessä vaan vartin ajon jälkeen kauppareissun jälkeisessä startissa. MMI:n akkumittari näytti 70% varausta. Ehkä tuo ohjain pitää päivittää jossain välissä.
Varmaan se olis hyvä asentaa myös ylläpitolaturi pysyvästi, koska vikamuistissa oli uudesta akustakin huolimatta alijännitteestä johtuva energy management (tjsp) koodi.
Comment
-
Liitytääs mukaan keskusteluun kun hieman vastaavaa ongelmaa täällä.
A4 Allroad 2013, Steering defective - do not drive vehicle punainen teksti ilmestyi näytölle käynnistettäessä. Vikakoodit luettu OBD11, antaa koodin C10AC07 mechanical malfunction. Hiljaisessa vauhdissa käänneltäessä ohjauksesta kuuluu rahinaa, mutta koeajolla normaalissa ajossa ei huomaa mitään poikkeavaa. Ohjaustehostin toimii normaalisti.
En löytänyt tästä keskustelusta, että olisi vastaavaa vikakoodia muilla. Onko tälläistä tullut kellään vastaan? Tämä tuskin enää softapäivityksillä, akun vaihdolla tms. tulee kuntoon vaan vaatinee uuden ohjausvaihteen.
Suosituksia mihin viedä auto tarkempaan syyniin PK-seudulla? Merkkiliikkeen hinnat ei innosta. Ja uskaltaakohan siihen asti autoa käyttää normaalisti?
Kiitos jo etukäteen!
Comment
-
Yksi tapaus lisää: A5 -14 1.8 TFSI 80 tkm oli yhden viikon kovien pakkasten -25 -30 aikaan lämpimässä tallissa ja ajettiin vain lyhyitä ajoja. Akkulaturilla latasin akunkin kerran tallissa. Seisottuaan tunnin verran ulkona -25 asteessa löi ratin kuvan tauluun ja tehostus katosi. Ei suostunut enää pelaamaan vaikka oli useamman päivän tallissa, ja ajoin koemielessä kymmenkunta kilometriä. Akun latasin ja peräkkäisiä käynnistyskertoja kokeilin ilman tulosta. Vikakoodeina energy management paria kuukautta aiemmalta päivältä, ja sitten tuo usein mainittu C10AE 13 Open circuit. Käynnistyvyydessä akussa ei ollut moitteen sijaa edes pakkasilla.
Vaihdatin akun joka oli kuitenkin jo 10v vanha, ja käytin merkkarilla ohjainlaitteen päivityksessä (150 eur). Ainakin toistaiseksi se auttoi. Huoltoneuvojan mukaan näitä päivityksiä täällä pohjoisessa on tehty. Lähipiirissä on pari tapausta, joissa vika poistui ilman että ohjainlaitetta tarvitsi päivittää.
Mielenkiinnolla seurailen uusiiko vika.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja attep97 Näytä viestiLiitytääs mukaan keskusteluun kun hieman vastaavaa ongelmaa täällä.
A4 Allroad 2013, Steering defective - do not drive vehicle punainen teksti ilmestyi näytölle käynnistettäessä. Vikakoodit luettu OBD11, antaa koodin C10AC07 mechanical malfunction. Hiljaisessa vauhdissa käänneltäessä ohjauksesta kuuluu rahinaa, mutta koeajolla normaalissa ajossa ei huomaa mitään poikkeavaa. Ohjaustehostin toimii normaalisti.
En löytänyt tästä keskustelusta, että olisi vastaavaa vikakoodia muilla. Onko tälläistä tullut kellään vastaan? Tämä tuskin enää softapäivityksillä, akun vaihdolla tms. tulee kuntoon vaan vaatinee uuden ohjausvaihteen.
Suosituksia mihin viedä auto tarkempaan syyniin PK-seudulla? Merkkiliikkeen hinnat ei innosta. Ja uskaltaakohan siihen asti autoa käyttää normaalisti?
Kiitos jo etukäteen!
Jos näillä toimilla vikakoodi uusiutuu, voidaan olettaa, että siellä on oikeasti jotain hämminkiä. En sulkisi pois tuota softapäivitystäkään vielä tässä kohdin. Se on pelastanut ilmeisesti monet turhalta ohjausvaihteen vaihdolta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja attep97 Näytä viestiLiitytääs mukaan keskusteluun kun hieman vastaavaa ongelmaa täällä.
A4 Allroad 2013, Steering defective - do not drive vehicle punainen teksti ilmestyi näytölle käynnistettäessä. Vikakoodit luettu OBD11, antaa koodin C10AC07 mechanical malfunction. Hiljaisessa vauhdissa käänneltäessä ohjauksesta kuuluu rahinaa, mutta koeajolla normaalissa ajossa ei huomaa mitään poikkeavaa. Ohjaustehostin toimii normaalisti.
En löytänyt tästä keskustelusta, että olisi vastaavaa vikakoodia muilla. Onko tälläistä tullut kellään vastaan? Tämä tuskin enää softapäivityksillä, akun vaihdolla tms. tulee kuntoon vaan vaatinee uuden ohjausvaihteen.
Suosituksia mihin viedä auto tarkempaan syyniin PK-seudulla? Merkkiliikkeen hinnat ei innosta. Ja uskaltaakohan siihen asti autoa käyttää normaalisti?
Kiitos jo etukäteen!
Aluksi oireet olivat ihan kun sun autolla, rahinaa alhaisessa vauhdissa ja maantieajossa en huomannut mitään vikaa. Men kumminkin pari kuukautta ennen sain ohjausvaihden vaihdettu ja se alkoi oirelemaan myös maantievaudissa, vähän nykivä ohjaus ja vaikea löytyä se "sweet spot" missä auto pysyi hyvin suorana tiellä. En uskaltanut ostaa mikään käytetty laite purkaamolta kun ei tietää niiten kuntoa ja suomessa uusi ohjausvaihde olisi maksanut noin 3500 €. Tilasin itse saksta ja se maksoi noin 1900€. Asennus, koodaus ja pyöräkulmien tarkastus ja säätö marmorilla. Tarvikeosia ei löytyy.
Comment
-
Ite taistelen myös kyseisten ongelmien kans. Tammikuussa nakkas valot tauluun, käytin päivityksessä ja alko pelittää mutta ohjauksessa kuuluu semmosta rahinaa/jurnutusta pakkasella, pienessä 20-50kmh vauhdissa. Merkkiliikkeessä haluaisivat suorilta alkaa 4500€ remppaan mutta itteä mietityttää vähän kun ei oireile muuten kuin kovalla pakkasella kyseisenä äänenä. Vikavalot on pysynyt pois..
Mutta jos tässä loppuu keinot ja ruettava ohjausvaihde vaihtelemaan niin mistä saksasta tilasit? Parin erin paikan saldotilanne näyttää nollaa ja tarvikeosia ei vissii saatavilla.
Tympeä homma jos täytyy kyseinen kallis remppa tehdä merkkiliikkeen hinnoilla kun auton vaihtokin edessä.
Comment
-
Ohjainlaiteen päivityksen voi tehdä mikä vaan muukin kuin merkkiliike joka käyttää ODIS:ta, ja mikäli syntax error on mallia B2000-alkuinen eikä korjaannu softalla, tässä linkki saksalaiseen firmaan joka korjaa sähköisen ohjausvaihteen keskimäärin 799€ hintaan + rahti.
https://www.btec-electronic.deViimeksi muokannut JAP3; 13.2.2024, 13:25.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jarcon90 Näytä viestiIte taistelen myös kyseisten ongelmien kans. Tammikuussa nakkas valot tauluun, käytin päivityksessä ja alko pelittää mutta ohjauksessa kuuluu semmosta rahinaa/jurnutusta pakkasella, pienessä 20-50kmh vauhdissa. Merkkiliikkeessä haluaisivat suorilta alkaa 4500€ remppaan mutta itteä mietityttää vähän kun ei oireile muuten kuin kovalla pakkasella kyseisenä äänenä. Vikavalot on pysynyt pois..
Mutta jos tässä loppuu keinot ja ruettava ohjausvaihde vaihtelemaan niin mistä saksasta tilasit? Parin erin paikan saldotilanne näyttää nollaa ja tarvikeosia ei vissii saatavilla.
Tympeä homma jos täytyy kyseinen kallis remppa tehdä merkkiliikkeen hinnoilla kun auton vaihtokin edessä.
au-tel@t-online.de
Googlaamalla löytyy yhteystiedot, hänen nettisivu / webshop on vissiin lakannut olemasta. Olen ostanut osia tästä firmasta yli 10 vuoden aikaa, sähköpostilla laitettu varaosien numerot ja yleensä tarjottu alkuperäisiä VAG osia ja vastaavat tarvikeosat. Tämä sai alkunsa kun minulla oli B5 S4, ja varaosien saanti oli aika heiko suomessa. Ei vältämättä ollut missään hyllyssä ja totesin että samanlaiset toimitusaikat suoraan saksasta ja halvemmat hinnat.
Alla on osien lista, vahdoin kaikki pultit, kiinnitykset ja raidetangon päät samalla vaivalla kun kerran meni vaihtoon ja nelipyörän suuntaukseen.
8K1 423 055 CG Steering rack (x1)
WHT 004 593 12-point socket shouldered nut self-locking (x2)
WHT 005 514 Hexagon head bolt (combi) (x2)
WHT 002 305 Nut square (x8)
N 011 164 17 Hexagon nut (x2)
N 105 184 05 Socket head bolt with multipoint inner drive, self-lock (x1)
N 901 838 03 Hexagon collar nut, self-locking (x4)
WHT 005 372 Socket head bolt with inner multipoint head (x2)
N 911 511 01 Hexagon head bolt (combi) (x4)
4G0 423 811 A Tie rod end (left) (x1)
4G0 423 812 A Tie rod end (right) (x1)
- 2 tykkäystä
Comment
-
Minä ajoin oman autoon ohjaustehostimen ohjelman uusiksi eilen. Täällä (erikoismoottori.fi) siis lähtökohtaisesti onnistuu. Luultavasti myös postitetulle irto-osalle, kun se tuskin kaipaa ajoneston lupaa kuten moottorinohjaimet.
Liityn 2018 SQ5 B9 FY kanssa tähän murheelliseen joukkoon eikä ikävä kyllä ole softavika itsellä. Autolla ajettu kaikki 57 tkm ja toissapäivänä rivakasti tempaistussa u-käännöksessä heitti rattipiippaukset. Sangen raskas on käännettävä ja kotiin ajettava on tällainen panssarivaunu ilman tehostinta.
Koodi:Address 44: Steering Assist (J500) Labels:* None Part No SW: 4M0 909 144 H HW: 4M0 909 144 B Component: EPS_MLBEVO1BS H22 0005 Serial number: 0000513961 Dataset Number: 80B909852K 0001 Coding: B0002101000101 Shop #: WSC 02391 785 00200 ASAM Dataset: EV_EPSVWBSAU736 009023 ROD: EV_EPSVWBSAU736_009.rod VCID: 3424F8F79F39D93117-8060 2 Faults Found: 5258756 - Steering C10AC 07 [10001001] - Mechanical Failure [steering_blocked] MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear Freeze Frame: Fault Priority: 4 Fault Frequency: 1 Mileage: 56855 km Date: 2024.02.19 Time: 15:30:57 7341572 - Position Sensor for Motor C10AD 29 [10001001] - Signal Implausible [Motorpositionssensor_Out_of_Range] MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear Freeze Frame: Fault Priority: 4 Fault Frequency: 1 Mileage: 56855 km Date: 2024.02.19 Time: 15:30:39 FreezeFrame_mw_1221-ADC COS raw value oversample: 00 FreezeFrame_mw_1221-ADC SIN raw value oversample: 00 FreezeFrame_mw_1221-Calculated Sin2Cos corrected signals: 1F FreezeFrame_mw_1221-Cosine's signal 0V-variation: 00 FreezeFrame_mw_1221-Detected maxima of cosine signal: 00 FreezeFrame_mw_1221-Detected maxima of sine signal: 00 FreezeFrame_mw_1221-Detected minima of cosine signal: E1 FreezeFrame_mw_1221-Detected minima of sine signal: 00 FreezeFrame_mw_1221-Dynamical corrected cosine signal: 1F FreezeFrame_mw_1221-Dynamical corrected sine signal: FD FreezeFrame_mw_1221-Dynamical measured gain of cosine signal: 41 FreezeFrame_mw_1221-Dynamical measured gain of sine signal: 41 FreezeFrame_mw_1221-Dynamical measured offset of cosine signal: 00 FreezeFrame_mw_1221-Dynamical measured offset of sine signal: FF FreezeFrame_mw_1221-Input for PMAS: 07 F5 FreezeFrame_mw_1221-Sine's signal 0V-variation: 06
Seuraavaksi tuumasin, että ohjainlaite tai itse sähkömoottori ohjausvaihteessa on saanut varmaan vettä ja eikun taaemman apurungon purkuun, jotta pääsee ohjainlaitteen ruuvaamaan irti ohjausvaihteen pohjasta. Pettymys oli merkittävä, kun ohjainlaite on sisältä aivan priima.
Auton ostosta on sopivasti jonkin verran yli 6kk ja veikkaan että tehtaan mahdollinen goodwill-vastaantulo ei olisi missään nimessä yli 50% noin kolmen tonnin osasta, joten plan of attack on nyt vähän käytetty tuoreemman revision ohjausvaihde purkuosana suunnilleen tonnilla pikarahteineen. Osanumero on muuttunut ainakin kolme kertaa ja tuorein on 4K-alkuinen (=C8) eli taitaa olla aina aikalaisissa MLB-autoissa kautta linjan samat ohjausvaihteet.
Stay Tuned
- 2 tykkäystä
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viestiSähköinen tehostus, ei kuormita moottoria kuten kampuralta hihnalla pyörivä, perinteinen hydraulipumppu ja siten vähentää kulutusta&päästöjä. Ajettavuuteen ja ohjaustuntoon sähköisellä tehostuksella on negatiivinen vaikutus, eli ihan vihreät arvot tuossakin etusijalla.
Oma on 2006 A4 1.8T ja siinä on kyllä vielä hydraulinen.
Comment
-
Tuon lainatun viestin jälkeen lukee näin:
Alkuperäinen kirjoittaja ^^tomppa^^ Näytä viestiOlisko 8K ja 4G tullut ekoja täyssähköisiä? En osaa varmuudella sanoa. Sähköinen tehostus mahdollistaa esim. automaattisen parkkeerauksen, muuttuvan välityksen ja tehostuksen ohella tietenkin. Vihreys edellä varmasti mennään silti.
Taitaa edelleen sähköiset tosiaan hävitä ohjaustunnossa sekä korjauskuluissa vanhemmille hydraulisille. Onhan niissäkin toki vikoja, mutta aika reilusti halvempia korjata, kuten Vesa tuossa mainitsikin.Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viestiEi ole vaan 8P a3, siinä samassa kun muihinkin golf 5 pohjaisiin. Eikä se välttämättä huononna ohjaistuntoa. Se riippuu ohjausvaihteen ohjelmoinnista paljon, mutta ohjaus on sähköisessä erittäin tarkka koska siinä ei ole nesteen aiheuttamia välyksiä. Golf 5 pohjaisten Ensimmäisen sukupolven ohjainvaihteessa oli 14 erilaista käytöskäyrää. Uudemmissa on vähemmän mutta niissä tulee muita hienouksia.
Polossa taisi olla jopa ennen golfia.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JAP3 Näytä viestiOhjainlaiteen päivityksen voi tehdä mikä vaan muukin kuin merkkiliike joka käyttää ODIS:ta, ja mikäli syntax error on mallia B2000-alkuinen eikä korjaannu softalla, tässä linkki saksalaiseen firmaan joka korjaa sähköisen ohjausvaihteen keskimäärin 799€ hintaan + rahti.
https://www.btec-electronic.de
Lähetin koko helahoidon tuonne Btecille ja hoitivat homman todella tehokkaasti.
Kustannuksia tuli seuraavasti:
- Tehostimen irroitus 100 € (AJ-Tech Oy)
- Rahti Saksaan 32,90€ (Matkahuolto)
- Tehostimen tehdaskunnostus 1100€ + postit 55€ (Btech-Electronic)
- Tehostimen asennus + nelipyöräsuuntaus 197€ (AJ-Tech Oy)
Koko puuhastelulle tuli hintalapuksi hiuka alle 1,5k€ eli aika helvetin paljon vähemmän mitä paikallisella marmorilla oli kustannus arvio (n. 4,5k€)
Aikaa koko hommaan kului:
- Vikadiagnoosi ja tehostimen irroitus 2 h
- Rrahti Saksaan 7 vrk
- Korjaus 1 vrk
- Rahti Suomeen 7 vrk
- Asennus ja nelipyörä suuntaus 2h
- 1 like
Comment
Comment