Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkön jakopään hihnan irroitus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lötkön jakopään hihnan irroitus?

    Lötköön pitäisi saada vaihdettua jakopäänhihna. Irroitin peltisen suojalevyn tieltä (2kpl). Ongelmaksi tuli hihnan irroitus. Eli alimmalta hammaspyörältä. Siinä on edessä (laturin, ohjaustehostimen) hihnapyörä, joka on kiinni 27mm (hylsynkoko) pultilla ja 3 pienemmällä kuusiokolo pultilla. Tarviiko työhön jonkin ulosvetäjän vai tuleeko se vain "jotenkin" muuten sieltä pois? Alakautta hihnaa ei voi ottaa pois, koska alla on kiinteää rautaa edessä.
    Auto on profiilin mukainen.

  • #2
    a) lukitset kampiakselin keinolla a tahi b
    b) avaat sen ison pultin

    P.S. ei allekirjoituksia tällä foorumilla.

    Comment


    • #3
      Asia selvä

      Comment


      • #4
        laitat vaan hylsyyn topakan varren ja sen tuet johonki niin,ettei se pääse pyörähtämään ja startilla naksautat,minä olen kautta aikojen aukonut tuolla metodilla,eikä tule hiki...kannattaa aukaista ne 6-kolopultit siitä keskiömutterin ympäriltä,niin alahihnapyörä jää paikalleen

        Comment


        • #5
          Mitenpä Heikki laitat noilla menetelmin pultin kiinni määriteltyyn 450Nm momenttiin?

          Comment


          • #6
            Vielä 20v - muistutuksena, että ajoitus laittettava huolella kohdalleen. Hihnan siirtyminen "sopivasti" saa imuventtiilit ottamaan mäntään kiinni ja vääntymään. Pakoventiili ei ylety mäntään. ---> kallis remppa korjata.

            Comment


            • #7
              Omaan 1B koneeseeni tein jakohihnanvaihdon seuraavasti: http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...162&highlight=

              Tuossa hihnapyörän avaus ja kiristys suoritettiin seuraavasti:
              10) Kampiakselin hihnapyörän lukitseminen (hihnapyörän tasapainotusporauksiin 2kpl M8:n pulttia ja tukeva teräsputki pulttien välistä lattiaan estämään hihnapyörän liikkuminen)
              11) Hihnapyörän kiinnityspultin avaus (27mm hylsy + 1,5m jatkovarsi ja KOVAA vääntöä)
              12) Ennen hihnapyörän lopullista irrotusta koneen kiertäminen takaisin 0-kohtaan jos hihnapyörä liikkunut pultin avauksessa
              13) Hihnapyörän sisäsyvennyksen kuusiokolopulttien avaus
              14) Hihnapyörän irrotus kampiakselilta
              ...
              28) Kampiakselin hihnapyörän ja neljän sisäsyvennyksen kuusiokolopulttien asennus
              29) Hihnapyörän kiinnityspultin liimaus ja kiristys (taas tuki lattiaan ja vääntöä kunnes tukena toiminut 30mmx30mm neliöputki taipui mutkalle. Ohjeen mukaan 100Nm? ja tämän jälkeen vielä 180 astetta kääntöä, mutta tuon 100Nm:n kiristyksen jälkeen kääntöä en saanut ennen putken taipumista kuin max. 45 astetta...)
              30) Kampiakselin hihnapyörän neljän sisäsyvennyksen kuusiokolopulttien kiristys

              Comment


              • #8
                kiitoksia hyvistä ohjeista! viikonloppuna kokeilemaan miten miehen käy :)

                Comment


                • #9
                  Viime viikolla koitin ensimmäistä kertaa ihan oikeaa lukitustyökalua. Kyllä oli pultin avaaminen ja kiristäminen helppoa!

                  Ennen kehumani pulttimopo avaukseen ja kiristykseen jarru+ruuvari starttikehälle ovat historiaa. Seison kokemuksen korjaamana.

                  Comment


                  • #10
                    Miten arvokas tuollainen työkalu on? Jos ei pahan hintainen niin voisihan sellaisenkin hakea.
                    Ostin jakopään hihnoja 2 ja kiristimiä 2, koska 5 kuukaus (1989) vaihtui kuulemani mukaan hihnan ja kiristimen malli. Toinen pitänee palauttaa sitten jälkeen päin. Joku pituus ero tms.

                    Comment


                    • #11
                      Vajaa 200 taalaa jenkkiebaysta.
                      Kiristys vesipumpulla. Hammastusero.

                      Comment


                      • #12
                        Taitaa jäädä ostamatta :)

                        Comment


                        • #13
                          27mm pultti auki viimein :)
                          Melkein murtu koura kun avain lipesi ja kolautin kouran puskurin ja vääntövarren väliin. Noh nahat vain onneksi lähti.
                          Enään ongelmana ne neljä kuuskoloa, pyöristyy pyöristyy. Taitaa mennä porailuksi...

                          Comment


                          • #14
                            jos ei ne kuuskolot aukea siellä paikalla, ota kokonaisuudessaan hihnapyöräpaketti pois, ja avaa pöydällä. Hammashihnapyörä ei pitäisi olla millään kiinni siellä takana

                            Comment


                            • #15
                              eli hihnapyörä ja hammasratas ovat vain niillä kuuskoloilla kiinni keskenään. Ja se 27mm pultti irrottaa tuon setin akselista?

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä. Juuri tuon takia se pultti pitää olla _tiukassa_, koska vain siinä jakohihnapyörässä on kiila ja tuossa kiilahihnapyörässä ei, joten keskipultin löystyessä pikkupultit joutuvat koville ja jakohihnapyörä voi hajota.

                                Comment


                                • #17
                                  Miksi aukaisette ne kuusioruuvit? Eikö hihnan saa jo mahtumaan jos on koko hihna-ja hammaspyöräpaketti irti?

                                  Comment


                                  • #18
                                    näinkin se kyllä onnistuu

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hieman helpompi on kasata, jos on pyörät irti toisistaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pulttikaupasta 12.9 kuusiokolot sinne tilalle niin pyöristyminen on vähäisempää seuraavalla vaihdolla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          kiitoksia neuvoista :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Viitsiikös joku printtailla elsasta -88 2.2 KU moottorin jakopääremontin? Ainakin ajotusmerkkien sijainti ja tulkinta kiinnostaisi.

                                            Tällaisen ohjeen löysin NG moottorille. Kuinkahan paljon mahtaa erota KU:sta?
                                            http://www.audiworld.com/tech/eng102.shtml

                                            Oon jo henkisesti masentunut kuningaspultin irrotuksesta, ellei jollain sitten olisi lainata sopivaa työkalua tästä lähistöltä? Taitaa muuten mennä askartelun puolelle.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei löydy ELSAsta näin vanhoihin mitään.

                                              Ulkomuistista heittämällä:
                                              1. Pura jakopään suojat ja lasket vedet ulos.
                                              2. Pyörität moottorin nollaan. Nollan näet vauhtipyörän ajoitusreiästä, dampperista, nokasta ja sytkänjakajasta. Vauhtipyörä omaan makuun ehkä helpoin. Luonnollisesti muista katsoa myös nokka, että et ole ns. puolivälissä eli kierroksen pielessä.
                                              3. Pura kiristäjät ja vesipumput.
                                              4. Lukitse dampperi ja avaa kampuran pultti. Tehokas pulttipyssy on pop.
                                              5. Tarkista vielä ajoitukset ja laita uusi hihna paikoilleen. Kiristä kampuran pultti 450Nm.
                                              6. Kiristä hihna vesipumpulla. Varsinainen taiteenlaji. Ohjekireys on, että pystyt kevyellä voimalla kiertämään peukalolla ja etusormella hihnaa pisimmän vapaan matkan keskeltä juuri ja juuri 90º. Tietyissä moottoreissa suht vaikea saada ns. hiljaista kireyttä.
                                              7. Pyöritä pari kierrosta ja tarkasta vielä ajoitukset uudelleen.

                                              Dampperin eli kampuran päästä (viiva) löytyy ajoituksen vastamerkki sekä jakopään suojapellista (kohopiste), että niiden alta lohkosta (valussa nokka).

                                              Vauhtipyörässä 0-merkki laitetaan keskelle pykälän reunaa eli puolet nollasta on pykälän alla.

                                              Nokan ajoitus katsotaan kantta pitkin keulaan päin nokkapyörän takaa. Nokan merkki pitää olla venttiilikopan tiivisteen yläpinnan tasolla. Eli käytännössä kun merkki on keskellä venttiilikopan varsinaista peltiä. EI kannen tasossa (liian alhaalla), EIKÄ venttiilikopan tukiraudan tasossa (liian ylhäällä). Yhden hampaan siirtymä on kyllä sen verran iso, että sen huomaa helposti.

                                              Jakajassa laitetaan pyörijän merkki (alkuperäisissä pyöreä painauma, tarvikkeissa viiva) jakajan rungon viivaan.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut jasso; 2.11.2014, 23:59.

                                              Comment


                                              • #24
                                                No ilmankos en omastani löytänyt, luulin että mulla on joku vajaa versio.

                                                ETKAn mukaan mulle kuuluu 142-hampainen hihna ja 29 hampainen vesipumppu, mutta kuuluuko ohjainrullan olla 74mm vai 68,7mm? Molempia tarjoaa KU-koneeseen, mutta tuo pienempi on jokin super torque malli? Auto on alustanumeron mukaan sitä uudempaa -88 vuosimallia.

                                                Hieman haittaa harrastusta kun joku nilkki keikkasi viikonloppuna kaikki työkalut autosta, vaikka se oli lukitussa parkkihallissa ja ovet lukossa. Nostaa hiukan ketutuskäyrää.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuo -88 on aivan paska vuosimalli lötköissä, kun on noita osia sikinsokin :D Valmistenumeron mukaan katsottava ne osat tosiaan.


                                                  Noihin on kahta hinhaa, hammasmäärässä ja leveydessä erot. Mittaa vanhan jakohihnan leveys, sitä kautta pystyy päättelemään myös vesipumpun.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tuosta jasson ohjeesta, eikös se kampuran pultti vedetä kuitenkin 450nm(tai 100nm+180ast.) eikä 350nm ? nm. itse vedin pariviikkoa sitten sen 350nm ja ihmettelin että miten ihmeessä näin köykäsesti ja sitten viisaammat kerto että se on 350nm josko on erikoistyökalu käytössä joka lisää vartta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hyvä korjaus. 350Nm on todella työkalun 2076 kanssa, joka on käytännössä lisävarsi momenttiavaimen kiinnityksen ja hylsyn kiinnityksen välille. Orkkis Audi-huollon momenttiavainarsenaali kun ei ilmeisesti aikoinaan ole käsittänyt suoraan 450Nm pystyvää momenttiavainta.

                                                      Suoraan pulttia ilman lisätyökalua kiristettäessä on momentti 450NM.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mistähän tuosta KU-koneesta löytäisi moottorin sarjanumeron että osaisi ostaa oikeat osat? Ainoat numerosarjat mitä löysin oli kannen ja lohkon varaosanumerot.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Et voi sitä hihnan leveyttä mitata? :) Kannessa on numerosarja, sen KU-kirjainten jälkeen. Siinä ykkös- ja kakkospytyn kohdilla sellainen tasainen kohta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hihna pitäisi olla tiedossa, mutta tuolle on vielä kahta erilaista ohjainrullaa tarjolla. Kiitos tiedosta, täytyypä katsoa tuosta uudelleen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X