Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käynnistysongelma, kun auto lämmityksessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Käynnistysongelma, kun auto lämmityksessä

    Auto lähtee kylmänä käyntiin erittäin hyvin, mutta kun se on ollut kiinni lämmitystolpassa niin on ongelmia. Ei lähde ensimmäisellä yrittämällä käyntiin, mutta yleensä toisella tai kolmannella yrittämällä lähtee ihan normaalisti. Käyntiäänessä en ole huomannut mitään outoa ja kierroksetkin ovat normaalit. Netistä lueskelin, että lämpötila-anturi olisi aivan lohkolämmittimen vieressä, jolloin se anturi viestisi moottorin olevan lämmin. Tästä johtuen moottori ei saisi tarvittavaa "ryyppyä". Kuulostais ihan järkevältä selitykseltä, mutta voisko joku tietävä vahvistaa tän? Jos tuo anturin "häiriintyminen" on syy, niin siitä ei varmaankaan mitään haittaa ole?

    #2
    Asia on varmaan juuri niin kuin asian ilmaisit ja epäilykset on oikeita. Lämpöanturi voi sekoilla lohkolämmittimen käytöstä. Omassa ensimmäisessä Audissa oli juurikin rehellinen lohkolämmitin niin esiintyi käyntihäiriöitä startissa muutaman sekunnin ajan kun sekoitti oletettavasti anturitietoja. Käyntiin hörähti nätisti, mutta kävi hetken päin honkia. Ilman esilämmitystä ei ollut siinäkään mitään ongelmia.

    Kiertovesipumppu voisi auttaa asiaan ja laittaa nesteen lämmön jakautumaan järjestelmässä paremmin, jolloin anturitiedot puhuisivat keskenään paremmin samaa kieltä ja auto lähtisi käyntiin niin kuin kuuluukin. Toinen epäilys on itsellä, että lämpöanturi ei toimi kunnolla ja saat aiheutettua autolle esilämmityksellä tilanteen, jossa joutuu sahaamaan autoa enemmän kun normaalisti.

    Comment


    • #3
      Eli tuosta ei varmaan mitään haittaa sitten ole?

      Comment


      • #4
        Uudemmassa mallissa Defan suositus vaihtuu säteilylämmittimeen, joka taas on lämmittimenä paljon tehottomampi.

        Taitaa olla pienempi paha startata vaikka kahteen kertaan.

        Comment


        • #5
          Aikaisempi auto oli vastaavaa ikäluokkaa mutta 2,4 koneella ja oli aina huono "syttymään" kun oli lämppärissä. Ilman lohkolämppäriä lähti aina heti.

          Comment


            #6
            Mulla on 1.8T jossa oli Defan letkulämmitin joka aiheutti saman oloisia käynnistyshankaluuksia. Eihän siitä mitään haittaa ole jos oma ego kestää auton sahaamista käyntiin. Joskus 2012 tms Tahkolla oli ~ -30'c aamusella pakkasta, sillon sai pyörittää autoa käyntiin yli kaksi minuuttia joten jos lohkolämmittimellä on yhtä paha niin on syytä olla akku hyvässä kunnossa.

            Comment


              #7
              Vaihtoehtoisesti voisi kai napata roikan irti vaikka viisi minuuttia ennen käynnistystä että lämmöt ehtii vähän tasaantumaan.

              Comment


              • #8
                A3 1.8T AGU-koneella ja Defan letkulämmittimellä teki tuota melko pahasti. Suoraan lämmityksestä starttaillessa sai sahata aika pitkään ja yleensä vaati useamman yrityksen ennen kuin suostui jäämään käyntiin. Ongelman pystyi kiertämään joko ottamalla roikan irti 5-10 minuuttia ennen starttia tai sitten lämmittämällä yli kaksi tuntia. Sitten jossain vaiheessa tuo Defa kärähti ja korvasin sen pumpulla varustetulla TT-thermon lämmittimellä, jolla ei sitten ollut mitään ongelmia startissa. Eli ilmeisesti pumppu pystyi pitämään lämmön tasaisena eri puolilla konetta.

                Mielenkiintoisesti muutamaa vuotta uudempi painos samasta autosta ARX-koneella ja samanlaisella Defan lämppärillä on selvästi vähemmän herkkä tuolle ilmiölle. Ainoastaan jos auto on ollut piuhassa lyhyen aikaa, about puoli tuntia, esiintyy pientä köhimistä startissa. Yli tunnin lämmitysajalla lähtee nätisti käyntiin.

                Comment


                • #9
                  Voiko tolle ongelmalle tehdä mitään?

                  Comment

                  Working...
                  X