Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

KAT ja O2 arvo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    KAT ja O2 arvo

    Terve,

    Audi 100 2.3e -90 ja siinä KAT. Otteessa ei ole mitään mainintaa KATista ja vähäpäästöisyydestä. Voinko korvata KATin suoralla putkella/etupöntöllä ja miten lambda-anturi silloin kytketään? Lambdaa tuskin voi pois jättää

    O2 arvot oli viime leimalle 4.59 eli liikaa. Muut arvot OK, ainakin leima on tullut. Pakoputki suhisee hieman takapöntön läheltä eli pientä vuotoa on, ei kuitenkaan häiritse


    T. Jouko

    #2
    Jos otteella ei mainita mitään katista tai vähäpäästöisyydestä, niin päästömittauksessa rajat autollesi ovat: CO 3,50; HC 600; O2 5,00. Noihin arvoihin menee kaikki KATittomatkin, jos ei sitten jotain ole vialla...

    Comment


      #3
      Niin ja voit korvata suoralla ja lambda jää putkeen, koska moottorinohjaus sen vaatii.

      Comment


        #4
        Niin ja voit korvata suoralla..
        Voihan sen tietysti noinkin sanoa... ;)

        Comment


        • #5
          Eikös 90 jo pitänyt olla KAT-pakko ? Vähäpäästöisyys tuli hieman sen jälkeen. Toisaalta rekote rulettaa ja sen mukaan menee.

          Comment


            #6
            1.12.1988 jälkeen tuli voimaan 15/04 normi. Tämän jälkeen rekisteröityjen autojen pitää täyttää tämä. Eli jos katalysaattorin poistaa, niin auton on todistettavasti yhä täytettävä tämä normi tai sitten vaihtoehtoisesti autossa on oltava se katalysaattori (jonka toimintaa ei ikinä tarkisteta, eli kuoret riittää).

            Comment


            • #7
              Aivan totta, virallisesti sitä ei saa poistaa. Mutta jos haluaa olla epärehellinen niin sen poistamiseen ei ole käytännössä estettä, 99,99% varmuudella kukaan ei koskaan muista ulkoa että missä autoissa pitää olla katti vakiona, jos sitä ei lue rekisteriotteella. Tyhjien kuorien sisälle usein kannattaa vetää läpiputki, ettei ilma rupea ihan hulluna pyörteilemään. Mutta kannattaa katsoa samalla sitten että lambda-anturi on edelleen kosketuksissa pakokaasuihin. Tiedän erään käytettynä ostetun auton missä oli ihme seos/veto-vikoja, lopulta selvisi että edellinen omistaja oli laittanut läpiputken kattiin, mutta lambda oli yhä katin kartio-osassa :)

              Comment


                #8
                1.12.1988 jälkeen tuli voimaan 15/04 normi. Tämän jälkeen rekisteröityjen autojen pitää täyttää tämä. Eli jos katalysaattorin poistaa, niin auton on todistettavasti yhä täytettävä tämä normi tai sitten vaihtoehtoisesti autossa on oltava se katalysaattori (jonka toimintaa ei ikinä tarkisteta, eli kuoret riittää).
                Tässä tapauksessa ei tarvitsisi todistella mitään, koska autoa ei ole rek.katsastuksessa merkitty vähäpäästöiseksi tai katalysaattorilla varustetuksi. Tällöin ei myöskään tarvitse edes niitä kuoria sinne putkeen.. edelleen riittää että aiemmin mainitut joutokäynnillä suoritettavan päästömittauksen raja-arvot alittuvat.

                Mutta, jos merkintä vähäpäästöisestä tai katalysaattorista löytyy, niin ei riitä pelkät kuoret putkessa.. Päästöthän mitataan tällöin sekä joutokäynnillä että korotetulla kierrosluvulla ja raja-arvotkin on melko reilusti matalammat kuin ei-vähäpäästöisillä. Vähäpäästöisyydestä ei pääse eroon!

                Eli jos tota sun tekstiä korjais sen verran että korvaa sanat "jos katalysaattorin poistaa" sanoilla jos moottoria muutetaan (esim. asentamalla ahdin), niin täyttä asiaa on. :)

                Comment

                Working...
                X