Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Yleinen keskustelu | "Miten käytät oikein Multitronicia"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Yleinen keskustelu | "Miten käytät oikein Multitronicia"

    Morjesta!

    Laitetaanpas pystyyn yleinen keskustelu aiheesta: "Miten käytät oikein Multitronicia". Itse olen ainakin kuullut niin huoltoneuvojilta/korjaajilta sekä kanssa autoilijoilta eri juttuja mitä kannattaisi/ei kannata multironicin kanssa tehdä. Jaetaan tässä sitten omia havaintoja/kuulopuheita.

    1 - Itse olen aikakin kuullut ettei kannattaisi jättää "P" vaihteen varaan koskaan. Siispä omaan lihasmuistiin on aina jäänyt tapa parkkeeratessa, etenkin mäessä: jalkajarru -> vaihde "N" -> Käsijarru päälle -> Vapauta jalkajarru - auto nytkähtää jarrun varaan - paina uudestaan -> Siirrä nyt vaihde "P":lle. Nyt auto makaa vapaasti pelkän käsijarrun varassa. Tämän huomaa etenkin ylämäissä kun auto ei makaa "P":n päällä, eikä rasita vaihteistoa. Tämä pätee kyllä varmaan kaikkien automaattivaihteistojen kanssa.

    2 - Toinen mitä olen kuullut, on että etenkin diesel koneilla joissa multitornic väännättää matalilla väännöillä lähes aina, kuormittaa vähemmän jos käyttäisi aina esim "S" -vaihdetta.

    Monesti talvella kylmänä tykkään ajella manuaalilla jolloin onnistuu pitää korkeampia kierroksia ja lämmötkin nousee nopeammin. Rasittaako manuaalilla ajo kuitenkin enempi vaihteistoa kuin esim "D"? Voisi kuvitella että manuaalilla ajo rasittaisi kaikkein vähiten, jolloin ei tapahtu jatkuvaa luistamista(?).

    Ajatuksia jakoon! :)
Working...
X