Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Happiarvot turhan korkealla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Happiarvot turhan korkealla

    Söörtsillä löysin aiheesta lupaavia keskustelunavauksia, mutta varsinaisia ratkaisuja ei lainkaan.

    Amme (Cab '92, 2.3 10v vitosella) jäi tänään katsastuksessa nalkkiin päästöistä. Taulukko näytti seuraavalta:

    Tyhjäkäynnillä:

    CO% 0,1, CO2 122, HC ppm 63 ja O2 1,3.

    Kierroksilla:

    CO% 0,02 CO2 13,5 HC ppm 5 ja O2 2,12.

    Jos arvot näyttävät ihan hulluilta, kertokaa, tuon inssin käsiala on ihan hepreaa.

    Eli jälkkärin aiheuttivat O2 -arvot ja Lambda-arvo, joka oli 1,11.

    Mistä tuossa sitten kannattaisi vikaa lähteä ampumaan? Kysyin inssiltä, joka totesi melko moniselitteisesti, että "jostain vuotaa". Kaveri veikkasi, että putki vuotaa ja tuttu mekaanikko meinasi, että imuvuoto. Mulla ei ihan resurssit ja aika riitä koko imupuolen läpikäymiseen ja koko pakoputken vaihtamiseen. Eli oisko ravistaa hihasta jotain "checklistiä"? Kiitos.

    #2
    Sen verran hulluilta näyttää, että CO2 joutokäynnillä lienee 12,2 eikä 122..

    O2 raja-arvohan on 5,0 sekä joutokäynnillä että kierroksilla, joten ainoa syy jälkkäriin on ollut tuo lambda-arvo. Toisaalta jos O2 menee yli yhden, ei lambdakaan voi olla kohdillaan...

    Koittikohan kyseinen inssi mitata päästöjä myös ilman pakokaasuimuria? Pienikin reikä pakoputkessa, niin imuri vetää varmasti ylimääräistä happea kaasujen sekaan. Pelkällä mittaletkulla kun mittaa, niin lambda voi hyvinkin pudota sallittuihin rajoihin...

    Comment


    • #3
      Ok, vein lapun apteekkiin ja tulkitsin uudestaan...

      CO2 tyhjakäynnillä on todennäköisesti 12,2. Mutta lapussa on ympyröity kauniisti O2 arvot 1,3 tai 6,3 (tulkinnanvaraista...) tai 2,3. Nämä siis tyhjäkäynnillä. Ja kierroksilla 2,12. Ja sellaisella letkulla, jonka työnsi äänäriin se sen mittasi. Eli pakokaasuimuria ei käytetty. Voiko tankissa olevan polttoaineen oktaaniluku vaikuttaa mittaustuloksiin?

      Comment


      • #4
        putki vuotaa, jos happi korkealla

        Comment


        • #5
          Kyllähän tuo 10V koneessa tuntuu pakosarja usein säksättävän, eli halki menee helposti ainakin vanhemmissa malleissa.

          Comment


            #6
            Pakoputken tiiviys kannattaa ensin tarkastaa. 10V Audeissa on yleensä rosteriputki, joka kestää isältä pojalle, tyypillisesti vuotavat liitoksista, jos vuotavat eli koko putkea ei välttämättä tarvitse vaihtaa, liitoksien tiivistys vaan.

            Pakosarja tietty voi olla halki ja se on sitten vähän ikävämpi juttu. Uusi sarja tai vanha korjaukseen. Pakosarjan hitsaus kyllä vaatii ymmärrystä hommasta ja se ei välttämättä kestä kuitenkaan. Huhut kertovat noita sarjoja onnistuneesti korjatun, mutta valitettavasti en osaa ketään korjaajaa suositella.

            Korkea lambda-arvo kait kielii lambda-anturin huonosta kunnosta vai voikohan toi korkea O2 arvo sotkea myös lambda-arvoa? Kantsii kuitenkin valmistautua lambda-anturin vaihtoon.

            Comment


            • #7
              Jos O2 arvo on tarpeeksi korkea, niin taitaa sotkeentua kaikki mitatut arvot.

              Comment


              • #8
                Väliraporttina mainittakoon, että lambda-arvo ei muuttunut mihinkään, vaikka anturilta nappasi johdot irti. Uusi lambda laitetaan ensi viikolla, sitten katsellaan tarkemmin.

                Comment


                • #9
                  Lambda vaihdettu ja lambda-arvo asettui siististi arvoon 1,003. Happiarvolle ei osannut "ammattitaitoinen" korjaamo tehdä mitään, vaan ilmoitti auton olevan valmis ja vasta kun päästöraporttia kysyin, ruvettiin yskimään, että ei se nyt ihan kunnossa vielä ole... Ehdottivat, että tilataan koko ilmanoton kotelointi lampun takaa imusarjalle asti, niin sitten ei ainakaan sieltä vuoda. En "oikein" lämmennyt idealle.

                  Vein seuraavalle korjaamolle, jossa sitä ryhdyttiin ihmettelemään. Kolmen tunnin päästä soitto perään: "Kunnossa on." Johtopäätös oli se, että wanha katti vaatii varsin reilusti lämmittelyä ja viiden kilometrin ajo kotoa konttorille ei ollut riittänyt. Oli lämmittänyt katin "kunnolla" ja lyönyt testereihin. Tulos: Kliini päästötodistus konttorille näytettäväksi. Hinta: 25 euroa.

                  Huomenna kokeilemaan konttorille uudestaan.

                  Comment


                  • #10
                    Leimassa on, case closed.

                    Comment

                    Working...
                    X