Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 97 käynnistysongelmat: ajonesto/avaintunnistin/lukupuola?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 97 käynnistysongelmat: ajonesto/avaintunnistin/lukupuola?

    Haulla löysin paljonkin samankaltaisia tapauksia kuin omani, pyydän siis jo etukäteen anteeksi kun kysyn jo entuudestaan paljon käsitellystä asiasta:
    -Käynnistyy kyllä, mutta sammuu 1...2 s kuluttua.
    -Jää käyntiin kolmannella...tosi monennella yrityksellä.
    -Ja vika siis täysin sattumanvaraisen ajoittainen, eli "yleensä" käynnistyy täysin normaalisti.
    Haulla löytämäni viat näkyvät olleen 99% käynnistyksenestovikoja lukupuolassa/virtalukossa/johdotuksissa/avaimissa...(= ei lue avainkoodia oikein).

    Lueskelemalla hakutuloksia pääsin jyvälle siitä kuinka ko. avaimentunnistus toimii ja minkäsorttisia vikoja voi olla kyseessä.
    Mutta kuitenkin muutama asia askarruttaa mieltä ennenkuin ryhdyn vianhakuun & mahd. korjaukseen.
    Omassa, Saksasta tuomassani A4 1,8 -97 :ssa on ohjekirjankin mukaan tuollainen avaimen tunnistava käynnistyksenesto.
    Olen silloin tällöin käynnistänyt auton täysin ongelmitta mukana tulleella kokomuovisella vara-avaimella, joten siinäkin lienee ns. koodisiru.

    Muutamien viat korjaantuneet näköjään johtosarjan vaihdolla. Mikähän johtosarja on kyseessä?
    Myös kontaktivikoja epäiltiin. Missä tarkemmin sanoen?

    Koska käyttöohjekirja on silkkaa schussell-schlössel-seizensprecheniä mulle, niin pitää kysyä:
    Käynnistykseneston merkkivalo lienee kiekkamittarissa oleva "auto+avain" -symboli?
    Kävin juuri katsomassa kuinka toimii normaalisti: kun virran laitta päälle, sammuu 2...3 s. kuluessa (tällä kertaa käynnistyshäiriötä ei ilmennyt, joten en osaa sanoa miten käyttäytyy vikatilanteessa).
    Jos pikainen sammuminen johtuu avaimentunnistuksen viasta, jääkö valo palamaan moottorin (itsestään parin sekunnin kuluessa) sammumisen jälkeen?

    Jos/kun vika on virtalukolla olevassa "tunnistinantennissa", niin onko kukaan korjannut todelliseen tee-se-itse -tyyliin, eli vääntämällä/käämimällä tms. uuden osan itse?
    Tai mikä olikaan osakustannus (=minkälaisen osakokonaisuuden saa varaosana) & vaikeusaste jos tunnistimen vaihtaa itse?

    Lisätietona vielä: Ostaessani autossa oli jälkiasennettu, ns. merkkikohtainen keskuslukituksen kauko-ohjaus (Waeco Magic Touch).
    Nykyään tämä systeemi lukitsee kyllä moitteetta, mutta ei enää avaa ovia.
    Kun ovet lukossa ja painaa kaukosäätimen painiketta, vilkuttaa vilkkuja muttei avaa ovia.
    Tällä tuskin lienee mitään tekemistä ajoittaisen käynnistysongelman kanssa, mutta mainitsenpa silti.

    Kiitoskset jo etukäteen vastauksista & vinkeistä.

  • #2
    kun virran laitta päälle, sammuu 2...3 s. kuluessa (tällä kertaa käynnistyshäiriötä ei ilmennyt, joten en osaa sanoa miten käyttäytyy vikatilanteessa).
    Jos vikatilanne päällä kun laittaa virrat, niin valo sammuu tuon 2...3 s. kuluttua, mutta syttyy heti uudelleen.

    Jos pikainen sammuminen johtuu avaimentunnistuksen viasta, jääkö valo palamaan moottorin (itsestään parin sekunnin kuluessa) sammumisen jälkeen?
    Kyllä.

    Comment


      #3
      Kiitokset Joke tyhyjentävistä selvennyksistä, nytpä osaan sitten katsella tuota merkkivaloa "sillä silmällä" kun vika seuraavan kerran ilmenee.
      Jos/kun oma diagnostiikka etenee niin pistän tänne väliaikatietoja missä mennään, josko olisi jollekin avuksi.

      Comment


        #4
        Viime viikolla sammui startin jälkeen parissa sekunnissa ja niinhän se oli, että käynnistyksenestovalo jäi vilkkumaan.
        Tän jälkeen poistin ja asetin avaiomen uudelleen virtalukkoon ja odotin, että merkkivalo sammuu tsekkauksen jälkeen.
        Muutaman kerran jälkeen merkkivalo pysyi pimeänä tsekkauksen jälkeen ja käynnistyi ongelmitta, jääden myös käyntiin.
        Eli tämäkin tapaus on yksi siihen lukuisien tarinoiden ketjuun avaimentunnistusvioista.

        Viimeisin oire oli aika veikeä: Käynnistyi normaalisti, mutta merkkivalo jäi vilkkumaan (auto siis kulki ihan normaalisti).
        Kun sitten sammutin ja starttasin uudelleen, niin merkkivalo ei enää palanut/vilkkunut.

        Comment


        • #5
          Viimeisin oire oli aika veikeä: Käynnistyi normaalisti, mutta merkkivalo jäi vilkkumaan (auto siis kulki ihan normaalisti).
          Kun sitten sammutin ja starttasin uudelleen, niin merkkivalo ei enää palanut/vilkkunut.
          Kerran kävi minullakin noin... ei ole vielä näihin päiviin mennessä minulle valjennut mitä auto tuolla tahtoi kertoa. Onko kellään tietoa?

          Comment


            #6
            Eipä ole em. vilkuttelu ilmennyt mullakaan kuin ton ainoan kerran.

            Esittäisin vielä uudellen tämän kysymyksen:
            Jos/kun vika on virtalukolla olevassa "tunnistinantennissa", niin minkälainen vika siihen tulee?
            Onko kukaan korjannut todelliseen tee-se-itse -tyyliin, eli vääntämällä/käämimällä tms. uuden osan itse?
            Tai mikä olikaan osakustannus (=minkälaisen osakokonaisuuden saa varaosana) & vaikeusaste jos tunnistimen vaihtaa itse?

            Comment


            • #7
              Mulla omassa samantyylinen ajonesto.
              Välillä tekee samaa, eli ei lue avaimen tunnistetietoja hyvin. Olen jo oppinut tulemaan toimeen ongelman kanssa, eli kun käännät avaimen "ACC" asentoon virtalukossa, niin odottele muutama sekunti kunnes käynnistykseneston merkkivalo sammuu ja starttaa vasta sitten. Mikäli merkkivalo jää vilkkumaan eikä sammu, niin ota avain ulos ja vähän pyyhkäise avaimen "mikrosirua". Itselläni moinen menettely auttaa aina, eikä tuo ajonesto muutenkaan häiritse kuin ehkä kerran kuukaudessa.

              Comment


                #8
                Eipähän tuo itselläkään ole toistaiseksi liian usein vaivannut.
                Mutta kun yleensä vioista on sellainen kokemus, että eivät itsekseen parana vaan pyrkivät pikemminkin pahenemaan ajan saatossa.
                Onko tästä kokemuksia: Eli onko kohtalotovereilla pysynyt samanlaisena (=harvoin & satunnaisesti ilmenevänä) esim. useita vuosia?
                Vai onko sitten eräänä päivänä vaan tilanne, että avaimen renklaus ei enää autakaan >> käynnistyksenesto jää pysyvästi päälle?

                Comment


                  #9
                  ^Jep. Siskon -97 aakolomonen on tehny tuollasta jo hyvän aikaa, eikä oo näyttäny pahenevan.

                  Comment


                    #10
                    Eipä sitten muuta kuin ajoa vaan, jos kyseessä ei ole niinkään vika vaan ei-toivottu ominaisuus...

                    Comment


                      #11
                      Mun autosta löytyy myös toi hieno ominaisuus:) kyllä sen kans tulee toimeen.

                      Comment


                        #12
                        Itsellä on kanssa ajoneston kanssa ongelmia. Ongelmaksi ilmeni laturi joka oli vaihtoa vailla. Akku oli hyväkuntoinen.

                        Aiemmin Jos valo vilkkui niin avain kokonaan pois ja takaisin. Siltikin vaikka odotti, että valo ei vilkkunut enää, niin ei käynnistynyt kuin ehkä 3-5 yrityskerran jälkeen ja rupesi aina vilkuttamaan valoa käynnistysyrityksen jälkeen.
                        Nyt laturin vaihdon jälkeen vilkuttaa kyllä vielä ajonestovaloa välillä, mutta ei tarvitse yrittää käynnistellä turhaan vaan heti kun lakkaa vilkkumasta niin auto lähtee käyntiin.

                        Ongelma ei ole kokonaan poistunut, mutta tämä tilanne on paljon parempi kuin aiemmin.
                        Pitänee kuitenkin tuo lukupuola vaihdattaa jossain vaiheessa.

                        Jyväskylän audi liikkeellä neuvoi myös että pitäs tarkastaa lukupuolasta lähtevä johto. Joskus kuullemma vedetty nippusiteellä liian tiukkaan. Kuullemma muutamasta autosta ongelma poistunut irroittamalla nippuside ja löysentämällä sähköteipillä takaisin kiinni.

                        Comment


                          #13
                          Menin hehkuttamaan liian aikaisin, kun nyt reilun viikon kerkesin tyytyväisenä ajella ja pari päivää sitten ongelma on taas päällä. Nyt ajonestovalo ei enää vilku, mutta ei siltikään lähde heti käyntiin. Pitää koittaa useita kertoja starttailla ennenkuin käynnistyy ja kun lähtee niin tosi nihkeästi. Välillä taas sitten lähtee ihan mukisematta. On aika rasittavaa kun ei uskalla edes kaupassa lähtee käymään kun ei tiedä että milloin saa starttailla kymmeniä kertoja ja rupee varmaan autokin kärsii jo jossain vaiheessa turhista yrityksistä.

                          Voisi laittaa lukupuolan vaihtoon, jos siitäkään nyt mitään apua on.

                          Comment


                          • #14
                            Omaani lukupuola vaihdettu joskus mutta ei auta.
                            Itse tuon vian kanssa pystyn elämään mutta Rouva käy aika kuumana... :)

                            Pikainenkin silmäily forumille osoittaa vian olevan ihan perusominaisuus vm 94-98 / A3 -> A8 !

                            Comment


                            • #15
                              Itsellä vaihdettiin lukupuola viikko ennen juhannusta ja noi viikko jussin jälkeen viat tulivat takaisin. Sain viimein auton (itseasiassa emäntä sai) auton roudattua Audille jossa tutkivat pari tuntia. Uusi lukupuola on nyt tilattu ja homma menee varaosa takuuna. Plus saatiin vielä tingattua tulevan puolanvaihdon ajaksi Audilta auto lainaan.

                              Comment


                                #16
                                Juu peruskamaa näemmä kaikissa saman ajan audeissa. Ajonesto tunnistaa avaimen jo virrat päälle laitettaessa joten ei tarvitse startata turhaan. Välillä vaivaa munkin autoa, välillä pysyy poissa pidempään. Avaimen kääntö toisinpäin yleensä auttaa.

                                Käsittääkseni _nopea_ vilkutus tarkoittaa että avain on tunnistettu ja hylätty. Valon päälle jäänti vilkkumaan hitaasti merkitsee ettei sirua ole onnistuttu lukemaan lainkaan.

                                Edit: korjailin vähän

                                Comment


                                • #17
                                  Itsellä oli tuota ongelmaa kesällä lähes joka käynnistys kerta, mutta nyt talvella ei ole temppuillut ollenkaan? :o Olen miettinyt että johtuuko jotenkin kosteudesta/lämpötilasta ettei tuo toimi... Kesäisin kun menee tankkaamaan niin ei siinä autoa uskalla sammuttaa. Ja töihin saa lähteä 10min aikaisemmin kuin yleensä kun se käynnistyksen esto vie yleensä kesäisin sen n.10min että sen saa sammumaan. :/

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla oli samaa vikaa omassa -97 A4:ssa. Annoin auton liikkeeseen vaihdossa juuri, kun olin korjauttamassa vikaa. En ihan tarkkaa varmistusta saanut missä vika oli, mutta hyvin varma, että sieltä avainlukosta oli johdot hapettuneet tms. en tiedä vaikuttaako kosteus yms. mitenkään. Itsekin ajattelin alkuun tällaista, mutta mielestäni sillä ei ollut vaikutusta.

                                    Miksi päättelin näin? Minulla vaikutti ongelman ilmenemiseen kuinka yläs ratti oli säädetty! Olen tästä 100% varma, kun testailin asiaa. Kun ratti oli ylhäällä ajonesto kiukutteli usein, kun aivan ala-asennossa ei lainkaan. Ennen kuin tajusin tuon tein juurikin niin, että vedin aina avaimen lukkopesästä ja yritin uudelleen, jos ajoneston valo ei lähtenyt pois vilkkumasta.

                                    Kokeilkaa kellä on ongelmia huvikseen tuota. Tietenkin hyvä korjata, jos ei halua ajaa ratti tietyssä asennossa. Mulla ala-asennossakin hyvä, mutta halusin silti korjauttaa. Olihan se myös selvä, että olis varmaan lopulta alkanut temppuilemaan nuo johdot joka asennossa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyt on potilaana -00 A6. Ei käyntiin kirveelläkään, ajoneston merkkivalo vilkkuu molemmilla avaimilla. Kaikenlainen "tekohengitys" on tähän mennessä jo kokeiltu, eikä parannusta tapahdu, enkä enää odota tapahtuvaksi.

                                      Ajattelin aloittaa katsastamalla johtojen liitokset ja vaihtamalla lukupuolan (toivottavasti ei tarvi mittaristoa alkaa vaihtamaan €€€). Kuinka moni tuon puolan on vaihtanut korkeimman omakätisesti? olisi hyvä tietää minkä näköistä kikkaretta ollaan hakemassa. Onko hommassa mitään erityistä, johon kiinnittää huomiota?

                                      Neuvot tervetulleita, ja jos niitä löytyy niin kiitokset etukäteen.

                                      E: Marmorin takaa heput sanoivat että lukupuolaa EI voisi vaihtaa vaan menee koko virtalukko vaihtoon. Uusi virtalukko+avain 180€ ? Ihmeen edulliselta vaikutti jos noin on. Mutta en tuota kumminkaan ihan purematta niellyt että koko mötikkä pitäisi vaihtaa.

                                      Voisiko joku asiaan perehtynyt perhealbumin omistava vilkaista, onko tämä se vaihdettava kikkare:

                                      PART NUMBER: f 107 905 855 CB

                                      LOCK CYLINDER FOR IGNITION STARTER SWITCH
                                      WITH READ COIL, WITHOUT KEY
                                      *TO RETAIN THE ONE KEY SYSTEM THE KEY CODE NUMBER
                                      AND/OR CHASSIS NUMBER MUST BE QUOTED WHEN ORDERING

                                      Siis lukkosylinteri lukupuolalla ilman avainta, tilataan runkonumerolla että täsmää vanhoihin avaimiin?
                                      Viimeksi muokannut KristianM; 30.3.2009, 10:17.

                                      Comment


                                      • #20
                                        kyseessä audi a4 b5 vm97 2.8 ajonesto temppuilee eli ei jää käyntiin vaan sammuu muutaman sekunnin kuluttua.. epäilen että vika on avaimen tunnistajassa eli onko osa oikeelta nimeltä mikä?lukupuola? ja mistä saa uusia

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kannattaa käydä läpi lukupuolalta lähtevä kaapeli. Omassa ex. A4.ssa sain korjattua ajoneston temppuilun pysyvästi. Puhdistin cleanerilla kaikki liittimet ja kiristin liittimien pinnit taivuttamalla niitä hiukan. Tämän jälkeen temppuilua ei ollut useaan vuoteen, en tiedä miten seuraavalla omistajalla lienee.

                                          Lukupuolalta lähtevä kaapeli on häiriösuojattua ja kulkeva signaali lienee aika hengetön, joten lienee aika herkkä ulkopuolisille häiriötekijöille. Löysät ja/tai likaiset liitokset syönevät signaalin tunnistamattomaksi, jolloin hylky tulee tarkistuksessa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kaikissa malleissa ei ole edes häiriösuojattu kaapeli vaan ihan tavallinen kaksinapainen joka katkeaa siitä vedonpoiston kohdalta. Kuori kestää mutta johtimet katkeaa ja silloin toimii satunnaisesti.
                                            Lukupuola harvoin on syyllinen toimimattomuuteen.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X