Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

imuputki tukossa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • imuputki tukossa?

    Ymmärrykseni tekniikasta on jokseenkin alhaisella tasolla ja tunnustan sen heti tähän alkuun. Jos rautalangasta vääntäminen ei ole ongelma, voit jatkaa lukemista.

    Ongelmana audissani on kuitenkin se, että tyhjäkäynti on "vaivalloista" (pysyy juuri ja juuri käynnissä) sekä ehkä veto vähän kateissa (ollut aina).
    Itseäni viisaammat epäili vuotoa imusarjan tiivisteissä/letkuissa vienoisen suhinan perusteella. Tarkastelin tilannetta tämän pohjalta tarkemmin ja huomasin, että yksi imuletku (ilma) painuu kasaan, kun auto käynnistetään! Tämä tapahtuu letkustossa eräänlaisen mutikan jälkeen (liekkö ilmamäärämittari tai vast.) Mutikassa on piuha persiissä. Suhina kuuluu siten letkun liitoksista.
    Irrotin mutikan tarkasteltavaksi. Siinä on eräänlainen mäntä ilman tulopuolella. Yritin sitä vähän puhdistella CRC:llä, mutta toivottua vaikutusta ei ollut kuin ehkä hetkeksi.
    Osaako kukaan veikata mikä tuo mutikka on ja onko vika siinä? Letku painuu kasaan ainoastaan mutikan jälkeen, ei sitä ennen.
    Ilmamäärämittarista olen lueskellut foorumilta jonkin verran, mutta en ole täysin vakuuttunut että se olisi tässä kyseessä...

    #2
    Kyseessä on tyhjäkäynninsäädin eli lisäilmaventtiili. NG/NF/AAR(joka sinulla on) moottoreissa tuo letku on jokseenkin typerästi suunniteltu ja tosiaan menee luttuun.
    Se pehmenee ajan saatossa huohotusöljyn jne vaikutuksesta ja sitten alkaa menemään kasaan. Enpä keksi hyvää korjausta paitsi uusi letku. Hinta voi lyödä silmille.

    Comment


    • #3
      Letku säätimen jälkeen on äkkiseltään tarkasteltuna ehkä, mutta lutussa. Kovin hyvin sitä ei näe, sillä pakosarja on edessä. Onko mielestänne vika letkun vai säätimen? Maalaisjärki sanoisi, että säädin on jotenkin tukossa eikä ilmaa riitä tarpeeksi -->putki painuu imun voimasta luttuun. Tämän jälkeen suhina alkaa kuulua putken liitoksista.
      Voin laittaa myöhemmin kuvan ko. säätimestä, sillä sanallisesta selityksestä sitä voi olla vaikea hahmottaa.

      Comment


        #4
        Niin imusarjan allehan se pakenee.

        Ko. säätimen tehtävänä on antaa moottorille ilmaa ja näin säätää tyhjäkäyntiä. Letku menee luttuun imusarjan puolelta, koska siellä on melkoinen alipaine. Toisella puolella vaikuttaa ~ympäröivä ilmanpaine.
        Tuo siis ohjaa kaasuläpän ohi ilmaa koneeseen.

        Comment


        • #5
          Kiitos vastauksista! Ymmärtämättömyyteni tekniikasta poikii vielä (ainakin) yhden jatkokysymyksen. Kyseisellä säätimellä on siis vaikutusta vain tyhjäkäyntiin? Käynti ei muuten minun tapauksessani seilaa. Mikä säädintä säätelee? piuha siihen tulee jostain. ja rautalangasta jos vielä kerran vääntäisi onko vika säätimen vai letkun? Kiitos ja anteeksi.

          Comment


            #6
            Moottorin ohjausboksi sitä säätelee, mm. kierrosten, lämpötilan ja kaasuläpän asennon perusteella. Sitä säädintä kannattaa puhdistella vähän perusteellisemminkin, esim jarrukliinerillä tai vastaavalla. Ehkä jopa liotella jonkin aikaa. Mutta on sillä letkullakin varmaan vaikutusta, varsinkin jos alkaa suhisemaan -> ohivuotoa, selittää huonon tyhjäkäynnin.

            Comment


              #7
              Itte korjasin omastani joskus tuon letkun niin että painoin letkun sisälle alumiiniputken palan, eipä enää vetäny kurttuhu. On kuulemma aika tarkka siitä että virta on säädetty 430 mA:iin, varsinki jos on ilmastointi.

              Comment


              • #8
                Onko tuo 430 mA joku yleismaailmallinen arvo tuolle ISV:n ohjausvirralle vai mitenkä? Vai koskeeko pelkästään joitain ruisku-/ISV-malleja?

                Comment


                • #9
                  Vaihdoin kyseisen letkun pätkän ja vika korjaantui. Hintaa 15 sentin pätikällä 45 euroa. Vanha letku oli todella hauraan näköinen ja siihen oli tullut myös halkeama. Kiitos kaikille vastauksista.

                  Comment

                  Working...
                  X