Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T B5 lämmöt nousi, vesipumppuko?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T B5 lämmöt nousi, vesipumppuko?

    Eli tuossa mökille lähdin ajelemaan, niin ajelin joku 20km ja yhtäkkiä alko ajotietokone rääkymään, ja katoin että liikaa lämpöä vilkuttaa, katoin mittaria ja oltiin jo +100 puolella ja äkkiä laitoin lämppärin täysille kuumaa puhaltamaan ja sainkin lämmöt laskettu 90 tuntumaan, ajelin rauhassa kotipihaan ja ja välillä kun ajelin vähän kovempaa nin lämmöt nousi ja kun paikalleen lämppäri täysillä pysäytin, niin aika nopeasti tippu lämmöt normaaliin -90 asteeseen mutta ei sen alle, eli termari vissiin toimii?

    Olisiko vesipumppu??

    Perkeleen perkele, ei tässä muuten mitään mutta muija kilahti ku ei mökille päästä...

    #2
    Tuskin on vesipumppu kun kerran viileni kun laitoit puhaltamaan kuumaa -> nesteet kiersi.

    Comment


    • #3
      No luulis että termari toimisi, kun kerran nopealla tepolla laski sitten tasan normaaliin 90-asti ja pysähty siihen ku seinään...

      Kansipahvi se ei ole, ei ole nesteet öljyissä eikä toisinpäin, kaverille kansirempan tein vuosi takaperin kun sillä kansipahvi meni, ja silloin oli kyllä selkeät oireet, joita nyt ei ole.

      Konehuoneesta on kuulunut kiljahtelua ja samalla hetkellä auto hieman hyytynyt (nytkähtäny) kun ääni on kuulunut, yleensä täyskaasu kiihdytyksessä, ja nesteet ovat hitaasti kadonneet johonkin, siis todella hitaasti, 30 000km aikana olen kerran lisännyt, ja nyt pienessä ajassa vajunut aika hyvin joten voisi kuvitella että vuotaa sieltä pumpusta. ei ole tullut auton alle kurkittua että olisiko tipotelllut, ja parkkipaikka missä autoa pidän on hiekkaa joiten nyt en pääse asiaa tarkistamaan.

      Voisiko olla niin että pumppu on ihan kaput mutta kierrättää nestettä vielä hieman mutta ei riittävästi moottoritiemenoon?

      Kaupungissa en mitään ongelmaa ole huomannut nyt lähipäivinä, mutta nyt motarilla alkoi yhtäkkiä nousta...
      Tokihan voi olla että kajahti juurikin motarilla.

      Eipä nuo osat nyt niin kalliita ole etteikö niitä vaihtaisi kumpaakin, termaria ja pumppua, mutta viisaammat kertokoon.

      Comment


      • #4
        Ensimmäisen postauksen mukaan lähtisin ensimmäisenä tarkistamaan että toimiiko jäähdyttimen puhallin.

        Comment


        • #5
          Kuullostaa kyllä vesipumpulta.
          Ainakin AVJ -koneisessa on muovisella siivikolla varustettu vesipumppu, josta tuo siivikko murenee ajan myötä ja alkaa luistamaan oman akselinsa ympärillä.
          Tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla jaksaa sen verran kierrättää vettä ettei keitä.

          Omani hajosi n. 50tkm kohdalla ja oireili juuri kuten Petruksella.

          Comment


            #6
            Juuri samoin kävi edelliselle AEB koneiselle Audilleni. Tyhjäkäynnillä kiersi vesi niin , että lämppäristä tuli lämmintä, mutta kierroksilla muuttui kylmäksi. Ajoin kotiin n.40km +aamulla merkkiliikkeeseen n.30km pintakaasulla ja alamäet rullaten.


            Pumpun muovinen siipipyörä oli halki.
            Pumpun ja termarin vaihto jotain 430 E.

            Tajusin vasta myöhemmin, että olis kantsinnu varmaan vaihdattaa jakohihna samalla, kun vaihtoon oli enää n. 20 tkm.

            Comment


            • #7
              joo purin jo pois ja halkihan se pyörä oli...
              Mikähän hemmetin järki se on tehä muovista, samanlaisia kierrätyselementtäjä löytyy vaikka laakeriliikkeestä suoraan hyllystä alumiinisia ja teräksisiä, niin miksi pitää olla muovia...

              No, ei siinä mitään uusin jakopään samalla kun kerta noinkin paljon jouduin purkamaan, vaikka edellisestä on huoltokirjan mukaan 37tkm.

              Comment


              • #8
                Niinpä niin. Kerran ihmeteltiin kun 1.6 passatissa räjähti lämmityslaitteen kenno. Syyksi paljastui juuri tuo vesipumpun siipipyörän irtoaminen... Kone lämpesi niin nopeasti ettei korkista päässyt painetta tarpeeksi pihalle->poks.

                Rikkinäisen pumpun tilalle laitetussa Italialaisessa tarvikepumpussa oli sitten metallinen ratas.

                Comment


                • #9
                  Jos joku etsii metallisiipistä vesipumppua AEB:hen tai johki muuhun joka käyttää samaa pumppua niin Hepun P518 näyttää olevan metallisiipinen, näyttäisi vielä olevan Saksassa tehty. Mukavasti huomasin vasta kun jakopäähän oli hilut tullu, pumppuineen. Pitää nyt kokeilla miten tuo SKF:n muovisiipinen kestää.

                  Comment

                  Working...
                  X