Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Murheita A1:sen manuaalivaihteston kanssa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Murheita A1:sen manuaalivaihteston kanssa

    Yhteistä taivalta ollaan nyt noin 2vk/3tkm kuljettu ja heränny joitakin kysymyksiä tänä aikana. Tekniikkana on -12 vuoden (-11 rekisteröity) 1.6 diiseli, vaihteita löytyy 5 ja kilometrejä sen reilu 100tkm.

    Muutaman kerran kun on ykköseltä kakkoselle vaihtanut niin tuntuu osittain ja kuulostaa siltä kun raakana laittaisi, mutta kummiskin menee ihan kevyesti vaihde päälle, ehkä jopa normaalia liukkaammin? Ei ole kertaakaan ilmestyny kun isommalta vaihtaa kakkoselle. Joka kerralla kun on rusahdellu niin on ollut paikat lämpinänä (reilu 100km ajoa).

    Seuraavaan murheeseen, kolmesti on neloselle vaihtaessa noin liikeradan puolessa välissä töksähtänyt kuin seinään ja joutunut keskialueelta hakemaan vauhtia että sisään menee. Tämän kanssa nyt pystyisi ehkä elämään mutta ovatko mahdollisesti yhteydessä toisiinsa? Pakkikin välillä rusahtelee. Muutoin kyllä toimii ihan moitteettomasti.

    Viimeisimpänä ja vähäisimpänä lähinnä ihmetellyt että onko normaalia kun tyhjäkäynnillä vapaalla nostaa kytkimen niin kuuluu melko vaimea klonks ääni.
    Auto on liikkestä ostettu joten ei ihan niin kovasti päähän ota kun voisi.

    Edit. Mainittakoon sekin vielä talouden kauniimmalla puoliskolla on vastaavalla tekniikalla oleva a3 ja siinä ei ole mitään näistä.
    Viimeksi muokannut villeq; 15.9.2017, 16:47.

    #2
    Ehkä jokin kannake on löysällä /irti /poikki ja liikeradat ei osu ihan kohdalleen. Auto ylös ja tutkimaan.

    Comment


      #3
      Soittoa liikkeeseen josta ostit ja kyselemään miten etenette vian kanssa. Itse ei kannata mennä sörkkimään mitään ennenkuin on tutkittu meneekö myyjäliikkeen piikkiin korjaus.
      Voi olla vaihteisto öljyt vähissä ja synkronointi renkaat ei toimi sen takia tai sitten vain väärää öljyä askissa, kytkin voi olla kulunut eikä irroita kunnolla, vaihteen siirto mekanismissä säädöt pielessä tai jotain löysällä jne.

      Comment


        #4
        Veikkaisin että kytkin alkaa olemaan loppu. Ei olisi ensimmäinen 1.6tdi, josta on alle 100tkm aikana kytkin saatu kulutettua vaihtokuntoon. Olen vaihtanut uudet kytkinosat, 78tkm ajettuun ´13 Skoda Octavia 1.6tdi/5-vaihdetta, ja siellä oli kytkinlevy jo niiteillä. Kannattaa myös seurata, ettei korkeapainepumppu tihku dieseliä yhtään ulospäin..

        Comment


        • #5
          Saanut jo itselle uskoteltua että aikasemmat ominaisuudet on johtunu ajamisen puutteesta, nyt ei ole mitään oireita ollut viimesen 3tkm aikana. Jarrujen kunnon perusteella jonku hetken oli kaupassa seisonut pihalla, ja voisiko esimerkiksi vesi vaihteisto öljyissä ja sen aiheuttama ruoste olla syypää? Tai tämän ajatuksen avulla saanut yöt nukuttua :D Ennen pakkasia tulee isompi huolto niin samaan konkurssiin vaihtuu sinnekkin öljyt.

          Comment

          Working...
          X