Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

kylmäkäynnistys probleemi . Vika löytyi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    kylmäkäynnistys probleemi . Vika löytyi

    Audiini, (A6, 1,8 -96, C4) on ilmaantunut seuraavanlainen probleemi, joka ilmenee ajoittain ja ainoastaan kylmäkäynnistyksen yhteydessä eli aamuisin.
    Moottori käynnistyy alkuun normaalisti, mutta heti käynnistymisen jälkeen tiputta kierrokset n. 400 ja ei käy kaikilla sylintereillä. Mikäli tarjoat kaasupoljinta tässä vaiheessa, tukehtuu ja sammuu sekä bensiini haisee. Uudelleen käynnistämisen jälkeen kierrokset hivenen paremmat ja jaksaa käydä, mutta edelleen pari sylinteriä pois pelistä. Kun antaa koneen käydä tai lähtee peräti ajamaan, niin hetken ( 30-60sek.) kuluttua on kaikki sylinterit taas toiminnassa ja matka jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Oireet eivät ainakaan tähän asti ole uusineet enää saman päivän aikana, vaikka auto olisi seisonut useamman tunninkin.
    Vikakoodit luettiin ja sieltä ilmeni seuraavaa
    17967 - Throttle Body (J338): Fault in basic settings
    P1559 - 35-10- - - intermittent

    01182 - Altitude Adaptation
    16 - 10 - Signal Outside Specifications - Intermittent

    17735 - Knock - control: Cylinder 3: Regulation Limit Exceeded
    P1327 - 35-10 --- Intermittent

    17736 - Knock - Control: Cylinder 4: Regulation Limit Exceeded
    P1328 - 35-10 --- Intermittent

    Osaisiko joku neuvoa, että mistä ihmeestä tässä on kyse (vikakoodit) ja mitä asialle pitäisi/voisi
    tehdä ?
    Kiittäen; alavape

    #2
    Vikakoodeista en tiedä, mutta samat oireet korjaantuivat, kun bensapumpulle laitettiin uusi takaiskuventtiili. Sitä ennen kokeiltiin kyllä paljon muutakin...

    Comment


      #3
      Missähän tuo bensapumpun takaiskuventtiili sijaitsee ja onko kuinka työläs ja aikaavievä vaihtaa.

      Comment


        #4
        Työ tehty Laakkosella Joensuussa. Veloittivat tunnin työstä. Osan hinta n.33?. Venttiili on bensapumpulla tankissa.( Ainakin luulen niin, korjatkoon joku viisaampi, jos olen väärässä.)

        Comment


          #5
          ottopille vielä; kerroit ensimmäisessä viestissäsi, että takaiskuventtiilin vaihtoa ennen kokeiltiin paljon muuta, mistä vikaa haettiin ensin?. Selvittelin tuota bensapumpun takaiskuventtiili asiaa ja ymmärsin, että oman autoni (-96 A6,1,8 )pumppuun ei saa erillisenä osana tuota takaiskuventtiiliä vaan pitää ostaa koko pumppu. Onkohan asia näin?

          Comment


            #6
            Jaa, nyt taitaa asia mutkistua. Omassa autossani moottori on 2.0E. AAD, Ruiskuna K-Jetronic.
            Tähän kyllä sai venttiilin erillisenä. Ensin uusittiin virranjakajan osat, sitten 2 kpl ruiskusuuttimia ja jokin lämpötilan tunnistin. Ei auttanut. Ongelma johtui todellakin siitä että pa-järjestelmän paine pääsi laskemaan, jos auto seisoi jonkin aikaa.

            Comment


            • #7
              Ompahan hämäriä vikakoodeja.. Tuota, kuunteleppa kun käännät virrat päälle, että käykö bensapumppu sekunnin tai pari. En tiedä kuuluuko tuossa sinun autossasi tuota toimintoa olla mutta omassa ainakin pa-pumppu pyörähtää hetken virtojen päällelaiton jälkeen, nostaamaan juuri tuon bensanpaineen oikealle tasolle. Muuten kannattaa varmaan tehdä sellainen yleisihmettely konehuoneeseen. Alipaineletkut ok, kaikki kiinni kunnolla, johdotuksien tsekkaaminen ja sellainenkin saattaa joskus auttaa, että irroittaa ja kiinnittää pari kertaa jonkun anturin johdon. Sitten on varmaan syytä vilkaista sytystyslaitteistoon ja niinpoispäin.. Joku reaaliaikatarkastelu vagcommilla kertoo myös paljon jos saa sen vikatilanteen päälle samaan aikaa kun sattuu olemaan vehkeitten kanssa autossa.

              Comment


                #8
                Jos bensa haisee ja meinaa tukehtua, niin tuskinpa vika silloin polttoaineen saannissa on, ihan tälleen maalaisjärjellä ajateltuna? Ihan täysin lonkalta heittämällä, muistelisin että foorumilla on ennenkin kirjoiteltu kaasuläppäkoteloon tjsp (throttle body) liittyvistä ongelmista ja sitähän voisi vikakoodikin vähän vihjata - tyyliin puhdistaminen voisi olla ratkaisu, mutta eiköhän joku asiasta tietävä tässä vastaa.


                (offtopic: Samantyyppiset oireet yhdessä uudehkossa ooppelissa korjaantuivat kun vaihdoin sytkäjohdot ja jakajan kannen, merkkihuollossa olivat vaihtaneet ties mitä ja tutkineet vikakoodeja - tuloksetta :) )

                Comment


                • #9
                  Kun tuo K-jet ja kierrosten putoaminen mainittiin, en voi olla mainitsematta omalle kohdalle sattuneesta, kahden eri vitoskoneisen käyntiongelmasta. Molemmat vikakohdat löytyvät samasta paikasta eli syyläriltä kanteen menevän liitoksen alapuolella olevasta lämpötila-anturista (vastusarvo muuttuu lämpötilan mukaan).
                  KV -koneisessa Passatissa vika esiintyi siten, että auto lähti kylmänä käyntiin normaalisti. Lyhyen ajon jälkeen koneen kierrokset putosivat johonkin viiteensataan. Tuohon auttoi auton uudelleenkäynnistys. Lopullisesti vika poistui anturin vaihdolla.
                  KU -koneessa ko. anturin liittimen johto kovettuu lämmön vaikutuksesta ja kuormituksesta murtuu. Oireina huono kylmäkäynnistys ja heikko tyhjäkäynti lämpimänä -vaikuttaa aivan alipainevialta. Vikaa ei katsomalla heti huomaa, sieltä letkun alta. Viimeksi korjasin tuon vian viikko sitten.
                  Anturien liittimet kannattaa käydä läpi vaikka CRC:n kanssa. Alipaineletku on niin halpaa ainetta, että kannattaa suosiolla vaihtaa uuteen, jos päällyste on vähänkin rispaantunut. Tahtovat löystyä ja vanhemmiten irtoilla.

                  Comment


                  • #10
                    ...

                    Comment


                      #11
                      No niin. Sama vaiva jatkuu edelleen eli aamulla startatessa käynnistyy, mutta saman tien kierrokset alas ja pari sylinteriä pois pelistä, kunnes hetken (30-60 s) kuluttua moottori alkaa käydä normaalisti.(kts.aloitus viesti). Alipaineletkuja vaihdettu,bensapumppu tarkastettu ja kaasuläpänkotelo puhdistettu, jonka jälkeen toimi n.5 vrk suht normaalisti. Olen kokeillut nyt useampana aamuna virtojen päällelaiton jälkeen pitää kaasupoljinta muutaman sentin alaspainettuna starttauksen yhteydessä ja se tuntuu tepsivän eli kone käynnistyy normaalisti. Mihinkähän mahtaa viitata ? Niin ja vikakoodeja ei muistissa ole.

                      Comment


                        #12
                        Olisiko kaasuläppätunnistin viallinen tai väärin säädetty, jolloin ecu näkee väärän kaasuläpän asennon?

                        Comment


                          #13
                          vika löytyi

                          No niin vika korjattu eli syyllinen oli viallinen öljypumppu. Nosti / piti öljynpaineet niin korkealla, että venttiilit eivät pystyneet toimimaan normaalisti.

                          Comment

                          Working...
                          X