Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 2.8quattro -> 2.7bit+6v tekniikka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B5 2.8quattro -> 2.7bit+6v tekniikka

    Pari päivää ahkerasti foorumia lukenut aiheeseen liittyen. Moneen kysymykseen on vastaus löytynyt, mutta muutama askarruttaa edelleen mieltä. Tilanne on nyt tämä, että mulla on erittäin hyvä korinen Recaroilla yms. tarvittavilla varusteilla varustettu A4 b5 quattro 2.8 AQD moottorilla ja 01a vaihteistolla. Kohta mulla todennäköisesti on pihassa myös A6 230hv 2.7bit quattro 6v 01e vaihteistolla. Nyt olisi siis ajatuksena nostaa tekniikka tuosta A6:stä A4:ään. Molemmat autot -99

    Saako näiden vehkeiden vetoakseleista/laipoista yhdistettyä sopivan yhdistelmän, vai vaatiiko S4 vetoakselit eteen?

    Perävälitys ilmeisesti eri tuossa A6 ja A4? Passaako A6 perä A4:ään heittämällä/helposti. Vetoakselit?

    Vaihteiston kiinnitys? Joltain toiselta foorumilta sain käsityksen että V6 apurunkoon käy 01e vaihteisto?

    Moottorinohjaus/sähköt. Voinko vaihtaa moottorin johtosarjan ja ohjainlaitteen tuosta A6:sta A4:ään ns heittämällä. Käynnistyksen esto ilmeisesti vaatii koodausta?

    Muuta huomioitavaa?

    #2
    01E menee heittämällä v6 apurunkoon kunhan lootan korvakkeet on B5 01E +v6 kombosta, eli s4/rs4.
    Perä ja vetarit tuskin natsaa c5 kopasta, eli helpoin kollata nekin s4/rs4. Tästä ei kyllä varmuutta, mutta epäilen.
    Etuvetareiden kanssa mullakin on vähän vielä selvitystyö kesken kun mulla on piparkakkulaipoilla oleva 01E.
    Luultavasti helpoin tie siinäkin taas se s4/rs4

    Kardaanihan sitten ei taas käy enää mistään pikkulootasta, eli etsintään s4/rs4 kardaani. 8D0521101 numero löytyy kaikista b5 kardaaneista, 112cm tais olla oikea mitta. Ei S/RS mallien keppi on 8cm lyhyempi.
    Okkimilla tais olla just yks s4 kardaani muuten myynnissä ja ebaystä saa siihen tilattua uuden tukilaakerin.

    Comment


    • #3
      Kiitos Hammu. Mennään siis 01a vaihteistolla, tai sitten ajelen tuolla A6:lla. S4 osat varmasti sen verran kiven alla, että niitä en jaksa alkaa metsästämään. Pientä piristystä haussa käyttöautoon. Korkeintaan lastutetaan tuo bit, eli varmaan tuo 01a kestää aivan hyvin normaalissa liikennekäytössä.

      Onko 01a ja 01e laatikoissa eri kytkinlevyn boori?

      Comment


        #4
        Sama booritus. Jos ei ihan järjetöntä poltetta oo harrastaa, niin helpoin ajaa sillä bitti a6. Ei se lastutettunakaan mitälie 300hv tienoolla oo montaakaan päivää nopean tuntuinen kummassakaan kopassa. Vaikka kyllähän sillä liikenteen seassa pärjää.

        Itte onnistuin särkemään 01a hiukka päälle 400hv 500nm ja äkkilähtö kombolla, luulis sen normiajossa kestävän hyvin.

        Comment


        • #5
          Mulla on myös +600hv toisen merkkine harrasteauto, eikä sekään nopealta tunnu, vaikka vartilla 11s/204km/h kulkeekin, joten sitä ei nyt haeta.

          Mitään kovaa poltatta ei tosiaankaan ole harrastella. Syynä tähän tekniikanvaihtoon tosiaan ois se että tykkään tuosta A4 korista enemmän ja koska se on oikeasti hyväkuntoinen. Ainut vika siinä tosiaan on se että voimaa ei ole tippaakaan. Jos se 01A on kestänyt edes hetken käyttöä noilla voimilla, niin eiköhän se mun käyttiksessä kestä maaiman tappiin asti.

          Eli nuo voimansiirtokysymykset voi ratkaista sillä että käytetään tuota B5 vaihteistoa. Mites toi moottorinohjaus/sähköt, sopiiko?

          Comment


            #6
            Kyllä noita 01A taitaa liikkua isommillakin voimilla, toihan meni ihan tolkuttomalla väärinkäytöllä rikki. Kyllä se ajossa silti oli puolen vuotta ennen tuhoa.

            Moottorinohjainlaitteen puukotuksesta kannattaa laittaa porkkikselle / erikoismoottori.fi viestiä, tuskin siihen mitään mahdottomia temppuja tarttee tehdä.

            Comment


              #7
              C5 perä on paljon lyhyempi kuin B5 ässän, eli se ei sovi. C5 etuvetarit on vähän pidemmät, mutta ne sopii jos laittaa alatukivarret ulompiin reikiin.

              Kardaani tosiaan täytyy vaihtaa myös. (ja sellainen löytyy täältä ;) )

              ECU menee aika varmasti suoraan sinne, sopeutus pitää tehdä. Johtosarjakin sopii jos liittimet mätsää, niitä kun on pyöreillä pinneillä (prefacelift), ja suorakaiteen muotoisilla (facelift). Ja sitten sähköinen kaasuläppä pitää viritellä sinne jos sitä ei ole.

              Ei ne S4 osat niin kiven alla ole, hyvin niitä saa.

              Comment

              Working...
              X