Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lämpömittari ei toimi, lämpöanturit vaihdettu B6 1.8t AVJ

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lämpömittari ei toimi, lämpöanturit vaihdettu B6 1.8t AVJ

    Tervehdys foorumilaisille. Alussa lyhyt selitys, kiireiset voi skipata suoraan toiseksi viimeiseen kappaleeseen, jossa varsinainen ongelma.

    Tuli parisen viikkoa sitten ostettu opiskelijan ensiautoksi '01 A4 1.8t vajakki, myyjän mukaan BSR:n softaama, joskaan tästä ei mitään paperisia todisteita. Ostettaessa oli jo tiedossa muutamia vikoja, joiden avuilla vähän tingittyä ja toisekseen varusteet yksilössä on varsin kivat (Xenon plus, sporttijakkarat, Navigation Plus, Boset...). Kannettava unohtui tuolloin kotiin, joten jouduttiin lauantaina lukemaan ostaessa vikakoodit vain Motomaatilla, joka yllätys yllätys näytti nollaa...

    Noin tuhannen kilometrin ajon jälkeen luin koodit:
    1) 17698 - Coolant Temp Sensor at Radiator Outlet (G83)
    P1290 - 35-10 - Signal too Small - Intermittent

    2) 17544/P1136/004406 - Fuel Trim: Bank 1 (Add): System too Lean
    --> Työn alla, tilasin uuden MAF, PVC, alipaineletkuja, pitää varmaan evap uusia kun ei nakuttele...
    3) 16717 Knock sensor 2 G66
    --> nollattu, ei ole uusinut
    4) 17088/P0704 - Clutch Pedal Position Switch (F36): Circuit Malfunction
    --> ei ole uusinut, vakkari toimii normaalisti

    Ongelmana siis, että lämpömittari ei toimi. Vaihdoin sekä alemman että ylemmän jäähdytysnesteen lämpötila-anturin uusiksi OEM ja ilmasin huolella jäähdytysjärjestelmän. Lämpömittari toimi tämän jälkeen eikä vikakoodi uusinut. Nyt parin viikon päästä jälleen lämpömittari ei taaskaan toimi. Tuleeko mittarin lukema ylemmältä vai alemmalta anturilta, foorumeilta löytyy vähän ristiriitaista tietoa? Veljen kanssa VCDS:llä seurailtiin group 1:stä anturirempan jälkeen koneen lämpöjä +20c keleillä, pyörivät maantiellä 90-101c välillä, kun pysähdyttiin paikoilleen tai vauhti hidastui niin nousi sataan, jonka jälkeen vaikutti, että termari aukeaa ja lämpö tippui reiluun 90c. Keväällä tuohon on tehty jakopää ja uusi vesipumppu, käväisi mielessä, että eihän tarvikepumpun siivet ole jo antautuneet? Toisaalta vedätyksessä lämmöt ennemmin laskee kuin nousee. Voiko termari selittää tämän, netti väittää että AVJ OEM termari olisi 100c, mikä kuulostaa vähän korkealta? Voiko kyseessä olla mittaristovika, vai lämpötila-anturi edelleen? Kuinka jatkaa?

    Vikakoodeja en tällä hetkellä pysty lukemaan, koska oman kannettava VCDS lite ei suostu toimimaan Ebayn halppiskaapelin kanssa.

  • #2
    En tunne täysin varmasti AVJ koneen eroja tuttuun BFB:n verrattuna mutta, eikös siinäkin jo ole elektroninen termostaatti joka säätää lämpöjä kuormituksen mukaan eli pitää lämmöt korkeammalla moottorin kevyemmällä kuormituksella jonka johdosta lämmöt sitten jonkinverran vaihtelee kun niitä seurailee.

    Lämpömittarin ja ECU:n anturit on käsittääkseni myös samoin kuten BFB:ssä eli kannen päässä muovisessa "vesilaipassa" on ylimpänä "anturimötikkä" (-"dual temperature sender" -059919501A) jossa on sisällä kaksi eri anturi piiriä joista toinen ECU:lle G62 ja toinen mittaristolle G2.
    Minkämerkkinen mittaristo autossa muuten on? -käsittääkseni muissa kuin VDO:n mittareissa ollut paljon ongelmia.

    Comment


    • #3
      Kiitos neuvoista! Näkeeköhän tuon mittariston valmistajan jotenkin irrottamatta mittaristoa? Tosin täytyy kyllä varmaan käyttää joka tapauksessa irti, kun kylmäjuotos tulee väkisellä mieleen. Jossakin B5:ssa oli korjaantunut juottamalla pinnit uudelleen. Mielestäni kosketushäiriöön viittaisi myös se, että +20c keleillä tai jos autolla on ajettu lähipäivinä, lämpömittarin toiminta on vaikuttanut täysin normaalilta. Nyt kun auto oli seisonut katoksessa viikon ajamatta, mittari ei toimi enää ollenkaan. Tietysti voihan varmaankin myös anturin mittarille menevät pinnit ottaa kosketushäikkää, kun liittimen päästä oli lukitusmuoviosa murtunut, eli liitin on vain pinnien kitkan varassa anturissa kiinni.

      Jollakin jenkkifoorumolla vastaavan oirekuvan oli aiheuttanut ECU:n alla lilluva vesi, joten rele oli ollut paskana. Summa summarum, täytyy lukea vikakoodit, putsailla liittimet, ottaa ECU irti ja katsoa releiden tilanne sekä tarvittaessa irrottaa mittaristo. Jotenkin allekirjoittaneen luonnetta vastaan sotii ajatus, että puolikuntoisella autolla ajetaan, jos ei voi varma olla että jäähdytysvesi on oikean lämpöistä. VCDS:llä seurattuna moottorin lämmöt on aina kuitenkin nousseet normaalisti, vaikka mittaristo ei ostettaessa toiminutkaan.

      Comment


      • #4
        VCDS:llä yhteys mittaristoon, googlaa sen jälkeen sillä VCDS:stä saamallasi varaosanumerolla niin eiköhän jostain löytyne tieto valmistajasta.

        Comment


        • #5
          Sain VCDS:n toimimaan tänään omassa kannettavassa, ja lämpöantureilta ei enää vikakoodeja. Suikutin myös reilusti CRC 5-56:sta tuohon ylempään jäähdytysnesteen lämpötila-anturin liittimeen ja painoin johdon takaisin paikoilleen. Tuon jälkeen ajelin 20 kilometria ja mittari toimi täysin normaalisti. Vaikuttaisi kosketushäiriöltä, mutta täytyy seurailla jatkossa. Mietin vaan, että lämpötila-anturin johto voi olla aika mielenkiintoinen vaihdettava.

          VCDS antaa mittaristolle koodin 8E0 920 900F, joten ilmeisesti Boschin tekele lienee.

          Comment


          • #6
            Tilannepäivitystä, mikäli tästä on jollekin saman ongelman kanssa painivalle tulevaisuudessa hyötyä. Kaveri tinasi eilen murjotun lämpötila-anturin liittimen tilalle ehjän purkuautosta ostetun liittimen. Nyt lukittuu klipsillä normaalisti paikoilleen ja kontakti on kyllä satavarmasti kunnossa, VCDS näyttää normilämpöjä, kun lähtee ajelemaan, mutta mittari ei edelleenkään minimilämmöistä nouse ehkä kuin millin. Uudelleenkäynistyksen jälkeen nousee lämpömittari taas pysytyasentoon.

            Talvella täytyy mittaristo iltapuhteina irroittaa ja katsoa liitokset kylmäjuotosten varalle. Samalla vaivalla voisi tietysti uuden viiksen asentaa ja muuttaa ajotietokoneelliseksi.

            Comment


            • #7
              VCDS näyttää normilämpöjä, kun lähtee ajelemaan
              moottorista vai mittaristosta?

              Ei noissa Boschilaisissa mittaristossa juurikaan vikoja ole ollut, satunnaisesti näytön taustavaloja. Ei toki mahdotonta, mutta ekana en mittaristoa epäilis.

              Ne ongelmamittaristot on Magneti Marelleja, eikä niitä B6:ssa tai B7:ssa ole ollut.

              Comment


              • #8
                Aivan, vähän mietinkin tuota, kun netistä ei käytännössä löydy juurikaan juttua B6/B7 mittaristovioista.

                VCDS:n moottorin general datasta group 1:stä seurailin. Noin kymmenen kilometrin ajon jälkeen nousi rauhallisesti ajamalla +7C:ssä ulkolämpötilassa jäähdytysneste yhdeksäänkymmeneen. Niin, ja yleensä todella nopeakin sammutus ja uudelleenkäynnistys nostaa lämpimällä koneella nollissa olevan mittarin +90c -asentoon.

                Comment


                • #9
                  Ajapa vcds:llä output testit, liikkuuko se neula esteettä ja tasaisesti ja luotettavasti?

                  Comment


                  • #10
                    Ja vertaile moottorin ja mittariston lukemia, jos mittaristo näyttää eri lukemaa, niin anturia veikkailisin. Siinähän on kaksi anturia samassa paketissa, toinen moottorille ja toinen mittaristolle.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitokset taas neuvoista! Tuolla VCDS:n kevytversiolla ei näköjään pysty output -testiä valitettavasti tekemään. Varmasti mahdollista, mutta epätodennäköistä, että tuo uusi lämpötila-anturikin olisi sökönä. Lämpömittari on nyt kylmillä keleillä elänyt aivan omaa elämää samankin ajomatkan aikana - välillä toimii välillä ei. Eilen ajellessa muutama kopautus matkapuhelimen laturin muoviosalla mittarin luokse sai mittarin nousemaan viitisen milliä. En opiskelijana autoa juurikaan talvella tarvitse, joten laitan tuon seisontaa huuhtikuun alkuun asti. Täytyy talven aikana irrottaa mittaristo ja katsella juotoksia, toisaalta voihan tuossa itse viisaria liikuttavassa mekanismissakin olla vikaa, jota varmaankin Jultsu ajoit takaa?

                      Comment


                      • #12
                        Joo, tai mulla on ottanut neula fyysisesti kiinni kuoreen ja/tai taustapahviin kun olen paria mittaristoa purkanut ja laittanut uudestaan kasaan.

                        Comment


                        • #13
                          Hyvä tietää! Kyllä tuossa varmaankin termarissakin on vikaa. Nyt kun alle +5 keleillä on ajellut, ottaa jäähdytysnesteen lämpeneminen yli 80 asteeseen rauhallisesti ajamalla 10-15 minuuttia tai ainakin 10 kilometria matkaa, ja pitkässä moottorijarrutuksessa alkaa lämmöt selkeästi laskemaan puolilämpimällä koneella. Sivuhuomiona vielä, että 1.8t AWT Passat lämpenee huomattavasti nopeammin. Täytyy termari vaihdella orkkikseen tai Behr on varmaankin myös ok?

                          Uuden liittimen juottaminen vaikuttaisi auttaneen jossain määrin mittarin toimintaan. Syyslomalla ajelin yli tonnin maantietä ja käytännössä joka kerta mittari toimi, kun koneen ensiksi sai vaan lämpimäksi. Tiivistetysti vaikuttaisi, että syynä olisi ollut viallinen anturi ja anturin johto/liitin, mahdollisesti mittaristo ja termostaatti. Vesipumpun edellinen omistaja oli uusinutkin jakopään yhteydessä keväällä, täytyy vaan toivoa, että siellä pyörisi orkkispumppu tai ainakin metallisiipipyörällä oleva...
                          Viimeksi muokannut Kraftwerk; 30.10.2017, 17:23.

                          Comment

                          Working...
                          X